Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
weinrebenwaarheid [2012/11/27 14:04] – [3.6. De mens Weinreb] josquakweinrebenwaarheid [2014/11/27 14:46] (huidige) josquak
Regel 18: Regel 18:
 {{ weinreb.jpg?380 = |Friedrich Weinreb, getekend door Helma }} {{ weinreb.jpg?380 = |Friedrich Weinreb, getekend door Helma }}
  
-Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van duizenden bladzijden voor de Hebreeuwse woorden die Weinreb in zijn werken bespreekt.+Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van meer dan duizend bladzijden voor de Hebreeuwse woorden die Weinreb in zijn werken bespreekt.
  
  
Regel 33: Regel 33:
 In 1969 had Weinreb zijn driedelige memoires over die periode uitgegeven. [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=cv|Collaboratie en verzet 1940-1945, een poging tot ontmythologisering]] heette dat boek. In 1969 had Weinreb zijn driedelige memoires over die periode uitgegeven. [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=cv|Collaboratie en verzet 1940-1945, een poging tot ontmythologisering]] heette dat boek.
  
-Weinreb had een spel gespeeld met de Duitse politie om zo veel mogelijk medejoden uitstel te geven voor het transport naar [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamp_Westerbork|Westerbork]] en van daaruit naar [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_%28concentratiekamp%29|Auschwitz]] of andere [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_naziconcentratiekampen|concentratiekampen]] in Polen.+Weinreb had een spel gespeeld met de Duitse politie om zo veel mogelijk mede-Joden uitstel te geven voor het transport naar [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamp_Westerbork|Westerbork]] en van daaruit naar [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_%28concentratiekamp%29|Auschwitz]] of andere [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_naziconcentratiekampen|concentratiekampen]] in Polen.
  
 Hij zette deze mensen op een “Weinreb-lijst”, zogenaamd in opdracht van een verzonnen Duitse generaal.  Hij zette deze mensen op een “Weinreb-lijst”, zogenaamd in opdracht van een verzonnen Duitse generaal. 
Regel 45: Regel 45:
 ====2.2. Een proces==== ====2.2. Een proces====
  
-Na de bevrijding ging Weinreb naar Den Haag om de Nederlandse autoriteiten op de hoogte te brengen van zijn spel in de oorlog. Het liep echter anders dan hij verwacht had. Hij kwam een Nederlander tegen die hij in oorlogstijd bij de Duitse politie had gezien en die bang was dat Weinreb hem zou verraden. Dankzij hem belandde hij, als jood, in een gevangenis met [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal-Socialistische_Beweging|NSB’ers]] en [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel|SS’ers]].+Na de bevrijding ging Weinreb naar Den Haag om de Nederlandse autoriteiten op de hoogte te brengen van zijn spel in de oorlog. Het liep echter anders dan hij verwacht had. Hij kwam een Nederlander tegen die hij in oorlogstijd bij de Duitse politie had gezien en die bang was dat Weinreb hem zou verraden. Dankzij hem belandde hij, als Jood, in een gevangenis met [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal-Socialistische_Beweging|NSB’ers]] en [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel|SS’ers]].
  
 De autoriteiten vonden Weinrebs verhalen over de generaal ongeloofwaardig. De autoriteiten vonden Weinrebs verhalen over de generaal ongeloofwaardig.
Regel 61: Regel 61:
 Tenslotte bleven er twee zaken over: Tenslotte bleven er twee zaken over:
  
-  - Weinreb had aan rijke joden geld gevraagd, honderd gulden, en dat gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het was gegeven.  +  - Weinreb had aan rijke Joden geld gevraagd, honderd gulden, en dat gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het was gegeven.  
-  - Weinreb had zich schuldig gemaakt aan verraad, dat geen ernstige gevolgen had gehad voor zijn medejoden. Hij zou bijvoorbeeld mensen in de gevangenis hebben uitgehoord en dit hebben doorverteld aan de Duitsers.+  - Weinreb had zich schuldig gemaakt aan verraad, dat geen ernstige gevolgen had gehad voor zijn mede-Joden. Hij zou bijvoorbeeld mensen in de gevangenis hebben uitgehoord en dit hebben doorverteld aan de Duitsers.
  
 Op grond van deze beschuldigingen werd hij in 1947 veroordeeld tot drie en een half jaar gevangenisstraf, een vonnis dat een jaar later verhoogd werd tot zes jaar. Hij kwam echter na drie en een half jaar vrij. Op grond van deze beschuldigingen werd hij in 1947 veroordeeld tot drie en een half jaar gevangenisstraf, een vonnis dat een jaar later verhoogd werd tot zes jaar. Hij kwam echter na drie en een half jaar vrij.
Regel 72: Regel 72:
 In de zestiger jaren begon alles weer opnieuw.  In de zestiger jaren begon alles weer opnieuw. 
  
-In opdracht van het RIOD, het toenmalige NIOD, had de joodse historicus [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Presser|Jacques Presser]] de [[http://www.dbnl.org/tekst/pres003onde01_01/index.php|Ondergang]] geschreven. In dit in 1965 verschenen rapport over de vervolging van de Nederlandse joden had hij Weinreb een zondebok genoemd die ‘//voor het tekortschieten van talloze niet-joden had geboet//’.((Zie [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=7|Uit Ondergang.]]))+In opdracht van het RIOD, het toenmalige NIOD, had de Joodse historicus [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Presser|Jacques Presser]] de [[http://www.dbnl.org/tekst/pres003onde01_01/index.php|Ondergang]] geschreven. In dit in 1965 verschenen rapport over de vervolging van de Nederlandse Joden had hij Weinreb een zondebok genoemd die ‘//voor het tekortschieten van talloze niet-joden had geboet//’.((Zie [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=7|Uit Ondergang.]]))
  
 Veel Nederlanders wilden dat hij gerehabiliteerd werd. Op aandrang van de schrijfster Renate Rubinstein schreef Weinreb zijn bovengenoemde memoires. In [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=cv&pid=procesWeinreb|de nabeschouwing]] analyseerde politicus Aad Nuis de vonnissen en betoogde dat Weinreb zonder overtuigende bewijzen veroordeeld was. Veel Nederlanders wilden dat hij gerehabiliteerd werd. Op aandrang van de schrijfster Renate Rubinstein schreef Weinreb zijn bovengenoemde memoires. In [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=cv&pid=procesWeinreb|de nabeschouwing]] analyseerde politicus Aad Nuis de vonnissen en betoogde dat Weinreb zonder overtuigende bewijzen veroordeeld was.
Regel 78: Regel 78:
 Er ontstonden twee kampen. Het ene was fel voor Weinreb en het andere fel tegen Weinreb. De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamer_der_Staten-Generaal|Tweede Kamer]] bemoeide zich ermee en gaf RIOD-medewerker A.J. van der Leeuw en oud-raadsheer D. Giltay Veth opdracht om de Weinreb-zaak opnieuw uit te zoeken. Er ontstonden twee kampen. Het ene was fel voor Weinreb en het andere fel tegen Weinreb. De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamer_der_Staten-Generaal|Tweede Kamer]] bemoeide zich ermee en gaf RIOD-medewerker A.J. van der Leeuw en oud-raadsheer D. Giltay Veth opdracht om de Weinreb-zaak opnieuw uit te zoeken.
  
-Jarenlang werkte het duo aan het rapport. Tussentijds schreef men in de media hoe het onderzoek er voorstond en dat voorspelde niet veel goeds voor Weinreb. +Jarenlang werkte het duo aan het rapport. Tussentijds schreef men in de media hoe het onderzoek ervoor stond en dat voorspelde niet veel goeds voor Weinreb. 
  
 In zijn boek //De gevangenis// schrijft Weinreb over de mediaberichten: In zijn boek //De gevangenis// schrijft Weinreb over de mediaberichten:
Regel 126: Regel 126:
   * Dat een ‘//praatje uit de derde hand//’ voor de onderzoekers vaak al voldoende was om Weinreb schuldig te verklaren.((Idem, p. 108.))   * Dat een ‘//praatje uit de derde hand//’ voor de onderzoekers vaak al voldoende was om Weinreb schuldig te verklaren.((Idem, p. 108.))
   * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, p. 107, 119, 141, 142.))    * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, p. 107, 119, 141, 142.)) 
-  * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werd voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, p. 134.)) +  * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, p. 134.)) 
-  * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, p. 122.))+  * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal voor moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, p. 122.))
  
 Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt:
Regel 139: Regel 139:
 Ze konden hun zwakke bewijsvoering slechts verhullen door de hoeveelheid bladzijden die het rapport telde en door het prestige van het instituut waarvoor ze werkten.((Idem, p. 54, 84.))  Ze konden hun zwakke bewijsvoering slechts verhullen door de hoeveelheid bladzijden die het rapport telde en door het prestige van het instituut waarvoor ze werkten.((Idem, p. 54, 84.)) 
  
-En toen het rapport er eenmaal lag, konden ze niet meer terugkrabbelen. Wanneer ze de kritiek van Nuis serieus hadden genomen, had dat gezichtsverlies voor het instituut betekent.((Idem, p. 58.))+En toen het rapport er eenmaal lag, konden ze niet meer terugkrabbelen. Wanneer ze de kritiek van Nuis serieus hadden genomen, had dat gezichtsverlies voor het instituut betekend.((Idem, p. 58.))
  
 Grüters proefschrift was echter welkom in hun ogen. Grüter had het rapport van de onderzoekers onkritisch beaamd en door haar werk met de Lou de Jongprijs te bekronen, had het instituut eigenlijk zichzelf bekroond.((Idem, p. 47, 56.)) Grüters proefschrift was echter welkom in hun ogen. Grüter had het rapport van de onderzoekers onkritisch beaamd en door haar werk met de Lou de Jongprijs te bekronen, had het instituut eigenlijk zichzelf bekroond.((Idem, p. 47, 56.))
Regel 149: Regel 149:
 Dat de onderzoekers er zedenzaken bijhaalden, was in zijn ogen nog knulliger. Daarmee verlaagden ze zich tot roddelbladenjournalistiek. Om over de psychiatrische etikettering maar te zwijgen. Dat de onderzoekers er zedenzaken bijhaalden, was in zijn ogen nog knulliger. Daarmee verlaagden ze zich tot roddelbladenjournalistiek. Om over de psychiatrische etikettering maar te zwijgen.
  
-Zelfs Weinrebs boeken over de Bijbel hadden ze aangevallen. Van der Leeuw had Gershom Scholem, de beroemde joodse autoriteit op het gebied van de [[weinrebendejoodseoverlevering#3. De Kabbala|Kabbala]], de Joodse mystiek, de uitspraak ontlokt dat Weinreb op dit gebied een charlatan is. Volgens J. H. Laenen, een kenner van de Joodse mystiek, is hier echter iets merkwaardigs aan de hand. Weinrebs kennis over de Joodse mystiek is volgens hem namelijk gedegen en met zijn opvattingen staat hij zonder twijfel in de joodse traditie.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//, p. 54-66, 184-186.))+Zelfs Weinrebs boeken over de Bijbel hadden ze aangevallen. Van der Leeuw had Gershom Scholem, de beroemde Joodse autoriteit op het gebied van de [[weinrebendejoodseoverlevering#3. De Kabbala|Kabbala]], de joodse mystiek, de uitspraak ontlokt dat Weinreb op dit gebied een charlatan is. Volgens J. H. Laenen, een kenner van de Joodse mystiek, is hier echter iets merkwaardigs aan de hand. Weinrebs kennis over de Joodse mystiek is volgens hem namelijk gedegen en met zijn opvattingen staat hij zonder twijfel in de joodse traditie.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//, p. 54-66, 184-186.))
  
 Als Marres gelijk heeft, moeten de onderzoekers wel een grote afkeer van Weinreb hebben gehad om zo’n rapport af te leveren. Soms lichtten ze volgens Marres zelf een tipje van de wetenschappelijke sluier op. Zo schreven ze over Weinrebs driedelige oorlogsmemoires: Als Marres gelijk heeft, moeten de onderzoekers wel een grote afkeer van Weinreb hebben gehad om zo’n rapport af te leveren. Soms lichtten ze volgens Marres zelf een tipje van de wetenschappelijke sluier op. Zo schreven ze over Weinrebs driedelige oorlogsmemoires:
Regel 159: Regel 159:
 ‘//De Nederlandse autoriteiten en de politie.. en ook de Joodse Raad// voerden namelijk //tot in detail stipt en prompt//’ uit, ‘//wat de nazi’s verordonneerden//’.((Idem, p. 45.)) ‘//De Nederlandse autoriteiten en de politie.. en ook de Joodse Raad// voerden namelijk //tot in detail stipt en prompt//’ uit, ‘//wat de nazi’s verordonneerden//’.((Idem, p. 45.))
  
-Tachtig procent of meer van de Nederlandse joden zijn door de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaalsocialisme|nazi’s]] vermoord. Veel meer dan in andere Europese landen. Zelfs in het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme|fascistische]] Italië bleef de helft van de joden gespaard.+Tachtig procent of meer van de Nederlandse Joden zijn door de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaalsocialisme|nazi’s]] vermoord. Veel meer dan in andere Europese landen. Zelfs in het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme|fascistische]] Italië bleef de helft van de Joden gespaard.
  
 Weinrebs eigen optreden stond in schril contrast met het gezagsgetrouwe gedrag van de Nederlandse autoriteiten. Weinreb erkende ‘//de maatschappelijke hiërarchie in de oorlogsjaren//’ niet eens en speelde er zijn eigen spel mee. Daarmee liet hij de lezers van zijn memoires zien hoe je je kon verzetten zonder geweld te gebruiken.((Idem, p. 126.)) Weinrebs eigen optreden stond in schril contrast met het gezagsgetrouwe gedrag van de Nederlandse autoriteiten. Weinreb erkende ‘//de maatschappelijke hiërarchie in de oorlogsjaren//’ niet eens en speelde er zijn eigen spel mee. Daarmee liet hij de lezers van zijn memoires zien hoe je je kon verzetten zonder geweld te gebruiken.((Idem, p. 126.))
  
-Hoezeer de onderzoekers Weinreb verfoeiden, blijkt volgens Marres ook uit een uitspraak over Koch, de SD’er die van de drie kroongetuigen de hoogste rang had. Zij noemden Koch namelijk ‘//het slachtoffer van Weinreb//’. Blijkbaar konden ze zich beter identificeren met een gezagsgetrouwe SD’er dan met een joodse rebel.((Idem, p. 127.))+Hoezeer de onderzoekers Weinreb verfoeiden, blijkt volgens Marres ook uit een uitspraak over Koch, de SD’er die van de drie kroongetuigen de hoogste rang had. Zij noemden Koch namelijk ‘//het slachtoffer van Weinreb//’. Blijkbaar konden ze zich beter identificeren met een gezagsgetrouwe SD’er dan met een Joodse rebel.((Idem, p. 127.))
  
  
Regel 184: Regel 184:
 {{ ontdekking.png?500 }} {{ ontdekking.png?500 }}
  
-Weinreb heeft het dan over zijn gevangenistijd. Want in de gevangenis deed hij, omringt door toehoorders, autoriteiten en praatjesmakers, de ontdekking die tot al zijn boeken en cursussen zou leiden.+Weinreb heeft het dan over zijn gevangenistijd. Want in de gevangenis deed hij, omringd door toehoorders, autoriteiten en praatjesmakers, de ontdekking die tot al zijn boeken en cursussen zou leiden.
  
 Volgens mij geldt dit schema echter voor Weinrebs hele leven en zelfs voor zijn situatie nu hij gestorven is. Want ook nu ontnemen de toehoorders, de autoriteiten en de praatjesmakers ons het zicht op wat hij ons werkelijk wil zeggen. Volgens mij geldt dit schema echter voor Weinrebs hele leven en zelfs voor zijn situatie nu hij gestorven is. Want ook nu ontnemen de toehoorders, de autoriteiten en de praatjesmakers ons het zicht op wat hij ons werkelijk wil zeggen.
Regel 234: Regel 234:
 De derde barrière die we moeten nemen, zijn Weinrebs toehoorders. De derde barrière die we moeten nemen, zijn Weinrebs toehoorders.
  
-Drie en een half jaar heeft Weinreb als jood tussen de NSB’ers en SS’ers in de gevangenis gezeten. Net als hen noemden de gevangenisbewakers Weinreb een “nazi”. +Drie en een half jaar heeft Weinreb als Jood tussen de NSB’ers en SS’ers in de gevangenis gezeten. Net als hen noemden de gevangenisbewakers Weinreb een “nazi”. 
  
 ‘//Niemand zit hier vanwege zweetvoeten//’, schreeuwden ze als iemand beweerde dat hij onschuldig was.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 135.)) ‘//Niemand zit hier vanwege zweetvoeten//’, schreeuwden ze als iemand beweerde dat hij onschuldig was.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 135.))
  
-Als het hem uitkwam, was Weinreb echter weer een jood voor hen. Op een keer was hij samen met een nazi, een SS’er en een NSB’er op stap met twee mensen van de marechaussee. Eén van hen gebood Weinreb een stok in zijn broekspijp te steken zodat hij niet kon ontsnappen. ‘//En de anderen, hoeven die dat niet?//’ vroeg Weinreb aan hem. ‘//Dat zijn toch mensen zoals wij//’, antwoordde hij, ‘//maar een jood kun je niet vertrouwen//’. +Als het hem uitkwam, was Weinreb echter weer een Jood voor hen. Op een keer was hij samen met een nazi, een SS’er en een NSB’er op stap met twee mensen van de marechaussee. Eén van hen gebood Weinreb een stok in zijn broekspijp te steken zodat hij niet kon ontsnappen. ‘//En de anderen, hoeven die dat niet?//’ vroeg Weinreb aan hem. ‘//Dat zijn toch mensen zoals wij//’, antwoordde hij, ‘//maar een jood kun je niet vertrouwen//’. 
  
 In zijn boek vervolgt Weinreb:  In zijn boek vervolgt Weinreb: 
Regel 244: Regel 244:
 ‘//De andere drie lopen moeiteloos; ik heb problemen met de stok. Ik heb er plezier in. Ik voel me nu als jood voor het eerst duidelijk verheven boven die twee.. van de militaire politie//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 157, 158.)) ‘//De andere drie lopen moeiteloos; ik heb problemen met de stok. Ik heb er plezier in. Ik voel me nu als jood voor het eerst duidelijk verheven boven die twee.. van de militaire politie//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 157, 158.))
  
-Omdat de gevangenen in voorarrest zitten, mogen ze overdag bij elkaar op bezoek gaan.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 136.)) In de cel geeft Weinreb zijn eerste cursus over de Bijbel. Het is een vreemd stelletje. Een jood vertelt en de SS’ers en NSB’ers luisteren toe. En als er iemand komt controleren, doen ze net alsof ze kaarten. +Omdat de gevangenen in voorarrest zitten, mogen ze overdag bij elkaar op bezoek gaan.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 136.)) In de cel geeft Weinreb zijn eerste cursus over de Bijbel. Het is een vreemd stelletje. Een Jood vertelt en de SS’ers en NSB’ers luisteren toe. En als er iemand komt controleren, doen ze net alsof ze kaarten. 
  
 Als de dominee binnenkomt kan één van de cursisten echter zijn mond niet houden: ‘//Dominee, we leren uit de bijbel. Meneer Weinreb vertelt zo mooi//’. ‘//Noemt u dat bijbelles?//’, verzucht de dominee, ‘//Bij een jood? Weet u wie [[wieisjezus|Jezus]] heeft omgebracht? En van die mensen wilt u bijbelles?//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 144.)) Als de dominee binnenkomt kan één van de cursisten echter zijn mond niet houden: ‘//Dominee, we leren uit de bijbel. Meneer Weinreb vertelt zo mooi//’. ‘//Noemt u dat bijbelles?//’, verzucht de dominee, ‘//Bij een jood? Weet u wie [[wieisjezus|Jezus]] heeft omgebracht? En van die mensen wilt u bijbelles?//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 144.))
Regel 250: Regel 250:
 Eén van Weinrebs luisteraars was de Nederlandse nazi die hem tijdens zijn spel met de generaal toegebeten had dat hij hem dood zou martelen als hij merkte dat hij hen bedonderde.((Idem, p. 163.)) Dezelfde man zei voordat hij geëxecuteerd zou worden tegen Weinreb dat zijn Bijbellessen de mooiste herinnering aan de gevangenistijd voor hem waren.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 167.)) Eén van Weinrebs luisteraars was de Nederlandse nazi die hem tijdens zijn spel met de generaal toegebeten had dat hij hem dood zou martelen als hij merkte dat hij hen bedonderde.((Idem, p. 163.)) Dezelfde man zei voordat hij geëxecuteerd zou worden tegen Weinreb dat zijn Bijbellessen de mooiste herinnering aan de gevangenistijd voor hem waren.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 167.))
  
-Er belandde ook een andere jood in de gevangenis. Iemand die door een medejood vals beschuldigd was van verraad. ‘//Waarom moeten die// gojiem((//Gojiem// is het Hebreeuwse woord voor niet-joden.)) //dat weten//’, vroeg deze jood toen hij merkte dat Weinreb Bijbelles aan de nazi’s gaf, ‘//Die willen toch alleen maar vreten en zuipen. En dan beginnen ze te moorden//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 155.))+Er belandde ook een andere Jood in de gevangenis. Iemand die door een mede-Jood vals beschuldigd was van verraad. ‘//Waarom moeten die// gojiem((//Gojiem// is het Hebreeuwse woord voor niet-joden.)) //dat weten//’, vroeg deze Jood toen hij merkte dat Weinreb Bijbelles aan de nazi’s gaf, ‘//Die willen toch alleen maar vreten en zuipen. En dan beginnen ze te moorden//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 155.))
  
-Weinreb vroeg aan de autoriteiten of zijn volksgenoot zijn cel mocht delen en vierde samen met hem de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabbat|Sjabbat]].((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 155.))+Weinreb vroeg aan de autoriteiten of zijn volksgenoot zijn cel mocht delen en vierde samen met hem de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabbat|Sjabbath]].((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 155.))
  
 Naar zijn goede raad over “die gojiem” heeft Weinreb echter niet geluisterd. Aan “die gojiem” is Weinreb zijn hele leven Bijbelles blijven geven. Of dat nu katholieken, protestanten, vrijmetselaars of theosofen waren.((Zie Meijer, Ischa, (1984), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].)) Naar zijn goede raad over “die gojiem” heeft Weinreb echter niet geluisterd. Aan “die gojiem” is Weinreb zijn hele leven Bijbelles blijven geven. Of dat nu katholieken, protestanten, vrijmetselaars of theosofen waren.((Zie Meijer, Ischa, (1984), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].))
Regel 262: Regel 262:
 Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 50.)), van het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel. Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord//’((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 50.)), van het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel.
  
-Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+6%3A5-8%3A19&id47=1&l=nl&set=10|zondvloedverhaal]]. +Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http://www.willibrordbijbel.nl/?Gn%206:5-8:14|zondvloedverhaal]].
  
-Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkelen in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld weer bevolken.+Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens enkele in deze “ark”. Zo blijven zij behouden en kunnen straks, als het water weggezakt is, de nieuwe wereld bevolken.
  
-Het Hebreeuwse woordje voor “ark” is //thewah//, wat ‘woord’ betekent.((Idem, p. 174.)) Eigenlijk gaat dit verhaal dus over het woord, over het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel. Dit woord bevat alles wat wij kunnen zien, tasten, enzovoort. En daarnaast bevat het ook haar ‘//levende inhoud//’, dat wat wij niet kunnen zien of tasten.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 175.)) +Het Hebreeuwse woordje voor “ark” is //thevah//, wat ‘woord’ betekent.((Idem, p. 174.)) Eigenlijk gaat dit verhaal dus over het woord, over het Hebreeuws en de Hebreeuwse Bijbel. Dit woord bevat alles wat wij kunnen zien, tasten, enzovoort. En daarnaast bevat het ook haar ‘//levende inhoud//’, dat wat wij niet kunnen zien of tasten.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 175.)) 
  
 Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen.
  
-De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+5%3A29&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 5:29]].)) De naam Noach is namelijk verwant met het Hebreeuwse woord //nechama// wat ‘troost’ betekent. +De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=5&cs-versnummer-3=29-29&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 5:29]].)) De naam Noach is namelijk verwant met het Hebreeuwse woord //nèchamah// wat ‘troost’ betekent. 
  
-Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_chet|chēt]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_chet|chēt]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. +Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_cheth|chēth]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_cheth|chēth]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. 
  
 Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken.  Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. 
Regel 282: Regel 282:
 {{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Torah_and_jad.jpg/800px-Torah_and_jad.jpg?550 = |Thorahrol met een zilveren “jad”, waarmee de tekst tijdens de lezing in de synagoge wordt aangewezen }} {{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Torah_and_jad.jpg/800px-Torah_and_jad.jpg?550 = |Thorahrol met een zilveren “jad”, waarmee de tekst tijdens de lezing in de synagoge wordt aangewezen }}
  
-Weinreb had in zijn jarenlange gevangenis alle tijd om dat woord, die Bijbel, te bestuderen. Hij liet oude Hebreeuwse boeken komen, de boeken van de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]], de Joodse Bijbeluitleg, en viel van de ene verbazing in de ander.+Weinreb had in zijn jarenlange gevangenis alle tijd om dat woord, die Bijbel, te bestuderen. Hij liet oude Hebreeuwse boeken komen, de boeken van de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]], de Joodse Bijbeluitleg, en viel van de ene verbazing in de andere.
  
 Blij begon hij te schrijven. Zestien uur per dag las hij en schreef hij. In telegramstijl schreef hij alles op wat hij met behulp van die oude boeken in de Bijbel ontdekte. Schriften vol. 7838 kantjes notities. Notities waaruit in latere jaren zijn boeken en cursussen ontstonden.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 51.)) Blij begon hij te schrijven. Zestien uur per dag las hij en schreef hij. In telegramstijl schreef hij alles op wat hij met behulp van die oude boeken in de Bijbel ontdekte. Schriften vol. 7838 kantjes notities. Notities waaruit in latere jaren zijn boeken en cursussen ontstonden.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 51.))
Regel 302: Regel 302:
 Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden.  Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. 
  
-Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de //Kabbala//, de joodse mystiek.)) hebben wij mensen een [[hethebreeuwsendemens#2. De gaf, de nefesj, de roeach en de nesjamah|driedelige ziel]]. Deze delen zijn:+Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de //Kabbala//, de joodse mystiek.)) hebben wij mensen een [[hethebreeuwsendemens#3. De goef, de nèfèsj, de roeàch en de nəsjamah|driedelige ziel]]. Deze delen zijn:
  
-  - De //nefesj//. +  - De //nèfèsj//. 
-  - De //roeach//. +  - De //roeàch//. 
-  - De //nesjamah//.+  - De //nəsjamah//.
  
-De //nefesj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen.+De //nèfèsj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen.
  
-De //nesjamah// is het tegenovergestelde van de //nefesj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.+De //nəsjamah// is het tegenovergestelde van de //nèfèsj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.
  
-En de //roeach// is de verbinding tussen die beiden.+En de //roeàch// is de verbinding tussen die beiden.
  
-Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nefesj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zeggen//’ of, als ik daar moeite mee heb, ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zouden kunnen zeggen of denken//’.+Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nèfèsj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zeggen//’ of, als ik daar moeite mee heb, ‘//wat anderen//’ van mij ‘//zouden kunnen zeggen//’.
  
 Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘//die-en-die//’ ben, komt zelden voor. Op zo’n moment is mijn ‘//stille, eeuwige kant//’ aan het woord, een kant ‘//die het een zorg zal zijn//’ wat ‘//anderen//’ van mij ‘//zeggen//’, wat ‘//de maatschappij//’ van mij ‘//vindt//’ of van mij ‘//verwacht//’.  Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘//die-en-die//’ ben, komt zelden voor. Op zo’n moment is mijn ‘//stille, eeuwige kant//’ aan het woord, een kant ‘//die het een zorg zal zijn//’ wat ‘//anderen//’ van mij ‘//zeggen//’, wat ‘//de maatschappij//’ van mij ‘//vindt//’ of van mij ‘//verwacht//’. 
  
-Die ‘//eeuwige kant//’ blijft verborgen voor mij. Het is dat in mij wat God weerspiegelt. Het is mijn //nesjamah//.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 172, 173.))+Die kant  blijft verborgen voor mij. Het is de kant in mij die God weerspiegelt. Het is mijn //nəsjamah//.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 172, 173.))
  
-In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nesjamah//. Die //nesjamah// is iets ‘//dat boven tijd en ruimte staat//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 172.)) Iets wat ‘//boven alles gaat//’, wat ‘//alles in zich verenigt, alles, uit alle tijden//’. Het is ‘//God// Die ‘//via het woord//’ ‘//in mij woont//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 173.))+In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nəsjamah//. Die //nəsjamah// is iets dat ‘//boven tijd en ruimte staat//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 172.)) Iets dat ‘//boven alles gaat//’, dat ‘//alles in zich verenigt, alles, uit alle tijden//’. Het is ‘//God//’ Die ‘//via het woord//’ ‘//in mij woont//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 173.))
  
-Voor die //nesjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke.+Voor die //nəsjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke.
  
 Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘//buitenkant als boodschap//’, zegt Weinreb. Daarmee verloochen ik echter ‘//het innerlijke//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 124.)) Dat innerlijke is het eeuwige. En dat heeft met het woord te maken. ‘//Vandaar//’, zegt Weinreb, komt ‘//alles wat ik hier nodig heb//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 191, 192.)) Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘//buitenkant als boodschap//’, zegt Weinreb. Daarmee verloochen ik echter ‘//het innerlijke//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 124.)) Dat innerlijke is het eeuwige. En dat heeft met het woord te maken. ‘//Vandaar//’, zegt Weinreb, komt ‘//alles wat ik hier nodig heb//’.((Weinreb, F. (1989), //De gevangenis. Herinneringen 1945-1948//, p. 191, 192.))
  
-Door dat woord en die //nesjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en  autoriteiten laten kletsen.+Door dat woord en die //nəsjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en  autoriteiten laten kletsen.
  
 ‘//In mij zelf ben ik een koning//’, zegt hij in het interview met Ischa Meijer, ‘//Maar iedereen zou dat van zich zelf moeten vinden; iedereen zou de kwaliteiten moeten hebben van iemand die samen met God is//’.((Zie Meijer, Ischa, (1884), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].)) ‘//In mij zelf ben ik een koning//’, zegt hij in het interview met Ischa Meijer, ‘//Maar iedereen zou dat van zich zelf moeten vinden; iedereen zou de kwaliteiten moeten hebben van iemand die samen met God is//’.((Zie Meijer, Ischa, (1884), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].))
Regel 338: Regel 338:
 ‘//Ik ben nog steeds een fantast//’, zegt hij, ‘//Ik verkocht, verkoop leugens om te helpen. Ik verkondig u het eeuwige leven, zeg ik bij voorbeeld. Nou, daar weet ik niks van. Maar toch heb ik het over dat eeuwige leven, overal in Europa, tot in het Vaticaan toe. Wetenschappelijk bezien: onzin. Maar voor mij is het de waarheid//’.((Zie Meijer, Ischa, (1884), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].)) ‘//Ik ben nog steeds een fantast//’, zegt hij, ‘//Ik verkocht, verkoop leugens om te helpen. Ik verkondig u het eeuwige leven, zeg ik bij voorbeeld. Nou, daar weet ik niks van. Maar toch heb ik het over dat eeuwige leven, overal in Europa, tot in het Vaticaan toe. Wetenschappelijk bezien: onzin. Maar voor mij is het de waarheid//’.((Zie Meijer, Ischa, (1884), [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=artikelen&pid=19|F. Weinreb. Een eenmanszaak]].))
  
-‘Nu zegt hij het zelf!’ zou mijn //nefesj// Grüter nazeggen, ‘Hij is een fantast! Hij brengt een leugenboodschap!’+‘Nu zegt hij het zelf!’ zegt mijn //nèfèsj// Grüter na, ‘Hij is een fantast! Hij brengt een leugenboodschap!’
  
 Maar mijn ‘//stille, eeuwige kant//’ denkt er anders over. Maar mijn ‘//stille, eeuwige kant//’ denkt er anders over.
Regel 347: Regel 347:
  
   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]
 +  * [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]]
   * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]]   * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]]
- 
-