Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
nietlezenmaarkijken [2015/08/12 15:13] – josquak | nietlezenmaarkijken [2017/10/10 12:12] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 37: | Regel 37: | ||
Van de 17e tot ver in de 19e eeuw bestond er in Amerika een ware leescultuur. Veel mensen besteedden een belangrijk deel van hun vrije tijd aan het vergaren van informatie door middel van boeken. Een landarbeider die [[http:// | Van de 17e tot ver in de 19e eeuw bestond er in Amerika een ware leescultuur. Veel mensen besteedden een belangrijk deel van hun vrije tijd aan het vergaren van informatie door middel van boeken. Een landarbeider die [[http:// | ||
- | Door kennis tot zich te nemen, betraden de lezers een betekenisvolle wereld, een wereld waarin alles naar alles verwijst. Dat geldt voor het boek dat ze op dat moment lazen, maar ook voor boeken in het algemeen. Elk boek staat namelijk in verband met andere boeken, boeken die daarvóór al geschreven zijn. Boeken, zegt Postman, zijn bijdragen aan het grote gesprek tussen schrijvers van vroeger en schrijvers van nu. Het gaat hier dus om een doorgaande geschiedenis, | + | Door kennis tot zich te nemen, betraden de lezers een betekenisvolle wereld, een wereld waarin alles naar alles verwijst. Dat geldt voor het boek dat ze op dat moment lazen, maar ook voor boeken in het algemeen. Elk boek staat namelijk in verband met andere boeken, boeken die daarvóór al geschreven zijn. |
- | Omdat mensen gewend waren om grote lappen tekst door te nemen, was hun concentratievermogen groot. Postman schrijft dat het in het midden van de 19e eeuw niet abnormaal was om een uur naar de rede van een presidentskandidaat te luisteren, vervolgens nog anderhalf uur naar de rede van zijn tegenstander, | + | Boeken, zegt Postman, zijn bijdragen aan het grote gesprek tussen schrijvers van vroeger en schrijvers van nu. Het gaat hier dus om een doorgaande geschiedenis, |
+ | |||
+ | Omdat mensen gewend waren om grote lappen tekst door te nemen, was hun concentratievermogen groot. | ||
+ | |||
+ | Postman schrijft dat het in het midden van de 19e eeuw niet abnormaal was om een uur naar de rede van een presidentskandidaat te luisteren, vervolgens nog anderhalf uur naar de rede van zijn tegenstander, | ||
Een stuk verder in het boek beschrijft Postman het tv-debat aan de vooravond van de presidentiële verkiezingen van 1984. De presidentskandidaat had vijf minuten de tijd om zijn zegje te doen, waarna zijn tegenstander hem een minuut lang van repliek kon dienen. Die tijd was natuurlijk veel te kort om de dingen serieus uit de doeken te doen. Maar dat maakte niet uit, want het ging om het beeld dat de mannen uitstraalden. Wie er het beste uitzag, wie het eerste van zijn stuk werd gebracht, wie de leukste grappen maakte.((Postman, | Een stuk verder in het boek beschrijft Postman het tv-debat aan de vooravond van de presidentiële verkiezingen van 1984. De presidentskandidaat had vijf minuten de tijd om zijn zegje te doen, waarna zijn tegenstander hem een minuut lang van repliek kon dienen. Die tijd was natuurlijk veel te kort om de dingen serieus uit de doeken te doen. Maar dat maakte niet uit, want het ging om het beeld dat de mannen uitstraalden. Wie er het beste uitzag, wie het eerste van zijn stuk werd gebracht, wie de leukste grappen maakte.((Postman, | ||
Regel 71: | Regel 75: | ||
Toen in het begin van de 20e eeuw de tv opkwam, kwam de verschuiving echter pas goed op gang. Sindsdien wonen we in een “beeldenwereld” en dat is iets heel anders dan een “woordenwereld”: | Toen in het begin van de 20e eeuw de tv opkwam, kwam de verschuiving echter pas goed op gang. Sindsdien wonen we in een “beeldenwereld” en dat is iets heel anders dan een “woordenwereld”: | ||
- | Woorden moeten wat betékenen. Beelden moeten aantrékkelijk zijn. Woorden moeten ons wat léren. Beelden moeten ons verrassen, ontroeren, amuseren. Woorden plaatsen ons in een gedachtewereld waarin alles met alles samenhangt. Beelden confronteren onze emoties met één van de vele feiten. Feiten die nooit een samenhangend geheel kunnen vormen. Woorden plaatsen ons in een doorgaande geschiédenis. Beelden vangen ons in een eeuwig wisselend nú.((Postman, | + | Woorden moeten wat betékenen. Beelden moeten aantrékkelijk zijn. Woorden moeten ons wat léren. Beelden moeten ons verrassen, ontroeren, amuseren. |
+ | |||
+ | Woorden plaatsen ons in een gedachtewereld waarin alles met alles samenhangt. Beelden confronteren onze emoties met één van de vele feiten. Feiten die nooit een samenhangend geheel kunnen vormen. | ||
+ | |||
+ | Woorden plaatsen ons in een doorgaande geschiédenis. Beelden vangen ons in een eeuwig wisselend nú.((Postman, | ||
De omslag van woorden naar beelden bracht dus heel wat met zich mee. Dat ging dus veel verder dan het vervangen van een oude manier van informeren door een nieuwe manier van informeren. | De omslag van woorden naar beelden bracht dus heel wat met zich mee. Dat ging dus veel verder dan het vervangen van een oude manier van informeren door een nieuwe manier van informeren. | ||
Regel 136: | Regel 144: | ||
Het protestantisme is in de 16e eeuw op gang gebracht door [[http:// | Het protestantisme is in de 16e eeuw op gang gebracht door [[http:// | ||
- | In de 17e eeuw was het eerste vuur echter gedoofd en kibbelden theologen met elkaar over de protestantse leer. Verontrustte protestanten wezen er toen op dat een godsdienst zonder gevoel een dode godsdienst is. Hun volgelingen worden wel piëtisten genoemd. In Nederland noemen we zulke protestanten [[http:// | + | In de 17e eeuw was het eerste vuur echter gedoofd en kibbelden theologen met elkaar over de protestantse leer. Verontrustte protestanten wezen er toen op dat een godsdienst zonder gevoel een dode godsdienst is. Hun volgelingen worden wel piëtisten genoemd. In Nederland noemen we zulke protestanten [[http:// |
+ | |||
+ | Zelf ben ik binnen deze beweging opgegroeid. Ik herinner me nog [[http:// | ||
In Engeland en Amerika is de ontwikkeling van het protestantisme doorgegaan. | In Engeland en Amerika is de ontwikkeling van het protestantisme doorgegaan. | ||
Regel 168: | Regel 178: | ||
Dat werk wordt bekroond met een speciale ervaring die hij de [[http:// | Dat werk wordt bekroond met een speciale ervaring die hij de [[http:// | ||
- | Behalve | + | Behalve |
Binnen 3 jaar is de pinksteropwekking over 50 landen verspreid. Eén van die landen is Nederland.((Nelson, | Binnen 3 jaar is de pinksteropwekking over 50 landen verspreid. Eén van die landen is Nederland.((Nelson, | ||
Regel 200: | Regel 210: | ||
- | ====2.4. | + | ====2.4. |
Er was ook nog iets anders aan de hand. Edwards leefde in een tijd waarin het verstand nog centraal stond. In zijn geval ging het dan om een verstand dat gericht was op de Bijbel als het Woord van God. | Er was ook nog iets anders aan de hand. Edwards leefde in een tijd waarin het verstand nog centraal stond. In zijn geval ging het dan om een verstand dat gericht was op de Bijbel als het Woord van God. | ||
Regel 212: | Regel 222: | ||
Sommige New Agers halen uitspraken aan van Jezus, Boeddha of een andere autoriteit van een [[overdereligies|traditionele religie]], maar die spelen daar geen hoofdrol. Waarheid vind je volgens New Agers in de eerste plaats in jezélf. En met “jezélf” wordt dan bedoeld je ”diepste wezen”, datgene in jezelf wat je niet meer kunt beredeneren. Dat diepste wezen is verbonden met dat wat in de religies God of het Goddelijke wordt genoemd. | Sommige New Agers halen uitspraken aan van Jezus, Boeddha of een andere autoriteit van een [[overdereligies|traditionele religie]], maar die spelen daar geen hoofdrol. Waarheid vind je volgens New Agers in de eerste plaats in jezélf. En met “jezélf” wordt dan bedoeld je ”diepste wezen”, datgene in jezelf wat je niet meer kunt beredeneren. Dat diepste wezen is verbonden met dat wat in de religies God of het Goddelijke wordt genoemd. | ||
- | Een diepste wezen dat op God betrokken is, is op zich niets nieuws. Daar wordt ook in de traditionele religies over gesproken. In New Age kringen denkt men echter dat dit diepste wezen direct doorwerkt in je intuïtie en je gevoel. Daarom wordt die intuïtie en dat gevoel beschouwd als een bron van waarheid. | + | Een diepste wezen dat op God betrokken is, is op zich niets nieuws. Daar wordt ook in de traditionele religies over gesproken. In New Age kringen denkt men echter dat dit diepste wezen direct doorwerkt in je gevoel. Daarom wordt dat gevoel beschouwd als een bron van waarheid. |
In dat opzicht is New Age een door en door Romantisch verschijnsel. | In dat opzicht is New Age een door en door Romantisch verschijnsel. | ||
Regel 220: | Regel 230: | ||
Boekenwijsheid wordt echter gewantrouwd. | Boekenwijsheid wordt echter gewantrouwd. | ||
- | Volgens [[https:// | + | Volgens [[https:// |
Rondom die kern hebben religieuze mensen van alle tijden zoveel rommel geplaatst, dat die leer er vaak helemaal door ‘// | Rondom die kern hebben religieuze mensen van alle tijden zoveel rommel geplaatst, dat die leer er vaak helemaal door ‘// | ||
Regel 236: | Regel 246: | ||
Mijns inziens wordt hier een eeuwenoude koers verlegd. | Mijns inziens wordt hier een eeuwenoude koers verlegd. | ||
- | Tot dan toe was God te vinden in het Heilige Boek. Om dat Boek te lezen, moest je je verstand openen. Als dat gebeurde, kon ook je gevoel worden geraakt. New Agers als Eckhart Tolle hebben echter zo weinig vertrouwen in het verstand dat ze het Goddelijke rechtstreeks via het gevoel willen bereiken: | + | Tot dan toe was God te vinden in het heilige boek. Om dat boek te lezen, moest je je verstand openen. Als dat gebeurde, kon ook je gevoel worden geraakt. New Agers als Eckhart Tolle hebben echter zo weinig vertrouwen in het verstand dat ze het Goddelijke rechtstreeks via het gevoel willen bereiken: |
{{ gevoel_god.png? | {{ gevoel_god.png? | ||
Regel 291: | Regel 301: | ||
Eén van de dominees die goed met het medium “tv” om kan gaan is Kenneth Copeland: | Eén van de dominees die goed met het medium “tv” om kan gaan is Kenneth Copeland: | ||
- | {{ youtube>KaTEmTwUVrk | + | {{ youtube>twWL6eSmcHw |
\\ | \\ | ||
Copeland is geen dominee die vanaf de kansel over de hoofden van de mensen preekt. In de video loopt hij als een cabaretier langs zijn toehoorders, | Copeland is geen dominee die vanaf de kansel over de hoofden van de mensen preekt. In de video loopt hij als een cabaretier langs zijn toehoorders, | ||
Regel 384: | Regel 394: | ||
Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen. | Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen. | ||
- | “Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http:// | + | “Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http:// |
Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen: | Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen: | ||
Regel 402: | Regel 412: | ||
Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http:// | Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http:// | ||
- | Ibn Taymiyya had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de // | + | Ibn Taymiyya |
- | Ook vond hij dat je je bij de letter van de Koran en de Hadith moest houden en daar geen diepere betekenissen achter moest zoeken. Hij benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de // | + | Het soefisme mocht van hem wel blijven |
Het // | Het // | ||
Regel 422: | Regel 432: | ||
In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was. | In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was. | ||
- | {{ salafisme.png? | + | {{ salafisme.png? |
Volgens het // | Volgens het // | ||
Regel 474: | Regel 484: | ||
Volgens Wagner vond er voor zijn ogen een nieuwe reformatie plaats die net zo ingrijpend was als de reformatie uit de 16e eeuw. Hij noemde dat de NAR, de “Nieuw Apostolische Reformatie”. | Volgens Wagner vond er voor zijn ogen een nieuwe reformatie plaats die net zo ingrijpend was als de reformatie uit de 16e eeuw. Hij noemde dat de NAR, de “Nieuw Apostolische Reformatie”. | ||
- | Wagner ging zijn best doen om de leiders van die nieuwe kerken, leiders die hij apostelen noemde, met elkaar in contact te brengen. Zo ontstonden er netwerkrelaties tussen hen.((Zie [[http://www.apostolicparadigms.com/ | + | Wagner ging zijn best doen om de leiders van die nieuwe kerken, leiders die hij apostelen noemde, met elkaar in contact te brengen. Zo ontstonden er netwerkrelaties tussen hen.((Zie [[http:// |
Waarom groeiden de kerken van de NAR zo hard? Volgens Wagner kwam dat omdat ze een éénheid vormden. Een éénheid waar ieder actief aan deelnam. De drijvende kracht achter die éénheid was de Heilige Geest. Die had elk kerklid een gave gegeven. Daarmee stelde Hij ieder in staat om op zijn of haar manier een bijdrage te leveren aan de opbouw van de kerk. | Waarom groeiden de kerken van de NAR zo hard? Volgens Wagner kwam dat omdat ze een éénheid vormden. Een éénheid waar ieder actief aan deelnam. De drijvende kracht achter die éénheid was de Heilige Geest. Die had elk kerklid een gave gegeven. Daarmee stelde Hij ieder in staat om op zijn of haar manier een bijdrage te leveren aan de opbouw van de kerk. | ||
Regel 581: | Regel 591: | ||
* [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
* [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | ||
+ | * [[watiszonde_geloof_verlossing|Wat is zonde, wat is geloof, wat is verlossing? | ||