Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
weinrebenhetnieuwetestament [2013/03/07 12:12] josquakweinrebenhetnieuwetestament [2014/02/07 10:06] josquak
Regel 161: Regel 161:
 Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.)) Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.))
  
-Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de //Thorah// nog steeds de kern van de Bijbel.+Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de [[dethorah|Thorah]] nog steeds de kern van de Bijbel.
  
 De Bijbel bestaat uit vier lagen: De Bijbel bestaat uit vier lagen:
  
-De //eerste// laag is de //Thorah//, de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.))+De //eerste// laag is de [[dethorah|Thorah]], de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.))
  
 De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.))
Regel 187: Regel 187:
 In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen. In de Bijbel doorloopt het Woord van God dus vier fasen. Dat Woord begint bij God Zelf en het eindigt in een wereld waarin men niet meer gelooft in wonderen.
  
-Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens#2. De goef, de nèfèsj, de roeàch en de nəsjamah|mens]].+Niet alleen het Woord van God heeft vier onderdelen. Ook de [[hethebreeuwsendemens#3. De goef, de nèfèsj, de roeàch en de nəsjamah|mens]].
  
 Het //eerste// onderdeel van de mens is de //nəsjamah//. Dat is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. Het //eerste// onderdeel van de mens is de //nəsjamah//. Dat is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt.
Regel 286: Regel 286:
   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]   * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]]
   * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]]   * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]]
-