Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
ishetafgelopenmetdeman [2013/11/03 12:06] – [6.3. Madonna en het powerfeminisme] josquakishetafgelopenmetdeman [2015/08/12 17:32] (huidige) josquak
Regel 243: Regel 243:
 Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden. Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden.
  
-De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+1%3A27&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 1:27]].+De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=27-27&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 1:27]].
  
 Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator Rasji had de pas geschapen mens twee gezichten, een mannelijk en een vrouwelijk gezicht.((Onderwijzer, A.S. (1895), //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 18.)) Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator Rasji had de pas geschapen mens twee gezichten, een mannelijk en een vrouwelijk gezicht.((Onderwijzer, A.S. (1895), //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 18.))
Regel 251: Regel 251:
 Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God zelf. Op dat moment missen ze niets meer.  Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God zelf. Op dat moment missen ze niets meer. 
  
-Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een  tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+2%3A21-24&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Gen 2:21-24]].)) +Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een  tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=21-24&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Gen 2:21-24]].)) 
  
 Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is //tsela’//, wat ‘zijde’ betekent. God splitst de mens dus in twee helften, een man en een vrouw, en brengt de vrouw bij de man.  Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is //tsela’//, wat ‘zijde’ betekent. God splitst de mens dus in twee helften, een man en een vrouw, en brengt de vrouw bij de man. 
Regel 406: Regel 406:
 In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http://www.thewallanalysis.com/main|Pink Floyd’s The Wall. A Complete Analysis]].)) De bedenker van het project is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Waters|Roger Waters]], de bassist en tekstschrijver van de rockband [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd|Pink Floyd]]. In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http://www.thewallanalysis.com/main|Pink Floyd’s The Wall. A Complete Analysis]].)) De bedenker van het project is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Waters|Roger Waters]], de bassist en tekstschrijver van de rockband [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd|Pink Floyd]].
  
-Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, Jorge Sacido; Cabo, Luis Miguel Varela (2006) [[http://www.atlantisjournal.org/archive/28.2/2006SacidoRomero_VarelaCabo.pdf|Roger Waters’ Poetry of the Absent Father: British Identity in Pink Floyd’s The Wall]].)) is //The Wall// een mengsel van drie verhalen:+Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, Jorge Sacido; Cabo, Luis Miguel Varela (2006) [[http://www.atlantisjournal.org/ARCHIVE/28.2/2006SacidoRomero_VarelaCabo.pdf|Roger Waters’ Poetry of the Absent Father: British Identity in Pink Floyd’s The Wall]].)) is //The Wall// een mengsel van drie verhalen:
  
   - Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden.   - Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden.
Regel 422: Regel 422:
 //The Trial// is de climax van //The Wall// //The Trial// is de climax van //The Wall//
  
-{{  http://www.youtube.com/v/jViTte8VAzU?.swf?400×333  }} +{{ youtube>jViTte8VAzU }} 
 +\\
 In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, zijn moeder en zijn ex-vriendin verschijnen in angstaanjagende gedaanten in de rechtszaal. Zij klagen hem aan en verwijten hem zijn opstandige gedrag. In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, zijn moeder en zijn ex-vriendin verschijnen in angstaanjagende gedaanten in de rechtszaal. Zij klagen hem aan en verwijten hem zijn opstandige gedrag.
  
Regel 440: Regel 440:
 [[http://en.wikipedia.org/wiki/Material_Girl|Material Girl]] is één van de songs waarmee ze doorbrak. [[http://en.wikipedia.org/wiki/Material_Girl|Material Girl]] is één van de songs waarmee ze doorbrak.
  
-Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien waarin de originele beelden een paar keer onderbroken worden met gemixt materiaal: +Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien met aan de linkerkant beelden van een live optreden:
- +
-{{  http://www.youtube.com/v/HT4Eus3DwKw?.swf?400×333  }}+
  
 +{{ youtube>pU3XjOg3wvM }}
 +\\
 In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben. In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben.
  
-De clip is geïnspireerd op [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Monroe|Marilyn Monroe’s]] song //Diamonds Are A Girl’s Best Friend// uit 1953.+De clip is geïnspireerd op [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Monroe|Marilyn Monroe’s]] song [[https://www.youtube.com/watch?v=IUGfC7GYi18|Diamonds Are A Girl’s Best Friend]] uit 1953.
  
 Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s  slachtofferschap. Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s  slachtofferschap.
Regel 472: Regel 472:
 In 2010 maakt ze de videoclip [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Telephone|Telephone]]: In 2010 maakt ze de videoclip [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Telephone|Telephone]]:
  
-{{  http://www.youtube.com/v/EVBsypHzF3U?.swf?400×333  }} +{{ youtube>EVBsypHzF3U }} 
 +\\
 In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beyonc%C3%A9_Knowles|Beyoncé]] koopt haar vrij. Samen gaan ze naar een restaurant waar ze de vriend van Beyoncé expres, en de rest van de klanten per ongeluk, vergiftigen. Aan het einde van de clip rijden ze door de woestijn, achtervolgd door de politie. In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beyonc%C3%A9_Knowles|Beyoncé]] koopt haar vrij. Samen gaan ze naar een restaurant waar ze de vriend van Beyoncé expres, en de rest van de klanten per ongeluk, vergiftigen. Aan het einde van de clip rijden ze door de woestijn, achtervolgd door de politie.
  
Regel 587: Regel 587:
   * [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties?]]   * [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties?]]
   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]
-