Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisieLaatste revisieBeide kanten volgende revisie | ||
weinrebenhetnieuwetestament [2013/03/07 12:12] – josquak | weinrebenhetnieuwetestament [2014/08/13 10:02] – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 127: | Regel 127: | ||
In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘// | In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘// | ||
- | De farizeeërs en de schriftgeleerden((De farizeeërs en de schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren | + | De farizeeërs en de schriftgeleerden((De farizeeërs en de schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren hem over aan de Romeinen, de mensen van de wet, die hem vervolgens kruisigen. |
- | Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in // | + | Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in // |
- | Dat slavenleven is volgens Weinreb iets wat in ieder mens plaatsvindt. Ieder mens heeft namelijk een // | + | Volgens het Bijbelboek [[hetboek_exodus|Exodus]] werden de joden in dit angstrijk te werk gesteld. De Joodse Overlevering zegt dat ze daar 400 jaar slaaf zijn geweest. “Oneindig lang” betekent |
- | Jezus is de // | + | Dit Bijbelverhaal |
- | Het kruis is het beeld van de [[400_thaw|thaw]], de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet. De getalswaarde van de [[400_thaw|thaw]] is 400. De 400 van de slavernij in het angstrijk. | + | Dat gewone ik is altijd bang om het onderspit te delven. In haar strijd om zich te handhaven, moet alles haar dienen. Ook onze // |
- | Door hem te kruisigen maken wij Jezus dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, | + | Jezus is de // |
+ | |||
+ | Zoals ik al schreef, staat het kruis voor het slavenleven in het angstrijk. | ||
+ | |||
+ | Het kruis is het beeld van de [[400_thaw|thaw]], | ||
+ | |||
+ | Door Jezus te kruisigen, maken wij hem dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, | ||
Weer een wonder. | Weer een wonder. | ||
Regel 161: | Regel 167: | ||
Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘// | Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘// | ||
- | Met ‘// | + | Met ‘// |
De Bijbel bestaat uit vier lagen: | De Bijbel bestaat uit vier lagen: | ||
- | De //eerste// laag is de //Thorah//, de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, | + | De //eerste// laag is de [[dethorah|Thorah]], de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, |
De //tweede// laag zijn de // | De //tweede// laag zijn de // | ||
Regel 187: | Regel 193: | ||
In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen. | In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen. | ||
- | Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens# | + | Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens# |
Het //eerste// onderdeel van de mens is de // | Het //eerste// onderdeel van de mens is de // | ||
Regel 286: | Regel 292: | ||
* [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] | * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] | ||
* [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]] | * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]] | ||
- | |||