Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
overdereligies [2015/06/03 12:32] – josquak | overdereligies [2015/08/12 14:56] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 68: | Regel 68: | ||
Elk van die religies heeft zijn eigen heilige boeken: | Elk van die religies heeft zijn eigen heilige boeken: | ||
- | De Oosterse religies hebben diverse geschriften die op de één of andere manier met elkaar verwant zijn. Drie van de belangrijkste zijn de Hindoeïstische | + | De Oosterse religies hebben diverse geschriften die op de één of andere manier met elkaar verwant zijn. Drie van de belangrijkste zijn de hindoeïstische |
De Islam heeft de [[http:// | De Islam heeft de [[http:// | ||
Regel 86: | Regel 86: | ||
“Het” is hier niet iets dat minder is dan “Hij”. “Het” drukt juist uit dat het hier gaat om Iets dat te groot is om het te benoemen, Iets dat je niet kunt bevatten, dat geen grenzen heeft. | “Het” is hier niet iets dat minder is dan “Hij”. “Het” drukt juist uit dat het hier gaat om Iets dat te groot is om het te benoemen, Iets dat je niet kunt bevatten, dat geen grenzen heeft. | ||
- | In de Koran is God wél een “Hij”, maar geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Hij is namelijk reusachtig groot. Een bekende uitspraak uit het Islamitische | + | In de Koran is God wél een “Hij”, maar geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Hij is namelijk reusachtig groot. Een bekende uitspraak uit het islamitische |
Ook hier gaat het om een Wezen dat onzichtbaar, | Ook hier gaat het om een Wezen dat onzichtbaar, | ||
Regel 136: | Regel 136: | ||
Wat waren dat voor boeken? | Wat waren dat voor boeken? | ||
- | Ik schafte een Koran, een Bhagavad Gita en een verzameling | + | Ik schafte een Koran, een Bhagavad Gita en een verzameling |
Ik ging nog veel meer boeken van en over de andere religies lezen. Boeken als // | Ik ging nog veel meer boeken van en over de andere religies lezen. Boeken als // | ||
Regel 150: | Regel 150: | ||
Eind 2010 ben ik daar echter weer van teruggekomen. | Eind 2010 ben ik daar echter weer van teruggekomen. | ||
- | Ik merkte dat ik niet alles tegelijk kon zijn. Mijn geloof was zo theoretisch geworden, dat er niets concreets meer uit voortkwam. Ik moest terug naar mijn wortels, naar de Bijbel en het Bijbelse geloof. In dat Boek had ik in 1977 heilige woorden gelezen die mij zo raakten dat ik ze niet meer naast me neer kon leggen. | + | Ik merkte dat ik niet alles tegelijk kon zijn. Mijn geloof was zo theoretisch geworden, dat er niets concreets meer uit voortkwam. |
- | De Bijbel werd opnieuw de basis van mijn leven. Voor dat boek heb ik op mijn website dan ook een centrale plek ingeruimd. | + | Ook had ik het Jodendom buiten beschouwing gelaten, het geloof |
+ | |||
+ | Het heilige boek van dat volk is de [[hoedebijbelisingedeeld# | ||
+ | |||
+ | Het boek dat wij, christenen, daar aan vastgeplakt hebben, is het [[hoedebijbelisingedeeld# | ||
+ | |||
+ | Mijn Bijbel, | ||
Regel 161: | Regel 167: | ||
====3.1. Het joodse volk en de andere volkeren==== | ====3.1. Het joodse volk en de andere volkeren==== | ||
- | De Bijbel is het heilige Boek van de joden en de christenen. | + | In het oudste gedeelte van de Bijbel, het gedeelte |
- | + | ||
- | In het oudste gedeelte van de Bijbel | + | |
- | Het jongste gedeelte van de Bijbel wordt alleen door christenen erkent. Zij noemen dat het [[hoedebijbelisingedeeld# | + | Het jongste gedeelte van de Bijbel, het Nieuwe Testament, |
Over moslims, hindoes, boeddhisten, | Over moslims, hindoes, boeddhisten, | ||
Regel 175: | Regel 179: | ||
De kern van die boeken is de [[hoedebijbelisingedeeld# | De kern van die boeken is de [[hoedebijbelisingedeeld# | ||
- | De niet-joden hebben deze geschreven //Thorah// niet. Toch kunnen ook zij een waar, goed en mooi leven leiden. Dat kunnen zij omdat de //Thorah// ‘//in hun harten geschreven’// is.(([[http:// | + | De niet-joden hebben deze geschreven //Thorah// niet. Toch kunnen ook zij een waar, goed en mooi leven leiden. Dat kunnen zij omdat de //Thorah// ‘//in hun harten geschreven// |
De //Thorah// is dus niet alleen iets dat de joden aangaat. De //Thorah// is iets van alle mensen, iets dat alle mensen diep van binnen kennen. | De //Thorah// is dus niet alleen iets dat de joden aangaat. De //Thorah// is iets van alle mensen, iets dat alle mensen diep van binnen kennen. | ||
Regel 181: | Regel 185: | ||
Hetzelfde geldt voor het geloof in God waarnaar deze //Thorah// verwijst. Volgens Paulus kan iedere niet-jood God aan het werk zien. Alle verschijnselen die zij kennen zijn namelijk door Hem geschapen. Dat alleen al is een reden om Hem te vereren.(([[http:// | Hetzelfde geldt voor het geloof in God waarnaar deze //Thorah// verwijst. Volgens Paulus kan iedere niet-jood God aan het werk zien. Alle verschijnselen die zij kennen zijn namelijk door Hem geschapen. Dat alleen al is een reden om Hem te vereren.(([[http:// | ||
- | Niet-joden kunnen er echter ook voor kiezen om de Schepper de rug toe te keren en hun religieuze verlangens te richten op de dingen die Hij geschapen heeft. Dan ontstaat dat wat de Bijbel “afgodendienst” noemt. Afgoden die als goden wel móéten teleurstellen omdat ze net als alles wat gemaakt is een keer het loodje leggen.(([[http:// | + | Niet-joden kunnen er echter ook voor kiezen om de Schepper de rug toe te keren en hun religieuze verlangens te richten op dingen die Hij geschapen heeft. Dan ontstaat dat wat de Bijbel “afgodendienst” noemt. Afgoden die als goden wel móéten teleurstellen omdat ze net als alles wat gemaakt is een keer het loodje leggen.(([[http:// |
Maar ook de joden kunnen het verkeerde pad opgaan. Zij kunnen dingen doen die tegen hun geschreven //Thorah// ingaan en daardoor hun eigen jood-zijn op het spel zetten.(([[http:// | Maar ook de joden kunnen het verkeerde pad opgaan. Zij kunnen dingen doen die tegen hun geschreven //Thorah// ingaan en daardoor hun eigen jood-zijn op het spel zetten.(([[http:// | ||
Regel 201: | Regel 205: | ||
De vader van deze broers heet Noach. | De vader van deze broers heet Noach. | ||
- | Noach was eerst één van de vele mensen op aarde. God had hem echter gezegd dat al zijn tijdgenoten in een grote watervloed om zouden komen. Zij hadden er echter | + | Noach was eerst één van de vele mensen op aarde. God had hem echter gezegd dat al zijn tijdgenoten in een grote watervloed om zouden komen. Zij hadden er zo’n puinhoop van gemaakt dat het God speet dat Hij de wereld überhaupt gemaakt had. Alleen in Noach had Hij nog plezier en met hem wilde Hij opnieuw beginnen. God droeg Noach op om een boot te bouwen. In die boot zou Noach met zijn gezin veilig zijn voor het water. Ook van de dieren zou daarin een mannetje en een vrouwtje per soort kunnen overleven.((Zie [[http:// |
Dit Bijbelverhaal heet het “zondvloedverhaal”. Zoals alles in de Hebreeuwse Bijbel heeft dit verhaal een diepere betekenis. Die betekenis kom je op het spoor als je het [[hethebreeuws|Hebreeuws]] gaat bekijken. | Dit Bijbelverhaal heet het “zondvloedverhaal”. Zoals alles in de Hebreeuwse Bijbel heeft dit verhaal een diepere betekenis. Die betekenis kom je op het spoor als je het [[hethebreeuws|Hebreeuws]] gaat bekijken. | ||
Regel 261: | Regel 265: | ||
====3.3. Op weg naar de woning van God==== | ====3.3. Op weg naar de woning van God==== | ||
- | In [[http:// | + | In [[http:// |
- | Dat komt door de spraakverwarring. | + | Dat komt door de spraakverwarring. Daardoor zijn de volkeren in allerlei opzichten ver van elkaar verwijderd. |
- | Elk van de volkeren heeft nu een eigen taal en een eigen traditie. Toch zijn in al die talen en tradities Goddelijke waarheden bewaard. Om die reden zijn ze volgens Weinreb eerbiedwaardig. | + | Die verwijdering is de pijn van Jafeth. Niet voor niets is //ij// verwant met //ej//. //Ej// betekent ‘waar?’ Waar is die en waar is die? Waar zijn alle anderen? Zij zijn anders dan ik. Ze leven hun eigen leven. Ik wil hen erbij hebben. |
- | Die Goddelijke waarheden zijn echter geen van allen compleet. Het blijven eilanden die in allerlei opzichten ver van elkaar | + | Er is ook nog een andere verwijdering. God Zelf lijkt zich verwijderd |
- | In [[http:// | + | Als Paulus in Athene komt, ziet hij allerlei afgodsbeelden. Beelden die hij als jood niet kan associëren met de ware God. Hij ziet echter één plek waar alleen maar iets geschreven staat. Daar staat ‘//Voor een onkenbare God//’. Met die onkenbare God kan hij wel iets. Die God, zegt hij, die jullie zonder het te kennen vereren, verkondig ik.((Zie |
- | Het Hebreeuwse woord voor ‘tent’ | + | Voor Paulus |
- | Het gaat hier niet om een letterlijke tent, een tent die primitieve nomaden voor hun primitieve god inrichten omdat ze hem niet anders voor kunnen stellen als een onzichtbare nomade. | + | Mijns inziens is die onkenbare God de God van de traditionele |
- | God wil ons hier duidelijk maken dat Hij af wil dalen naar onze wereld, zodat wij iets van Hem kunnen | + | In paragraaf [[overdereligies# |
+ | |||
+ | Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Boeddhisme. Boeddhisten geloven niet in een persoonlijke God. De persoonlijke goden die zij kennen, zijn een soort supermensen. Die moeten net als alles wat bestaat ooit sterven. Er is echter nog iets anders, iets écht Goddelijks, wat zij “Nirwana” noemen. | ||
+ | |||
+ | Als Boeddha bij zijn sterven | ||
+ | |||
+ | ‘// | ||
+ | Onderworpen aan ontstaan en aan vergaan.\\ | ||
+ | Na ontstaan te zijn, vergaan ze weer.\\ | ||
+ | Het verlangen ernaar tot rust te brengen is geluk.// | ||
+ | |||
+ | Dat geluk is het // | ||
+ | |||
+ | Op een keer kwam een monnik de zesde patriarch van het Chinese zenboeddhisme om uitleg van dit vers vragen. | ||
+ | |||
+ | Nee, zei de patriarch en hij probeert met paradoxale woorden uit te leggen wat het dan wél is. Aan het einde van zijn betoog zegt hij dat dit alles ‘// | ||
+ | |||
+ | Er is ook een traditionele niet-joodse religie die God als een “Hij” ziet. Die religie is de Islam. | ||
+ | |||
+ | De Koran, het heilige boek van de Islam, staat vol met Bijbelse gegevens. Die zijn daar alleen in een andere context gezet, een Arabisch context. Daarom is God daar, denk ik, net als in de Bijbel een “Hij”. | ||
+ | |||
+ | Met “Hij” bedoelen moslims echter geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Daar is Hij namelijk te groot voor. Soera 112 van de Koran beschrijft het zo: | ||
+ | |||
+ | ‘//Zeg: Hij, Allah, is Eén.\\ | ||
+ | Allah is Hij van Wie alles afhankelijk is.\\ | ||
+ | Hij verwekt niet, noch is Hij verwekt; | ||
+ | En niemand is gelijk aan Hem.//’((Zie Maulana Muhammad Ali (vert) (2004) //De Heilige Koran met Nederlandse Vertaling en Commentaar//, | ||
+ | |||
+ | Volgens deze soera is niets wat wij hier kennen, te vergelijken met God. Die blijft voor ons volstrekt onkenbaar. | ||
+ | |||
+ | In de Islam, in het Boeddhisme | ||
+ | |||
+ | Die onkenbare God is wezenlijk anders dan de afgoden. Hij is dezelfde als degene die Zich via de Bijbel bekend heeft gemaakt. | ||
+ | |||
+ | {{ religiesenhungoden.png? | ||
+ | |||
+ | Terug naar de Bijbelse verhalen over Jafeth: | ||
+ | |||
+ | In [[http:// | ||
+ | |||
+ | Het Hebreeuwse woord voor ‘tent’ is //ohèl//. Dat woord wordt ook gebruikt voor de [[dewoningvangod|tent waarin God woont]]. | ||
- | De plek waarin God zich door ons laat kennen en ervaren, wordt in de [[hoedebijbelisingedeeld# | + | Het gaat hier niet om een letterlijke tent, een tent die primitieve nomaden voor hun primitieve god inrichten omdat ze hem niet anders voor kunnen stellen als een onzichtbare nomade. God wil ons hier duidelijk maken dat Hij af wil dalen naar onze wereld, zodat wij Hem zouden kennen. |
- | Volgens Weinreb | + | De plek waarin God zich door ons laat kennen, wordt in de [[hoedebijbelisingedeeld# |
- | Hij schetst die trektocht als een ontwikkeling die plaatsvindt binnen de niet-joodse religies: | + | Volgens Weinreb zijn dat de volkeren van Jafeth die ernaar verlangen om in de “tent van Sem” te wonen, om de onkenbare God te leren kennen. |
- | ‘//Stel, dat ik er één had en jij één enzovoort, een soort competitie van Scheppers en Goden, nee, dat is het helemaal niet. Er is er Eén, die men meer en meer opmerkt hoe dichterbij men komt. De een noemde Hem, omdat hij een naam uit durfde spreken, zus en een ander noemde Hem zo. Ach, dat geeft niet, het is dezelfde weg die gegaan wordt, het is één//’.((Zie Weinreb, F (1968-1969) //Jodendom en Christendom op weg naar God//, p. 29 (in de Nederlandse vertaling van Hans Hartsuijker).)) | + | ‘//Stel, dat ik er één had en jij één enzovoort, een soort competitie van Scheppers en Goden, nee, dat is het helemaal niet. Er is er Eén, die men meer en meer opmerkt hoe dichterbij men komt. De een noemde Hem, omdat hij een naam uit durfde spreken, zus en een ander noemde Hem zo. Ach, dat geeft niet, het is dezelfde weg die gegaan wordt, het is één//.’((Zie Weinreb, F (1968-1969) //Jodendom en Christendom op weg naar God//, p. 29 (in de Nederlandse vertaling van Hans Hartsuijker).)) |
- | In het begin van de ontwikkeling lijkt iedere religie nog zijn eigen Schepper, zijn eigen God te hebben, een Schepper, een God die de Scheppers en Goden van de anderen beconcurreert. Hoe dichter ze echter de plek naderen waar God zichzelf | + | In het begin van de ontwikkeling lijkt iedere religie nog zijn eigen Schepper, zijn eigen God te hebben, een Schepper, een God die de Scheppers en Goden van de anderen beconcurreert. Hoe dichter ze echter de plek naderen waar God Zichzelf |
- | Wanneer de volkeren de tempel betreden is Noachs wens in vervulling gekomen, dan zijn Sem en Jafeth, het joodse volk en de niet-joodse volkeren, het volk met de //Thorah// en de volkeren met hun eigen heilige woorden bij elkaar. | + | Wanneer de volkeren de tempel betreden, is Noachs wens in vervulling gekomen, dan zijn Sem en Jafeth, het joodse volk en de niet-joodse volkeren, het volk met de //Thorah// en de volkeren met hun eigen heilige woorden bij elkaar. |
{{ thorah_religies.png? | {{ thorah_religies.png? | ||
- | Het verlangen om de God van de //Thorah// te leren kennen, zit al in de religies van de niet-joodse volkeren zelf. In hun eigen heilige woorden zijn al aansporingen te vinden om naar die God op weg te gaan. | + | Hoe die terugkeer precies plaatsvindt weet ik niet. Paulus spreekt hier over niet-joden die God ‘//zoeken//’, ‘// |
- | Een deel van die niet-joodse | + | Over een deel van de niet-joodse |
Dat Nieuwe Testament wijst terug naar [[wieisjezus|Jezus]], | Dat Nieuwe Testament wijst terug naar [[wieisjezus|Jezus]], | ||
- | De volgelingen van deze Jezus zijn de christenen. Hun Nieuwe Testament is geschreven in het Grieks. Het Hebreeuwse woord voor ‘Grieks’ is //jawan//. Deze Jawan((In veel vertalingen wordt Jawan “Javan” genoemd.)) is ook één van de zonen van Jafeth. Christenen kun je dus, net als de andere niet-joodse religieuzen als “zonen van Jafeth” beschouwen. | + | Het Nieuwe Testament is geschreven in het Grieks. Het Hebreeuwse woord voor ‘Grieks’ is //jawan//. Deze Jawan((In veel vertalingen wordt Jawan “Javan” genoemd.)) is ook één van de zonen van Jafeth. Christenen kun je dus, net als de andere niet-joodse religieuzen als “zonen van Jafeth” beschouwen. |
Het woord //jawan// heeft dezelfde stam als //jōnah//. //Jōnah// betekent ‘duif’. Een duif kun je naar verre streken zenden, maar hij keert altijd weer terug naar de plek waar hij thuis hoort. | Het woord //jawan// heeft dezelfde stam als //jōnah//. //Jōnah// betekent ‘duif’. Een duif kun je naar verre streken zenden, maar hij keert altijd weer terug naar de plek waar hij thuis hoort. | ||
- | Ook het Griekse Nieuwe Testament bewerkstelligt een terugkeer. In dit geval een terugkeer naar de Hebreeuwse Bijbel. | + | Ook het Griekse Nieuwe Testament bewerkstelligt een terugkeer. In dit geval een terugkeer naar de Hebreeuwse Bijbel. Dat Griekse Boek verbindt het Christendom |
- | + | ||
- | Dat boek verbindt het Christendom met het Jodendom. | + | |
Regel 327: | Regel 369: | ||
Als “beoefenaar” van deze religie kun je best een jood, christen, moslim, boeddhist, enzovoort zijn. Je kunt zelfs denken dat je een betere jood, christen, moslim, boeddhist, enzovoort, bent dan je medegelovigen. Toch heb je de kern van je religie gemist. Die kern is dat religie iets is wat Gód tot stand brengt. | Als “beoefenaar” van deze religie kun je best een jood, christen, moslim, boeddhist, enzovoort zijn. Je kunt zelfs denken dat je een betere jood, christen, moslim, boeddhist, enzovoort, bent dan je medegelovigen. Toch heb je de kern van je religie gemist. Die kern is dat religie iets is wat Gód tot stand brengt. | ||
- | Een religie à la Kanaän is een religie die je zélf tot stand wilt brengen. [[http:// | + | Een religie à la Kanaän is een religie die je zélf tot stand wilt brengen. [[http:// |
Dit wetticisme is wijdverbreid. Sommige protestanten beweren zelfs dat alle niet-protestantse religies wettische religies zijn. Alleen het protestantisme zelf zou zich daar, althans in theorie, van hebben bevrijd. | Dit wetticisme is wijdverbreid. Sommige protestanten beweren zelfs dat alle niet-protestantse religies wettische religies zijn. Alleen het protestantisme zelf zou zich daar, althans in theorie, van hebben bevrijd. | ||
Regel 375: | Regel 417: | ||
In al deze religies vind je een “oorspronkelijke variant” en een “wettische variant”. | In al deze religies vind je een “oorspronkelijke variant” en een “wettische variant”. | ||
- | De “oorspronkelijke variant” is doorgaans weinig populair. Die zit zo onlogisch in elkaar en heeft zo weinig concreets te bieden dat je er gemakkelijk een hobby van warhoofden, scherpslijpers en afvalligen | + | De “oorspronkelijke variant” is doorgaans weinig populair. Die zit zo onlogisch in elkaar en heeft zo weinig concreets te bieden dat je er gemakkelijk een hobby van warrige sektariërs |
De “wettische variant” trekt doorgaans volle zalen. Alles lijkt daarin te kloppen. Ook worden daar nogal eens koeien met gouden horens belooft. | De “wettische variant” trekt doorgaans volle zalen. Alles lijkt daarin te kloppen. Ook worden daar nogal eens koeien met gouden horens belooft. | ||
Regel 383: | Regel 425: | ||
Daar heb je doorgaans hulp bij nodig. | Daar heb je doorgaans hulp bij nodig. | ||
- | Eén van de vertegenwoordigers van de oorspronkelijke Islam is de middeleeuwse | + | Eén van de vertegenwoordigers van de oorspronkelijke Islam is de middeleeuwse |
‘//Voor en tijdens het gebed zeg je, om je// nafs //op te offeren: ‘God is groter.’ Hoezo groter? Zolang jij bestaat en ijdelheid in je hebt, is het nodig dat je zegt: ‘God is groter’ en dat je bereid bent jezelf op te offeren. Hoe lang houd je de afgoden nog vast in je gebeden? Je zegt: ‘God is groter,’ maar je houdt net als de hypocrieten stevig een afgod vast// | ‘//Voor en tijdens het gebed zeg je, om je// nafs //op te offeren: ‘God is groter.’ Hoezo groter? Zolang jij bestaat en ijdelheid in je hebt, is het nodig dat je zegt: ‘God is groter’ en dat je bereid bent jezelf op te offeren. Hoe lang houd je de afgoden nog vast in je gebeden? Je zegt: ‘God is groter,’ maar je houdt net als de hypocrieten stevig een afgod vast// | ||
- | Sjams heeft het hier over het Islamitische | + | Sjams heeft het hier over het islamitische |
Zolang jij dit roept, ben je volgens Sjams een afgodendienaar. Je [[http:// | Zolang jij dit roept, ben je volgens Sjams een afgodendienaar. Je [[http:// | ||
Regel 397: | Regel 439: | ||
Zolang je ‘ik’ er is, is er volgens Sjams nog geen sprake van Islam. Als God één is, kan er namelijk geen tweede zijn. | Zolang je ‘ik’ er is, is er volgens Sjams nog geen sprake van Islam. Als God één is, kan er namelijk geen tweede zijn. | ||
- | Met zulke vreemde verhalen proberen | + | Met zulke vreemde verhalen proberen |
Eén van de vertegenwoordigers van het oorspronkelijke Boeddhisme is de 20e eeuwse Tibetaans-boeddhistische leraar [[http:// | Eén van de vertegenwoordigers van het oorspronkelijke Boeddhisme is de 20e eeuwse Tibetaans-boeddhistische leraar [[http:// | ||
Regel 403: | Regel 445: | ||
‘//We verwachten dat spiritualiteit ons geluk en gemak, wijsheid en redding zal brengen. Deze letterlijke, | ‘//We verwachten dat spiritualiteit ons geluk en gemak, wijsheid en redding zal brengen. Deze letterlijke, | ||
- | Trungpa schrijft hier dat wij het Boeddhistische | + | Trungpa schrijft hier dat wij het boeddhistische |
Regel 415: | Regel 457: | ||
Andere documenten met vragen zijn: | Andere documenten met vragen zijn: | ||
- | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] | ||
- | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
- | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
* [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | ||
+ | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
+ | * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]] | ||
+ | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
+ | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] | ||