Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
nietlezenmaarkijken [2015/10/02 15:42] josquaknietlezenmaarkijken [2015/11/20 10:41] josquak
Regel 412: Regel 412:
 Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmad_ibn_Tajmijja|Ibn Taymiyya]] uit de 13e/14e eeuw.  Na die tijd is de Islam volgens hen onzuiver geworden. De enige Middeleeuwse geleerde die zij nog betrouwbaar achten, is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmad_ibn_Tajmijja|Ibn Taymiyya]] uit de 13e/14e eeuw. 
  
-Ibn Taymiyya had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen daarom bestrijden.+Ibn Taymiyya benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//. Hij had kritiek op de Mongolen, die dan wel moslim waren geworden maar weigerden de //sjari’a// toe te passen op hun dagelijks leven. Volgens hem kon je hen daarom geen moslims noemen en mocht je hen bestrijden.
  
-Ook vond hij dat je je bij de letter van de Koran en de Hadith moest houden en daar geen diepere betekenissen achter moest zoeken. Hij benadrukte de uiterlijke Islam, de Islam van de //sjari’a//Het soefisme mocht wel bestaan, maar ze mocht de //sjari’a// niet in de weg staan.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))+Het soefisme mocht van hem wel blijven bestaan, als ze de //sjari’a// maar niet in de weg stond. De vraag is echter hoeveel er van het soefisme over blijft als je je, net als Ibn Taymiyya, aan de letter van de Koran en de Hadith houdt en daar geen diepere betekenissen meer achter zoekt.((Leezenberg, Michiel (2001) //Islamitische filosofie. Een geschiedenis//, p. 231-235.))
  
 Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]]. Het //salafisme// begint pas echt bij [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_ibn_Abdul-Wahhab|Abdul Wahhab]], een 18e eeuwse, uit zijn ambt gezette wetgeleerde die een verbond sloot met een stamleider die aan de basis stond van het hedendaagse [[https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Saoed|Saoedische koningshuis]].
Regel 432: Regel 432:
 In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was. In zijn kielzog ontstond een beweging van nieuwe moslims waarvoor de hele islamitische traditie passé was.
  
-{{  salafisme.png?400  }}+{{  salafisme.png?370  }}
  
 Volgens het //salafisme// kan in principe iedere gelovige moslim zonder hulp van soefi-sjeiks of wetgeleerden de Koran en de Hadith lezen. In hun ogen zijn dat teksten waarin staat wat er staat en waarin alles meteen duidelijk is.  Volgens het //salafisme// kan in principe iedere gelovige moslim zonder hulp van soefi-sjeiks of wetgeleerden de Koran en de Hadith lezen. In hun ogen zijn dat teksten waarin staat wat er staat en waarin alles meteen duidelijk is. 
Regel 591: Regel 591:
   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]
   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]
 +  * [[watiszonde_geloof_verlossing|Wat is zonde, wat is geloof, wat is verlossing?]]