Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
watiszonde_geloof_verlossing [2015/11/20 17:29] josquakwatiszonde_geloof_verlossing [2016/02/04 19:33] (huidige) josquak
Regel 6: Regel 6:
 In dit document wil ik iets vertellen over de godsdienst die al sinds mijn geboorte de mijne is, namelijk het christendom. In dit document wil ik iets vertellen over de godsdienst die al sinds mijn geboorte de mijne is, namelijk het christendom.
  
-Met christendom bedoel ik niet het geheel van weetdingetjes die je met Google op kunt zoeken, maar om iets dat daarachter ligt, iets dat je niet eens kunt verwoorden.+Met christendom bedoel ik niet het geheel van weetdingetjes die je met Google op kunt zoeken, maar iets dat daarachter ligt, iets dat je niet eens kunt verwoorden.
  
-Elke godsdienst heeft haar geheim. Een geheim dat je zelfs als “insider” maar moeilijk op het spoor kunt komen. Zelf ben ik al sinds mijn zestiende intensief met het christendom bezig, maar ik kom er steeds meer achter hoe weinig ik er van begrijp. Ik kan er wel van alles over zeggen, maar daarmee blijf ik om iets heen cirkelen, om iets dat de kern ervan is. +Elke godsdienst heeft haar geheim. Een geheim dat je zelfs als “insider” maar moeilijk op het spoor kunt komen. Zelf ben ik al sinds mijn zestiende intensief met het christendom bezig, maar ik kom er steeds meer achter hoe weinig ik er van begrijp. Ik kan er wel van alles over zeggen, maar daarmee blijf ik om iets heen cirkelen, iets dat de kern ervan is. 
  
 Over die kern gaat het in dit document. En daarvoor ga ik toch weer allerlei woorden gebruiken.  Over die kern gaat het in dit document. En daarvoor ga ik toch weer allerlei woorden gebruiken. 
Regel 16: Regel 16:
 Hierbij gebruikten ze allerlei termen. Termen die bedoeld zijn als wegwijzers, als tekens waarmee je in het christendom de weg kunt vinden. Drie van die termen werden zoveel gebruikt dat ze bij talloze mensen zijn blijven hangen. Het gaat om “zonde”, “geloof” en “verlossing”. Deze termen wil ik in dit document bespreken. Hierbij gebruikten ze allerlei termen. Termen die bedoeld zijn als wegwijzers, als tekens waarmee je in het christendom de weg kunt vinden. Drie van die termen werden zoveel gebruikt dat ze bij talloze mensen zijn blijven hangen. Het gaat om “zonde”, “geloof” en “verlossing”. Deze termen wil ik in dit document bespreken.
  
-Misschien heb je nu de neiging om weg te klikken. Misschien zijn deze woorden zulke clichés voor je dat je er niets mee kunt, of erger nog, als stenen op je maag liggen.+Misschien heb je nu de neiging om weg te klikken. Misschien zijn deze woorden zulke clichés voor je dat je er niets mee kunt, of erger nog, dat ze als stenen op je maag liggen.
  
 Zonde? Is dat geen woord waarmee dominees mensen vroeger het leven zuur maakten?  Zonde? Is dat geen woord waarmee dominees mensen vroeger het leven zuur maakten? 
Regel 24: Regel 24:
 Verlossing? Is dat geen mooie droom van mensen die door de preken van die dominees geen kant meer uit konden? Verlossing? Is dat geen mooie droom van mensen die door de preken van die dominees geen kant meer uit konden?
  
-Wordt het geen tijd om dat gepreek van vroeger te vergeten en om de woorden “zonde”, “geloof” en “verlossing” te vervangen door “zelfaanvaarding”, “levenswijsheid”, “de kunst om te genieten” of andere positieve woorden?+Wordt het geen tijd om dat gepreek van vroeger te vergeten en de woorden “zonde”, “geloof” en “verlossing” te vervangen door “zelfaanvaarding”, “levenswijsheid”, “de kunst om te genieten” of andere positieve woorden?
  
 Ik denk het niet. Ik denk het niet.
Regel 43: Regel 43:
 Deze “griezel” is de ik-persoon van het liedje. Hij ontmoet een vrouw die oogverblindend mooi is. Een vrouw die op een ‘//engel//’ lijkt en ‘//als een veertje//’ in een ‘//mooie wereld//’ ‘//zweeft//’. Een vrouw die ‘//bijzonder//’ is. Deze “griezel” is de ik-persoon van het liedje. Hij ontmoet een vrouw die oogverblindend mooi is. Een vrouw die op een ‘//engel//’ lijkt en ‘//als een veertje//’ in een ‘//mooie wereld//’ ‘//zweeft//’. Een vrouw die ‘//bijzonder//’ is.
  
-Hij wil zelf óók ‘//bijzonder//’ zijn. Hij wil nét zo’n ‘//volmaakt lichaam//’ en nét zo’n ‘//volmaakte ziel//’ hebben als die vrouw. Hij wil ‘//controle//’ over de dingen hebben. Hij wil dat ze het ‘//merkt//’ als hij er ‘//niet is//’. Als dat eindelijk gebeurt, rent ze voor hem weg+Hij wil zelf óók ‘//bijzonder//’ zijn. Hij wil nét zo’n ‘//volmaakt lichaam//’ en nét zo’n ‘//volmaakte ziel//’ hebben als die vrouw. Hij wil ‘//controle//’ over de dingen hebben. Hij wil dat ze het ‘//merkt//’ als hij er ‘//niet is//’. 
  
-Daaruit kan hij maar één conclusie trekken, namelijk dat hij een ‘//griezel//’, een ‘//engerd//’ is, dat hij ‘//hier niet hoort//’, dat hij niet past bij haar en haar mooie wereld. +Als dat eindelijk gebeurt, rent ze voor hem weg. Daaruit kan hij maar één conclusie trekken, namelijk dat hij een ‘//griezel//’, een ‘//engerd//’ is, dat hij ‘//hier niet hoort//’, dat hij niet past bij haar en haar mooie wereld. 
  
 Dit lied is gecoverd door [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Scala_%26_Kolacny_Brothers|Scala & the Kolacny brothers]], een Belgisch meisjeskoor onder leiding van twee broers. Alex Heller maakte daarbij het volgende animatiefilmpje:  Dit lied is gecoverd door [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Scala_%26_Kolacny_Brothers|Scala & the Kolacny brothers]], een Belgisch meisjeskoor onder leiding van twee broers. Alex Heller maakte daarbij het volgende animatiefilmpje: 
Regel 73: Regel 73:
 In dat lied zingt ze dat ze er altijd voor haar geliefde zal zijn, zelfs als hij haar vernederd. De juryleden zien eerder een pornosterretje in haar dan een zangeres. Onder druk van haar publiek, de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28computer%29|avatars]] van haar medefietsers, stemt zij daarin toe. In dat lied zingt ze dat ze er altijd voor haar geliefde zal zijn, zelfs als hij haar vernederd. De juryleden zien eerder een pornosterretje in haar dan een zangeres. Onder druk van haar publiek, de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28computer%29|avatars]] van haar medefietsers, stemt zij daarin toe.
  
-Bing blijft achter en wordt gekweld door de pornofilmpjes waarin hij haar ziet optreden. Hij fietst weer 15 miljoen //merits// bij elkaar en houdt voor dezelfde jury een speech waarin hij hen op een indrukwekkende manier de waarheid zegt:+Bing blijft achter en wordt gekweld door de pornofilmpjes waarin hij haar ziet optreden. Hij fietst weer 15 miljoen //merits// bij elkaar en houdt voor dezelfde jury een speech waarin hij hen toebijt hoe fake ze zijn en hoe fake de wereld is die ze gecreëerd hebben:
  
 {{ youtube>lHjIXCCHh3s }} {{ youtube>lHjIXCCHh3s }}
 \\ \\
-De revolutie die Bing wil veroorzaken, blijft echter uit. De juryleden bieden hem zendtijd aan om zijn kritiek ongeremd te kunnen blijven spuien. Onder druk van zijn publiek stemt hij daarin toe.+ 
 +‘//Jullie kunnen de pot op,//’ roept Bing, ‘//De pot op omdat jullie mij ’t enige hebben afgepakt wat echt was in m’n leven. Omdat jullie het vermorzeld hebben en bespottelijk hebben gemaakt. Het zoveelste bespottelijke hier.//’ 
 + 
 +De revolutie die hij wil veroorzaken, blijft uit. De juryleden bieden hem zendtijd aan om zijn kritiek ongeremd te kunnen blijven spuien en onder druk van zijn publiek stemt hij daarin toe.
  
  
Regel 147: Regel 150:
 Abt Antonius verliet zijn bidplekje in de woestijn en trok naar de grote stad, waar hij aan de betreffende schoenmaker vroeg wat die zoal deed. Abt Antonius verliet zijn bidplekje in de woestijn en trok naar de grote stad, waar hij aan de betreffende schoenmaker vroeg wat die zoal deed.
  
-‘//Ik herinner me niet, dat ik ooit iets goed gedaan heb//’, zei de schoenmaker, ‘//Alleen dit ene: wanneer ik ’s morgens opsta, zet ik me neer voor mijn handenarbeid. Ik zeg dan: Heel deze stad van klein tot groot, zij gaan alleen het Koninkrijk binnen wegens hun gerechtigheid. Ik slechts krijg als erfenis de strafplaats wegens mijn zonden. En ’s avonds voor ik ga slapen, zeg ik dezelfde woorden//’.+‘//Ik herinner me niet, dat ik ooit iets goed gedaan heb//’, zei de schoenmaker, ‘//Alleen dit ene: wanneer ik ’s morgens opsta, zet ik me neer voor mijn handenarbeid. Ik zeg dan: Heel deze stad van klein tot groot, zij gaan allen het Koninkrijk binnen wegens hun gerechtigheid. Ik slechts krijg als erfenis de strafplaats wegens mijn zonden. En ’s avonds voor ik ga slapen, zeg ik dezelfde woorden//’.
  
 Abt Antonius antwoordde: ‘//Waarlijk, als een goede goudsmid die rustig in zijn huis is gezeten, hebt u het Koninkrijk beërfd. En ik, die al die tijd in onnadenkendheid in de woestijn woon, ik evenaar u niet//’.((Wagenaar, Christofoor (1981) //Leven, getuigenissen, brieven van de heilige Antonius Abt//, p. 240, 241.)) Abt Antonius antwoordde: ‘//Waarlijk, als een goede goudsmid die rustig in zijn huis is gezeten, hebt u het Koninkrijk beërfd. En ik, die al die tijd in onnadenkendheid in de woestijn woon, ik evenaar u niet//’.((Wagenaar, Christofoor (1981) //Leven, getuigenissen, brieven van de heilige Antonius Abt//, p. 240, 241.))
Regel 155: Regel 158:
 ‘//Heer Jezus Christus, zoon van God, ontferm U over mij, zondaar//’.((“Heer”, “Christus” en “zoon van God” zijn titels die door christenen voor Jezus gebruikt worden.)) ‘//Heer Jezus Christus, zoon van God, ontferm U over mij, zondaar//’.((“Heer”, “Christus” en “zoon van God” zijn titels die door christenen voor Jezus gebruikt worden.))
  
-Eén van hen, de 20e eeuwse monnik Silouan de Anthoniet, ziet nederigheid als de grondhouding van de paradijsbewoners:+Eén van hen, de 20e eeuwse monnik Silouan de Athoniet, ziet nederigheid als de grondhouding van de paradijsbewoners:
  
 ‘//Allen zullen er in liefde verblijven en door de nederigheid van Christus zullen allen gelukkig zijn door de anderen hoger verheven te zien dan zichzelf. De nederigheid van Christus woont in de allerkleinsten; zij zijn blij dat zij het kleinst zijn//’.((Archimandriet Sophrony (2007) //De heilige Silouan de Athoniet//, p. 321.)) ‘//Allen zullen er in liefde verblijven en door de nederigheid van Christus zullen allen gelukkig zijn door de anderen hoger verheven te zien dan zichzelf. De nederigheid van Christus woont in de allerkleinsten; zij zijn blij dat zij het kleinst zijn//’.((Archimandriet Sophrony (2007) //De heilige Silouan de Athoniet//, p. 321.))
Regel 299: Regel 302:
 ‘//Geloof je in God, de vader die alle macht heeft?//’ ‘//Geloof je in God, de vader die alle macht heeft?//’
  
-‘//Geloof je in Christus Jezus, de zoon van God\\ +‘//Geloof je in Christus Jezus, de zoon van God,\\ 
-Die voortgebracht is door de heilige Geest heen uit de maagd Maria\\+Die voortgebracht is door de heilige Geest heen uit de maagd Maria,\\
 Die gekruisigd is op (bevel van) Pontius Pilatus en als gevolg daarvan gestorven is\\ Die gekruisigd is op (bevel van) Pontius Pilatus en als gevolg daarvan gestorven is\\
 En die op de derde dag opgestaan is, levend uit de dood\\ En die op de derde dag opgestaan is, levend uit de dood\\
 En die naar boven gegaan is, de hemel in\\ En die naar boven gegaan is, de hemel in\\
-En die neergezeten is, rechts van de vader\\ +En die neergezeten is, rechts van de vader,\\ 
-Die komt onderscheiden de levenden en de doden.//’+Die komt onderscheiden de levenden en de doden?//’
  
 ‘//Geloof je in de heilige Geest in de heilige vergadering?// ‘//Geloof je in de heilige Geest in de heilige vergadering?//
Regel 340: Regel 343:
 //Daarna// komt de Bijbel in de bijeenkomst aan bod. De Bijbel is het boek dat Gods woorden bevat. Sommige van die woorden worden in de bijeenkomst gelezen en daarna uitgelegd.  //Daarna// komt de Bijbel in de bijeenkomst aan bod. De Bijbel is het boek dat Gods woorden bevat. Sommige van die woorden worden in de bijeenkomst gelezen en daarna uitgelegd. 
  
-In de Bijbel doet God stappen om naar je toe te komen.+In deze woorden probeert God de afstand tussen Hem en jou te overbruggen.
  
 Alle mensen mogen bij deze Woorddienst aanwezig zijn, welke redenen ze ook voor hun aanwezigheid hebben. Alle mensen mogen bij deze Woorddienst aanwezig zijn, welke redenen ze ook voor hun aanwezigheid hebben.
Regel 355: Regel 358:
  
   - Het deel waarin je de barrières tussen jou en God eerlijk benoemt.   - Het deel waarin je de barrières tussen jou en God eerlijk benoemt.
-  - Het deel waarin je luistert naar Gods woorden en voorbereidingen treft voor je eigen doop.+  - Het deel waarin je luistert naar Gods woorden, naar je doop toeleeft en die uiteindelijk ondergaat.
   - Het deel waarin je deelneemt aan de liefdesmaaltijd.   - Het deel waarin je deelneemt aan de liefdesmaaltijd.
  
Regel 384: Regel 387:
 Jezus beleefde zijn naderende lijden en dood als een offergang, als een weg naar God. En in die weg nam hij ook zijn volgelingen mee. Als zij deel zouden nemen aan zijn leven, zouden ze met hem verlost worden. Jezus beleefde zijn naderende lijden en dood als een offergang, als een weg naar God. En in die weg nam hij ook zijn volgelingen mee. Als zij deel zouden nemen aan zijn leven, zouden ze met hem verlost worden.
  
-Dat is de betekenis van de maaltijd die Jezus vlak voor zijn arrestatie met zijn leerlingen nuttigde. In het raam van de passie in de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Chartres|Kathedraal van Chartres]] is dat “laatste avondmaal” als volgt afgebeeld:+Dat is de betekenis van de maaltijd die Jezus vlak voor zijn arrestatie met zijn leerlingen nuttigde. Op het raam van “het leven van de apostelen” in de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Chartres|Kathedraal van Chartres]] is dit “laatste avondmaal” als volgt afgebeeld:
  
-{{  http://www.medievalart.org.uk/Chartres/051_pages/jpeg_800/Chartres_Bay_051_The_Passion__Panel_03.jpg?530 = |Deze afbeelding is onderdeel van Dr Stuart Watling’s site “The Corpus of Medieval Narrative Art” (zie http://www.medievalart.org.uk).  }}+{{  chartres_apostelen_laatste_avondmaal.jpg?530 = | Dit paneel heet ‘het laatste avondmaal’ en is onderdeel van ‘het leven van de apostelen’, raam 0 in de Chartres Kathedraal. De foto is gemaakt door Dr Stuart Whatling en met toestemming overgenomen van zijn site “The Corpus of Medieval Narrative Art” (zie http://www.medievalart.org.uk).  }}
  
  
Regel 428: Regel 431:
 In dit lied worden de doop en de maaltijd aan elkaar gekoppeld. Eenmaal in de kerk mochten de dopelingen namelijk voor het eerst deelnemen aan de maaltijd.  In dit lied worden de doop en de maaltijd aan elkaar gekoppeld. Eenmaal in de kerk mochten de dopelingen namelijk voor het eerst deelnemen aan de maaltijd. 
  
-Zoals ik al schreef, werd die maaltijd de //agapē//genoemd. //Agapē// is Grieks voor ‘liefde’. Het gaat hier dus om een maaltijd die liefde ís.+Zoals ik al schreef, werd die maaltijd de //agapē// genoemd. //Agapē// is Grieks voor ‘liefde’. Het gaat hier dus om een maaltijd die liefde ís.
  
 Liefde is een heel belangrijk woord in de Bijbel. Volgens Jezus kun je de [[hoedebijbelisingedeeld#2.2. De Thorah|Thorah]] en de [[hoedebijbelisingedeeld#2.3. De Profeten|Profeten]] samenvatten in twee voorschriften: Liefde is een heel belangrijk woord in de Bijbel. Volgens Jezus kun je de [[hoedebijbelisingedeeld#2.2. De Thorah|Thorah]] en de [[hoedebijbelisingedeeld#2.3. De Profeten|Profeten]] samenvatten in twee voorschriften:
Regel 491: Regel 494:
 Die maaltijd is niet alleen iets voor brave mensen. Volgens de Bijbel at Jezus met allerlei mensen, ook met mensen waarvan iedereen wist dat ze slechteriken waren.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=14-17&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 2:14-17]].)) Die maaltijd is niet alleen iets voor brave mensen. Volgens de Bijbel at Jezus met allerlei mensen, ook met mensen waarvan iedereen wist dat ze slechteriken waren.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=14-17&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 2:14-17]].))
  
-Jezus’ beste vrienden, die zichzelf aan de goede kant schaarden, zouden hem bij zijn arrestaties allemaal in de steek laten.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=50-52&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:50-52]].)) Eén van hen zou zelfs ontkennen dat hij Jezus kende.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=66-72&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:66-72]].)) Maar dat belette Jezus niet met hen te eten. Zelfs zijn verrader was bij de liefdesmaaltijd aanwezig.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=18-20&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:18-20]].))+Jezus’ beste vrienden, die zichzelf aan de goede kant schaarden, zouden hem bij zijn arrestatie allemaal in de steek laten.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=50-52&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:50-52]].)) Eén van hen zou zelfs ontkennen dat hij Jezus kende.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=66-72&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:66-72]].)) Maar dat belette Jezus niet met hen te eten. Zelfs zijn verrader was bij de liefdesmaaltijd aanwezig.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=18-20&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Marcus 14:18-20]].))
  
 In [[http://home.online.nl/spielerei/teksten/liedboek/347.htm|Lied 347:4-8]] van het protestantse Liedboek voor de kerken bezingt [[http://huuboosterhuis.nl|Huub Oosterhuis]] deze maaltijd als volgt: In [[http://home.online.nl/spielerei/teksten/liedboek/347.htm|Lied 347:4-8]] van het protestantse Liedboek voor de kerken bezingt [[http://huuboosterhuis.nl|Huub Oosterhuis]] deze maaltijd als volgt: