Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
weinrebenhetnieuwetestament [2012/12/14 20:37] josquakweinrebenhetnieuwetestament [2014/11/27 14:52] (huidige) josquak
Regel 4: Regel 4:
 =====1. Romeinen===== =====1. Romeinen=====
  
-De ontdekking die [[weinrebenwaarheid#3.5. De ontdekking|Weinreb]] in 1945 in de gevangenis deed was niet zijn enige ontdekking. Jaren eerder had hij al iets anders ontdekt. Dat wat christenen het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] noemen.+De [[weinrebenwaarheid#3.5. De ontdekking|ontdekking]] die [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] in 1945 in de gevangenis deed was niet zijn enige ontdekking. Jaren eerder had hij al iets anders ontdekt. Dat wat christenen het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] noemen.
  
 Het was begin 1933. Weinreb had een studentenkamer in Rotterdam. Op een avond liep hij door de gang naar zijn kamer toen hij in een andere kamer iemand hoorde huilen. Weinreb stapte naar binnen en zag een medestudent zitten die hij alleen van gezicht kende. Er was ook een vrouw in de kamer. De vrouw zei dat ze zijn nicht was en dat ze hem kwam zeggen dat zijn vader verongelukt was.  Het was begin 1933. Weinreb had een studentenkamer in Rotterdam. Op een avond liep hij door de gang naar zijn kamer toen hij in een andere kamer iemand hoorde huilen. Weinreb stapte naar binnen en zag een medestudent zitten die hij alleen van gezicht kende. Er was ook een vrouw in de kamer. De vrouw zei dat ze zijn nicht was en dat ze hem kwam zeggen dat zijn vader verongelukt was. 
Regel 12: Regel 12:
 De nicht schoof een geopende Bijbel naar Weinreb toe. Er ging een ‘//schok//’ door Weinreb heen. Boven het blad stond “Romeinen” dus dit moest het Nieuwe Testament zijn. Het boek van de christenen. Het boek dat eeuwenlang de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme|jodenhaat]] in Europa had aangewakkerd. De nicht schoof een geopende Bijbel naar Weinreb toe. Er ging een ‘//schok//’ door Weinreb heen. Boven het blad stond “Romeinen” dus dit moest het Nieuwe Testament zijn. Het boek van de christenen. Het boek dat eeuwenlang de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme|jodenhaat]] in Europa had aangewakkerd.
  
-Tot dan toe had Weinreb dat “vreselijke boek” nog nooit in zijn handen gehad, laat staan erin gelezen. Hardop las hij [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+4&id42=1&id37=1&id17=1&l=nl&set=10|hoofdstuk 4]] van de Romeinenbrief. Het voelde als ‘//verraad//’, als ‘//een verboden daad//’. +Tot dan toe had Weinreb dat “vreselijke boek” nog nooit in zijn handen gehad, laat staan erin gelezen. Hardop las hij [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=45&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|hoofdstuk 4]] van de Romeinenbrief. Het voelde als ‘//verraad//’, als ‘//een verboden daad//’. 
  
 Al snel merkte Weinreb dat wat hij las, bekende stof was. Het ging over Abraham en over de besnijdenis. Allebei onderwerpen uit de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]((De Hebreeuwse Bijbel is het heilige boek van de joden. Christenen noemen dat het “Oude Testament”.)) Dat Nieuwe Testament is van ons, dacht hij, dat hebben die “Romeinen” ‘//van ons gestolen//’.  Al snel merkte Weinreb dat wat hij las, bekende stof was. Het ging over Abraham en over de besnijdenis. Allebei onderwerpen uit de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]((De Hebreeuwse Bijbel is het heilige boek van de joden. Christenen noemen dat het “Oude Testament”.)) Dat Nieuwe Testament is van ons, dacht hij, dat hebben die “Romeinen” ‘//van ons gestolen//’. 
Regel 38: Regel 38:
 Rond de tijd dat Weinreb het Nieuwe Testament las, ontmoette hij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nathan_Birnbaum|Nathan Birnbaum]] en zijn zoon Uriël. De Birnbaums kenden het Nieuwe Testament heel goed, zagen het zelfs als een openbaring van [[isgoddood|God]]. Weinreb kon dus met hen heel serieus over dit Nieuwe Testament praten. Met andere joden heeft hij dat ‘//nooit//’ ‘//op die wijze kunnen doen//’. Rond de tijd dat Weinreb het Nieuwe Testament las, ontmoette hij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nathan_Birnbaum|Nathan Birnbaum]] en zijn zoon Uriël. De Birnbaums kenden het Nieuwe Testament heel goed, zagen het zelfs als een openbaring van [[isgoddood|God]]. Weinreb kon dus met hen heel serieus over dit Nieuwe Testament praten. Met andere joden heeft hij dat ‘//nooit//’ ‘//op die wijze kunnen doen//’.
  
-Hoe hoog de Birnbaums het Nieuwe Testament ook schatte, ze bleven joden die beseften dat ‘//het Jodendom alles bevatte//’. Ze waren geen bekeerlingen, geen joden die christen werden omdat ze dachten dat ze in hun eigen Jodendom iets misten. +Hoe hoog de Birnbaums het Nieuwe Testament ook schatten, ze bleven joden die beseften dat ‘//het Jodendom alles bevatte//’. Ze waren geen bekeerlingen, geen joden die christen werden omdat ze dachten dat ze in hun eigen jodendom iets misten. 
  
-Toch beschimpten ze het Christendom niet. Anders dan veel van hun volksgenoten vereenzelvigden ze het niet met de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie|Inquisitie]] of de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom|pogroms]]. Van de Birnbaums leerde Weinreb ‘//de namen en de levensgeschiedenissen van grote, heilige Christenen//’ en kreeg daardoor een heel ander beeld van het Christendom.((Idem, p. 147, 148.))+Toch beschimpten ze het christendom niet. Anders dan veel van hun volksgenoten vereenzelvigden ze het niet met de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie|Inquisitie]] of de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom|pogroms]]. Van de Birnbaums leerde Weinreb ‘//de namen en de levensgeschiedenissen van grote, heilige Christenen//’ en kreeg daardoor een heel ander beeld van het Christendom.((Idem, p. 147, 148.))
  
 Van Nathan Birnbaum leerde Weinreb vertrouwelijk met christenen om te gaan. ‘//Zo van broers onder elkaar//’, zegt Weinreb, ‘//waarbij ik mij als de.. oudere.. beschouwde//’.((Idem, p. 149.)) Van Nathan Birnbaum leerde Weinreb vertrouwelijk met christenen om te gaan. ‘//Zo van broers onder elkaar//’, zegt Weinreb, ‘//waarbij ik mij als de.. oudere.. beschouwde//’.((Idem, p. 149.))
Regel 56: Regel 56:
 Het verbaasde Weinreb dat christenen zo’n uitlegtraditie voor hun Nieuwe Testament niet hadden. Dat ieder die dat wilde er ‘//zijn mening//’ over ‘//kon uiten//’. Dat iedereen daarvoor naar zijn eigen inzicht een oordeel gaf.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 51)) Het verbaasde Weinreb dat christenen zo’n uitlegtraditie voor hun Nieuwe Testament niet hadden. Dat ieder die dat wilde er ‘//zijn mening//’ over ‘//kon uiten//’. Dat iedereen daarvoor naar zijn eigen inzicht een oordeel gaf.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 51))
  
-Volgens Weinreb ontbrak hier iets. Een ‘//richtinggevende grondslag//’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 28.)) Die grondslag, dacht Weinreb, was de Joodse uitlegtraditie. +Volgens Weinreb ontbrak hier iets. Een ‘//richtinggevende grondslag//’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 28.)) Die grondslag, dacht Weinreb, was de joodse uitlegtraditie. 
  
 Ooit was die grondslag nog aanwezig. Het Nieuwe Testament is namelijk geschreven door joden. Joden die deze uitlegtraditie nog door en door kenden. Ooit was die grondslag nog aanwezig. Het Nieuwe Testament is namelijk geschreven door joden. Joden die deze uitlegtraditie nog door en door kenden.
  
-In die tijd zag het Christendom zich nog als een stek die op de boom van de Joodse godsdienst geënt was.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+11%3A17-27&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Romeinen 11:17-27]].)) Al gauw heeft het Christendom zich echter voor de Joodse godsdienst afgesloten. Sindsdien ‘//zien//’ ze ‘//alleen nog maar de ent//’ en ‘//verloochenen de boom//’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 9.))+In die tijd zag het christendom zich nog als een stek die op de boom van de joodse godsdienst geënt was.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=45&cs-bijbelhoofdstuk-2=11&cs-versnummer-3=17-27&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Romeinen 11:17-27]].)) Al gauw heeft het christendom zich echter voor de joodse godsdienst afgesloten. Sindsdien ‘//zien//’ ze ‘//alleen nog maar de ent//’ en ‘//verloochenen de boom//’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 9.))
  
 Het Nieuwe Testament, zegt Weinreb, ‘//werd geschreven in een wereld, die zich reeds van haar wortels, waaruit ze zelf ontsproten was, wilde losmaken//’. Een [[degeschiedenisvanhethebreeuws#4. De Griekse wereld|Griekstalige wereld]]. Het Nieuwe Testament, zegt Weinreb, ‘//werd geschreven in een wereld, die zich reeds van haar wortels, waaruit ze zelf ontsproten was, wilde losmaken//’. Een [[degeschiedenisvanhethebreeuws#4. De Griekse wereld|Griekstalige wereld]].
Regel 91: Regel 91:
 Weinreb herkende in Jezus wel zijn eigen //Messias// en dat vervreemde hem van zijn volksgenoten. Weinreb herkende in Jezus wel zijn eigen //Messias// en dat vervreemde hem van zijn volksgenoten.
  
-Toch betekende zijn keuze voor Jezus niet dan hij zichzelf nu als “christen” zag. Christenen gingen volgens hem verkeerd met Jezus om. Zij hadden van hem een persoon uit de wereldgeschiedenis gemaakt en al het andere als ‘//achterhaald//’ en ‘//onbelangrijk//’ terzijde geschoven. Zij hadden Jezus losgemaakt ‘//uit de tijdstroom//’. +Toch betekende zijn keuze voor Jezus niet dat hij zichzelf nu als “christen” zag. Christenen gingen volgens hem verkeerd met Jezus om. Zij hadden van hem een persoon uit de wereldgeschiedenis gemaakt en al het andere als ‘//achterhaald//’ en ‘//onbelangrijk//’ terzijde geschoven. Zij hadden Jezus losgemaakt ‘//uit de tijdstroom//’. 
  
 Voor Weinreb was Jezus echter ‘//altijd//’ al ‘//in de wereld//’. ‘//Overal en in alle tijden. Maar dan onzichtbaar//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 231, 232.)) Voor Weinreb was Jezus echter ‘//altijd//’ al ‘//in de wereld//’. ‘//Overal en in alle tijden. Maar dan onzichtbaar//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 231, 232.))
  
-Zodra je Jezus ‘//tijdruimtelijk//’ aan gaat wijzen, maak je van hem een ‘//nationale verlosser, of een kerkelijke verlosser, een organisatie-verlosser’//. Die soort verlossers ‘//vechten met elkaar//’, beconcurreren elkaar.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//p. 168.))+Zodra je Jezus ‘//tijdruimtelijk//’ aan gaat wijzen, maak je van hem een ‘//nationale verlosser, of een kerkelijke verlosser, een organisatie-verlosser’//. Die soort verlossers ‘//vechten met elkaar//’, beconcurreren elkaar.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//p. 168.))
  
 Zo maak je volgens Weinreb een karikatuur van Jezus. Zo maak je volgens Weinreb een karikatuur van Jezus.
  
-In het Hebreeuws heet Jezus //Jehosjoea//, ‘de [[degrammaticavanhethebreeuws#4.3. De trage tijd|HEER]] helpt’. Iedereen die in een situatie komt waar gewone antwoorden niet meer kunnen helpen, zoekt bewust of onbewust naar ‘hulp’, naar //jesjoea// en daarom naar Jezus, //Jehosjoea//.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 137.))+In het Hebreeuws heet Jezus //Jəhosjoe’à//, ‘de [[degrammaticavanhethebreeuws#4.3. De trage tijd|HEER]] helpt’. Iedereen die in een situatie komt waar gewone antwoorden niet meer kunnen helpen, zoekt bewust of onbewust naar ‘hulp’, naar //jəsjà’// en daarom naar Jezus, //Jəhosjoe’à//.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 137.))
  
 Het Nieuwe Testament gaat dus over iemand die in alle tijden mensen te hulp schiet. Daarom is het niet alleen een boek voor christenen maar voor alle mensen. Zeker voor de joden, want het gaat over hun //Messias//. Een //Messias// die aan het begin en het einde van ieders leven staat. Die ieders ‘//doel//’, ieders ‘//hoop//’, ieders ‘//zekerheid//’ is.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 233.)) Het Nieuwe Testament gaat dus over iemand die in alle tijden mensen te hulp schiet. Daarom is het niet alleen een boek voor christenen maar voor alle mensen. Zeker voor de joden, want het gaat over hun //Messias//. Een //Messias// die aan het begin en het einde van ieders leven staat. Die ieders ‘//doel//’, ieders ‘//hoop//’, ieders ‘//zekerheid//’ is.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 233.))
Regel 121: Regel 121:
 Jezus is iemand ‘//van een geheel andere orde//’, een ‘//uniek wonder//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 190.)) Jezus is iemand ‘//van een geheel andere orde//’, een ‘//uniek wonder//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 190.))
  
-Als een mens ‘//blind in de richting van de afgrond//’ loopt, kan alleen God hem nog helpen. Dat doet Hij door Zelf te laten zien dat er een wonder kan gebeuren. Dat wonder is Jezus.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 222, 223.))+Als een mens ‘//blind in de richting van de afgrond//’ loopt, kan alleen God hem nog helpen. Dat doet Hij door zelf te laten zien dat er een wonder kan gebeuren. Dat wonder is Jezus.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 222, 223.))
  
 Jezus’ geboorte was al een wonder. En ook in Jezus’ verdere leven ‘//onttrekt zich//’ alles ‘//aan het gangbare denken//’.  Jezus’ geboorte was al een wonder. En ook in Jezus’ verdere leven ‘//onttrekt zich//’ alles ‘//aan het gangbare denken//’. 
Regel 127: Regel 127:
 In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘//ziekten//’ en in de waan brengen dat ‘//dit leven onder de wetten alles zou zijn//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 222, 223.)) In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘//ziekten//’ en in de waan brengen dat ‘//dit leven onder de wetten alles zou zijn//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 222, 223.))
  
-De Farizeeërs en de Schriftgeleerden((De Farizeeërs en de Schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren  hem over aan de Romeinen, de mensen van de wet, die hem vervolgens kruisigen. +De farizeeërs en de schriftgeleerden((De farizeeërs en de schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren hem over aan de Romeinen, de mensen van de wet, die hem vervolgens kruisigen. 
  
-Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in //Mitsraïm//, het ‘rijk van de angst’. Volgens het Bijbelboek Exodus werden de Joden, voor dat God ze bevrijdde, in dit angstrijk als slaaf te werk gesteld. De Joodse Overlevering zegt dat ze daar 400 jaar slaaf zijn geweest. “Oneindig lang” betekent dat. De Joden hadden het geloof dat ze ooit uit het angstrijk zouden kunnen ontsnappen verloren.+Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in //Mitsràjīm//, het ‘rijk van de angst’. 
  
-Dat slavenleven is volgens Weinreb iets wat in ieder mens plaatsvindtIeder mens heeft namelijk een //nesjamah//, een “wezen”, dat van God komtOok heeft hij een //nefesj//, een gewoon” ik, dat altijd bang is het onderspit te delven. Om dat “gewone” ik te handhaven, moet alles haar dienen. Ook die //nesjamah//.+Volgens het Bijbelboek [[hetboek_exodus|Exodus]] werden de joden in dit angstrijk te werk gesteldDe Joodse Overlevering zegt dat ze daar 400 jaar slaaf zijn geweest. “Oneindig lang” betekent dat. De joden hadden het geloof dat ze ooit uit het angstrijk zouden kunnen ontsnappen verloren.
  
-Jezus is de //nesjamah// bij uitstekJezus is immers de afspiegeling van God? Juist hij moet daarom naar onze pijpen dansen. Het Nieuwe Testament noemt dat Jezus kruisigen”. +Dit Bijbelverhaal is ook een verhaal over onszelf. De joden staan voor onze //nəsjamah//, ons “diepste zelf” waarin God zich weerspiegeltEn //Mitsràjīm//, het ‘rijk van de angst’ waar de joden moesten werken, staat voor onze //nèfèsj//, ons gewone” ik
  
-Het kruis is het beeld van de [[400_thau|thau]]de laatste letter van het Hebreeuwse alfabetDe getalswaarde van de [[400_thau|thau]] is 400De 400 van de slavernij in het angstrijk.+Dat gewone ik is altijd bang om het onderspit te delven. In haar strijd om zich te handhavenmoet alles haar dienenOok onze //nəsjamah//Die //nəsjamah// maakt ze dus tot haar slaaf.
  
-Door hem te kruisigen maken wij Jezus dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 214, 215.)) +Jezus is de //nəsjamah// bij uitstek. Hij is immers dé afspiegeling van God? Juist híj moet daarom naar onze pijpen dansen. Het Nieuwe Testament noemt dat “Jezus kruisigen”.  
 + 
 +Zoals ik al schreef, staat het kruis voor het slavenleven in het angstrijk. 
 + 
 +Het kruis is het beeld van de [[400_thaw|thaw]], de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet. De getalswaarde van de [[400_thaw|thaw]] is 400. De 400 van de slavernij in het angstrijk dus. 
 + 
 +Door Jezus te kruisigenmaken wij hem dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 214, 215.)) 
  
 Weer een wonder. Weer een wonder.
Regel 147: Regel 153:
 De Joodse schilder [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marc_Chagall|Marc Chagall]] schilderde Jezus als degene die de verlossing van de joden uit //Mitsraïm//, uit het “angstrijk”, mogelijk maakt.  De Joodse schilder [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marc_Chagall|Marc Chagall]] schilderde Jezus als degene die de verlossing van de joden uit //Mitsraïm//, uit het “angstrijk”, mogelijk maakt. 
  
-Die verlossing koppelt hij aan een gebeuren dat in zijn tijd plaatsvond. Namelijk de tocht van door de progoms en de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust|Holocaust]] geteisterde joden naar het land Israël:+Die verlossing koppelt hij aan een gebeuren dat in zijn tijd plaatsvond. Namelijk de tocht van door de progoms en de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust|Holocaust]] geteisterde Joden naar het land Israël:
  
 {{ http://4.bp.blogspot.com/-BGM6x9_fBno/T4A7os21j8I/AAAAAAAAAN4/sR9hWlratSg/s1600/Chagall+Exodus.jpeg?670 = |”Exodus”, een schilderij van Marc Chagall (1952-1966) }} {{ http://4.bp.blogspot.com/-BGM6x9_fBno/T4A7os21j8I/AAAAAAAAAN4/sR9hWlratSg/s1600/Chagall+Exodus.jpeg?670 = |”Exodus”, een schilderij van Marc Chagall (1952-1966) }}
Regel 155: Regel 161:
 =====5. De Hebreeuwse Bijbel en het Nieuwe Testament===== =====5. De Hebreeuwse Bijbel en het Nieuwe Testament=====
  
-Volgens Weinreb is het Nieuwe Testament een door God geïnspireerd boek. Net als de Hebreeuwse Bijbel. Het vormt er zelfs één geheel mee.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//p. 8, 186.))+Volgens Weinreb is het Nieuwe Testament een door God geïnspireerd boek. Net als de Hebreeuwse Bijbel. Het vormt er zelfs één geheel mee.((Laenen, J.H. (2003), //Frederik Weinreb en de Joodse mystiek//p. 8, 186.))
  
 De Bijbel bestaat voor Weinreb dus net als voor christenen uit de Hebreeuwse Bijbel en het Nieuwe Testament. De Bijbel bestaat voor Weinreb dus net als voor christenen uit de Hebreeuwse Bijbel en het Nieuwe Testament.
Regel 161: Regel 167:
 Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.)) Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.))
  
-Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de //Thorah// nog steeds de kern van de Bijbel.+Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de [[dethorah|Thorah]] nog steeds de kern van de Bijbel.
  
 De Bijbel bestaat uit vier lagen: De Bijbel bestaat uit vier lagen:
  
-De //eerste// laag is de //Thorah//, de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.))+De //eerste// laag is de [[dethorah|Thorah]], de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.))
  
 De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.))
Regel 171: Regel 177:
 Een //navī//, een profeet, is iemand ‘die het brengt’ of ‘naar wie het komt’. Een profeet brengt dingen van de wereld van het ‘//zijn//’ naar de wereld van het ‘//worden//’, van de wereld van God naar onze wereld. Een profeet kan de dingen zeggen zoals ze ‘//absoluut//’ zijn. Wat een profeet zegt is ‘//voor alle tijden geldig//’. Daarom heeft wat hij zegt ook ‘//voorspellende waarde//’.((Weinreb, F. (1968-1969), //Het Bijbelboek Jonah//, p. 133, 134.)) Een //navī//, een profeet, is iemand ‘die het brengt’ of ‘naar wie het komt’. Een profeet brengt dingen van de wereld van het ‘//zijn//’ naar de wereld van het ‘//worden//’, van de wereld van God naar onze wereld. Een profeet kan de dingen zeggen zoals ze ‘//absoluut//’ zijn. Wat een profeet zegt is ‘//voor alle tijden geldig//’. Daarom heeft wat hij zegt ook ‘//voorspellende waarde//’.((Weinreb, F. (1968-1969), //Het Bijbelboek Jonah//, p. 133, 134.))
  
-Zolang de joden in het ‘//beloofde land//’, het ‘//heilige land//’ leven, zolang er een ‘//tempel//’, een ‘//huis van God//’ is, zijn er profeten.((Weinreb, F. (1968-1969), //Het Bijbelboek Jonah//, p. 135.)) Als de tempel verwoest wordt en de //galoeth//, de [[weinrebendejoodseoverlevering#4.4. Het woord en deze tijd|ballingschap]] aanbreekt is het tijd voor de //derde// laag, van de //Kethoevīm//, de ‘Geschriften’. +Zolang de Joden in het ‘//beloofde land//’, het ‘//heilige land//’ leven, zolang er een ‘//tempel//’, een ‘//huis van God//’ is, zijn er profeten.((Weinreb, F. (1968-1969), //Het Bijbelboek Jonah//, p. 135.)) Als de tempel verwoest wordt en de //galoeth//, de [[weinrebendejoodseoverlevering#4.4. Het woord en deze tijd|ballingschap]] aanbreekt is het tijd voor de //derde// laag, van de //Kethoevīm//, de ‘Geschriften’. 
  
 In de tijd van de Geschriften kan men het Woord van God alleen maar begrijpen uit ‘//het geschrevene//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) Deze Geschriften staan al aan de kant van onze wereld. Ze hebben daar een veel directere verbinding mee als de vorige lagen. Zij ‘//spiegelen//’ de boodschap van die vorige lagen in onze wereld.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 226, 227.)) In de tijd van de Geschriften kan men het Woord van God alleen maar begrijpen uit ‘//het geschrevene//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) Deze Geschriften staan al aan de kant van onze wereld. Ze hebben daar een veel directere verbinding mee als de vorige lagen. Zij ‘//spiegelen//’ de boodschap van die vorige lagen in onze wereld.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 226, 227.))
  
-Een deel van de joden keert weer terug naar het land. Er wordt een tweede tempel gebouwd. Deze tempel is echter maar een schaduw van de eerste tempel. Als ook deze tweede tempel verwoest wordt, begint er een nieuwe ballingschap. De ballingschap van Rome. In deze tijd komt de //vierde// laag van de Bijbel tot stand: het Nieuwe Testament.+Een deel van de Joden keert weer terug naar het land. Er wordt een tweede tempel gebouwd. Deze tempel is echter maar een schaduw van de eerste tempel. Als ook deze tweede tempel verwoest wordt, begint er een nieuwe ballingschap. De ballingschap van Rome. In deze tijd komt de //vierde// laag van de Bijbel tot stand: het Nieuwe Testament.
  
-Dit Nieuwe Testament gaat over Jezus, [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+1%3A14&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|het Woord dat vlees geworden is]]. In deze tijd wordt het geschreven Woord namelijk niet meer begrepen. Dat Woord wordt nu in Jezus zichtbaar en tastbaar.+Dit Nieuwe Testament gaat over Jezus, [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=43&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=14-14&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|het Woord dat vlees en bloed geworden is]]. In deze tijd wordt het geschreven Woord namelijk niet meer begrepen. Dat Woord wordt nu in Jezus zichtbaar en tastbaar.
  
-De ballingschap van Rome is de ballingschap in een wereld waarin men alleen maar gelooft in wetmatigheden. Jezus brengt de belangeloze liefde in die wereld. Juist waar ijzeren wetten heersen, waar iedereen moet vechten voor zijn bestaan, verlangt men naar die liefde. In het Nieuwe Testament word die liefde in het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#4. De Griekse wereld|Grieks]], de omgangstaal van die tijd, beschreven.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 172, 179.))+De ballingschap van Rome is de ballingschap in een wereld waarin men alleen maar gelooft in wetmatigheden. Jezus brengt de belangeloze liefde in die wereld. Juist waar ijzeren wetten heersen, waar iedereen moet vechten voor zijn bestaan, verlangt men naar die liefde. In het Nieuwe Testament wordt die liefde in het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#4. De Griekse wereld|Grieks]], de omgangstaal van die tijd, beschreven.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 172, 179.))
  
 Schematisch ziet dat alles er als volgt uit: Schematisch ziet dat alles er als volgt uit:
Regel 187: Regel 193:
 In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen. In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen.
  
-Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens#2. De gaf, de nefesj, de roeach en de nesjamah|mens]].+Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens#3. De goef, de nèfèsj, de roeàch en de nəsjamah|mens]].
  
-Het //eerste// onderdeel van de mens is de //nesjamah//. Dat is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.+Het //eerste// onderdeel van de mens is de //nəsjamah//. Dat is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.
  
-Het //tweede// onderdeel van de mens is de //roeach//. Dat is het deel van de ziel dat zorgt voor de verbinding tussen de //nesjamah// en het //derde// onderdeel.+Het //tweede// onderdeel van de mens is de //roeàch//. Dat is het deel van de ziel dat zorgt voor de verbinding tussen de //nəsjamah// en het //derde// onderdeel.
  
-Dit //derde// onderdeel van de mens is de //nefesj//, de “lichamelijke ziel”, onze persoonlijkheid, ons “ik”.+Dit //derde// onderdeel van de mens is de //nèfèsj//, de “lichamelijke ziel”, onze persoonlijkheid, ons “ik”.
  
-Het //vierde// onderdeel van de mens is de //gaf//, het ‘lichaam’. Het Hebreeuws kent nog een ander woord voor ‘lichaam’. //Basar//, ‘vlees’. Dat is het woord voor het lichaam dat zich voort kan planten.+Het //vierde// onderdeel van de mens is de //goef//, het ‘lichaam’. Het Hebreeuws kent nog een ander woord voor ‘lichaam’. //Basar//, ‘vlees’. Dat is het woord voor het lichaam dat zich voort kan planten.
  
-Deze vier onderdelen corresponderen met de vier onderdelen van de Bijbel. De //Thorah//, het Goddelijke Woord, correspondeert met de //nesjamah//. De //Nevi’īm//, die bemiddelen tussen dat Woord en onze wereld, corresponderen met de //roeach//. De //Kethoevīm// die al veel meer aan de kant van onze wereld staan, corresponderen met de //nefesj//. En het Nieuwe Testament correspondeert met //basar//, het vlees.+Deze vier onderdelen corresponderen met de vier onderdelen van de Bijbel. De //Thorah//, het Goddelijke Woord, correspondeert met de //nəsjamah//. De //Nevi’īm//, die bemiddelen tussen dat Woord en onze wereld, corresponderen met de //roeàch//. De //Kethoevīm// die al veel meer aan de kant van onze wereld staan, corresponderen met de //nèfèsj//. En het Nieuwe Testament correspondeert met //basar//, het vlees.
  
 //Basar// is verwant met //besoerah//, ‘boodschap’. //Basar// is dus een boodschap in materievorm. En dat is precies wat Jezus, het “vleesgeworden Woord” is. //Basar// is verwant met //besoerah//, ‘boodschap’. //Basar// is dus een boodschap in materievorm. En dat is precies wat Jezus, het “vleesgeworden Woord” is.
Regel 205: Regel 211:
 Die goede boodschap is de boodschap dat het Woord lichamelijk wordt. Die goede boodschap is de boodschap dat het Woord lichamelijk wordt.
  
-Daarom treedt Jezus op in Galilea. Het noordelijke deel van Israël. Het Hebreeuwse woord voor Galilea is //Galil//. //Galil// komt van //gal//, dat ‘vorm, lichaam’ betekent. //Galil// is ook verwant met ‘//galoeth//’ wat ballingschap betekent. +Daarom treedt Jezus op in Galilea. Het noordelijke deel van Israël. Het Hebreeuwse woord voor Galilea is //Galil//. //Galil// komt van //gàl//, dat ‘vorm, lichaam’ betekent. //Galil// is ook verwant met ‘//galoeth//’ wat ballingschap betekent. 
  
-De woonplaats van Jezus is Nazareth. Dit woord komt van de Hebreeuwse stam ‘//tsar//’ wat naast ‘vorm’ ook ‘benauwdheid’ en ‘angst’ betekent. Dit is ook de stam van //Mitsraïm//, ‘angstrijk’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 169, 170, 171.)) +De woonplaats van Jezus is Nazareth. Dit woord komt van de Hebreeuwse stam ‘//tsàr//’ wat naast ‘vorm’ ook ‘benauwdheid’ en ‘angst’ betekent. Dit is ook de stam van //Mitsràjīm//, ‘angstrijk’.((Weinreb, Friedrich (1983), //De Joodse wortels van het Mattheüs evangelie//, p. 169, 170, 171.)) 
  
 Als het Woord lichamelijk wordt, gaat het met ons in ballingschap en deelt het onze angst. En omdat het Woord dit doet, kan het ons verlossen.  Als het Woord lichamelijk wordt, gaat het met ons in ballingschap en deelt het onze angst. En omdat het Woord dit doet, kan het ons verlossen. 
  
-Het Woord plant zich in ons voort. Dat doet het als wij het wonder beleven dat “Jezus” heet. Samen vormen wij dan wat Paulus((Paulus is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament))  noemt “het lichaam van Christus”.+Het Woord plant zich in ons voort. Dat doet het als wij het wonder beleven dat “Jezus” heet. Samen vormen wij dan wat Paulus((Paulus is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament.))  noemt “het lichaam van Christus”.
  
 Om dat alles nog eens samen te vatten: Om dat alles nog eens samen te vatten:
Regel 219: Regel 225:
  
  
-=====6. Christendom en Jodendom=====+=====6. Christendom en jodendom=====
  
  
Regel 230: Regel 236:
 Wat heeft ons, joden en christenen, uit elkaar gedreven? Wat heeft ons, joden en christenen, uit elkaar gedreven?
  
-Volgens Weinreb hebben beiden zich laten inpakken door Rome en haar geloof in wetmatigheden. Aan beide kanten heeft het Farizeïsme en de Schriftgeleerdheid vrij spel gekregen. Beiden denken hier en nu te kunnen bewijzen dat zij goed zitten en de ander fout.+Volgens Weinreb hebben beiden zich laten inpakken door Rome en haar geloof in wetmatigheden. Aan beide kanten hebben het Farizeïsme en de Schriftgeleerdheid vrij spel gekregen. Beide denken hier en nu te kunnen bewijzen dat zij goed zitten en de ander fout.
  
  
Regel 238: Regel 244:
 De christenen beweerden dat er met Jezus een nieuwe tijd was aangebroken. Een tijd waarin ieder die in hem geloofde hier en nu al verlost was. En al snel zou die verlossing voor elke aardbewoner zichtbaar worden. Niemand van hen zou haar dan meer kunnen ontkennen. Iedereen zou weten dat de christenen gelijk hadden.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 187, 191.)) De christenen beweerden dat er met Jezus een nieuwe tijd was aangebroken. Een tijd waarin ieder die in hem geloofde hier en nu al verlost was. En al snel zou die verlossing voor elke aardbewoner zichtbaar worden. Niemand van hen zou haar dan meer kunnen ontkennen. Iedereen zou weten dat de christenen gelijk hadden.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 187, 191.))
  
-Sinds de Romeinse keizer [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote|Constantijn]] zich tot het Christendom bekeerde, kregen de christenen zelfs wereldlijke macht en konden hun gelijk afdwingen. Als sterkste partij konden christenen anderen zo kwellen dat ze uiteindelijk wel moesten bekennen dat ze het mis hadden.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185, 186.))+Sinds de Romeinse keizer [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote|Constantijn]] zich tot het christendom bekeerde, kregen de christenen zelfs wereldlijke macht en konden ze hun gelijk afdwingen. Als sterkste partij konden christenen anderen zo kwellen dat ze uiteindelijk wel moesten bekennen dat ze het mis hadden.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185, 186.))
  
 De joden hadden niet zo’n hoge pet op van de christelijke verlossing. Zij zagen hoe antisemitisch vele “verlossingsbrengers” waren en hoe ze met het Nieuwe Testament in de hand andersdenkende medemensen de ene ellende na de andere brachten.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 131.)) De joden hadden niet zo’n hoge pet op van de christelijke verlossing. Zij zagen hoe antisemitisch vele “verlossingsbrengers” waren en hoe ze met het Nieuwe Testament in de hand andersdenkende medemensen de ene ellende na de andere brachten.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 131.))
Regel 252: Regel 258:
 ====6.3. De joden==== ====6.3. De joden====
  
-De joden mochten dan de zwakste partij zijn, ook zij vonden dat ze alleen goed zaten. Ook zij waren ‘//de liefde vergeten//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 186.))+De joden mochten dan de zwakste partij zijn, ook zij vonden dat alleen zij goed zaten. Ook zij waren ‘//de liefde vergeten//’.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 186.))
  
-Zij lachten in stilte om het christelijke gebrek aan kennis van het Jodendom en om de knulligheid waarmee christenen hun Bijbelse gelijk bewezen.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 130.)) +Zij lachten in stilte om het christelijke gebrek aan kennis van het jodendom en om de knulligheid waarmee christenen hun Bijbelse gelijk bewezen.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 130.)) 
  
-Maar vervolgens vergaten zij hoe oppervlakkig ze zelf met hun eigen Overlevering omgingen. Dat ze maar al te vaak bij de zichtbare buitenkant van die Overlevering bleven steken. Dat de innerlijke, ‘//verborgen kant//’ veelal door hen vergeten werd. Dat het gros van hen daar niet eens naar verlangden, ja vaak niet eens wist dat zo’n ‘//verborgen kant//’ bestond. Dat verstarring en doodsheid schering en inslag zijn in zoveel orthodox Jodendom.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 279, 280.))+Maar vervolgens vergaten zij hoe oppervlakkig ze zelf met hun eigen Overlevering omgingen. Dat ze maar al te vaak bij de zichtbare buitenkant van die Overlevering bleven steken. Dat de innerlijke, ‘//verborgen kant//’ veelal door hen vergeten werd. Dat het gros van hen daar niet eens naar verlangde, ja vaak niet eens wist dat zo’n ‘//verborgen kant//’ bestond. Dat verstarring en doodsheid schering en inslag zijn in zoveel orthodox Jodendom.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 279, 280.))
  
 In de //Messias// zagen de joden vaak alleen maar een toekomstige Verlosser. Niet iemand die er ook hier en nu voor hen is. Tot Weinrebs verdriet bleef het Nieuwe Testament, het boek van die //Messias//, voor hen een gesloten boek: In de //Messias// zagen de joden vaak alleen maar een toekomstige Verlosser. Niet iemand die er ook hier en nu voor hen is. Tot Weinrebs verdriet bleef het Nieuwe Testament, het boek van die //Messias//, voor hen een gesloten boek:
Regel 268: Regel 274:
 ====6.4. Jezus en het geloofsvolk==== ====6.4. Jezus en het geloofsvolk====
  
-Weinreb droomt van een Christendom en een Jodendom die naast elkaar bestaan, maar toch innig met elkaar verbonden zijn. Van christenen en joden die samen in de eenheid van de Bijbel geloven.+Weinreb droomt van een christendom en een jodendom die naast elkaar bestaan, maar toch innig met elkaar verbonden zijn. Van christenen en joden die samen in de eenheid van de Bijbel geloven.
  
 Voor hem is het verbazingwekkend dat zoveel volkeren door hun geloof in Jezus ‘//de hele Bijbel kregen, die ernstig namen, vroom en eerlijk werden, berouw konden voelen en omkeer ten goede kenden//’. Ontelbare niet-joden hadden door deze Jezus ‘//de Vader in de hemelen leren kennen//’.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 149, 150.)) Voor hem is het verbazingwekkend dat zoveel volkeren door hun geloof in Jezus ‘//de hele Bijbel kregen, die ernstig namen, vroom en eerlijk werden, berouw konden voelen en omkeer ten goede kenden//’. Ontelbare niet-joden hadden door deze Jezus ‘//de Vader in de hemelen leren kennen//’.((Weinreb, F, //Mijn Ontmoeting met het Nieuwe Testament, deel 1//, p. 149, 150.))
  
-Toch vergeet Weinreb niet dat hijzelf een jood is en blijft. Dat hijzelf bij het Joodse volk hoort.+Toch vergeet Weinreb niet dat hijzelf een Jood is en blijft. Dat hijzelf bij het Joodse volk hoort.
  
 Hij noemt dat een ‘//geloofsvolk//’. Een volk dat teruggaat op Abraham, de Bijbelse “vader van het geloof”. Geloof is de band tussen de wereld van God en onze wereld. Een band die zich volgens Weinreb eigenlijk niet kan manifesteren. De Bijbel zegt dat Abraham en zijn vrouw daarom geen kinderen krijgen. Als er toch een kind geboren wordt, noemen ze hem Izak, //Jitchak//, ‘om te lachen’. Hij noemt dat een ‘//geloofsvolk//’. Een volk dat teruggaat op Abraham, de Bijbelse “vader van het geloof”. Geloof is de band tussen de wereld van God en onze wereld. Een band die zich volgens Weinreb eigenlijk niet kan manifesteren. De Bijbel zegt dat Abraham en zijn vrouw daarom geen kinderen krijgen. Als er toch een kind geboren wordt, noemen ze hem Izak, //Jitchak//, ‘om te lachen’.
Regel 286: Regel 292:
   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]
   * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]]   * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]]
-