Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
nietlezenmaarkijken [2015/11/20 10:41] josquaknietlezenmaarkijken [2015/11/22 11:56] josquak
Regel 394: Regel 394:
 Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen.  Deze filmische manier van lezen wordt wel “fundamentalistisch” genoemd. “Fundamentalistisch” Bijbellezen komt tegenwoordig veel voor, met name bij evangelische christenen. 
  
-“Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam|Islam]]. In dat geval gaat het om de lezing van de [[http://www.moslim.co/online-koran/online-koran-lezen-nederlands|Koran]], het heilige boek van de Islam, en de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadith|Hadith]], de van leerling op leerling overgeleverde uitspraken van [[http://www.soebratie.nl/religie/biografie/iihlvm.htm|Mohammed]], de profeet van de Islam.+“Fundamentalisme” is echter niet beperkt tot het Christendom. Het komt ook voor in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam|Islam]]. In dat geval gaat het om de lezing van de [[http://pitoweb.nl/salat/Quran.htm|Koran]], het heilige boek van de Islam, en de [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadith|Hadith]], de van leerling op leerling overgeleverde uitspraken van [[http://www.soebratie.nl/religie/biografie/iihlvm.htm|Mohammed]], de profeet van de Islam.
  
 Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen: Volgens de islamitische traditie zijn er twee soorten deskundigen die je kunnen helpen om deze boeken te begrijpen:
Regel 414: Regel 414:
 Ibn Taymiyya benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//. Hij had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen bestrijden. Ibn Taymiyya benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//. Hij had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen bestrijden.
  
-Het soefisme mocht van hem wel blijven bestaan, als ze de //sjari’a// maar niet in de weg stond. De vraag is echter hoeveel er van het soefisme over blijft als je je, net als Ibn Taymiyya, aan de letter van de Koran en de Hadith houdt en daar geen diepere betekenissen meer achter zoekt.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))+Het soefisme mocht van hem wel blijven bestaan, als ze de //sjari’a// maar niet in de weg stond. De vraag is echter hoeveel er van het soefisme overblijft als je je, net als Ibn Taymiyya, aan de letter van de Koran en de Hadith houdt en daar geen diepere betekenissen meer achter zoekt.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))
  
 Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]]. Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]].