Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisieLaatste revisieBeide kanten volgende revisie |
verdwijnenonzeinstituties [2013/01/27 14:07] – josquak | verdwijnenonzeinstituties [2014/11/27 11:45] – josquak |
---|
Eén van de grote spelers in die praktijken was de Amerikaanse investeringsbank [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs|Goldman Sachs]]: | Eén van de grote spelers in die praktijken was de Amerikaanse investeringsbank [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs|Goldman Sachs]]: |
| |
{{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Goldman_Sachs_New_World_Headquarters.JPG?450 = |Hoofdgebouw van de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs }} | {{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Goldman_Sachs_New_World_Headquarters.JPG?500 = |Hoofdgebouw van de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs }} |
| |
Volgens de econoom Louis Baeck is geld in de laatste decennia een doel op zichzelf geworden. De beurs speelt daar een belangrijke rol in. Banken, bedrijven, gemeentebesturen, huurverenigingen, scholengemeenschappen, pensioenfondsen en zorginstellingen speculeren daar met tekorten en overvloeden om torenhoge winsten te maken. Ook jij en ik dragen onze steentjes bij, hetzij direct door het spel mee te spelen, hetzij indirect door op de pof aankopen te doen. | Volgens de econoom Louis Baeck is geld in de laatste decennia een doel op zichzelf geworden. De beurs speelt daar een belangrijke rol in. Banken, bedrijven, gemeentebesturen, huurverenigingen, scholengemeenschappen, pensioenfondsen en zorginstellingen speculeren daar met tekorten en overvloeden om torenhoge winsten te maken. Ook jij en ik dragen onze steentjes bij, hetzij direct door het spel mee te spelen, hetzij indirect door op de pof aankopen te doen. |
Dat wat wij “individualisme” noemen, is volgens Sloterdijk mogelijk gemaakt door de spiegel en door de massamedia.((Sloterdijk, Peter (2009), //Sferen Band 2. III. Schuim. Plurale sferologie//, p. 409.)) Daardoor kregen wij namelijk oog voor onszelf, gingen wij nadenken of wij wel zijn wie wij willen zijn en hoe wij dat kunnen worden. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher|Eschers]] schilderij ‘//Hand met de spiegelende bol//’ geeft dat individualisme als volgt weer: | Dat wat wij “individualisme” noemen, is volgens Sloterdijk mogelijk gemaakt door de spiegel en door de massamedia.((Sloterdijk, Peter (2009), //Sferen Band 2. III. Schuim. Plurale sferologie//, p. 409.)) Daardoor kregen wij namelijk oog voor onszelf, gingen wij nadenken of wij wel zijn wie wij willen zijn en hoe wij dat kunnen worden. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher|Eschers]] schilderij ‘//Hand met de spiegelende bol//’ geeft dat individualisme als volgt weer: |
| |
{{ http://www.meridian.net.au/Art/Artists/MCEscher/Gallery/Images/escher-hand-with-reflecting-sphere-medium.jpg?390 = |”Hand met spiegelende bol”, een lithografie van M.C. Escher uit 1935 }} | {{ escher_hand_met_spiegelende_bol.jpg?390 = |”Hand met spiegelende bol”, een lithografie van M.C. Escher uit 1935 }} |
| |
Al dat individualisme brengt heel wat eenzaamheid met zich mee. Die eenzaamheid voedt weer onze drang om over onszelf na te denken. Meestal valt wat wij ontdekken vies tegen, maar dan hebben we altijd nog de levens van [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekende_Nederlander|BN’ers]] of [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroemdheid|beroemdheden]] om in weg te vluchten. | Al dat individualisme brengt heel wat eenzaamheid met zich mee. Die eenzaamheid voedt weer onze drang om over onszelf na te denken. Meestal valt wat wij ontdekken vies tegen, maar dan hebben we altijd nog de levens van [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekende_Nederlander|BN’ers]] of [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroemdheid|beroemdheden]] om in weg te vluchten. |
Kaïn bouwt dan een stad.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+4%3A17&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 4:17]].)) Het Hebreeuwse woordje voor ‘stad’ is //’ir//. //’Ir// is van dezelfde stam als //’or//, ‘huid’. Het betekent behalve ‘stad’ ook ‘angst’ en ‘nood’. Een stad is dus evenals de huid een omhulling om je te beschermen tegen de buitenwereld. En ook hier is de eerste letter weer een [[70_ajin|’àjin]].((Mijn bron voor de Hebreeuwse uitleg over licht, huid, stad en naaktheid is Weinreb, F. (1976), //De Bijbel als Schepping//, p. 212-215, 221, 256-263.)) | Kaïn bouwt dan een stad.(([[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+4%3A17&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 4:17]].)) Het Hebreeuwse woordje voor ‘stad’ is //’ir//. //’Ir// is van dezelfde stam als //’or//, ‘huid’. Het betekent behalve ‘stad’ ook ‘angst’ en ‘nood’. Een stad is dus evenals de huid een omhulling om je te beschermen tegen de buitenwereld. En ook hier is de eerste letter weer een [[70_ajin|’àjin]].((Mijn bron voor de Hebreeuwse uitleg over licht, huid, stad en naaktheid is Weinreb, F. (1976), //De Bijbel als Schepping//, p. 212-215, 221, 256-263.)) |
| |
In de volgende afbeelding zet ik de vier Hebreeuwse woorden nog even op een rij. Eén van hen heeft als [[hethebreeuws|tweeletterige stam]] de letters [[1_alef|alèf]] en [[200_resj|rēsj]] en de andere drie de letters [[70_ajin|’àjin]] en [[200_resj|rēsj]]. Voor de duidelijkheid heb ik deze stamletters bruin gemaakt. De andere letters zijn blauw: | In de volgende afbeelding zet ik de vier Hebreeuwse woorden nog even op een rij. Eén van hen heeft als [[231_poorten|tweeletterige stam]] de letters [[1_alef|alèf]] en [[200_resj|rēsj]] en de andere drie de letters [[70_ajin|’àjin]] en [[200_resj|rēsj]]. Voor de duidelijkheid heb ik deze stamletters bruin gemaakt. De andere letters zijn blauw: |
| |
{{ alef_of_ajin.png?570 }} | {{ alef_of_ajin.png?570 }} |
In 1862 bezocht de Russische schrijver [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski|Fjodor Dostojevski]] het //Crystal Palace// in Londen, een enorme constructie van gietijzer, hout en glas waar de uitvindingen van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie |industriële revolutie]] tentoongesteld werden: | In 1862 bezocht de Russische schrijver [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski|Fjodor Dostojevski]] het //Crystal Palace// in Londen, een enorme constructie van gietijzer, hout en glas waar de uitvindingen van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie |industriële revolutie]] tentoongesteld werden: |
| |
{{ http://www.henryhutcheon.com/userimages/CrystalPalaceForWebsite23-7-08X2.jpg?580 = |Het Crystal Palace in London uit 1851 }} | {{ http://www.henryhutcheon.com/userimages/CrystalPalaceForWebsite23-7-08X2.jpg?600 = |Het Crystal Palace in London uit 1851 }} |
| |
In dit “kristallen paleis” werd de triomf van de moderne beschaving gevierd. In zijn boek //Winterse opmerkingen over zomerse indrukken// schreef Dostojevski daarover: | In dit “kristallen paleis” werd de triomf van de moderne beschaving gevierd. In zijn boek //Winterse opmerkingen over zomerse indrukken// schreef Dostojevski daarover: |
* [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]] | * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]] |
* [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]] | * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]] |
| |
| |