Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
nietlezenmaarkijken [2015/08/13 12:44] josquaknietlezenmaarkijken [2017/10/10 12:12] (huidige) josquak
Regel 210: Regel 210:
  
  
-====2.4. Intuïtie en gevoel====+====2.4. Een Nieuwe Tijd====
  
 Er was ook nog iets anders aan de hand. Edwards leefde in een tijd waarin het verstand nog centraal stond. In zijn geval ging het dan om een verstand dat gericht was op de Bijbel als het Woord van God. Er was ook nog iets anders aan de hand. Edwards leefde in een tijd waarin het verstand nog centraal stond. In zijn geval ging het dan om een verstand dat gericht was op de Bijbel als het Woord van God.
Regel 222: Regel 222:
 Sommige New Agers halen uitspraken aan van Jezus, Boeddha of een andere autoriteit van een [[overdereligies|traditionele religie]], maar die spelen daar geen hoofdrol. Waarheid vind je volgens New Agers in de eerste plaats in jezélf. En met “jezélf” wordt dan bedoeld je ”diepste wezen”, datgene in jezelf wat je niet meer kunt beredeneren. Dat diepste wezen is verbonden met dat wat in de religies God of het Goddelijke wordt genoemd.  Sommige New Agers halen uitspraken aan van Jezus, Boeddha of een andere autoriteit van een [[overdereligies|traditionele religie]], maar die spelen daar geen hoofdrol. Waarheid vind je volgens New Agers in de eerste plaats in jezélf. En met “jezélf” wordt dan bedoeld je ”diepste wezen”, datgene in jezelf wat je niet meer kunt beredeneren. Dat diepste wezen is verbonden met dat wat in de religies God of het Goddelijke wordt genoemd. 
  
-Een diepste wezen dat op God betrokken is, is op zich niets nieuws. Daar wordt ook in de traditionele religies over gesproken. In New Age kringen denkt men echter dat dit diepste wezen direct doorwerkt in je intuïtie en je gevoel. Daarom wordt die intuïtie en dat gevoel beschouwd als een bron van waarheid. +Een diepste wezen dat op God betrokken is, is op zich niets nieuws. Daar wordt ook in de traditionele religies over gesproken. In New Age kringen denkt men echter dat dit diepste wezen direct doorwerkt in je gevoel. Daarom wordt dat gevoel beschouwd als een bron van waarheid. 
  
 In dat opzicht is New Age een door en door Romantisch verschijnsel. In dat opzicht is New Age een door en door Romantisch verschijnsel.
Regel 246: Regel 246:
 Mijns inziens wordt hier een eeuwenoude koers verlegd. Mijns inziens wordt hier een eeuwenoude koers verlegd.
  
-Tot dan toe was God te vinden in het Heilige Boek. Om dat Boek te lezen, moest je je verstand openen. Als dat gebeurde, kon ook je gevoel worden geraakt. New Agers als Eckhart Tolle hebben echter zo weinig vertrouwen in het verstand dat ze het Goddelijke rechtstreeks via het gevoel willen bereiken:+Tot dan toe was God te vinden in het heilige boek. Om dat boek te lezen, moest je je verstand openen. Als dat gebeurde, kon ook je gevoel worden geraakt. New Agers als Eckhart Tolle hebben echter zo weinig vertrouwen in het verstand dat ze het Goddelijke rechtstreeks via het gevoel willen bereiken:
  
 {{  gevoel_god.png?430  }} {{  gevoel_god.png?430  }}
Regel 301: Regel 301:
 Eén van de dominees die goed met het medium “tv” om kan gaan is Kenneth Copeland: Eén van de dominees die goed met het medium “tv” om kan gaan is Kenneth Copeland:
  
-{{ youtube>KaTEmTwUVrk }}+{{ youtube>twWL6eSmcHw }}
 \\ \\
 Copeland is geen dominee die vanaf de kansel over de hoofden van de mensen preekt. In de video loopt hij als een cabaretier langs zijn toehoorders, spreekt ze aan, laat ze lachen en houd ze bij de les. Copeland is geen dominee die vanaf de kansel over de hoofden van de mensen preekt. In de video loopt hij als een cabaretier langs zijn toehoorders, spreekt ze aan, laat ze lachen en houd ze bij de les.
Regel 394: Regel 394:
 Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen.  Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen. 
  
-“Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam|Islam]]. In dat geval gaat het om de lezing van de [[http://www.moslim.co/online-koran/online-koran-lezen-nederlands|Koran]], het heilige boek van de Islam, en de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadith|Hadith]], de van leerling op leerling overgeleverde uitspraken van [[http://www.soebratie.nl/religie/biografie/iihlvm.htm|Mohammed]], de profeet van de Islam.+“Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam|Islam]]. In dat geval gaat het om de lezing van de [[http://pitoweb.nl/salat/Quran.htm|Koran]], het heilige boek van de Islam, en de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadith|Hadith]], de van leerling op leerling overgeleverde uitspraken van [[http://www.soebratie.nl/religie/biografie/iihlvm.htm|Mohammed]], de profeet van de Islam.
  
 Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen: Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen:
Regel 412: Regel 412:
 Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmad_ibn_Tajmijja|Ibn Taymiyya]] uit de 13e/14e eeuw.  Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmad_ibn_Tajmijja|Ibn Taymiyya]] uit de 13e/14e eeuw. 
  
-Ibn Taymiyya had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen daarom bestrijden.+Ibn Taymiyya benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//. Hij had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen bestrijden.
  
-Ook vond hij dat je je bij de letter van de Koran en de Hadith moest houden en daar geen diepere betekenissen achter moest zoeken. Hij benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//Het soefisme mocht wel bestaan, maar ze mocht de //sjari’a// niet in de weg staan.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))+Het soefisme mocht van hem wel blijven bestaan, als ze de //sjari’a// maar niet in de weg stond. De vraag is echter hoeveel er van het soefisme overblijft als je je, net als Ibn Taymiyya, aan de letter van de Koran en de Hadith houdt en daar geen diepere betekenissen meer achter zoekt.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))
  
 Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]]. Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]].
Regel 432: Regel 432:
 In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was. In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was.
  
-{{  salafisme.png?400  }}+{{  salafisme.png?370  }}
  
 Volgens het //salafisme// kan in principe iedere gelovige moslim zonder hulp van soefi-sjeiks of wetgeleerden de Koran en de Hadith lezen. In hun ogen zijn dat teksten waarin staat wat er staat en waarin alles meteen duidelijk is.  Volgens het //salafisme// kan in principe iedere gelovige moslim zonder hulp van soefi-sjeiks of wetgeleerden de Koran en de Hadith lezen. In hun ogen zijn dat teksten waarin staat wat er staat en waarin alles meteen duidelijk is. 
Regel 484: Regel 484:
 Volgens Wagner vond er voor zijn ogen een nieuwe reformatie plaats die net zo ingrijpend was als de reformatie uit de 16e eeuw. Hij noemde dat de NAR, de “Nieuw Apostolische Reformatie”. Volgens Wagner vond er voor zijn ogen een nieuwe reformatie plaats die net zo ingrijpend was als de reformatie uit de 16e eeuw. Hij noemde dat de NAR, de “Nieuw Apostolische Reformatie”.
  
-Wagner ging zijn best doen om de leiders van die nieuwe kerken, leiders die hij apostelen noemde, met elkaar in contact te brengen. Zo ontstonden er netwerkrelaties tussen hen.((Zie [[http://www.apostolicparadigms.com/C__Peter_Wagner/AriseMag/arisemag.html|New Apostolic Reformation]].))+Wagner ging zijn best doen om de leiders van die nieuwe kerken, leiders die hij apostelen noemde, met elkaar in contact te brengen. Zo ontstonden er netwerkrelaties tussen hen.((Zie [[http://apostolicparadigms.org/C__Peter_Wagner/AriseMag/arisemag.html|New Apostolic Reformation]].))
  
 Waarom groeiden de kerken van de NAR zo hard? Volgens Wagner kwam dat omdat ze een éénheid vormden. Een éénheid waar ieder actief aan deelnam. De drijvende kracht achter die éénheid was de Heilige Geest. Die had elk kerklid een gave gegeven. Daarmee stelde Hij ieder in staat om op zijn of haar manier een bijdrage te leveren aan de opbouw van de kerk. Waarom groeiden de kerken van de NAR zo hard? Volgens Wagner kwam dat omdat ze een éénheid vormden. Een éénheid waar ieder actief aan deelnam. De drijvende kracht achter die éénheid was de Heilige Geest. Die had elk kerklid een gave gegeven. Daarmee stelde Hij ieder in staat om op zijn of haar manier een bijdrage te leveren aan de opbouw van de kerk.
Regel 591: Regel 591:
   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]
   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]
 +  * [[watiszonde_geloof_verlossing|Wat is zonde, wat is geloof, wat is verlossing?]]