Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
weinrebenwaarheid [2013/01/24 16:17] josquakweinrebenwaarheid [2014/11/27 14:46] (huidige) josquak
Regel 127: Regel 127:
   * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, p. 107, 119, 141, 142.))    * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, p. 107, 119, 141, 142.)) 
   * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, p. 134.))   * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, p. 134.))
-  * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, p. 122.))+  * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal voor moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, p. 122.))
  
 Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt:
Regel 262: Regel 262:
 Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 50.)), van het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel. Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 50.)), van het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel.
  
-Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+6%3A5-8%3A19&id47=1&l=nl&set=10|zondvloedverhaal]]. +Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http://www.willibrordbijbel.nl/?Gn%206:5-8:14|zondvloedverhaal]].
  
 Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkele in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld bevolken. Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkele in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld bevolken.
Regel 270: Regel 270:
 Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen.
  
-De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+5%3A29&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 5:29]].)) De naam Noach is namelijk verwant met het Hebreeuwse woord //nechama// wat ‘troost’ betekent. +De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=5&cs-versnummer-3=29-29&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 5:29]].)) De naam Noach is namelijk verwant met het Hebreeuwse woord //nèchamah// wat ‘troost’ betekent. 
  
-Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_chet|chēt]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_chet|chēt]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. +Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_cheth|chēth]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_cheth|chēth]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. 
  
 Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken.  Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. 
Regel 302: Regel 302:
 Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden.  Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. 
  
-Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de //Kabbala//, de joodse mystiek.)) hebben wij mensen een [[hethebreeuwsendemens#2. De goef, de nèfèsj, de roeāch en de nəsjamah|driedelige ziel]]. Deze delen zijn:+Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de //Kabbala//, de joodse mystiek.)) hebben wij mensen een [[hethebreeuwsendemens#3. De goef, de nèfèsj, de roeàch en de nəsjamah|driedelige ziel]]. Deze delen zijn:
  
   - De //nèfèsj//.   - De //nèfèsj//.
-  - De //roeāch//.+  - De //roeàch//.
   - De //nəsjamah//.   - De //nəsjamah//.
  
Regel 312: Regel 312:
 De //nəsjamah// is het tegenovergestelde van de //nèfèsj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. De //nəsjamah// is het tegenovergestelde van de //nèfèsj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.
  
-En de //roeāch// is de verbinding tussen die beiden.+En de //roeàch// is de verbinding tussen die beiden.
  
 Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nèfèsj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zeggen//’ of, als ik daar moeite mee heb, ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zouden kunnen zeggen//’. Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nèfèsj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zeggen//’ of, als ik daar moeite mee heb, ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zouden kunnen zeggen//’.
Regel 349: Regel 349:
   * [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]]   * [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]]
   * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]]   * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]]
- 
-