Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
dehebreeuwsebijbel [2013/06/19 12:52] – josquak | dehebreeuwsebijbel [2014/11/28 11:59] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 15: | Regel 15: | ||
Voor ons is het één van de vele boeken die in het Nederlands [[hethebreeuws# | Voor ons is het één van de vele boeken die in het Nederlands [[hethebreeuws# | ||
- | Het vreemde dat het boek nog voor ons heeft, wijten we vooral aan haar hoge ouderdom. | + | Het vreemde dat het boek nog voor ons heeft, wijten we vooral aan haar hoge ouderdom. Zoals elk boek van vroeger gaat het over mensen die anders leefden dan wij, anders dachten dan wij, anders geloofden dan wij. |
- | Zoals elk boek van vroeger gaat het over mensen die anders leefden dan wij, anders dachten dan wij, anders geloofden dan wij. | + | Maar zoals elk boek van vroeger heeft het ook iets herkenbaars. Er komen namen in voor die nog regelmatig het nieuws van de dag halen. “Israël”, |
- | + | ||
- | Maar zoals elk boek van vroeger heeft het ook iets herkenbaars. | + | |
- | + | ||
- | Er komen namen in voor die nog regelmatig het nieuws van de dag halen. “Israël”, | + | |
Het gaat namelijk over de joden. Joden die op de plek leefden die sinds 1948 weer [[http:// | Het gaat namelijk over de joden. Joden die op de plek leefden die sinds 1948 weer [[http:// | ||
Regel 41: | Regel 37: | ||
Onder leiding van Mozes trekt het volk naar de berg Sinaï, waar het een overeenkomst sluit met [[degrammaticavanhethebreeuws# | Onder leiding van Mozes trekt het volk naar de berg Sinaï, waar het een overeenkomst sluit met [[degrammaticavanhethebreeuws# | ||
- | Mozes klimt de berg op en ontvangt van God de //Thorah//, het boek dat de joden als de kern van de Hebreeuwse Bijbel beschouwen, en, behalve de al genoemde boeken //Genesis// en /Exodus//, ook nog de boeken // | + | Mozes klimt de berg op en ontvangt van God de //Thorah//, het boek dat de joden als de kern van de Hebreeuwse Bijbel beschouwen, en, behalve de al genoemde boeken //Genesis// en //Exodus//, ook nog de boeken // |
Na lange omzwervingen door de woestijn trekken deze Israëlieten - want zo heten ze in de Bijbel - onder leiding van Jozua de Jordaan over die de oostelijke grens van het land Kanaän vormt. | Na lange omzwervingen door de woestijn trekken deze Israëlieten - want zo heten ze in de Bijbel - onder leiding van Jozua de Jordaan over die de oostelijke grens van het land Kanaän vormt. | ||
Regel 76: | Regel 72: | ||
* Het bestaan van Abraham, Izak en Jacob. | * Het bestaan van Abraham, Izak en Jacob. | ||
* De uittocht van een groot joods volk uit Egypte. | * De uittocht van een groot joods volk uit Egypte. | ||
- | * De gewelddadige verovering van het land Kanaän. | + | * Een gewelddadige verovering van het land Kanaän. |
Zelfs de glorietijd van Israël, het rijk van David en Salomo, is volgens het boek een mythe. Jeruzalem, de stad van David en Salomo, was in die tijd ‘//op zijn best niet meer dan een dorp in het hoogland// | Zelfs de glorietijd van Israël, het rijk van David en Salomo, is volgens het boek een mythe. Jeruzalem, de stad van David en Salomo, was in die tijd ‘//op zijn best niet meer dan een dorp in het hoogland// | ||
Regel 94: | Regel 90: | ||
====2.2. Het einde en het nieuwe begin==== | ====2.2. Het einde en het nieuwe begin==== | ||
- | De droom werd echter ruw verstoord in Megiddo. Daar werd Josia namelijk gedood door de Egyptische Farao.((Zie [[http:// | + | De droom werd echter ruw verstoord in Megiddo. Daar werd Josia namelijk gedood door de Egyptische Farao.((Zie [[http:// |
{{ https:// | {{ https:// | ||
Regel 131: | Regel 127: | ||
Volgens de christenen toont het Nieuwe Testament Jezus in zijn volle glans. Ook het Oude Testament spreekt over hem, maar op een meer verborgen manier. | Volgens de christenen toont het Nieuwe Testament Jezus in zijn volle glans. Ook het Oude Testament spreekt over hem, maar op een meer verborgen manier. | ||
- | Christenen lezen dat Oude Testament niet in het Hebreeuws, maar in een vertaling. Voor de vroegste christenen was dat het Grieks.((Het gaat hier om de [[http:// | + | Christenen lezen dat Oude Testament niet in het Hebreeuws, maar in een vertaling. Voor de vroegste christenen was dat het Grieks.((Het gaat hier om de [[http:// |
In die vertalingen vonden zij in het Oude Testament allerlei gebeurtenissen en zaken die leken op gebeurtenissen en zaken uit het Nieuwe Testament. Ook vonden ze Bijbelse personages waarin al iets van Jezus te zien was. Deze personages noemden ze “typen van Christus”. | In die vertalingen vonden zij in het Oude Testament allerlei gebeurtenissen en zaken die leken op gebeurtenissen en zaken uit het Nieuwe Testament. Ook vonden ze Bijbelse personages waarin al iets van Jezus te zien was. Deze personages noemden ze “typen van Christus”. | ||
Regel 139: | Regel 135: | ||
De Hebreeuwse Bijbel zelf, met de uitleg die de joden eraan gaven, is bij hen uit het zicht geraakt. | De Hebreeuwse Bijbel zelf, met de uitleg die de joden eraan gaven, is bij hen uit het zicht geraakt. | ||
- | In het Nieuwe Testament waren Jezus en de Hebreeuwse Bijbel nog onverbrekelijk met elkaar verbonden. Johannes, één van de schrijvers van dit Nieuwe Testament, noemt Jezus zelfs het ‘//vleesgeworden | + | In het Nieuwe Testament waren Jezus en de Hebreeuwse Bijbel nog onverbrekelijk met elkaar verbonden. Johannes, één van de schrijvers van dit Nieuwe Testament, noemt Jezus zelfs het ‘//vlees en bloed geworden |
Voor Johannes is Jezus dus een “Hebreeuwse Bijbel van vlees en bloed”. In zijn tijd was er namelijk maar één Woord, de Hebreeuwse Bijbel. | Voor Johannes is Jezus dus een “Hebreeuwse Bijbel van vlees en bloed”. In zijn tijd was er namelijk maar één Woord, de Hebreeuwse Bijbel. | ||
Regel 159: | Regel 155: | ||
Aan het Boek kan het niet liggen. Dat is namelijk het Woord van God. Wanneer er meningsverschillen over zijn, kan dat maar één ding betekenen: dat Gods woorden verdraaid worden. Volgens de //Koran// maken zowel de joden als de christenen zich daaraan schuldig. | Aan het Boek kan het niet liggen. Dat is namelijk het Woord van God. Wanneer er meningsverschillen over zijn, kan dat maar één ding betekenen: dat Gods woorden verdraaid worden. Volgens de //Koran// maken zowel de joden als de christenen zich daaraan schuldig. | ||
- | Hoe “verdraaien” ze die woorden dan? Door ze verkeerd te interpreteren. Dat zeggen gezaghebbende islamitische geleerden als Tabarī en Boecharī.((Parrinder, | + | Hoe verdraaien ze die woorden dan? Door ze verkeerd te interpreteren. Dat zeggen gezaghebbende islamitische geleerden als Tabarī en Boecharī.((Parrinder, |
- | De heilige boeken zelf zijn echter nog ongeschonden. | + | De heilige boeken zelf zijn ongeschonden. |
- | Tegenwoordig nemen de meeste moslims echter aan dat de joden en de christenen Gods Woord vervalst hebben. | + | Tegenwoordig nemen de meeste moslims echter aan dat de joden en de christenen Gods Woord vervalst hebben. |
+ | |||
+ | Als de joden en de christenen | ||
Hoe dan ook, het wemelt in de //Koran// van de gegevens uit de Bijbel en de Bijbelse traditie. | Hoe dan ook, het wemelt in de //Koran// van de gegevens uit de Bijbel en de Bijbelse traditie. | ||
Regel 186: | Regel 184: | ||
Het Hebreeuws is een taal waarin elke letter een betekenis heeft. | Het Hebreeuws is een taal waarin elke letter een betekenis heeft. | ||
- | De Hebreeuwse Bijbel is een netwerk van al deze betekenissen. Een netwerk dat zo breed en zo diep is dat uitleg bijna onbegonnen werk is. | + | De Hebreeuwse Bijbel is een netwerk van al deze betekenissen. Een netwerk dat zo breed en zo diep is dat uitleg bijna onbegonnen werk is. Niet voor niets vormen de boeken waarin dat werk ter hand genomen wordt, een enorm complex. Over dit complex heb ik in mijn document [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] het een en ander geschreven. |
- | + | ||
- | Niet voor niets vormen de boeken waarin dat werk ter hand genomen wordt, een enorm complex. Over dit complex heb ik in mijn document [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] het een en ander geschreven. | + | |
Christenen lezen de Hebreeuwse Bijbel vrijwel altijd in een vertaling. Ook zijn zij over het algemeen niet bekend met de joodse uitlegtraditie. | Christenen lezen de Hebreeuwse Bijbel vrijwel altijd in een vertaling. Ook zijn zij over het algemeen niet bekend met de joodse uitlegtraditie. | ||
Regel 208: | Regel 204: | ||
Meer en meer christenen lezen hun Oude Testament tegenwoordig als een zelfstandig boek. Ze willen weten wat er werkelijk staat. Los van de “inlegkunde” van hun traditionele geloofsgenoten. | Meer en meer christenen lezen hun Oude Testament tegenwoordig als een zelfstandig boek. Ze willen weten wat er werkelijk staat. Los van de “inlegkunde” van hun traditionele geloofsgenoten. | ||
- | Maar daardoor komt hun Oude Testament pas echt in de problemen. Er was al een // | + | Maar daardoor komt hun Oude Testament pas echt in de problemen. Er was al een // |
- | + | ||
- | De Bijbel is namelijk geschreven in een [[watispremodern_modern_postmodern# | + | |
Wanneer wij, westerlingen, | Wanneer wij, westerlingen, | ||
- | De kloof tussen de “tijd van de Bijbel” en “onze tijd” is groot en wordt, door het tempo waarin tegenwoordig alles veranderd, almaar groter. | + | De kloof tussen de “tijd van de Bijbel” en “onze tijd” is groot en wordt, door het tempo waarin tegenwoordig alles veranderd, almaar groter. Dat geldt al voor het Nieuwe Testament, laat staan voor het Oude Testament, dat in een hele andere taal dan de onze geschreven is en bovendien nog een heel stuk ouder is dan het Nieuwe Testament. |
- | + | ||
- | Dat geldt al voor het Nieuwe Testament, laat staan voor het Oude Testament, dat in een hele andere taal dan de onze geschreven is en bovendien nog een heel stuk ouder is dan het Nieuwe Testament. | + | |
Regel 226: | Regel 218: | ||
Waarschijnlijk zien we er dan eerst een geschiedenisboek in.((Zie hoofdstuk [[dehebreeuwsebijbel# | Waarschijnlijk zien we er dan eerst een geschiedenisboek in.((Zie hoofdstuk [[dehebreeuwsebijbel# | ||
- | Wanneer we ons er dan wetenschappelijk in verdiepen, moeten wij ons mening weer snel herzien. | + | Wanneer we ons er dan wetenschappelijk in verdiepen, moeten wij ons mening weer snel herzien. In hoofdstuk [[dehebreeuwsebijbel# |
- | + | ||
- | In hoofdstuk [[dehebreeuwsebijbel# | + | |
En de Bijbelse verhalen zelf? Houden die stand als we de lat van de wetenschap er naast leggen? | En de Bijbelse verhalen zelf? Houden die stand als we de lat van de wetenschap er naast leggen? | ||
Regel 234: | Regel 224: | ||
Ik denk het niet. | Ik denk het niet. | ||
- | De problemen beginnen al op de eerste bladzijde van het Oude Testament. Daar wordt ons vertelt dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft.(([[http:// | + | De problemen beginnen al op de eerste bladzijde van het Oude Testament. Daar wordt ons vertelt dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft.(([[http:// |
Volgens de huidige wetenschap is ons heelal echter met een oerknal ontstaan((Zie [[http:// | Volgens de huidige wetenschap is ons heelal echter met een oerknal ontstaan((Zie [[http:// | ||
- | Op dit Bijbelse scheppingsverhaal volgt het verhaal over het eerste mensenpaar. Dit tweetal leeft in een paradijs. Een sprekende slang verleid | + | Op dit Bijbelse scheppingsverhaal volgt het verhaal over het eerste mensenpaar. Dit tweetal leeft in een paradijs. Een sprekende slang verleidt |
Dat verhaal klinkt wetenschappers van nu als een sprookje in de oren. Volgens hen is het begin van de mens verre van paradijselijk geweest. De evolutietheorie leert ons dat de eerste mensen [[http:// | Dat verhaal klinkt wetenschappers van nu als een sprookje in de oren. Volgens hen is het begin van de mens verre van paradijselijk geweest. De evolutietheorie leert ons dat de eerste mensen [[http:// | ||
- | Een paar bladzijden verder in het Oude Testament vinden we het verhaal over mensen die een toren bouwen om ermee in de hemel te komen.((Zie [[http:// | + | Een paar bladzijden verder in het Oude Testament vinden we het verhaal over mensen die een toren bouwen om ermee in de hemel te komen.((Zie [[http:// |
Dat verhaal past goed bij een wereldbeeld waarin een hemel een [[http:// | Dat verhaal past goed bij een wereldbeeld waarin een hemel een [[http:// | ||
Regel 248: | Regel 238: | ||
In het Oude Testament staan ook vele wonderverhalen. Wonderen zijn gebeurtenissen waar geen logische verklaring voor is, gebeurtenissen die indruisen tegen de regels van de wetenschap. | In het Oude Testament staan ook vele wonderverhalen. Wonderen zijn gebeurtenissen waar geen logische verklaring voor is, gebeurtenissen die indruisen tegen de regels van de wetenschap. | ||
- | Eén van hen vinden we in het Bijbelboek //Jozua//. Daar wordt vertelt dat God tijdens een strijd de zon een poosje stilzet.((Zie [[http:// | + | Eén van hen vinden we in het Bijbelboek //Jozua//. Daar wordt vertelt dat God tijdens een strijd de zon een poosje stilzet.((Zie [[http:// |
- | Wetenschappelijk is zoiets ondenkbaar. Als zoiets al plaats zou vinden, zou het een kosmische catastrofe betekenen. | + | Een ander wonderverhaal staat in het Bijbelboek //Exodus//. Daar trekken honderdduizenden joodse vluchtelingen door een zee zonder nat te worden. Links zien ze een watermuur, rechts zien ze een watermuur en daartussen kunnen ze gewoon naar de overkant wandelen. Als de laatste aan de overkant is, heft hun leider zijn staf op en stroomt de zee weer verder.((Zie [[http:// |
- | + | ||
- | Een ander wonderverhaal staat in het Bijbelboek //Exodus//. Daar trekken honderdduizenden joodse vluchtelingen door een zee zonder nat te worden. Links zien ze een watermuur, rechts zien ze een watermuur en daartussen kunnen ze gewoon naar de overkant wandelen. Als de laatste aan de overkant is, heft hun leider zijn staf op en stroomt de zee weer verder.((Zie [[http:// | + | |
Ook bij dit verhaal kan een moderne wetenschapper zich niets voorstellen. In zijn ogen moet dat wel een sprookje zijn. | Ook bij dit verhaal kan een moderne wetenschapper zich niets voorstellen. In zijn ogen moet dat wel een sprookje zijn. | ||
- | Diezelfde mensenmassa komt uiteindelijk bij een berg waar God zelf op de top aanwezig is en dat met bliksem en donder te kennen geeft.((Zie [[http:// | + | Diezelfde mensenmassa komt uiteindelijk bij een berg waar God zelf op de top aanwezig is en dat met bliksem en donder te kennen geeft.((Zie [[http:// |
Met dit verhaal hebben zelfs theologen problemen. Volgens de theologie is God namelijk overal. Hoe kan Hij zich dan op één plek manifesteren? | Met dit verhaal hebben zelfs theologen problemen. Volgens de theologie is God namelijk overal. Hoe kan Hij zich dan op één plek manifesteren? | ||
- | Nog problematischer voor hen is het verhaal waarin drie mannen bij Abraham en zijn vrouw op bezoek komen. Abraham spreekt hen aan alsof ze God Zelf zijn.(([[http:// | + | Nog problematischer voor hen is het verhaal waarin drie mannen bij Abraham en zijn vrouw op bezoek komen. Abraham spreekt hen aan alsof ze God Zelf zijn.(([[http:// |
- | + | ||
- | Hoe kan een God, die geestelijk is, als een mens met mensen praten en zelfs bij hen eten? | + | |
En dit zijn nog maar enkele voorbeelden van Oudtestamentische verhalen waar wij tegenwoordig verstandelijk mee in de knoop komen. | En dit zijn nog maar enkele voorbeelden van Oudtestamentische verhalen waar wij tegenwoordig verstandelijk mee in de knoop komen. | ||
Regel 292: | Regel 278: | ||
Ook dat is tegenwoordig een probleem. | Ook dat is tegenwoordig een probleem. | ||
- | In één van de Bijbelverhalen krijgt Abraham van God de opdracht zijn zoon Izak op een berg aan Hem te offeren. Abraham laadt het hout op de schouders van zijn zoon en gaat op pad. Als ze op de berg zijn, legt hij Izak op het hout en heft zijn mes op om hem te slachten. Op dat moment houdt God hem tegen. Hij zegt dat Hij nu weet dat Abraham Hem niets zal onthouden.((Zie [[http:// | + | In één van de Bijbelverhalen krijgt Abraham van God de opdracht zijn zoon Izak op een berg aan Hem te offeren. Abraham laadt het hout op de schouders van zijn zoon en gaat op pad. Als ze op de berg zijn, legt hij Izak op het hout en heft zijn mes op om hem te slachten. Op dat moment houdt God hem tegen. Hij zegt dat Hij nu weet dat Abraham Hem niets zal onthouden.((Zie [[http:// |
Tegenwoordig klinkt zo’n verhaal ons wreed in de oren. Heeft een alwetende, goede God zulke testpraktijken nodig? | Tegenwoordig klinkt zo’n verhaal ons wreed in de oren. Heeft een alwetende, goede God zulke testpraktijken nodig? | ||
Regel 308: | Regel 294: | ||
Mensen van nu hebben vaak een ruimer hart voor de Bijbelse slechteriken dan voor haar heiligen. Die heiligen vallen tegenwoordig dan ook stuk voor stuk van hun voetstuk. | Mensen van nu hebben vaak een ruimer hart voor de Bijbelse slechteriken dan voor haar heiligen. Die heiligen vallen tegenwoordig dan ook stuk voor stuk van hun voetstuk. | ||
- | Neem nu Jakob, de derde stamvader van de Joden, die zijn vader bedriegt om zijn broer de zegen van de eerstgeborene te ontfutselen.((Zie [[http:// | + | Neem nu Jakob, de derde stamvader van de Joden, die zijn vader bedriegt om zijn broer de zegen van de eerstgeborene te ontfutselen.((Zie [[http:// |
- | Zelfs David, de ideale Bijbelse koning, stelt ons teleur. Als hij na een dag van niets doen op zijn dakterras wandelt, ziet hij een vrouw baden waarop hij meteen verliefd wordt. Hij laat haar komen, maakt haar zwanger en maakt haar man onschadelijk.((Zie [[http:// | + | Zelfs David, de ideale Bijbelse koning, stelt ons teleur. Als hij na een dag van niets doen op zijn dakterras wandelt, ziet hij een vrouw baden waarop hij meteen verliefd wordt. Hij laat haar komen, maakt haar zwanger en maakt haar man onschadelijk.((Zie [[http:// |
Hoe kan God ons vragen zich aan Zijn regels te houden als David en andere Bijbelheiligen dat ook niet deden? | Hoe kan God ons vragen zich aan Zijn regels te houden als David en andere Bijbelheiligen dat ook niet deden? | ||
- | Goed, God geeft David op zijn falie, maar Hij verwerpt hem niet als koning. Dat deed Hij wel met Saul toen die een opdracht niet helemaal uitvoerde.(([[http:// | + | Goed, God geeft David op zijn falie, maar Hij verwerpt hem niet als koning. Dat deed Hij wel met Saul toen die een opdracht niet helemaal uitvoerde.(([[http:// |
Een laatste moeilijk punt is de Bijbelse plaats van de vrouw. | Een laatste moeilijk punt is de Bijbelse plaats van de vrouw. | ||
- | Volgens het Oude Testament is de vrouw geschapen uit de man.(([[http:// | + | Volgens het Oude Testament is de vrouw geschapen uit de man.(([[http:// |
Hetzelfde geldt ook voor de man, maar de man treedt in de Bijbel veel meer op de voorgrond. Zelfs in de [[detienwoorden|Tien Woorden]], het hart van de Bijbel, staat de man centraal. De vrouw wordt daar alleen genoemd als iemand die “van de man” is, als iets wat hij bezit dus. | Hetzelfde geldt ook voor de man, maar de man treedt in de Bijbel veel meer op de voorgrond. Zelfs in de [[detienwoorden|Tien Woorden]], het hart van de Bijbel, staat de man centraal. De vrouw wordt daar alleen genoemd als iemand die “van de man” is, als iets wat hij bezit dus. | ||
- | Dat druist natuurlijk volledig in tegen ons geloof in de waarde van het individu en in de gelijkwaardigheid | + | Dat druist natuurlijk volledig in tegen ons geloof in de waarde van het individu en in de gelijkheid |
Regel 418: | Regel 404: | ||
De Hebreeuwse Bijbel is in de eerste plaats een boek van de joden. | De Hebreeuwse Bijbel is in de eerste plaats een boek van de joden. | ||
- | Paulus, één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, schrijft dat aan de joden de woorden van God zijn toevertrouwd.((Zie [[http:// | + | Paulus, één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, schrijft dat aan de joden de woorden van God zijn toevertrouwd.((Zie [[http:// |
De Bijbelse stamvader van het joodse volk is Abraham. Abraham was de tegenpool van //Sodom//. Abraham stond open voor gasten, voor vreemdelingen. Terwijl zulke mensen in //Sodom// op een bed gelegd en gedood werden, nodigde Abraham hen uit om met hen te praten en te eten. Door dat te doen, kon hij ook open staan voor God zelf en Zijn woorden. | De Bijbelse stamvader van het joodse volk is Abraham. Abraham was de tegenpool van //Sodom//. Abraham stond open voor gasten, voor vreemdelingen. Terwijl zulke mensen in //Sodom// op een bed gelegd en gedood werden, nodigde Abraham hen uit om met hen te praten en te eten. Door dat te doen, kon hij ook open staan voor God zelf en Zijn woorden. | ||
Regel 447: | Regel 433: | ||
Joden, christenen en moslims noemen zich allemaal kinderen van Abraham. Abraham is echter van ons allemaal. | Joden, christenen en moslims noemen zich allemaal kinderen van Abraham. Abraham is echter van ons allemaal. | ||
- | Het Bijbelboek //Genesis// noemt Abraham de vader van vele volken.((Zie [[http:// | + | Het Bijbelboek //Genesis// noemt Abraham de vader van vele volken.((Zie [[http:// |
- | Volgens Weinreb bevindt zich het “joodse” in ieder mens, waar en in wat voor tijd hij ook leeft. Dat “joodse in ons” herkent zich in de verhalen van de joodse Bijbel. | + | Volgens Weinreb bevindt zich het “joodse” in ieder mens, waar en in wat voor tijd hij ook leeft.((Zie [[http:// |
Dat “joodse in ons” is ons diepste wezen, een wezen dat zo diep in ons verscholen ligt, dat wij het niet kunnen kennen. In het Hebreeuws wordt het de // | Dat “joodse in ons” is ons diepste wezen, een wezen dat zo diep in ons verscholen ligt, dat wij het niet kunnen kennen. In het Hebreeuws wordt het de // | ||
Regel 515: | Regel 501: | ||
De eerste twee punten vormen samen de traditionele joodse Bijbeluitleg. | De eerste twee punten vormen samen de traditionele joodse Bijbeluitleg. | ||
- | Het //eerste// punt is het ABC van deze Bijbeluitleg. Het kan je pas echt duidelijk worden waar het in een Bijbelonderdeel over gaat als je de betekenis van de belangrijkste Hebreeuwse woorden kent. In mijn documenten zal ik daar dan ook de meeste aandacht aan besteden. | + | Het //eerste// punt is het ABC van deze Bijbeluitleg. Het kan je pas echt duidelijk worden waar het in een Bijbelonderdeel over gaat, als je de betekenis van de belangrijkste Hebreeuwse woorden kent. In mijn documenten zal ik daar dan ook de meeste aandacht aan besteden. |
Ook dan komen er bij zo’n Bijbelonderdeel echter tal van moeilijkheden om de hoek kijken. Dat soort moeilijkheden worden besproken in de //Joodse Overlevering// | Ook dan komen er bij zo’n Bijbelonderdeel echter tal van moeilijkheden om de hoek kijken. Dat soort moeilijkheden worden besproken in de //Joodse Overlevering// | ||
Regel 523: | Regel 509: | ||
Tenslotte wil ik in mijn documenten ook aandacht schenken aan de traditionele christelijke visie op de Hebreeuwse Bijbel. Dat is het //derde// punt. | Tenslotte wil ik in mijn documenten ook aandacht schenken aan de traditionele christelijke visie op de Hebreeuwse Bijbel. Dat is het //derde// punt. | ||
- | In paragraaf [[dehebreeuwsebijbel# | + | In paragraaf [[dehebreeuwsebijbel# |
- | Dat vooronderstelt wel dat de christelijke overtuiging, dat alle thema’s van dat boek in het Nieuwe Testament uitmonden, waar is. | + | Dat vooronderstelt wel dat de christelijke overtuiging |
Elk van de drie punten gaat dus uit van een oude Bijbelse uitlegtraditie. | Elk van de drie punten gaat dus uit van een oude Bijbelse uitlegtraditie. | ||
Regel 545: | Regel 531: | ||
Zijn boeken en cursussen kun je bestellen bij de [[http:// | Zijn boeken en cursussen kun je bestellen bij de [[http:// | ||
- | Zijn hoofdwerk [[http:// | + | Zijn hoofdwerk [[http:// |
//Ten tweede// het tijdschrift Tenachon, dat uitgegeven wordt door de stichting [[http:// | //Ten tweede// het tijdschrift Tenachon, dat uitgegeven wordt door de stichting [[http:// | ||
Met name de Tenachonseries over de Tora, de Profeten en de Geschriften zijn van belang. In deze series wordt de hele Hebreeuwse Bijbel systematisch behandeld aan de hand van wat joodse verklaarders uit alle eeuwen daarvan zeggen. | Met name de Tenachonseries over de Tora, de Profeten en de Geschriften zijn van belang. In deze series wordt de hele Hebreeuwse Bijbel systematisch behandeld aan de hand van wat joodse verklaarders uit alle eeuwen daarvan zeggen. | ||
+ | |||
+ | In tegenstelling tot Weinreb laat Tenachon ook moderne verklaarders aan het woord. | ||
De series kun je via de webpagina over de [[http:// | De series kun je via de webpagina over de [[http:// | ||
//Ten derde// wil ik je nog wijzen op een standaardwerk over de traditionele christelijke Bijbeluitleg. Het is van [[http:// | //Ten derde// wil ik je nog wijzen op een standaardwerk over de traditionele christelijke Bijbeluitleg. Het is van [[http:// | ||
- | |||