Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
weinrebenwaarheid [2013/01/10 13:42] – josquak | weinrebenwaarheid [2014/11/27 14:46] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 18: | Regel 18: | ||
{{ weinreb.jpg? | {{ weinreb.jpg? | ||
- | Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van duizenden | + | Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van meer dan duizend |
Regel 127: | Regel 127: | ||
* Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, | * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, | ||
* Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, | * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, | ||
- | * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, | + | * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal |
Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: | Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: | ||
Regel 262: | Regel 262: | ||
Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord// | Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord// | ||
- | Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http:// | + | Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http:// |
Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkele in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld bevolken. | Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkele in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld bevolken. | ||
Regel 270: | Regel 270: | ||
Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. | Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. | ||
- | De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http:// | + | De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http:// |
- | Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_chet|chēt]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_chet|chēt]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. | + | Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_cheth|chēth]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_cheth|chēth]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. |
Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. | Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. | ||
Regel 302: | Regel 302: | ||
Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. | Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. | ||
- | Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de // | + | Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de // |
- | - De //nefesj//. | + | - De //nèfèsj//. |
- | - De //roeach//. | + | - De //roeàch//. |
- | - De //nesjamah//. | + | - De //nəsjamah//. |
- | De //nefesj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen. | + | De //nèfèsj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen. |
- | De //nesjamah// is het tegenovergestelde van de //nefesj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. | + | De //nəsjamah// is het tegenovergestelde van de //nèfèsj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. |
- | En de //roeach// is de verbinding tussen die beiden. | + | En de //roeàch// is de verbinding tussen die beiden. |
- | Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nefesj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen// | + | Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nèfèsj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen// |
Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘// | Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘// | ||
- | Die kant blijft verborgen voor mij. Het is de kant in mij die God weerspiegelt. Het is mijn //nesjamah// | + | Die kant blijft verborgen voor mij. Het is de kant in mij die God weerspiegelt. Het is mijn //nəsjamah// |
- | In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nesjamah//. Die //nesjamah// is iets dat ‘//boven tijd en ruimte staat// | + | In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nəsjamah//. Die //nəsjamah// is iets dat ‘//boven tijd en ruimte staat// |
- | Voor die //nesjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke. | + | Voor die //nəsjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke. |
Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘// | Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘// | ||
- | Door dat woord en die //nesjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en autoriteiten laten kletsen. | + | Door dat woord en die //nəsjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en autoriteiten laten kletsen. |
‘//In mij zelf ben ik een koning// | ‘//In mij zelf ben ik een koning// | ||
Regel 338: | Regel 338: | ||
‘//Ik ben nog steeds een fantast// | ‘//Ik ben nog steeds een fantast// | ||
- | ‘Nu zegt hij het zelf!’ zegt mijn //nefesj// Grüter na, ‘Hij is een fantast! Hij brengt een leugenboodschap!’ | + | ‘Nu zegt hij het zelf!’ zegt mijn //nèfèsj// Grüter na, ‘Hij is een fantast! Hij brengt een leugenboodschap!’ |
Maar mijn ‘// | Maar mijn ‘// | ||
Regel 349: | Regel 349: | ||
* [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]] | * [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]] | ||
* [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]] | * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]] | ||
- | |||
- | |||