Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
overdereligies [2015/08/12 12:02] josquakoverdereligies [2015/08/12 12:07] josquak
Regel 275: Regel 275:
 Als Paulus in Athene komt, ziet hij allerlei afgodsbeelden. Beelden die hij als jood niet kan associëren met de ware God. Hij ziet echter één plek waar alleen maar iets geschreven staat. Daar staat ‘//Voor een onkenbare God//’. Met die onkenbare God kan hij wel iets. Die God, zegt hij, die jullie zonder het te kennen vereren, verkondig ik.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=44&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=23-23&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Handelingen 17:23]].))  Als Paulus in Athene komt, ziet hij allerlei afgodsbeelden. Beelden die hij als jood niet kan associëren met de ware God. Hij ziet echter één plek waar alleen maar iets geschreven staat. Daar staat ‘//Voor een onkenbare God//’. Met die onkenbare God kan hij wel iets. Die God, zegt hij, die jullie zonder het te kennen vereren, verkondig ik.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=44&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=23-23&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Handelingen 17:23]].)) 
  
-Voor Paulus is de onkenbare God is geen afgod, maar dezelfde als de God die hij uit de Hebreeuwse Bijbel kent.+Voor Paulus is de onkenbare God geen afgod, maar dezelfde als de God die hij uit de Hebreeuwse Bijbel kent.
  
 Mijns inziens is die onkenbare God de God van de traditionele niet-joodse religies. Mijns inziens is die onkenbare God de God van de traditionele niet-joodse religies.
Regel 281: Regel 281:
 In paragraaf [[overdereligies#2.1. Religies en hun heilige woorden|2.1]] schreef ik dat de meeste traditionele niet-joodse religies God als een “Het” zien. Dat  “Het” was Iets dat te groot is om het te benoemen, Iets dat je niet kunt bevatten, dat geen grenzen heeft. In paragraaf [[overdereligies#2.1. Religies en hun heilige woorden|2.1]] schreef ik dat de meeste traditionele niet-joodse religies God als een “Het” zien. Dat  “Het” was Iets dat te groot is om het te benoemen, Iets dat je niet kunt bevatten, dat geen grenzen heeft.
  
-Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Boeddhisme. Boeddhisten geloven niet in een persoonlijke God. De persoonlijke goden die zij kennen, zij een soort supermensen. Die moeten net als alles wat bestaat ooit sterven. Er is echter nog iets anders, iets écht Goddelijks, wat zij “Nirwana” noemen.+Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Boeddhisme. Boeddhisten geloven niet in een persoonlijke God. De persoonlijke goden die zij kennen, zijn een soort supermensen. Die moeten net als alles wat bestaat ooit sterven. Er is echter nog iets anders, iets écht Goddelijks, wat zij “Nirwana” noemen.
  
 Als Boeddha bij zijn sterven dat “Nirwana” betreedt, zegt de heer van die persoonlijke goden bewonderend: Als Boeddha bij zijn sterven dat “Nirwana” betreedt, zegt de heer van die persoonlijke goden bewonderend:
Regel 296: Regel 296:
 Nee, zei de patriarch, en hij probeert met paradoxale woorden uit te leggen wat het dan wel is. Ten slotte geeft hij het op en zegt dat dit alles ‘//wezenlijk onzegbaar//’ is. Hij hoopt dat de monnik zijn woorden ‘//niet te letterlijk neemt//’, want dan zal hij misschien ‘//een klein kruimeltje van het nirwana//’ leren kennen.((Pannikar, Raimon (2001) //Het zwijgen van de Boeddha. Inleiding tot het religieus atheïsme//, p.116-118.)) Nee, zei de patriarch, en hij probeert met paradoxale woorden uit te leggen wat het dan wel is. Ten slotte geeft hij het op en zegt dat dit alles ‘//wezenlijk onzegbaar//’ is. Hij hoopt dat de monnik zijn woorden ‘//niet te letterlijk neemt//’, want dan zal hij misschien ‘//een klein kruimeltje van het nirwana//’ leren kennen.((Pannikar, Raimon (2001) //Het zwijgen van de Boeddha. Inleiding tot het religieus atheïsme//, p.116-118.))
  
-Er is ook een traditionele niet-joodse religie die God als een “Hij” ziet. Die religie is de Islam.+Er is ook een traditionele niet-joodse religie die God als een “Hij” ziet. Die religie is de Islam. 
  
 De Koran, het heilige boek van de Islam, staat vol met Bijbelse gegevens. Die zijn daar alleen in een andere context gezet, een Arabisch context. Daarom is God daar, denk ik, net als in de Bijbel een “Hij”. De Koran, het heilige boek van de Islam, staat vol met Bijbelse gegevens. Die zijn daar alleen in een andere context gezet, een Arabisch context. Daarom is God daar, denk ik, net als in de Bijbel een “Hij”.
Regel 327: Regel 327:
 De plek waarin God zich door ons laat kennen, wordt in de [[hoedebijbelisingedeeld#2.3. De Profeten|Profeten]]((De Profeten zijn boeken waarin de //Thorah// verder uitgewerkt wordt.)) het “huis van God” of de “tempel” genoemd. Volgens [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=12&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=2-3&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Jesaja 2:2,3]] zullen de volkeren aan het “einde van de tijden” naar die plek trekken om over de //Thorah// te leren. De plek waarin God zich door ons laat kennen, wordt in de [[hoedebijbelisingedeeld#2.3. De Profeten|Profeten]]((De Profeten zijn boeken waarin de //Thorah// verder uitgewerkt wordt.)) het “huis van God” of de “tempel” genoemd. Volgens [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=12&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=2-3&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Jesaja 2:2,3]] zullen de volkeren aan het “einde van de tijden” naar die plek trekken om over de //Thorah// te leren.
  
-Volgens Weinreb zijn dat de volkeren van Jafeth die ernaar verlangen om in de “tent van Sem” te wonen, om de onkenbare God te leren kennen. +Volgens Weinreb zijn dat de volkeren van Jafeth die ernaar verlangen om in de “tent van Sem” te wonen, om de onkenbare God te leren kennen. Hij schetst die trektocht als een ontwikkeling die plaatsvindt binnen de niet-joodse religies:
- +
-Hij schetst die trektocht als een ontwikkeling die plaatsvindt binnen de niet-joodse religies:+
  
 ‘//Stel, dat ik er één had en jij één enzovoort, een soort competitie van Scheppers en Goden, nee, dat is het helemaal niet. Er is er Eén, die men meer en meer opmerkt hoe dichterbij men komt. De een noemde Hem, omdat hij een naam uit durfde spreken, zus en een ander noemde Hem zo. Ach, dat geeft niet, het is dezelfde weg die gegaan wordt, het is één//’.((Zie Weinreb, F (1968-1969) //Jodendom en Christendom op weg naar God//, p. 29 (in de Nederlandse vertaling van Hans Hartsuijker).)) ‘//Stel, dat ik er één had en jij één enzovoort, een soort competitie van Scheppers en Goden, nee, dat is het helemaal niet. Er is er Eén, die men meer en meer opmerkt hoe dichterbij men komt. De een noemde Hem, omdat hij een naam uit durfde spreken, zus en een ander noemde Hem zo. Ach, dat geeft niet, het is dezelfde weg die gegaan wordt, het is één//’.((Zie Weinreb, F (1968-1969) //Jodendom en Christendom op weg naar God//, p. 29 (in de Nederlandse vertaling van Hans Hartsuijker).))
Regel 339: Regel 337:
 {{  thorah_religies.png?650  }} {{  thorah_religies.png?650  }}
  
-Hoe die terugkeer precies plaatsvindt weet ik niet. +Hoe die terugkeer precies plaatsvindt weet ik niet. Paulus spreekt hier over niet-joden die God ‘//zoeken//’, ‘//tasten//’ en ‘//vinden//’, ((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=44&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=26-28&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Handelingen 17:26-28]].)) maar meer zegt hij er niet van.
  
-Paulus spreekt hier over niet-joden die God ‘//zoeken//’, ‘//tasten//’ en ‘//vinden//’, ((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=44&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=26-28&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Handelingen 17:26-28]].)) maar meer zegt hij er niet van. +Over een deel van de niet-joodse mensen is de Bijbel duidelijker, namelijk over hen die christelijk zijn geworden. Christenen hebben geen eigen heilige woorden. Hun heilige boek, het [[hoedebijbelisingedeeld#3. Uit welke boeken bestaat het Nieuwe Testament?|Nieuwe Testament]], is vrijwel geheel door joden geschreven. 
- +
-Over een deel van de niet-joodse mensen is de Bijbel duidelijker, namelijk over hen die christelijk zijn geworden. +
- +
-Christenen hebben geen eigen heilige woorden. Hun heilige boek, het [[hoedebijbelisingedeeld#3. Uit welke boeken bestaat het Nieuwe Testament?|Nieuwe Testament]], is vrijwel geheel door joden geschreven. +
  
 Dat Nieuwe Testament wijst terug naar [[wieisjezus|Jezus]], een jood die een rechtstreekse band heeft met de //Thorah//. Johannes((Johannes is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament.)) noemt hem zelfs het “vlees en bloed geworden Woord”, de belichaming van de //Thorah//.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=43&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=14-14&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Johannes 1:14]].)) Dat Nieuwe Testament wijst terug naar [[wieisjezus|Jezus]], een jood die een rechtstreekse band heeft met de //Thorah//. Johannes((Johannes is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament.)) noemt hem zelfs het “vlees en bloed geworden Woord”, de belichaming van de //Thorah//.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=43&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=14-14&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken|Johannes 1:14]].))
Regel 353: Regel 347:
 Het woord //jawan// heeft dezelfde stam als //jōnah//. //Jōnah// betekent ‘duif’. Een duif kun je naar verre streken zenden, maar hij keert altijd weer terug naar de plek waar hij thuis hoort.  Het woord //jawan// heeft dezelfde stam als //jōnah//. //Jōnah// betekent ‘duif’. Een duif kun je naar verre streken zenden, maar hij keert altijd weer terug naar de plek waar hij thuis hoort. 
  
-Ook het Griekse Nieuwe Testament bewerkstelligt een terugkeer. In dit geval een terugkeer naar de Hebreeuwse Bijbel.  +Ook het Griekse Nieuwe Testament bewerkstelligt een terugkeer. In dit geval een terugkeer naar de Hebreeuwse Bijbel. Dat Griekse Boek verbindt het Christendom dus rechtstreeks met het Jodendom.
- +
-Dat Griekse Boek verbindt het Christendom dus rechtstreeks met het Jodendom.+