Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
premodern_modern_postmodern [2013/08/17 17:08] – [6.2. Beeld] josquak | premodern_modern_postmodern [2015/11/24 08:53] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 11: | Regel 11: | ||
Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het // | Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het // | ||
- | Zelfs wijzelf | + | Zelfs personen |
Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen. | Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen. | ||
Regel 139: | Regel 139: | ||
Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”. | Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”. | ||
- | Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. | + | Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. |
Regel 167: | Regel 167: | ||
Het //tweede// dat // | Het //tweede// dat // | ||
- | Het gaat om een Joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | + | Het gaat om een joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# |
In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis. | In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis. | ||
Regel 183: | Regel 183: | ||
Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “// | Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “// | ||
- | Via het Woord kom je tot God, zegt [[http:// | + | Via het Woord kom je tot God, zegt [[http:// |