Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
watiszonde_geloof_verlossing [2015/11/24 08:17] – josquak | watiszonde_geloof_verlossing [2016/02/04 19:33] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 6: | Regel 6: | ||
In dit document wil ik iets vertellen over de godsdienst die al sinds mijn geboorte de mijne is, namelijk het christendom. | In dit document wil ik iets vertellen over de godsdienst die al sinds mijn geboorte de mijne is, namelijk het christendom. | ||
- | Met christendom bedoel ik niet het geheel van weetdingetjes die je met Google op kunt zoeken, maar om iets dat daarachter ligt, iets dat je niet eens kunt verwoorden. | + | Met christendom bedoel ik niet het geheel van weetdingetjes die je met Google op kunt zoeken, maar iets dat daarachter ligt, iets dat je niet eens kunt verwoorden. |
Elke godsdienst heeft haar geheim. Een geheim dat je zelfs als “insider” maar moeilijk op het spoor kunt komen. Zelf ben ik al sinds mijn zestiende intensief met het christendom bezig, maar ik kom er steeds meer achter hoe weinig ik er van begrijp. Ik kan er wel van alles over zeggen, maar daarmee blijf ik om iets heen cirkelen, iets dat de kern ervan is. | Elke godsdienst heeft haar geheim. Een geheim dat je zelfs als “insider” maar moeilijk op het spoor kunt komen. Zelf ben ik al sinds mijn zestiende intensief met het christendom bezig, maar ik kom er steeds meer achter hoe weinig ik er van begrijp. Ik kan er wel van alles over zeggen, maar daarmee blijf ik om iets heen cirkelen, iets dat de kern ervan is. | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
Hierbij gebruikten ze allerlei termen. Termen die bedoeld zijn als wegwijzers, als tekens waarmee je in het christendom de weg kunt vinden. Drie van die termen werden zoveel gebruikt dat ze bij talloze mensen zijn blijven hangen. Het gaat om “zonde”, | Hierbij gebruikten ze allerlei termen. Termen die bedoeld zijn als wegwijzers, als tekens waarmee je in het christendom de weg kunt vinden. Drie van die termen werden zoveel gebruikt dat ze bij talloze mensen zijn blijven hangen. Het gaat om “zonde”, | ||
- | Misschien heb je nu de neiging om weg te klikken. Misschien zijn deze woorden zulke clichés voor je dat je er niets mee kunt, of erger nog, als stenen op je maag liggen. | + | Misschien heb je nu de neiging om weg te klikken. Misschien zijn deze woorden zulke clichés voor je dat je er niets mee kunt, of erger nog, dat ze als stenen op je maag liggen. |
Zonde? Is dat geen woord waarmee dominees mensen vroeger het leven zuur maakten? | Zonde? Is dat geen woord waarmee dominees mensen vroeger het leven zuur maakten? | ||
Regel 150: | Regel 150: | ||
Abt Antonius verliet zijn bidplekje in de woestijn en trok naar de grote stad, waar hij aan de betreffende schoenmaker vroeg wat die zoal deed. | Abt Antonius verliet zijn bidplekje in de woestijn en trok naar de grote stad, waar hij aan de betreffende schoenmaker vroeg wat die zoal deed. | ||
- | ‘//Ik herinner me niet, dat ik ooit iets goed gedaan heb//’, zei de schoenmaker, | + | ‘//Ik herinner me niet, dat ik ooit iets goed gedaan heb//’, zei de schoenmaker, |
Abt Antonius antwoordde: ‘// | Abt Antonius antwoordde: ‘// | ||
Regel 387: | Regel 387: | ||
Jezus beleefde zijn naderende lijden en dood als een offergang, als een weg naar God. En in die weg nam hij ook zijn volgelingen mee. Als zij deel zouden nemen aan zijn leven, zouden ze met hem verlost worden. | Jezus beleefde zijn naderende lijden en dood als een offergang, als een weg naar God. En in die weg nam hij ook zijn volgelingen mee. Als zij deel zouden nemen aan zijn leven, zouden ze met hem verlost worden. | ||
- | Dat is de betekenis van de maaltijd die Jezus vlak voor zijn arrestatie met zijn leerlingen nuttigde. | + | Dat is de betekenis van de maaltijd die Jezus vlak voor zijn arrestatie met zijn leerlingen nuttigde. |
- | {{ | + | {{ |