Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
Laatste revisieBeide kanten volgende revisie
6_waw [2016/05/02 13:31] josquak6_waw [2016/06/03 19:45] josquak
Regel 5: Regel 5:
 =====1. De mens is goed===== =====1. De mens is goed=====
  
-De [[hethebreeuws#2.2. Het getal|getalswaarde]] van de letter //waw// is 6. De 6 speelt al een rol in het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|eerste hoofdstuk]] van het Bijbelboek [[hetboek_genesis|Genesis]]. In dit hoofdstuk wordt verteld dat [[isgoddood|God]] alles wat er is in 6 dagen geschapen heeft.+Over de letter //waw// is een heleboel te zeggen.  
 + 
 +Laat ik beginnen met de [[hethebreeuws#2.2. Het getal|getalswaarde]] van deze letter. Die is 6. De 6 speelt al een rol in het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|eerste hoofdstuk]] van het Bijbelboek [[hetboek_genesis|Genesis]]. In dit hoofdstuk wordt verteld dat [[isgoddood|God]] alles wat er is in 6 dagen geschapen heeft.
  
 De letter //waw// heeft dus iets te maken met Gods schepping. De letter //waw// heeft dus iets te maken met Gods schepping.
Regel 15: Regel 17:
 Met die tweewordingen is de schepping echter nog niet klaar. Aan het eind van het woord //bara// staat nog een //alèf//, een 1. De 1 is het getal van de éénheid en ook het getal van God. Met die tweewordingen is de schepping echter nog niet klaar. Aan het eind van het woord //bara// staat nog een //alèf//, een 1. De 1 is het getal van de éénheid en ook het getal van God.
  
-Alles wat wij hier op aarde kunnen kennen, bestaat uit tweeheden. Elk ding heeft zijn “tegending”, elke pool zijn tegenpool. Alleen tegenover God kun je niets anders zetten. God heeft geen tegenpool, geen tegengod. Daarom kunnen wij Hem niet kennen. Wij kunnen ons Hem niet eens voorstellen.+Alles wat wij hier op aarde kunnen kennen, bestaat uit tweeheden. Elk ding” heeft zijn “tegending”, elke pool zijn tegenpool. Zonder zijn “tegending”, zijn tegenpool, kunnen wij ons zo’n “ding”, zo’n pool, niet eens voorstellen. 
 + 
 +Alleen tegenover God kun je niets anders zetten. God heeft geen tegenpool, geen tegengod. Daarom kunnen wij ons God hier niet voorstellen.
  
 God is één.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=5&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=4-4&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Deuteronomium 6:4]].)) Uit die éénheid heeft Hij alle tweeheden geschapen. Dat scheppingswerk is echter pas af als al die tweeheden weer met elkaar verbonden zijn, als ze weer een éénheid vormen, als ze weer terug zijn bij Hemzelf, de Ene.  God is één.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=5&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=4-4&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Deuteronomium 6:4]].)) Uit die éénheid heeft Hij alle tweeheden geschapen. Dat scheppingswerk is echter pas af als al die tweeheden weer met elkaar verbonden zijn, als ze weer een éénheid vormen, als ze weer terug zijn bij Hemzelf, de Ene. 
  
-Hoe gaat God dat doen? Hoe gaat Hij van die tweeheden weer een éénheid maken? Door het schepsel dat Hij aan het einde van de zesde dag op de wereld plaatst, het schepsel dat Hij //Adam//, ‘mens’, noemt. +Hoe wil God dat doen? Hoe wil Hij van die tweeheden weer een éénheid maken? Door het schepsel dat Hij aan het einde van de zesde dag op de wereld plaatst, het schepsel dat Hij //Adam//, ‘mens’, noemt. 
  
-Deze mens is dus bedoeld als verbinder.+De mens is dus bedoeld als verbinder.
  
 In zichzelf is hij al een verbinding. God schept hem namelijk //zachar oe nəqevah//, ‘mannelijk én vrouwelijk’.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=27-27&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Genesis 1:27]].))  In zichzelf is hij al een verbinding. God schept hem namelijk //zachar oe nəqevah//, ‘mannelijk én vrouwelijk’.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=27-27&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Genesis 1:27]].)) 
  
-Het voegwoordje “en” bestaat in het Hebreeuws maar uit één letter, namelijk de letter //waw//. Op talloze plekken in de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] kom je dat “en”, die //waw// tegenBijvoorbeeld aan het begin van de zin die de [[detienwoorden|Tien Woorden]] inleidt. In mijn document [[eengoddiespreekt|Een God die spreekt]] heb ik het begin van die zin vertaald als:+Het voegwoordje “en” bestaat in het Hebreeuws maar uit één letter, en die letter is de //waw//.
  
-‘//En God verwoord al deze woorden..//+Op talloze plekken in de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] kom je dat “en”, die //waw// tegen. Bijvoorbeeld aan het begin van de zin die de [[detienwoorden|Tien Woorden]] inleidt. In mijn document [[eengoddiespreekt|Een God die spreekt]] heb ik het begin van die zin vertaald als: 
 + 
 +‘//En God verwoordt al deze woorden..//
  
 Met ‘//al deze woorden//’ worden de Tien Woorden bedoeld, die op die zin volgen.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=20&cs-versnummer-3=2-17&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 20:2-17]].)) Het woordje ‘//en//’ geeft aan dat de tekst van die woorden niet losstaat van het verhaal dat daarvóór verteld is. In dat verhaal daalt God neer op de top van de berg Sinaï om dat alles uit te spreken.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=19&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 19]].)).  Met ‘//al deze woorden//’ worden de Tien Woorden bedoeld, die op die zin volgen.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=20&cs-versnummer-3=2-17&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 20:2-17]].)) Het woordje ‘//en//’ geeft aan dat de tekst van die woorden niet losstaat van het verhaal dat daarvóór verteld is. In dat verhaal daalt God neer op de top van de berg Sinaï om dat alles uit te spreken.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=19&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 19]].)). 
Regel 33: Regel 39:
 Dat “en”, die //waw//, bindt Bijbelgedeelten dus aan elkaar, smeedt hen samen tot het éne boek dat de Bijbel heet. Dat “en”, die //waw//, bindt Bijbelgedeelten dus aan elkaar, smeedt hen samen tot het éne boek dat de Bijbel heet.
  
-En dat “en”, die //waw//, is eigenlijk de mens. De mens is het enige schepsel dat dingen kan benoemen en in een samenhangend verhaal kan plaatsen. +En dat “en”, die //waw//, is ook de mens. De mens is het enige schepsel dat dingen kan benoemen en die dingen vervolgens in een samenhangend verhaal kan plaatsen.
  
-De mens kan dingen één maken, schepsels terugbrengen naar de Schepper.+De mens kan dingen één maken, schepsels terugbrengen naar de Schepper. De mens is Gods voegwoordje.
  
 Zes keer zegt God in het scheppingsverhaal dat het “goed” is wat Hij gemaakt heeft. Maar als Hij de mens gemaakt heeft, noemt Hij dat “zeer goed”.  Zes keer zegt God in het scheppingsverhaal dat het “goed” is wat Hij gemaakt heeft. Maar als Hij de mens gemaakt heeft, noemt Hij dat “zeer goed”. 
  
-Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. De getalswaarde van dit woord is 45. Dat is ook de getalswaarde van het woord //Adam//, ‘mens’. Zelfs de letters van //məod// en //Adam// zijn hetzelfde, alleen de volgorde van die letters is anders. God zegt hier dus eigenlijk dat de méns goed is. Die mens zal namelijk Zijn scheppingswerk voltooien.+Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. De getalswaarde van dit woord is 45. Dat is ook de getalswaarde van het woord //Adam//, ‘mens’. Zelfs de letters van //məod// en //Adam// zijn hetzelfde, alleen de volgorde van die letters is anders. God zegt hier dus eigenlijk dat de méns goed is. Met die mens wil God Zijn scheppingswerk voltooien.
  
  
  
-=====2. Een slangenwereld=====+=====2. Een haak en een slang=====
  
-Na het scheppingsverhaal dat ik in hoofdstuk [[6_waw#|1]] besprak, volgt nog een tweede scheppingsverhaal.((Dat scheppingsverhaal  kun je lezen in het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=4-25&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|tweede]] en het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|derde]] hoofdstuk van Genesis)). Volgens [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] speelt dat verhaal zich af aan het einde van de zesde scheppingsdag.+In het vorige hoofdstuk noemde ik de mens “Gods voegwoordje”Je zou hem ook “Gods haak” kunnen noemen
  
-Als God de mens geschapen heeft, plaatst Hij hem in de tuin “Eden”. Eden betekent ‘verrukking’. De mens bevindt zich daar dus in een uiterst gelukkige toestand. Dat geluk wordt echter verstoord door een slang. +Met een haak kun je dingen die van elkaar gescheiden zijn met elkaar verbinden. Met behulp van de mens wil God zijn schepselen aan elkaar binden en zo een éénheid maken van zijn schepping. 
 + 
 +De haak is het [[hethebreeuws#2.4. Het beeld|beeld]] van de //waw//. Die //waw// is de mens zoals God hem bedoeld heeft. 
 + 
 +Maar de mens voldeed niet aan Gods verwachtingen. Dat kun je lezen in het //tweede// scheppingsverhaal.((Zie het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=4-25&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|tweede]] en het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|derde]] hoofdstuk van Genesis)). Volgens [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] speelt dat verhaal zich af aan het einde van de zesde scheppingsdag. 
 + 
 +De mens bevindt zich daar in de tuin “Eden”. Eden betekent ‘verrukking’. Hij leeft daar dus in een uiterst gelukkige toestand. Dat geluk wordt echter verstoord door een slang. 
  
 Bij het woordje slang moet ik denken aan de Hebreeuwse letter [[60_samech|samèch]]. Het [[hethebreeuws#2.4. Het beeld|beeld]] van die letter is namelijk de slang. Bij het woordje slang moet ik denken aan de Hebreeuwse letter [[60_samech|samèch]]. Het [[hethebreeuws#2.4. Het beeld|beeld]] van die letter is namelijk de slang.
Regel 55: Regel 67:
 De //waw// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|eenheden]], de getallen die de wereld uitdrukken zoals God die voor ogen had toen Hij haar ging scheppen. En de //samèch// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|tientallen]], de getallen van de wereld zoals die nu is. De //waw// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|eenheden]], de getallen die de wereld uitdrukken zoals God die voor ogen had toen Hij haar ging scheppen. En de //samèch// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|tientallen]], de getallen van de wereld zoals die nu is.
  
-De //waw// is de mens zoals God hem bedoeld heeft en de //samèch// is de mens zoals hij zich nu, in de wereld zoals wij die kennen, gedraagt.+De //waw// is de mens zoals God hem bedoeld heeft en de //samèch// is de slang die de mens verleid heeft om te worden wie hij nu is. 
 + 
 +Zowel de //waw// als de //samèch// zijn verbinders. De //waw// verbindt iets met iets anders en de //samèch// verbindt zichzelf met zichzelf. Dat zie je al aan de [[hethebreeuws#2.5. De vorm|vorm]] van deze letters: 
 + 
 +{{ waw_samech_vorm.png?550 }} 
 + 
 +De //waw// is een letter met een verticale vorm. Boven hem is de wereld van God en onder hem is ónze wereld. Zelf is hij de middelaar die deze werelden met elkaar verbindt.
  
-Net als de //waw// is de //samèch// een verbinder. Hij verbindt echter geen tweeheden, maar zichzelf. De [[hethebreeuws#2.5. De vorm|vorm]] van de letter [[60_samech|samèch]] is namelijk een cirkel, een slang die in zijn eigen staart bijt:+De //samèch// is een letter met een ronde vorm. De vorm van een slang die in zijn eigen staart bijt. Die verbindt geen werelden met elkaar. Die verbindt alleen zijn eigen kop en staart.
  
-{{ samech_vorm.png?480 }}+De slang heeft de mens op zichzelf gericht.
  
-Hoe is de mens in het vaarwater van die slang gekomen? Dat wordt verteld in de rest van het verhaal.+Hoe is dat gebeurd? Dat wordt verteld in de rest van het verhaal:
  
 De slang benadert eerst de vrouwelijke helft van de mens, de helft die het dichtst bij de openbare kant van de dingen staat, bij dat wat je kunt zien, horen, voelen en bedenken.((Zie Weinreb, F (1982) //Martha en Maria - De vrouw//, p. 14, 15.)) De slang benadert eerst de vrouwelijke helft van de mens, de helft die het dichtst bij de openbare kant van de dingen staat, bij dat wat je kunt zien, horen, voelen en bedenken.((Zie Weinreb, F (1982) //Martha en Maria - De vrouw//, p. 14, 15.))
Regel 75: Regel 93:
 =====3. De supermens===== =====3. De supermens=====
  
-Wanneer de mens voor “het weten van de slang” is gevallen, wil er nog iets anders geschapen worden, namelijk de supermens.+Als de mens voor “het weten van de slang” gevallen is, wil er nog iets anders geschapen worden, namelijk de supermens.
  
 Volgens Johannes, één van de schrijvers van het [[hoedebijbelisingedeeld#3. Uit welke boeken bestaat het Nieuwe Testament?|Nieuwe Testament]], is het getal van deze supermens 666.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=66&cs-bijbelhoofdstuk-2=13&cs-versnummer-3=18-18&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Openbaring 13:18]].)) Volgens Johannes, één van de schrijvers van het [[hoedebijbelisingedeeld#3. Uit welke boeken bestaat het Nieuwe Testament?|Nieuwe Testament]], is het getal van deze supermens 666.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=66&cs-bijbelhoofdstuk-2=13&cs-versnummer-3=18-18&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Openbaring 13:18]].))
Regel 103: Regel 121:
 In de wereld zoals wij die nu kennen is geluk slechts iets tijdelijks. In die wereld bestaat de dood. In de wereld zoals wij die nu kennen is geluk slechts iets tijdelijks. In die wereld bestaat de dood.
  
-In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik dat God Zijn schepping na de komst van de mens “zeer goed” noemt. Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. Qua klank lijkt dat woord op het woord //moth//, dat ‘dood’ betekent. Volgens de Joodse Overlevering zegt God eigenlijk dat “de dood goed is”.+In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik dat God zijn schepping na de komst van de mens “zeer goed” noemt. Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. Qua klank lijkt dat woord op het woord //moth//, dat ‘dood’ betekent. Volgens de Joodse Overlevering zegt God eigenlijk dat “de dood goed is”.
  
 Goed? Hoe kan de dood goed zijn?  Goed? Hoe kan de dood goed zijn? 
Regel 111: Regel 129:
 Het Hebreeuwse woord voor ‘naderen’ is //qaràv//. Gewoonlijk wordt //qaràv// vertaald met ‘offeren’, maar dat roept beelden op van dieren die geslacht worden. Hier wordt echter iets anders “geslacht”, namelijk de dierlijke, lichamelijke kant van onszelf. Daar vloeit geen bloed bij, dat vind allemaal in ons innerlijk plaats.((Meer over dit proces kun je vinden in mijn document [[opwegnaardeeenheid|Op weg naar de eenheid]].)) Het Hebreeuwse woord voor ‘naderen’ is //qaràv//. Gewoonlijk wordt //qaràv// vertaald met ‘offeren’, maar dat roept beelden op van dieren die geslacht worden. Hier wordt echter iets anders “geslacht”, namelijk de dierlijke, lichamelijke kant van onszelf. Daar vloeit geen bloed bij, dat vind allemaal in ons innerlijk plaats.((Meer over dit proces kun je vinden in mijn document [[opwegnaardeeenheid|Op weg naar de eenheid]].))
  
-In hoofdstuk [[6_waw#2. Een slangenwereld|2]] schreef ik dat wij op aanraden van de slang in een ronde wereld zijn gaan leven, een wereld waarin we alleen zijn met onszelf. Zolang dat het geval is, dénken we er niet aan om naar God terug te keren. Om de weg naar God weer in te slaan, zouden we eerst dat kringetje moeten doorbreken.((Meer over dit gebeuren lees je in mijn document [[hetboek_leviticus|Het boek Leviticus]].))+In hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]] schreef ik dat wij op aanraden van de slang in een ronde wereld zijn gaan leven, een wereld waarin we alleen zijn met onszelf. Zolang dat het geval is, dénken we er niet aan om naar God terug te keren. Om de weg naar God weer in te slaan, zouden we eerst dat kringetje moeten doorbreken.((Meer over dit gebeuren lees je in mijn document [[hetboek_leviticus|Het boek Leviticus]].))
  
 In de paradijselijke omgeving die de tuin van Eden is, kan dat niet. Daar is het dierlijke, het lichamelijke in ons, te sterk om “geslacht” te kunnen worden. Als God ons in die situatie zou laten, zouden we Hem en onze medeschepselen totaal uit het oog verliezen. We zouden dan namelijk genoeg hebben aan onszelf. In de paradijselijke omgeving die de tuin van Eden is, kan dat niet. Daar is het dierlijke, het lichamelijke in ons, te sterk om “geslacht” te kunnen worden. Als God ons in die situatie zou laten, zouden we Hem en onze medeschepselen totaal uit het oog verliezen. We zouden dan namelijk genoeg hebben aan onszelf.
Regel 135: Regel 153:
 Je kunt het een beetje vergelijken met sterven. Als je sterft gaat de tijd zo traag dat je je hele leven kan overzien. Hier gaat het echter om een overgangssituatie. De Israëlieten bereiken namelijk heelhuids de overkant.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=5-30&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Exodus 14:5-30]].)) Je kunt het een beetje vergelijken met sterven. Als je sterft gaat de tijd zo traag dat je je hele leven kan overzien. Hier gaat het echter om een overgangssituatie. De Israëlieten bereiken namelijk heelhuids de overkant.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=5-30&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Exodus 14:5-30]].))
  
-Die overkant is de “woestijn”. Deze woestijn is de “wereld van de zevende dag”. Daar kan de “zes” overschreden worden. Het getal van de Israëlische mannen loopt dan ook op tot 603.550.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=4&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=32-32&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Numeri 2:32]].)) +Die overkant is de “woestijn”. Deze woestijn is de “wereld van de zevende dag”. Daar kan de “zes” overschreden worden. Het getal van de Israëlische mannen loopt dan ook op tot 603.550.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=4&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=32-32&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Numeri 2:32]].))
  
 Vergeleken bij ‘de vleespot’ en de overvloed aan ‘brood’ in //Mitsràjim// heeft die woestijn weinig te bieden. Steeds is er daar weer gebrek aan iets.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=16&cs-versnummer-3=2-3&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 16:2,3]].)) Maar juist daar laat God Zijn [[dewoningvangod|woning]] opbouwen. Juist daar kunnen mensen weer bij Hem komen. Vergeleken bij ‘de vleespot’ en de overvloed aan ‘brood’ in //Mitsràjim// heeft die woestijn weinig te bieden. Steeds is er daar weer gebrek aan iets.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=16&cs-versnummer-3=2-3&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Exodus 16:2,3]].)) Maar juist daar laat God Zijn [[dewoningvangod|woning]] opbouwen. Juist daar kunnen mensen weer bij Hem komen.
Regel 201: Regel 219:
 In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik, dat die //waw// ook het voegwoordje “en” is. Het gedeelte “HWH” in de Naam JHWH kun je dan lezen als ‘de ene helft én de andere helft’. Samen vormt dat weer een geheel. In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik, dat die //waw// ook het voegwoordje “en” is. Het gedeelte “HWH” in de Naam JHWH kun je dan lezen als ‘de ene helft én de andere helft’. Samen vormt dat weer een geheel.
  
-Als je naar de getalswaarden van “HWH” kijkt, kun je het lezen als ‘de ene 5 én de andere 5’. Samen is dat 10, de getalswaarde van de //jōd//, de J waarmee de Naam JHWH begint. We zijn dan weer terug bij het geheel, bij God zélf.+Als je naar de getalswaarden kijkt, kun je “HWH” lezen als ‘de ene 5 én de andere 5’. Samen is dat 10, de getalswaarde van de //jōd//, de J waarmee de Naam JHWH begint. We zijn dan weer terug bij het geheel, bij God zélf.
  
  
Regel 231: Regel 249:
 Het bovenste gedeelte, het “jōd-gedeelte” van de //waw// stelt onze hersenen voor.  Het bovenste gedeelte, het “jōd-gedeelte” van de //waw// stelt onze hersenen voor. 
  
-Die hersenen vloeien voort uit de éénheid, die God is. Dat is de bovenste punt. Sinds wij het “weten van de slang” omarmden,((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een slangenwereld|2]].)) zijn we ons van die éénheid niet meer bewust. We denken dan alleen nog maar in tegenstellingen. Daarom heb ik de bovenste punt hier aangegeven met stippellijntjes.((Meer over de hersenen vind je in hoofdstuk [[10_jod#6. De hersenen|6]] van mijn document over de letter //jōd//.))+Die hersenen vloeien voort uit de éénheid, die God is. Dat is de bovenste punt. Sinds wij het “weten van de slang” omarmden,((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]].)) zijn we ons van die éénheid niet meer bewust. We denken dan alleen nog maar in tegenstellingen. Daarom heb ik de bovenste punt hier aangegeven met stippellijntjes.((Meer over de hersenen vind je in hoofdstuk [[10_jod#6. De hersenen|6]] van mijn document over de letter //jōd//.))
  
 De onderste punt is er nog wel. Dat is de hersenstam, die naar de ruggengraat leidt. Bijna aan het einde van de ruggengraat vind je de geslachtsdelen. Die stellen ons in staat om hier op aarde één te worden. De onderste punt is er nog wel. Dat is de hersenstam, die naar de ruggengraat leidt. Bijna aan het einde van de ruggengraat vind je de geslachtsdelen. Die stellen ons in staat om hier op aarde één te worden.
Regel 249: Regel 267:
 Brood is het eindproduct van de tarwe. In [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=5&cs-bijbelhoofdstuk-2=8&cs-versnummer-3=8-8&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Deuteronomium 8:8]] is dat de eerste van de vruchten die het beloofde land de Israëlieten te bieden heeft.((Zie [[dethorah#6.3. De Thorah en het 1-2-1 principe|De Thorah en het 1-2-1 principe]].)) Brood is het eindproduct van de tarwe. In [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=5&cs-bijbelhoofdstuk-2=8&cs-versnummer-3=8-8&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Deuteronomium 8:8]] is dat de eerste van de vruchten die het beloofde land de Israëlieten te bieden heeft.((Zie [[dethorah#6.3. De Thorah en het 1-2-1 principe|De Thorah en het 1-2-1 principe]].))
  
-Weinreb stelt deze vrucht gelijk aan de levensboom waarover in het tweede scheppingsverhaal gesproken wordt.((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een slangenwereld|2]].)) Deze boom staat daar voor Gods éénheid. Die éénheid moet je hier laten groeien, die mag je niet voortijdig plukken.((Meer hierover vind je in paragraaf [[hetboek_genesis#3.3. Het tweede scheppingsverhaal|3.3.]] van mijn document over het boek Genesis.))+Weinreb stelt deze vrucht gelijk aan de levensboom waarover in het tweede scheppingsverhaal gesproken wordt.((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]].)) Deze boom staat daar voor Gods éénheid. Die éénheid moet je hier laten groeien, die mag je niet voortijdig plukken.((Meer hierover vind je in paragraaf [[hetboek_genesis#3.3. Het tweede scheppingsverhaal|3.3.]] van mijn document over het boek Genesis.))
  
 Jozef doet dat dan ook niet. Daarom zegt de Kabbala dat Jozef //Adam Qadmon// is, de ‘oorspronkelijke mens’.  Jozef doet dat dan ook niet. Daarom zegt de Kabbala dat Jozef //Adam Qadmon// is, de ‘oorspronkelijke mens’. 
Regel 283: Regel 301:
 =====8. Haken===== =====8. Haken=====
  
-Het beeld van de //waw// is de haak. Met haken kun je dingen die van elkaar gescheiden zijn met elkaar verbinden.+In hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]] schreef ik dat het beeld van de //waw// de haak isDie haak zie je terug in het schrift:
  
 {{ waw_beeld.png?680 }} {{ waw_beeld.png?680 }}
Regel 310: Regel 328:
 Dat wordt nog duidelijker als je ziet om hoeveel tentkleden het gaat, namelijk vijf voor de ene wereld en vijf voor de andere wereld. Vijf is de getalswaarde van de letter [[5_he|hē]]. Het beeld van de //hē//, de H, is het venster, waardoor je uitkijkt naar een andere wereld. Dat wordt nog duidelijker als je ziet om hoeveel tentkleden het gaat, namelijk vijf voor de ene wereld en vijf voor de andere wereld. Vijf is de getalswaarde van de letter [[5_he|hē]]. Het beeld van de //hē//, de H, is het venster, waardoor je uitkijkt naar een andere wereld.
  
-Bij die twee vijven moet ik denken aan de twee H’s in de Naam van God. Tussen die H’s bevindt zich de //waw//, de W, de haak. Ook in Gods woning bevinden zich tussen de twee vijven haken. Het Hebreeuwse woord dat daar voor “haak” gebruikt wordt, is //qèrès//+Bij die twee vijven moet ik denken aan de twee H’s in de Naam van God. Tussen die H’s bevindt zich de //waw//, de W, de haak. Ook in Gods woning bevinden zich tussen de twee vijven haken. Het Hebreeuwse woord dat dáár voor “haak” gebruikt wordt, is //qèrès//
  
 De eerste twee letters van het woord //qèrès// zijn de [[100_qof|qōf]] en de [[200_resj|rēsj]]. Samen vormen die een stam die gebruikt wordt voor woorden die een bijzondere ontmoeting uitdrukken, een ontmoeting die eigenlijk onmogelijk is.  De eerste twee letters van het woord //qèrès// zijn de [[100_qof|qōf]] en de [[200_resj|rēsj]]. Samen vormen die een stam die gebruikt wordt voor woorden die een bijzondere ontmoeting uitdrukken, een ontmoeting die eigenlijk onmogelijk is.