Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
verdwijnenonzeinstituties [2012/10/04 12:18] josquakverdwijnenonzeinstituties [2014/11/28 10:52] (huidige) josquak
Regel 29: Regel 29:
 Samenvattend: Samenvattend:
  
-{{ soorten_instituties.png?580 }}+{{ soorten_instituties.png?600 }}
  
 De instituties vormen samen de //cultuur//. Deze cultuur maakt ons mensen tot wat we zijn, geeft ons onze identiteit. De instituties vormen samen de //cultuur//. Deze cultuur maakt ons mensen tot wat we zijn, geeft ons onze identiteit.
Regel 53: Regel 53:
 Wat gebeurt hier? De winkelier heeft het stukje papier herkend als een biljet van 10 euro, als geld dus. Omdat het artikel dat je bij hem wilde kopen 7 euro 50 kostte, heeft hij je er muntjes ter waarde van 2 euro 50 bijgegeven. Geld is een institutie die van papier en metalen schijfjes zaken maakt waarmee je iets kunt kopen. Dat is het //institutionele// feit waarin de winkelier, jij en de rest van de mensheid geloven. Wat gebeurt hier? De winkelier heeft het stukje papier herkend als een biljet van 10 euro, als geld dus. Omdat het artikel dat je bij hem wilde kopen 7 euro 50 kostte, heeft hij je er muntjes ter waarde van 2 euro 50 bijgegeven. Geld is een institutie die van papier en metalen schijfjes zaken maakt waarmee je iets kunt kopen. Dat is het //institutionele// feit waarin de winkelier, jij en de rest van de mensheid geloven.
  
-Nog een //institutioneel// feit. In een zaal met mensen geven een man en een vrouw een bevestigend antwoord op een aantal standaardvragen die een ambtenaar uitspreekt. Ze tekenen wat standaarddocumenten die hij hen voorlegt, waarop de ambtenaar verklaart dat de man en de vrouw gehuwd zijn. Zijn verklaring wordt vervolgens door de man en de vrouw, de mensen in de zaal en de rest van de mensheid gelooft+Nog een //institutioneel// feit. In een zaal met mensen geven een man en een vrouw een bevestigend antwoord op een aantal standaardvragen die een ambtenaar uitspreekt. Ze tekenen wat standaarddocumenten die hij hen voorlegt, waarop de ambtenaar verklaart dat de man en de vrouw gehuwd zijn. Zijn verklaring wordt vervolgens door de man en de vrouw, de mensen in de zaal en de rest van de mensheid geloofd
  
-Een huwelijk is een //institutioneel// feit zolang de regels precies opgevolgd worden en tot in het detail door de gehuwden en alle andere mensen worden gelooft+Een huwelijk is een //institutioneel// feit zolang de regels precies opgevolgd worden en tot in het detail door de gehuwden en alle andere mensen worden geloofd
  
 Hetzelfde geldt voor alle andere instituties. Al die instituties functioneren zolang wij erin geloven. Hetzelfde geldt voor alle andere instituties. Al die instituties functioneren zolang wij erin geloven.
Regel 70: Regel 70:
 ====2.1. Inleiding==== ====2.1. Inleiding====
  
-Lang geloofde men dat instituties door [[isgoddood|God]] Zelf waren ingesteld. Dat gaf hen iets absoluuts, iets waar je niet aan twijfelt. Neem bijvoorbeeld het huwelijk. Wanneer ik geloof dat God Zelf mijn levensgezellin bij mij bracht, zal ik het niet in mijn hoofd halen om de band met haar te verbreken als mijn gevoelens voor haar afnemen.+Lang geloofde men dat instituties door [[isgoddood|God]] zelf waren ingesteld. Dat gaf hen iets absoluuts, iets waar je niet aan twijfelt. Neem bijvoorbeeld het huwelijk. Wanneer ik geloof dat God zelf mijn levensgezellin bij mij bracht, zal ik het niet in mijn hoofd halen om de band met haar te verbreken als mijn gevoelens voor haar afnemen.
  
 Tegenwoordig worden de instituties niet meer gezien als Goddelijke instellingen maar als menselijke afspraken. Menselijke afspraken gelden zolang wij mensen ze niet veranderen. En dat doen we nu om de haverklap. Tegenwoordig worden de instituties niet meer gezien als Goddelijke instellingen maar als menselijke afspraken. Menselijke afspraken gelden zolang wij mensen ze niet veranderen. En dat doen we nu om de haverklap.
Regel 114: Regel 114:
 Eén van de grote spelers in die praktijken was de Amerikaanse investeringsbank [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs|Goldman Sachs]]: Eén van de grote spelers in die praktijken was de Amerikaanse investeringsbank [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs|Goldman Sachs]]:
  
-{{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Goldman_Sachs_New_World_Headquarters.JPG?450 }}+{{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Goldman_Sachs_New_World_Headquarters.JPG?500 = |Hoofdgebouw van de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs }}
  
 Volgens de econoom Louis Baeck is geld in de laatste decennia een doel op zichzelf geworden. De beurs speelt daar een belangrijke rol in. Banken, bedrijven, gemeentebesturen, huurverenigingen, scholengemeenschappen, pensioenfondsen en zorginstellingen speculeren daar met tekorten en overvloeden om torenhoge winsten te maken. Ook jij en ik dragen onze steentjes bij, hetzij direct door het spel mee te spelen, hetzij indirect door op de pof aankopen te doen. Volgens de econoom Louis Baeck is geld in de laatste decennia een doel op zichzelf geworden. De beurs speelt daar een belangrijke rol in. Banken, bedrijven, gemeentebesturen, huurverenigingen, scholengemeenschappen, pensioenfondsen en zorginstellingen speculeren daar met tekorten en overvloeden om torenhoge winsten te maken. Ook jij en ik dragen onze steentjes bij, hetzij direct door het spel mee te spelen, hetzij indirect door op de pof aankopen te doen.
Regel 161: Regel 161:
 De foetus is dus geen zelfstandig wezen dat een betrekking heeft met een ander zelfstandig wezen. Het is geen besloten ikje, maar een //extatisch// wezen, een wezen dat “buiten zichzelf” is. Het vormt een twee-eenheid met de placenta en de derde is een omhullende baarmoeder die hun samenzijn beschermt. De foetus is dus geen zelfstandig wezen dat een betrekking heeft met een ander zelfstandig wezen. Het is geen besloten ikje, maar een //extatisch// wezen, een wezen dat “buiten zichzelf” is. Het vormt een twee-eenheid met de placenta en de derde is een omhullende baarmoeder die hun samenzijn beschermt.
  
-{{ http://bio.m2osw.com/gcartable/images%202001/reproduction/foetus%2015semaines.JPG?480 }}+{{ http://bio.m2osw.com/gcartable/images%202001/reproduction/foetus%2015semaines.JPG?480 = |Een foetus in de baarmoeder }}
  
 Na je geboorte nam je moeder de rol van de placenta over en je wiegje de rol van de baarmoeder. Na je geboorte nam je moeder de rol van de placenta over en je wiegje de rol van de baarmoeder.
Regel 177: Regel 177:
 Als wij mensen opgroeien, verhuizen we volgens Sloterdijk naar steeds ruimere sferen. Van de moeder en het wiegje, naar het gezinsleven en het ouderlijk huis, naar de vriendjes en de buurt en naar de collega’s en de wijde wereld. We openen ons voor steeds meer vreemde invloeden, maar we blijven samen met anderen in een //sfeer// wonen, al is die er maar in ons hoofd. Als wij mensen opgroeien, verhuizen we volgens Sloterdijk naar steeds ruimere sferen. Van de moeder en het wiegje, naar het gezinsleven en het ouderlijk huis, naar de vriendjes en de buurt en naar de collega’s en de wijde wereld. We openen ons voor steeds meer vreemde invloeden, maar we blijven samen met anderen in een //sfeer// wonen, al is die er maar in ons hoofd.
  
-Ook de geschiedenis van de mensheid in het algemeen ziet Sloterdijk als een verruiming van //sferen//. Lang leefden wij mensen in kleine groepen, bijeengehouden door bloedbanden en gemeenschappelijke talen en waarden. Een paar duizend jaar geleden ontstond dat wat wij tegenwoordig de “beschaving” noemen. We verruilden onze dorpjes voor grote wereldrijken en onze clanhoofden voor keizers. Zelfs God ontwikkelde Zich in onze hoofden van een familiegod tot een alles omvattende God.+Ook de geschiedenis van de mensheid in het algemeen ziet Sloterdijk als een verruiming van //sferen//. Lang leefden wij mensen in kleine groepen, bijeengehouden door bloedbanden en gemeenschappelijke talen en waarden. Een paar duizend jaar geleden ontstond dat wat wij tegenwoordig de “beschaving” noemen. We verruilden onze dorpjes voor grote wereldrijken en onze clanhoofden voor keizers. Zelfs God ontwikkelde zich in onze hoofden van een familiegod tot een alles omvattende God.
  
 Tot het begin van de moderne tijd bleef alles besloten in een //sfeer//. Zelfs het kwaad. Daardoor had alles zin. God Zelf overkoepelde alles wat er bestond en waakte over Zijn huisgezin, de christenheid. Tot het begin van de moderne tijd bleef alles besloten in een //sfeer//. Zelfs het kwaad. Daardoor had alles zin. God Zelf overkoepelde alles wat er bestond en waakte over Zijn huisgezin, de christenheid.
Regel 183: Regel 183:
 Ook de kosmos werd afgebeeld als een grote //sfeer//. In de volgende oude afbeelding wordt de aarde omringd door ringen met hemellichamen die op hun beurt omringd worden door de woonplaats van God: Ook de kosmos werd afgebeeld als een grote //sfeer//. In de volgende oude afbeelding wordt de aarde omringd door ringen met hemellichamen die op hun beurt omringd worden door de woonplaats van God:
  
-{{ http://galileo.rice.edu/images/things/ptolematic_universe.gif?450 }}+{{ http://galileo.rice.edu/images/things/ptolematic_universe.gif?450 = |De christelijke, Aristotelische kosmos }}
  
  
Regel 193: Regel 193:
 Voor ons, mensen van nu, blijft het overgrote deel van wat we ervaren “buitenwereld”. We leven niet meer in een gezamenlijke //sfeer//, maar in iets wat Sloterdijk //schuim// noemt. Voor ons, mensen van nu, blijft het overgrote deel van wat we ervaren “buitenwereld”. We leven niet meer in een gezamenlijke //sfeer//, maar in iets wat Sloterdijk //schuim// noemt.
  
-Schuim is een ongeordende massa bellen waarvan er regelmatig enkelen uiteenspatten.+Schuim is een ongeordende massa bellen waarvan er regelmatig enkele uiteenspatten.
  
 Ieder van ons leeft in zo’n “bel”, zo’n klein sfeertje. Niemand kan en wil nog het geheel zijn. Iedereen is “zichzelf” en dus niet zoals de “ander”. En tegelijk bootsen wij “anderen” na om richting te geven aan onze levens. In dat spanningsveld leven wij.  Ieder van ons leeft in zo’n “bel”, zo’n klein sfeertje. Niemand kan en wil nog het geheel zijn. Iedereen is “zichzelf” en dus niet zoals de “ander”. En tegelijk bootsen wij “anderen” na om richting te geven aan onze levens. In dat spanningsveld leven wij. 
Regel 205: Regel 205:
 Dat wat wij “individualisme” noemen, is volgens Sloterdijk mogelijk gemaakt door de spiegel en door de massamedia.((Sloterdijk, Peter (2009), //Sferen Band 2. III. Schuim. Plurale sferologie//, p. 409.)) Daardoor kregen wij namelijk oog voor onszelf, gingen wij nadenken of wij wel zijn wie wij willen zijn en hoe wij dat kunnen worden. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher|Eschers]] schilderij ‘//Hand met de spiegelende bol//’ geeft dat individualisme als volgt weer: Dat wat wij “individualisme” noemen, is volgens Sloterdijk mogelijk gemaakt door de spiegel en door de massamedia.((Sloterdijk, Peter (2009), //Sferen Band 2. III. Schuim. Plurale sferologie//, p. 409.)) Daardoor kregen wij namelijk oog voor onszelf, gingen wij nadenken of wij wel zijn wie wij willen zijn en hoe wij dat kunnen worden. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher|Eschers]] schilderij ‘//Hand met de spiegelende bol//’ geeft dat individualisme als volgt weer:
  
-{{ http://www.meridian.net.au/Art/Artists/MCEscher/Gallery/Images/escher-hand-with-reflecting-sphere-medium.jpg?390 }}+{{ escher_hand_met_spiegelende_bol.jpg?390 = |”Hand met spiegelende bol”, een lithografie van M.C. Escher uit 1935 }}
  
 Al dat individualisme brengt heel wat eenzaamheid met zich mee. Die eenzaamheid voedt weer onze drang om over onszelf na te denken. Meestal valt wat wij ontdekken vies tegen, maar dan hebben we altijd nog de levens van [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekende_Nederlander|BN’ers]] of [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroemdheid|beroemdheden]] om in weg te vluchten.  Al dat individualisme brengt heel wat eenzaamheid met zich mee. Die eenzaamheid voedt weer onze drang om over onszelf na te denken. Meestal valt wat wij ontdekken vies tegen, maar dan hebben we altijd nog de levens van [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekende_Nederlander|BN’ers]] of [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroemdheid|beroemdheden]] om in weg te vluchten. 
Regel 238: Regel 238:
 De [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt ook over omhullingen.  De [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt ook over omhullingen. 
  
-Als onze Bijbelse voorouders, Adam en Eva, tegen Gods wil van de boom van de kennis van goed en kwaad eten,((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+3&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 3]].)) worden hun ogen geopend.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+3%3A7&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 3:7]].))+Als onze Bijbelse voorouders, Adam en Eva, tegen Gods wil van de boom van de kennis van goed en kwaad eten,((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 3]].)) worden hun ogen geopend.(([[ http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=7-7&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 3:7]].))
  
-Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor oog is //ajin//. De [[70_ajin|ajin]] is in die taal niet alleen een woord maar ook de naam van een letter. De getalswaarde van die letter is “zeventig” en dat staat weer voor de veelheid. De letter [[70_ajin|ajin]] staat tegenover de letter [[1_alef|alef]]. De getalswaarde van de [[1_alef|alef]] is “één”. Die letter staat dus voor de éénheid.+Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor oog is //’àjin//. De [[70_ajin|’àjin]] is in die taal niet alleen een woord maar ook de naam van een letter. De getalswaarde van die letter is “zeventig” en dat staat weer voor de veelheid. De letter [[70_ajin|’àjin]] staat tegenover de letter [[1_alef|alèf]]. De getalswaarde van de [[1_alef|alèf]] is “één”. Die letter staat dus voor de éénheid.
  
-Als de ogen van de eerste mensen opengaan, sluit zich volgens de Joodse overlevering het oog waarmee zij die eenheid konden zien. Voortaan zien ze een eindeloze veelheid.+Als de ogen van de eerste mensen opengaan, sluit zich volgens de Joodse Overlevering het oog waarmee zij die eenheid konden zien. Voortaan zien ze een eindeloze veelheid.
  
-Dan overvalt hen een gevoel van schaamte. Ze merken dat ze niet in staat zijn om uit te drukken wat ze echt zijn. Ze kijken naar zichzelf, zien iemand die naakt is en gaan zich verstoppen.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+3%3A8%2C+10&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 3:810]].)) Het Hebreeuwse woord voor naakt is //aroem//. Ook dit woord begint weer met een [[70_ajin|ajin]].+Dan overvalt hen een gevoel van schaamte. Ze merken dat ze niet in staat zijn om uit te drukken wat ze echt zijn. Ze kijken naar zichzelf, zien iemand die naakt is en gaan zich verstoppen.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=8-10&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 3:8-10]].)) Het Hebreeuwse woord voor naakt is //’arom//. Ook dit woord begint weer met een [[70_ajin|’àjin]].
  
-God geeft hen “kleren” van ‘vel’, van ‘huid’, om zich te bedekken.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+3%3A21&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 3:21]].)) Het Hebreeuwse woordje voor vel, huid, is //or//. Weer die [[70_ajin|ajin]] aan het begin.+God geeft hen “kleren” van ‘vel’, van ‘huid’, om zich te bedekken.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=21-21&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 3:21]].)) Het Hebreeuwse woord voor vel, huid, is //or//. Weer die [[70_ajin|’àjin]] aan het begin.
  
-Volgens de Joodse overlevering hadden Adam en Eva eerst “kleren” van ‘licht’. Het Hebreeuwse woordje voor ‘licht’ spreek je evenals ‘velhuid’ uit als //or//. Het woord begint hier echter niet met een [[70_ajin|ajin]], maar met een [[1_alef|alef]].+Volgens de Joodse overlevering hadden Adam en Eva eerst “kleren” van ‘licht’. Het Hebreeuwse woord voor ‘licht’, //or// heeft dezelfde klinker als het woord voor ‘vel’ of ‘huid’//Or//, ‘licht’, begint echter niet met een [[70_ajin|’àjin]], maar met een [[1_alef|alèf]].
  
 Voordat onze Bijbelse voorouders van de boom van de kennis aten, straalden ze Gods licht uit. Licht dat hen beschermde tegen de buitenwereld. Wanneer dat licht uitdooft, voelen ze zich naakt en kwetsbaar. Voordat onze Bijbelse voorouders van de boom van de kennis aten, straalden ze Gods licht uit. Licht dat hen beschermde tegen de buitenwereld. Wanneer dat licht uitdooft, voelen ze zich naakt en kwetsbaar.
  
-Sommige personen uit de Bijbel, personen die dicht bij God leven, krijgen op bepaalde momenten dat licht weer terug. Mozes bijvoorbeeld.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Exodus+34%3A+29%2C+30&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Exodus 34: 29, 30]].)) En ook [[wieisjezus|Jezus]].(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Markus+9%3A3&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Markus 9:3]]; [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matthe%FCs+17%3A2&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Mattheüs 17:2]]; [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lukas+9%3A29&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Lukas 9:29]].))+Sommige personen uit de Bijbel, personen die dicht bij God leven, krijgen op bepaalde momenten dat licht weer terug. Mozes bijvoorbeeld.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=34&cs-versnummer-3=29-30&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Exodus 34:29,30]].)) En ook [[wieisjezus|Jezus]].(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=41&cs-bijbelhoofdstuk-2=9&cs-versnummer-3=3-3&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Markus 9:3]]; [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=2-2&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Mattheüs 17:2]]; [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=42&cs-bijbelhoofdstuk-2=9&cs-versnummer-3=29-29&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Lukas 9:29]].))
  
 Normaal gesproken hebben mensen de “kleren” van ‘huid’ die God hen geeft echter hard nodig om te kunnen overleven. Normaal gesproken hebben mensen de “kleren” van ‘huid’ die God hen geeft echter hard nodig om te kunnen overleven.
  
-Na dat drama krijgen Adam en Eva twee zonen. Kaïn en Abel. Kaïn is jaloers op Abel omdat Abel dichter bij God kan komen dan hijzelf. Kaïn vermoordt zijn broer en wordt direct daarop bang  voor zijn eigen hachje.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+4%3A1-24&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 4:1-24]].))+Na dat drama krijgen Adam en Eva twee zonen. Kaïn en Abel. Kaïn is jaloers op Abel omdat Abel dichter bij God kan komen dan hijzelf. Kaïn vermoordt zijn broer en wordt direct daarop bang  voor zijn eigen hachje.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=1-24&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 4:1-24]].))
  
-Kaïn bouwt dan een stad.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+4%3A17&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 4:17]].)) Het Hebreeuwse woordje voor ‘stad’ is //ir//. //Ir// is van dezelfde stam als //or//, ‘huid’. Het betekent behalve ‘stad’ ook ‘angst’ en ‘nood’. Een stad is dus evenals de huid een omhulling om je te beschermen tegen de buitenwereld. En ook hier is de eerste letter weer een [[70_ajin|ajin]].((Mijn bron voor de Hebreeuwse uitleg over licht, huid, stad en naaktheid is Weinreb, F. (1976), //De Bijbel als Schepping//, p. 212-215, 221, 256-263.)) +Kaïn bouwt dan een stad.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=17-17&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 4:17]].)) Het Hebreeuwse woordje voor ‘stad’ is //ir//. //Ir// is van dezelfde stam als //or//, ‘huid’. Het betekent behalve ‘stad’ ook ‘angst’ en ‘nood’. Een stad is dus evenals de huid een omhulling om je te beschermen tegen de buitenwereld. En ook hier is de eerste letter weer een [[70_ajin|’àjin]].((Mijn bron voor de Hebreeuwse uitleg over licht, huid, stad en naaktheid is Weinreb, F. (1976), //De Bijbel als Schepping//, p. 212-215, 221, 256-263.)) 
  
-In de volgende afbeelding zet ik de vier Hebreeuwse woorden nog even op een rij. Eén van hen heeft als [[detweeletterigehebreeuwsestam|tweeletterige stam]] de letters [[1_alef|alef]] en [[200_resj|rēsj]] en de andere drie de letters [[70_ajin|ajin]] en [[200_resj|rēsj]]. Voor de duidelijkheid heb ik deze stamletters bruin gemaakt. De andere letters zijn blauw:+In de volgende afbeelding zet ik de vier Hebreeuwse woorden nog even op een rij. Eén van hen heeft als [[231_poorten|tweeletterige stam]] de letters [[1_alef|alèf]] en [[200_resj|rēsj]] en de andere drie de letters [[70_ajin|’àjin]] en [[200_resj|rēsj]]. Voor de duidelijkheid heb ik deze stamletters bruin gemaakt. De andere letters zijn blauw:
  
 {{ alef_of_ajin.png?570 }} {{ alef_of_ajin.png?570 }}
  
-Eén van de nakomelingen van Kaïn, Lamech, is een agressieve man. Zijn zonen zijn de Bijbelse grondleggers van de cultuur. Zijn eerste zoon is de vader van hen die tenten maken en vee hoeden. Zijn tweede zoon is de vader van hen die musiceren. En zijn derde zoon is de vader van hen die koper en ijzer bewerken.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+4%3A19-22&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 4:19-22]].))+Eén van de nakomelingen van Kaïn, Lamech, is een agressieve man. Zijn zonen zijn de Bijbelse grondleggers van de cultuur. Zijn eerste zoon is de vader van hen die in tenten wonen en vee hoeden. Zijn tweede zoon is de vader van hen die musiceren. En zijn derde zoon is de vader van hen die koper en ijzer bewerken.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=19-22&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 4:19-22]].))
  
 Volgens de Bijbel hebben wij onze cultuur, onze steden en zelfs onze kleren en huiden dus om het Goddelijke licht, het licht van de éénheid, dat we kwijt zijn, te vervangen.  Volgens de Bijbel hebben wij onze cultuur, onze steden en zelfs onze kleren en huiden dus om het Goddelijke licht, het licht van de éénheid, dat we kwijt zijn, te vervangen. 
Regel 270: Regel 270:
 Het blijven echter lapmiddelen, “kunstlicht”. Het blijven echter lapmiddelen, “kunstlicht”.
  
-Ook Abraham woont in tenten.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+13%3A18&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 13:18]].)) In die zin is hij een echte zoon van de eerste cultuurbrenger. Toch gedraagt hij zich anders. Ten eerste wordt hij een //vreemdeling// genoemd.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+20%3A1&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 20:1]].)) Hij weet dat zijn tent hier maar tijdelijk staat. Ten tweede is hij //gastvrij//.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+18%3A1-8&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 18:1-8]].)) Abraham staat open voor de buitenwereld. Blijkbaar is hij minder met overleven bezig als Kaïn en Lamech.+Ook Abraham woont in tenten.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=13&cs-versnummer-3=18-18&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 13:18]].)) In die zin is hij een echte zoon van de eerste cultuurbrenger. Toch gedraagt hij zich anders. Ten eerste wordt hij een //zwerver-te-gast// genoemd.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=20&cs-versnummer-3=1-1&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 20:1]].)) Hij weet dat zijn tent hier maar tijdelijk staat. Ten tweede is hij //gastvrij//.(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=18&cs-versnummer-3=1-8&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 18:1-8]].)) Abraham staat open voor de buitenwereld. Blijkbaar is hij minder met overleven bezig als Kaïn en Lamech.
  
-Volgens [[http://www.hebreeuwseacademie.nl/index.php?location=biografie|Friedrich Weinreb]] mag het bij onze instituties niet enkel om overleven gaan. Instituties moeten in verbinding blijven met de “andere wereld”, de wereld van God.((Weinreb, Friedrich (1997), //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 176-178.))+Volgens [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] mag het bij onze instituties niet enkel om overleven gaan. Instituties moeten in verbinding blijven met de “andere wereld”, de wereld van God.((Weinreb, Friedrich (1997), //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 176-178.))
  
  
Regel 280: Regel 280:
 In 1862 bezocht de Russische schrijver [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski|Fjodor Dostojevski]] het //Crystal Palace// in Londen, een enorme constructie van gietijzer, hout en glas waar de uitvindingen van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie |industriële revolutie]] tentoongesteld werden:  In 1862 bezocht de Russische schrijver [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski|Fjodor Dostojevski]] het //Crystal Palace// in Londen, een enorme constructie van gietijzer, hout en glas waar de uitvindingen van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie |industriële revolutie]] tentoongesteld werden: 
  
-{{ http://www.henryhutcheon.com/userimages/CrystalPalaceForWebsite23-7-08X2.jpg?580 }}+{{ http://www.henryhutcheon.com/userimages/CrystalPalaceForWebsite23-7-08X2.jpg?600 = |Het Crystal Palace in London uit 1851 }}
  
 In dit “kristallen paleis” werd de triomf van de moderne beschaving gevierd. In zijn boek //Winterse opmerkingen over zomerse indrukken// schreef Dostojevski daarover: In dit “kristallen paleis” werd de triomf van de moderne beschaving gevierd. In zijn boek //Winterse opmerkingen over zomerse indrukken// schreef Dostojevski daarover:
Regel 306: Regel 306:
 Dostojevski’s boek //Aantekeningen uit het ondergrondse// is één grote tirade tegen de beschaving. Dostojevski’s boek //Aantekeningen uit het ondergrondse// is één grote tirade tegen de beschaving.
  
-De woordvoerder is een romanticus((De 19e eeuwse [[watispremodern_modern_postmodern#5. Wat is postmodern?|romantici]] stonden bekend om hun kritiek op de moderniteit.)) die al 40 jaar in een ‘//vieze, lelijke kamer’// aan de rand van Sint Petersburg woont.((Dostojewski, F.M. (1957), //Verzamelde werken IV//, p. 139.))+De woordvoerder is een romanticus((De 19e eeuwse [[watispremodern_modern_postmodern#5. Wat is postmodern?|romantici]] stonden bekend om hun kritiek op de moderniteit.)) die al 40 jaar in een ‘//vieze, lelijke kamer’// aan de rand van Sint-Petersburg woont.((Dostojewski, F.M. (1957), //Verzamelde werken IV//, p. 139.))
  
 Hij typeert zichzelf als een product van die beschaving, als iemand die ‘//niet is voortgekomen uit de schoot der natuur, maar uit een glazen kolf//’.((Idem, p. 143.)) Hij typeert zichzelf als een product van die beschaving, als iemand die ‘//niet is voortgekomen uit de schoot der natuur, maar uit een glazen kolf//’.((Idem, p. 143.))
Regel 322: Regel 322:
 ‘//Laat ons alleen, zonder boekjes//’, vervolgt hij, ‘//en ogenblikkelijk zullen wij de kluts kwijtraken.. niet weten bij wie we ons moeten aansluiten, waar we ons aan moeten houden.. Wij beschouwen het zelfs al als een last, mensen te zijn.. met een echt, eigen lichaam en bloed; wij schamen ons daarvoor.. streven er naar, een soort denkbeeldige gemeenschapsmensen te zijn. Wij zijn doodgeboren kindjes.. spruiten.. voort uit vaders die zelf ook niet levend zijn en daar krijgen we hoe langer hoe meer schik in.. Weldra zullen we ons verbeelden dat we.. uit een denkbeeld zijn geboren.//’((Idem, p. 246.)) ‘//Laat ons alleen, zonder boekjes//’, vervolgt hij, ‘//en ogenblikkelijk zullen wij de kluts kwijtraken.. niet weten bij wie we ons moeten aansluiten, waar we ons aan moeten houden.. Wij beschouwen het zelfs al als een last, mensen te zijn.. met een echt, eigen lichaam en bloed; wij schamen ons daarvoor.. streven er naar, een soort denkbeeldige gemeenschapsmensen te zijn. Wij zijn doodgeboren kindjes.. spruiten.. voort uit vaders die zelf ook niet levend zijn en daar krijgen we hoe langer hoe meer schik in.. Weldra zullen we ons verbeelden dat we.. uit een denkbeeld zijn geboren.//’((Idem, p. 246.))
  
-Onze romanticus erkent hier dus dat hij precies lijkt op dat wat hij het meeste haat. Een kristalpaleisrobot.+Onze romanticus erkent hier dus dat hij precies lijkt op dat wat hij het meeste haat: een kristalpaleisrobot.
  
  
Regel 355: Regel 355:
 Het grote plein in het midden van zijn bouwsel is zijn andere probleem. Moet hij al zijn voorraden daar ophopen om alles goed in de gaten te kunnen houden of moet hij ze verdelen over vele kleinere pleintjes? Het grote plein in het midden van zijn bouwsel is zijn andere probleem. Moet hij al zijn voorraden daar ophopen om alles goed in de gaten te kunnen houden of moet hij ze verdelen over vele kleinere pleintjes?
  
-Soms, als hij al zijn voedsel op het grote plein gebracht heeft, stort hij zich er bedwelmt van geluk tussenin en propt zich helemaal vol. Al snel realiseert hij zich dan hoe gevaarlijk het is om zijn aandacht te laten verslappen.+Soms, als hij al zijn voedsel op het grote plein gebracht heeft, stort hij zich er bedwelmd van geluk tussenin en propt zich helemaal vol. Al snel realiseert hij zich dan hoe gevaarlijk het is om zijn aandacht te laten verslappen.
  
 Het liefst zou hij tegelijkertijd diep willen slapen en zichzelf nauwkeurig willen bewaken.((Idem, p. 1033.)) Anderen vertrouwt hij die bewakersrol natuurlijk niet toe. Het liefst zou hij tegelijkertijd diep willen slapen en zichzelf nauwkeurig willen bewaken.((Idem, p. 1033.)) Anderen vertrouwt hij die bewakersrol natuurlijk niet toe.
  
-Altijd denkt hij na over zijn vijanden. Die zijn talloos, denkt hij. En er zijn er heel wat sterker dan hij. Gevaarlijk zijn vijanden die zó reusachtig zijn dat “zijn huis zich in het hunne bevindt”. Tegen hen kan zijn uitweg zich al helemaal niet redden. Het allerergst vindt hij vijanden die redeneren zoals hijzelf doet, die ergens willen ‘//wonen zonder te bouwen//’.((Idem, p. 1035.))+Altijd denkt hij na over zijn vijanden. Die zijn talloos, denkt hij. En er zijn er heel wat sterker dan hij. Gevaarlijk zijn vijanden die zó reusachtig zijn dat “zijn huis zich in het hunne bevindt”, wat elke ontsnappingspoging zinloos maakt. Het allerergst vindt hij vijanden die redeneren zoals hijzelf doet, die ergens willen ‘//wonen zonder te bouwen//’.((Idem, p. 1035.))
  
 Opeens realiseert hij zich dat er iets ‘//bijna onhoorbaar//’ sist.((Idem, p. 1040.)) Hij denkt dat het gravend ‘//klein gespuis//’ is. Hij zoekt in de wanden maar kan niets vinden. Zolang hij niet weet wat het gesis veroorzaakt, kan hij zich ‘//niet zeker voelen, zelfs als er alleen maar sprake van was om te weten waarheen een zandkorrel, die van een muur naar beneden valt, rollen zal//’.((Idem p. 1041.)) Opeens realiseert hij zich dat er iets ‘//bijna onhoorbaar//’ sist.((Idem, p. 1040.)) Hij denkt dat het gravend ‘//klein gespuis//’ is. Hij zoekt in de wanden maar kan niets vinden. Zolang hij niet weet wat het gesis veroorzaakt, kan hij zich ‘//niet zeker voelen, zelfs als er alleen maar sprake van was om te weten waarheen een zandkorrel, die van een muur naar beneden valt, rollen zal//’.((Idem p. 1041.))
  
-Als hij zich realiseert dat het geluid op iedere plek even hard klinkt, wordt hij bang. Boort er zich iets door zijn gangen? Het lijkt er op dat het geluid sterker wordt. Wat komt daar dichterbij? Een vijand die zo gevaarlijk is dat het je begrip te boven gaat? Die hem insluit?+Als hij zich realiseert dat het geluid op iedere plek even hard klinkt, wordt hij bang. Boort er zich iets door zijn gangen? Het lijkt erop dat het geluid sterker wordt. Wat komt daar dichterbij? Een vijand die zo gevaarlijk is dat het je begrip te boven gaat? Die hem insluit?
  
 De ‘//kwetsbaarheid//’ van zijn bouwsel maakt hem ‘//kwetsbaar//’. De ‘//kwetsuren//’ van zijn bouwsel voelen aan alsof er in zijn eigen vlees gekerfd wordt.((Idem, p. 1049.)) De ‘//kwetsbaarheid//’ van zijn bouwsel maakt hem ‘//kwetsbaar//’. De ‘//kwetsuren//’ van zijn bouwsel voelen aan alsof er in zijn eigen vlees gekerfd wordt.((Idem, p. 1049.))
Regel 384: Regel 384:
   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]
   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]
-