Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
premodern_modern_postmodern [2013/08/17 15:58] – josquak | premodern_modern_postmodern [2015/11/24 08:53] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 11: | Regel 11: | ||
Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het // | Wanneer en waar dat gebeurt, bleek een ingewikkelde zaak te zijn. De overgang vindt niet overal tegelijk plaats. Ook is ze zelden volledig. Zelfs in de huidige tijd kunnen het // | ||
- | Zelfs wijzelf | + | Zelfs personen |
Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen. | Je kunt ze dus niet zo gemakkelijk associëren met verschillende tijden en plaatsen. | ||
Regel 34: | Regel 34: | ||
Om die vraag te beantwoorden ga ik in de leer bij letterkundigen. | Om die vraag te beantwoorden ga ik in de leer bij letterkundigen. | ||
- | Letterkundigen bestuderen // | + | Letterkundigen bestuderen // |
- | Taal is het menselijke middel bij uitstek om onderling te communiceren. Taal is een tekensysteem. Met behulp van die tekens kunnen we weergeven wat voor betekenis we iets geven. | + | Met behulp van een //tekst// probeert een // |
- | + | ||
- | Met behulp van een //tekst// probeert een // | + | |
- | + | ||
- | Bij deze overdracht spelen drie elementen een rol: | + | |
- De // | - De // | ||
Regel 46: | Regel 42: | ||
- Zijn // | - Zijn // | ||
- | De vraag is nu of het de // | + | De vraag is nu of het de // |
- | + | ||
- | Hier zijn drie opvattingen over: | + | |
- Een // | - Een // | ||
Regel 58: | Regel 52: | ||
====2.2. Een traditionele opvatting==== | ====2.2. Een traditionele opvatting==== | ||
- | Volgens de // | + | Volgens de // |
- | + | ||
- | De //lezer// moet daarvoor niet alleen de //tekst// lezen, maar ook op zoek gaan naar wat de // | + | |
* Wie is de // | * Wie is de // | ||
Regel 147: | Regel 139: | ||
Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”. | Joden noemen Hem “JHWH”. JHWH is een [[hethebreeuws|Hebreeuws]] woord dat je zou kunnen vertalen als “Hij die er was, die er is en die er zal zijn”. | ||
- | Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. | + | Griekse filosofen spreken soms over het “Zijn”. Dat wat altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan. |
Regel 175: | Regel 167: | ||
Het //tweede// dat // | Het //tweede// dat // | ||
- | Het gaat om een Joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | + | Het gaat om een joods boek dat de “[[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]” heet. De vroege christenen hebben op dat boek een commentaar geschreven dat het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# |
In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis. | In de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] zijn //woord// en //getal// nog een éénheid. Dit maakt van dit boek volgens orthodoxe joden hét Boek en een bron van objectieve kennis. | ||
Regel 187: | Regel 179: | ||
Johannes, één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, noemde Jezus het Woord dat vlees en bloed geworden is. | Johannes, één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, noemde Jezus het Woord dat vlees en bloed geworden is. | ||
- | Dat “Woord” is een term die ook in het Griekse denken heel belangrijk was. Die term is “[[bestaatwaarheid# | + | Dat “Woord” is een term die ook in het Griekse denken heel belangrijk was. Die term is “[[bestaatwaarheid# |
- | + | ||
- | Voor christenen is dat nu de “persoon Jezus” geworden. | + | |
Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “// | Paulus, een andere Nieuwtestamentische auteur, noemt deze Jezus, deze //lógos//, het “// | ||
- | Via het Woord kom je tot God, zegt [[http:// | + | Via het Woord kom je tot God, zegt [[http:// |
Regel 203: | Regel 193: | ||
Bij christenen gaat het dan om mensen die samen Jezus belichamen. Paulus noemt dat samenzijn “het Lichaam van Christus”. Een Lichaam dat bezield wordt door wat hij “de //Heilige Geest//” noemt. | Bij christenen gaat het dan om mensen die samen Jezus belichamen. Paulus noemt dat samenzijn “het Lichaam van Christus”. Een Lichaam dat bezield wordt door wat hij “de //Heilige Geest//” noemt. | ||
- | Dit Lichaam breidt zich uit in ruimte en tijd. Dat gebeurt door wat de Bijbel “overlevering”, | + | Dit Lichaam breidt zich uit in ruimte en tijd. Dat gebeurt door wat de Bijbel “overlevering”, |
- | + | ||
- | Het gaat dan niet om iets dat achterhaald of versleten is, maar iets dat steeds weer actueel moet worden. | + | |
Joden kennen ook een [[weinrebendejoodseoverlevering|Overlevering]]. Dat is het complex van joodse geschriften die samen de uitleg van de Hebreeuwse Bijbel vormen. Aan de hand van deze uitleg proberen zij die Hebreeuwse Bijbel gezamenlijk in praktijk te brengen. | Joden kennen ook een [[weinrebendejoodseoverlevering|Overlevering]]. Dat is het complex van joodse geschriften die samen de uitleg van de Hebreeuwse Bijbel vormen. Aan de hand van deze uitleg proberen zij die Hebreeuwse Bijbel gezamenlijk in praktijk te brengen. | ||
Regel 279: | Regel 267: | ||
Al bij de filosoof | Al bij de filosoof | ||
- | [[http:// | + | [[http:// |
Volgens [[http:// | Volgens [[http:// |