Beide kanten vorige revisieVorige revisie | Volgende revisieBeide kanten volgende revisie |
weinrebenhetnieuwetestament [2013/03/07 12:12] – josquak | weinrebenhetnieuwetestament [2013/06/25 12:44] – josquak |
---|
Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.)) | Het Nieuwe Testament ziet hij als een ‘//vreugdevolle verrassing, een vervulling//’ van alles wat men kent uit de Hebreeuwse Bijbel. Daarom zijn ‘//alle mededelingen in het Nieuwe Testament//’ volgens Weinreb voor alle joden in de wereld meer dan acceptabel. Als ze dat boek tenminste als hun eigen boek zouden kunnen lezen.((Weinreb, Friedrich, (1997) //Het leven van Jezus. Een joodse visie op het Nieuwe Testament//, p. 185.)) |
| |
Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de //Thorah// nog steeds de kern van de Bijbel. | Met ‘//vervulling//’ bedoelt Weinreb natuurlijk niet dat de Hebreeuwse Bijbel nu overbodig zou zijn. Voor hem vormt de [[dethorah|Thorah]] nog steeds de kern van de Bijbel. |
| |
De Bijbel bestaat uit vier lagen: | De Bijbel bestaat uit vier lagen: |
| |
De //eerste// laag is de //Thorah//, de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.)) | De //eerste// laag is de [[dethorah|Thorah]], de vijf boeken van Mozes. Dat is het eigenlijke Woord van God. Een Woord dat ‘//geen vroeger of later//’ kent. Een Woord waarin alle mededelingen en verhalen altijd en overal gelden.((Weinreb, F. (1993), //Het mensbeeld in de Kabbala//, p. 34.)) |
| |
De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) | De //tweede// laag zijn de //Nevi’īm//, de Profeten. Volgens Weinreb komen Profeten in de wereld als het slecht gaat. Als alles ‘//meer naar buiten treedt, vlakker wordt, uiterlijker wordt//’.((Weinreb, F. (1965-1966), //Korban//, p. 115.)) |
* [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] | * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] |
* [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]] | * [[weinrebenwaarheid|Weinreb en waarheid]] |
| |
| |