Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
premodern_modern_postmodern [2013/08/17 16:03] josquakpremodern_modern_postmodern [2015/11/24 08:53] (huidige) josquak
Regel 11: Regel 11:
 Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het //premoderne//, het //moderne// en het //postmoderne// alle drie op dezelfde plaats aanwezig zijn.  Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het //premoderne//, het //moderne// en het //postmoderne// alle drie op dezelfde plaats aanwezig zijn. 
  
-Zelfs wijzelf kunnen nog mengsels zijn van het //premoderne//, het //moderne// en het //postmoderne//.+Zelfs personen kunnen nog mengsels zijn van het //premoderne//, het //moderne// en het //postmoderne//.
  
 Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen. Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen.
Regel 139: Regel 139:
 Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”. Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”.
  
-Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. Op aarde is dat “zijn” niet te vinden. Op aarde gaat alles voorbij, is alles vluchtig.+Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. In onze wereld is dat “zijn” niet te vinden. In onze wereld gaat alles voorbij, is alles vluchtig.
  
  
Regel 167: Regel 167:
 Het //tweede// dat //premoderne// westerse mensen het Woord van God noemen, is een //boek// Het //tweede// dat //premoderne// westerse mensen het Woord van God noemen, is een //boek//
  
-Het gaat om een Joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] genoemd wordt. Christenen noemen die Hebreeuwse Bijbel en het commentaar daarop samen “de Bijbel”.+Het gaat om een joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] genoemd wordt. Christenen noemen die Hebreeuwse Bijbel en het commentaar daarop samen “de Bijbel”.
  
 In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis. In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis.
Regel 183: Regel 183:
 Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “//Beeld//” van God. Wie dat //Beeld// gezien heeft, heeft God, heeft de //Werkelijkheid// gezien. Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “//Beeld//” van God. Wie dat //Beeld// gezien heeft, heeft God, heeft de //Werkelijkheid// gezien.
  
-Via het Woord kom je tot God, zegt [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther|Luther]] in de 16e eeuw. Voor hem en zijn //premoderne// voorgangers is het Woord iets objectiefs. Aardse mensen kunnen zich daaraan vastklampen.+Via het Woord kom je tot God, zegt [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther|Luther]] in de 16e eeuw. Voor hem en zijn //premoderne// voorgangers is het Woord iets objectiefs. Wij mensen kunnen zich daaraan vastklampen.
  
  
Regel 267: Regel 267:
 Al bij de filosoof  [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel|Hegel]] werd  waarheid een probleem. Hegel geloofde nog wel dat mensen in de toekomst de waarheid zullen bereiken. Op dit moment zijn ze het echter oneens. //Thesen//, ‘stellingen’, moeten daarom met hun //antithesen//, ‘tegenstellingen’, geconfronteerd worden. Op die manier ontstaan //synthesen//, die uiteindelijk uitmonden in dé Synthese. Al bij de filosoof  [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel|Hegel]] werd  waarheid een probleem. Hegel geloofde nog wel dat mensen in de toekomst de waarheid zullen bereiken. Op dit moment zijn ze het echter oneens. //Thesen//, ‘stellingen’, moeten daarom met hun //antithesen//, ‘tegenstellingen’, geconfronteerd worden. Op die manier ontstaan //synthesen//, die uiteindelijk uitmonden in dé Synthese.
  
-[[http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx|Marx]] trok Hegels verhaal door naar de maatschappij. Volgens hem zou de strijd tussen de sociale klassen uiteindelijk leiden tot de Heilsstaat.+[[http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx|Marx]] trok Hegels verhaal door naar de maatschappij. Volgens hem zou de strijd tussen de sociale klassen uiteindelijk leiden tot de Heilstaat.
  
 Volgens [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche|Nietzsche]], de vader van het //postmodernisme//, zal de Synthese, de Heilstaat, enzovoort, er nooit komen. Mensen zullen het altijd oneens blijven. Daarom zal ook hun onderlinge strijd altijd blijven bestaan. Volgens [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche|Nietzsche]], de vader van het //postmodernisme//, zal de Synthese, de Heilstaat, enzovoort, er nooit komen. Mensen zullen het altijd oneens blijven. Daarom zal ook hun onderlinge strijd altijd blijven bestaan.