Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
ishetafgelopenmetdeman [2012/11/27 12:10] – [4. Zakar en nəqebah] josquakishetafgelopenmetdeman [2015/08/12 17:32] (huidige) josquak
Regel 15: Regel 15:
 ====1.2. Vrouwen in de middenklasse==== ====1.2. Vrouwen in de middenklasse====
  
-60 procent van de afgestudeerden van een universiteit of een hogeschool is tegenwoordig een vrouw en Rosin verwacht dan ook dat vrouwen in de komende decennia de middenklasse gaan domineren.+60 procent van de afgestudeerden van een universiteit of een hogeschool is tegenwoordig vrouw en Rosin verwacht dan ook dat vrouwen in de komende decennia de middenklasse gaan domineren.
  
 Hoe komt het dat vrouwen het zo goed doen? Omdat zowel de school als het bedrijf veranderd zijn.  Hoe komt het dat vrouwen het zo goed doen? Omdat zowel de school als het bedrijf veranderd zijn. 
Regel 23: Regel 23:
 Rosin denkt dan ook dat de huidige manier van leven en werken beter bij vrouwen past dan bij mannen. Mannen, die op “dat ene doel” gefixeerd blijven en daarbij alles wat er om hen heen gebeurt vergeten, raken uit de mode. Rosin denkt dan ook dat de huidige manier van leven en werken beter bij vrouwen past dan bij mannen. Mannen, die op “dat ene doel” gefixeerd blijven en daarbij alles wat er om hen heen gebeurt vergeten, raken uit de mode.
  
-Ook het management verandert. De baas die alle beslissingen nam en het “werkvolk” commandeerde en controleerde, moet plaatsmaken voor de coach die zijn mensen motiveert om het beste uit zichzelf te halen. De bovengenoemde vrouwelijke eigenschappen zijn voor zo’n coach onontbeerlijk. 51,4 procent van de Amerikaanse managers en vakmensen zijn tegenwoordig vrouwen.+Ook het management verandert. De baas die alle beslissingen nam en het “werkvolk” commandeerde en controleerde, moet plaatsmaken voor de coach die zijn mensen motiveert om het beste uit zichzelf te halen. De bovengenoemde vrouwelijke eigenschappen zijn voor zo’n coach onontbeerlijk. 51,4 procent van de Amerikaanse managers en vakmensen is tegenwoordig vrouw.
  
  
Regel 29: Regel 29:
 ====1.3. Mannen aan de top==== ====1.3. Mannen aan de top====
  
-Alleen de toplagen van de maatschappij worden nog gedomineerd door de mannen, maar volgens Rosin heeft ook die dominantie haar langste tijd gehad. In zakenkringen schreeuwt men om vrouwen aan de top. +Alleen de toplagen van de maatschappij worden nog gedomineerd door mannen, maar volgens Rosin heeft ook die dominantie haar langste tijd gehad. In zakenkringen schreeuwt men om vrouwen aan de top. 
  
 Onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron|testosteron]] en het nemen van buitensporige risico’s en labelden mannen als irrationeel en overemotioneel en vrouwen als “cool’’ en nuchter. Onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron|testosteron]] en het nemen van buitensporige risico’s en labelden mannen als irrationeel en overemotioneel en vrouwen als “cool’’ en nuchter.
Regel 109: Regel 109:
 //Vaders// konden hun vaderschap uitoefenen omdat ze gezag hadden. Volgens de Belgische psycholoog Paul Verhaeghe was dat gezag gestoeld op een massaal gedeelde godsdienstige overtuiging.((Verhaeghe, Paul (2011), //Liefde in tijden van eenzaamheid. Over drift en verlangen//, p. 158, 159.)) //Vaders// konden hun vaderschap uitoefenen omdat ze gezag hadden. Volgens de Belgische psycholoog Paul Verhaeghe was dat gezag gestoeld op een massaal gedeelde godsdienstige overtuiging.((Verhaeghe, Paul (2011), //Liefde in tijden van eenzaamheid. Over drift en verlangen//, p. 158, 159.))
  
-In //vaders// moet gelooft worden. Als dat niet meer het geval is, valt de grond voor zijn gezag weg. En daarmee voor alle gezag en zelfs voor ieder verschil.((Verhaeghe, Paul (2005) [[http://www.psychoanalysis.ugent.be/pages/nl/artikels/artikels%20Paul%20Verhaeghe/Pleidooi%20tegen%20de%20gelijkheid.pdf|Pleidooi tegen gelijkheid]].))+In //vaders// moet geloofd worden. Als dat niet meer het geval is, valt de grond voor zijn gezag weg. En daarmee voor alle gezag en zelfs voor ieder verschil.((Verhaeghe, Paul (2005) [[http://www.psychoanalysis.ugent.be/pages/nl/artikels/artikels%20Paul%20Verhaeghe/Pleidooi%20tegen%20de%20gelijkheid.pdf|Pleidooi tegen gelijkheid]].))
  
  
Regel 117: Regel 117:
 In de tijd van de industriële revolutie werd de plek waar de kinderen opgroeiden strikt gescheiden van de plaats waar hun vaders werkten. Vaders zagen hun kinderen pas als ze thuiskwamen. Hen dan nog dingen bijbrengen had weinig zin meer. Dat had de school al gedaan. Sinds de invoering van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht|leerplicht]] was de taak om kinderen naar de volwassenheid te leiden namelijk een zaak van schoolmeesters geworden.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 31.)) In de tijd van de industriële revolutie werd de plek waar de kinderen opgroeiden strikt gescheiden van de plaats waar hun vaders werkten. Vaders zagen hun kinderen pas als ze thuiskwamen. Hen dan nog dingen bijbrengen had weinig zin meer. Dat had de school al gedaan. Sinds de invoering van de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht|leerplicht]] was de taak om kinderen naar de volwassenheid te leiden namelijk een zaak van schoolmeesters geworden.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 31.))
  
-In de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog|Eerste Wereldoorlog]] werden vele van zulke van hun taak ontheven vaders naar het front gestuurd om daar te sterven. Hun vaderloze zonen wachten hetzelfde lot in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog|Tweede Wereldoorlog]]. De zonen van deze vaders weigerden echter soms zelfs in dienst te gaan. In de zestiger jaren kwamen zij in opstand tegen alles wat zich nog “vader” durfde noemen.((Idem, p. 31, 32.))+In de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog|Eerste Wereldoorlog]] werden vele van zulke van hun taak ontheven vaders naar het front gestuurd om daar te sterven. Hun vaderloze zonen wachtte hetzelfde lot in de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog|Tweede Wereldoorlog]]. De zonen van deze vaders weigerden echter soms zelfs in dienst te gaan. In de zestiger jaren kwamen zij in opstand tegen alles wat zich nog “vader” durfde noemen.((Idem, p. 31, 32.))
  
 Sindsdien zijn vaders hun laatste resten gezag kwijt. Sterker nog, bij elke poging om hun oude taak weer op zich te nemen, worden zij er onmiddellijk van verdacht op hun ‘//eigen profijt//’ uit te zijn.((Verhaeghe, Paul (2011) //Liefde in tijden van eenzaamheid. Over drift en verlangen//, p. 101, 102, 148, 149.)) Sindsdien zijn vaders hun laatste resten gezag kwijt. Sterker nog, bij elke poging om hun oude taak weer op zich te nemen, worden zij er onmiddellijk van verdacht op hun ‘//eigen profijt//’ uit te zijn.((Verhaeghe, Paul (2011) //Liefde in tijden van eenzaamheid. Over drift en verlangen//, p. 101, 102, 148, 149.))
Regel 123: Regel 123:
 Niet alleen in het gezinsleven maar ook in de politiek stierf de vader uit. Volgens Pessers traden er na de Tweede Wereldoorlog nog enkele ‘//politieke vaderfiguren//’ op, maar daarna zien we volgens haar alleen maar ‘//typische zonen//’ optreden. Hetzelfde geldt volgens haar voor het bedrijfsleven.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 32.)) Niet alleen in het gezinsleven maar ook in de politiek stierf de vader uit. Volgens Pessers traden er na de Tweede Wereldoorlog nog enkele ‘//politieke vaderfiguren//’ op, maar daarna zien we volgens haar alleen maar ‘//typische zonen//’ optreden. Hetzelfde geldt volgens haar voor het bedrijfsleven.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 32.))
  
-In de jaren zeventig en tachtig werd de vaderlijke macht ook wettelijk afschaft. Daarvoor in de plaats kwam nu het gezamenlijke ouderlijke gezag. Zo verloren vaders hun positie als gezinshoofd, als exclusieve vertegenwoordiger van hun gezin in de maatschappij.+In de jaren zeventig en tachtig werd de vaderlijke macht ook wettelijk afschaft. Daarvoor in de plaats kwam het gezamenlijke ouderlijke gezag. Zo verloren vaders hun positie als gezinshoofd, als exclusieve vertegenwoordiger van hun gezin in de maatschappij.
  
 De positie van de moeder werd daarentegen sterker dan ooit te voren: De positie van de moeder werd daarentegen sterker dan ooit te voren:
Regel 144: Regel 144:
 ====2.4. Kinderen van nu==== ====2.4. Kinderen van nu====
  
-Volgens de Franse historicus Antoine Prost is de moeder-kind band momenteel de enige stabiele familieband. Voor de rest is het gezin slechts ‘//de som van individuen die er op een bepaald ogenblik deel van uitmaken//’ Ieder van hen ‘//leeft zijn eigen persoonlijk leven en verwacht van dit informele gezin dat het hem daartoe alle gelegenheid geeft. Krijgt hij het benauwd? Dan keert hij het de rug toe en gaat hij op zoek naar ontmoetingen die meer te bieden hebben//’.((Prost, A;  Vincent, G (1990) //Geschiedenis van het persoonlijke leven. Van de Eerste Wereldoorlog tot onze tijd//, p. 77, 78.))+Volgens de Franse historicus Antoine Prost is de moeder-kindband momenteel de enige stabiele familieband. Voor de rest is het gezin slechts ‘//de som van individuen die er op een bepaald ogenblik deel van uitmaken//’ Ieder van hen ‘//leeft zijn eigen persoonlijk leven en verwacht van dit informele gezin dat het hem daartoe alle gelegenheid geeft. Krijgt hij het benauwd? Dan keert hij het de rug toe en gaat hij op zoek naar ontmoetingen die meer te bieden hebben//’.((Prost, A;  Vincent, G (1990) //Geschiedenis van het persoonlijke leven. Van de Eerste Wereldoorlog tot onze tijd//, p. 77, 78.))
  
 Pessers denkt dat we niet langer van gezinnen kunnen spreken maar van ‘//biografische netwerken//’.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 15.)) Pessers denkt dat we niet langer van gezinnen kunnen spreken maar van ‘//biografische netwerken//’.((Pessers, Dorien (2003) //Verdwaalde seksen. Over sperminators, metroseksuelen en autocopieen//, p. 15.))
Regel 154: Regel 154:
 Het individu is losgemaakt van de groep en dus ook van de vader, die ooit een centrale persoon was waarmee zijn kinderen zich konden identificeren en die hen hielp zichzelf te worden.((Idem, p. 148.)) Het individu is losgemaakt van de groep en dus ook van de vader, die ooit een centrale persoon was waarmee zijn kinderen zich konden identificeren en die hen hielp zichzelf te worden.((Idem, p. 148.))
  
-Tegenwoordig is een vader hooguit één van de vele identificatiefiguren van zijn kinderen en moet hij hun aandacht delen met moeders nieuwe vriend, met schooldocenten en met talloze buurtvriendjes, klasgenoten, stripfiguren, tv-persoonlijkheden en computerpersonages. In een steeds veranderde leefomgeving, zoeken zijn kinderen naar een ‘//vastliggend ankerpunt//’, naar iets of iemand waarin ze kunnen geloven.((Idem, p. 151-153.))+Tegenwoordig is een vader hooguit één van de vele identificatiefiguren van zijn kinderen en moet hij hun aandacht delen met moeders nieuwe vriend, met schooldocenten en met talloze buurtvriendjes, klasgenoten, stripfiguren, tv-persoonlijkheden en computerpersonages. In een steeds veranderende leefomgeving, zoeken zijn kinderen naar een ‘//vastliggend ankerpunt//’, naar iets of iemand waarin ze kunnen geloven.((Idem, p. 151-153.))
  
-De teloorgang van het vaderlijk gezag is vooral een probleem voor zijn zonen. Volgens Verhaeghe slaagt de zoon er niet meer in, in zijn vader een vertegenwoordiger en ‘//doorgeefluik//’ te zien van ‘//de vaderlijke autoriteit van weleer//’. Die veiligheid die dat meebracht is weg. Zonen worden ‘//hoe langer hoe angstiger//’ en daardoor agressiever.((Idem, p. 113.)) Ze kunnen de weg naar de volwassenheid niet meer inslaan en zijn gedoemd ‘//in de positie van zoon te blijven//’.((Idem. p. 114.))+De teloorgang van het vaderlijk gezag is vooral een probleem voor zijn zonen. Volgens Verhaeghe slaagt de zoon er niet meer in, in zijn vader een vertegenwoordiger en ‘//doorgeefluik//’ te zien van ‘//de vaderlijke autoriteit van weleer//’. De veiligheid die dat meebracht is weg. Zonen worden ‘//hoe langer hoe angstiger//’ en daardoor agressiever.((Idem, p. 113.)) Ze kunnen de weg naar de volwassenheid niet meer inslaan en zijn gedoemd ‘//in de positie van zoon te blijven//’.((Idem. p. 114.))
  
 Ook het ontbreken van vaderfiguren in de maatschappij zorgt voor ellende. Zonder hen is het moeilijk om nog een groepsovertuiging in stand te houden, om überhaupt nog ergens in te geloven.((Idem, p. 159.)) Tegenwoordig is er nog maar één dominante macht over - de markt - en die laat ons in toenemende mate de volgende boodschap horen: Ook het ontbreken van vaderfiguren in de maatschappij zorgt voor ellende. Zonder hen is het moeilijk om nog een groepsovertuiging in stand te houden, om überhaupt nog ergens in te geloven.((Idem, p. 159.)) Tegenwoordig is er nog maar één dominante macht over - de markt - en die laat ons in toenemende mate de volgende boodschap horen:
Regel 222: Regel 222:
 Ironisch genoeg willen vrouwen zo’n onderdanige man niet, wat de zaak nog erger maakt. Uiteindelijk hebben mannen geen zin meer om wat dan ook te doen dat ‘//onder de categorie mannenwerk valt//’. Ook een boeiend seksleven zit er dan niet meer in. Volgens //Relate//, een organisatie voor sekstherapie, is het percentage gehuwde mannen dat geen seks meer wil schrikbarend verhoogd.  Ironisch genoeg willen vrouwen zo’n onderdanige man niet, wat de zaak nog erger maakt. Uiteindelijk hebben mannen geen zin meer om wat dan ook te doen dat ‘//onder de categorie mannenwerk valt//’. Ook een boeiend seksleven zit er dan niet meer in. Volgens //Relate//, een organisatie voor sekstherapie, is het percentage gehuwde mannen dat geen seks meer wil schrikbarend verhoogd. 
  
-Bij veel koppels met problemen vond Kaye dat de traditionele vrouwelijke en mannelijke eigenschappen compleet waren omgedraaid. In zulke relaties lieten mannen alle beslissingen aan hun vrouwen over en voerden nauwelijks meer wat uit.+Bij veel koppels met problemen vond Kaye dat de traditionele vrouwelijke en mannelijke eigenschappen compleet waren omgedraaid. In zulke relaties lieten mannen alle beslissingen aan hun vrouwen over en voerden nauwelijks meer iets uit.
  
 {{  vermannelijking_vervrouwelijking.png?450  }} {{  vermannelijking_vervrouwelijking.png?450  }}
Regel 237: Regel 237:
  
  
-=====4. Zakar en nəqebah=====+=====4. Zachar en nəqebah=====
  
-Ook de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt over man en vrouw. Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor man is //zakar// wat ‘(zich) herinneren’ betekent. Het Hebreeuwse woord voor vrouw is //nəqebah//, ‘holte’. +Ook de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt over man en vrouw. Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor man is //zachar// wat ‘(zich) herinneren’ betekent. Het Hebreeuwse woord voor vrouw is //nəqebah//, ‘holte’. 
  
 Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden. Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden.
  
-De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+1%3A27&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Genesis 1:27]].+De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=27-27&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 1:27]].
  
 Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator Rasji had de pas geschapen mens twee gezichten, een mannelijk en een vrouwelijk gezicht.((Onderwijzer, A.S. (1895), //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 18.)) Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator Rasji had de pas geschapen mens twee gezichten, een mannelijk en een vrouwelijk gezicht.((Onderwijzer, A.S. (1895), //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 18.))
  
-Ook staat er dat die tweeslachtige mens ‘in het beeld van God’ geschapen is. Het Hebreeuwse woord voor ‘beeld’ is //tselem//, wat ‘vorm’ betekent. Volgens Rasji is het beeld van God de ‘vorm’ waarin God Zich manifesteert.((Idem, p. 18.)) +Ook staat er dat die tweeslachtige mens ‘in het beeld van God’ geschapen is. Het Hebreeuwse woord voor ‘beeld’ is //tsèlèm//, wat ‘vorm’ betekent. Volgens Rasji is het beeld van God de ‘vorm’ waarin God zich manifesteert.((Idem, p. 18.)) 
  
-Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God Zelf. Op dat moment missen ze niets meer. +Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God zelf. Op dat moment missen ze niets meer. 
  
-Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een  tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+2%3A21-24&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Gen 2:21-24]].)) +Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een  tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=21-24&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Gen 2:21-24]].)) 
  
 Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is //tsela’//, wat ‘zijde’ betekent. God splitst de mens dus in twee helften, een man en een vrouw, en brengt de vrouw bij de man.  Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is //tsela’//, wat ‘zijde’ betekent. God splitst de mens dus in twee helften, een man en een vrouw, en brengt de vrouw bij de man. 
  
-Uit die ontmoeting ontstaat het kind. Rashi zegt dat het kind door hun beiden gevormd wordt. In het kind worden hun lichamen weer één.((Onderwijzer, A.S. (1895) //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 33.))+Uit die ontmoeting ontstaat het kind. Rasji zegt dat het kind door beiden gevormd wordt. In het kind worden hun lichamen weer één.((Onderwijzer, A.S. (1895) //Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//, p. 33.))
  
 De mens begint dus als een eenheid, wordt vervolgens een tweeheid, de //man// en de //vrouw//, en eindigt weer in een eenheid, het //kind//: De mens begint dus als een eenheid, wordt vervolgens een tweeheid, de //man// en de //vrouw//, en eindigt weer in een eenheid, het //kind//:
Regel 261: Regel 261:
 {{  beeldvangod.png?470  }} {{  beeldvangod.png?470  }}
  
-Dat //kind// wordt volwassen, zoekt zelf zijn “andere helft” en verenigt zich met haar. Daaruit ontstaat weer een kind, enzovoort, enzovoort. De uiteindelijke eenheid wordt zo echter nooit bereikt.+Dat //kind// wordt volwassen, zoekt zelf zijn “andere helft” en verenigt zich met haar of hem. Daaruit ontstaat weer een kind, enzovoort, enzovoort. De uiteindelijke eenheid wordt zo echter nooit bereikt.
  
-Die komt er pas als hét kind geboren wordt. De //Mosjiach//, de Messias, degene die bij christenen [[wieisjezus|Jezus]] heet en het “beeld van God” genoemd wordt.+Die komt er pas als hét kind geboren wordt. De //Masjīàch//, de Messias, degene die bij christenen [[wieisjezus|Jezus]] heet en het “beeld van God” genoemd wordt.
  
  
Regel 278: Regel 278:
 Ons bestaan ontlenen wij aan de ander. Zonder die ander zijn we niets, kunnen we niets en willen we niets. We begeren slechts wat de ander begeert. We hebben de begeerte van die ander nodig om er zeker van te zijn dat wat we begeren ook echt begerenswaardig is. We zijn volgers.((Kaptein, Roel; Tijmes, Pieter (1986) //De ander als model en obstakel. Een inleiding in het werk van René Girard//, p. 9-11.)) Ons bestaan ontlenen wij aan de ander. Zonder die ander zijn we niets, kunnen we niets en willen we niets. We begeren slechts wat de ander begeert. We hebben de begeerte van die ander nodig om er zeker van te zijn dat wat we begeren ook echt begerenswaardig is. We zijn volgers.((Kaptein, Roel; Tijmes, Pieter (1986) //De ander als model en obstakel. Een inleiding in het werk van René Girard//, p. 9-11.))
  
-Die ander was vroeger in de eerste plaats God, of preciezer, God zoals Hij Zich manifesteert. Volgens christenen manifesteert God Zichzelf in Jezus. Het ging er dus om Jezus na te volgen, te begeren wat hij begeerde.+Die ander was vroeger in de eerste plaats God, of preciezer, God zoals Hij zich manifesteert. Volgens christenen manifesteert God zichzelf in Jezus. Het ging er dus om Jezus na te volgen, te begeren wat hij begeerde.
  
 Voor onze voorouders was Jezus het model. Voor onze voorouders was Jezus het model.
Regel 284: Regel 284:
 In onze tijd geloven echter steeds minder mensen in het bestaan van God. Als God niet bestaat, is het ook zinloos om Hem na te volgen. Dan worden we teruggeworpen op onszelf, moeten we zelf voor “God” spelen, zijn wie wijzélf zijn, begeren wat wijzélf begeren.  In onze tijd geloven echter steeds minder mensen in het bestaan van God. Als God niet bestaat, is het ook zinloos om Hem na te volgen. Dan worden we teruggeworpen op onszelf, moeten we zelf voor “God” spelen, zijn wie wijzélf zijn, begeren wat wijzélf begeren. 
  
-Volgens Girard loopt dat echter uit op een grote teleurstelling. Al gauw merken we dat wijzelf geen “God” zijn, geen “zijn” hebben. In paniek zoeken we naar een steunpunt buiten ons, naar iemand die we na kunnen volgen, naar een menselijke model, een mens waarvan wij denken dat hij iets heeft wat wij niet hebben. Als zo’n mens iets begeert dan vinden wij dat óók begerenswaardig, dan willen wij dat óók hebben. Op die manier willen we zijn wezen in ons opnemen, hem wórden, in de hoop dat wij daarmee zélf iemand worden, zélf iemand zijn.+Volgens Girard loopt dat echter uit op een grote teleurstelling. Al gauw merken we dat wijzelf geen “God” zijn, geen “zijn” hebben. In paniek zoeken we naar een steunpunt buiten ons, naar iemand die we na kunnen volgen, naar een menselijk model, een mens waarvan wij denken dat hij iets heeft wat wij niet hebben. Als zo’n mens iets begeert dan vinden wij dat óók begerenswaardig, dan willen wij dat óók hebben. Op die manier willen we zijn wezen in ons opnemen, hem wórden, in de hoop dat wij daarmee zélf iemand worden, zélf iemand zijn.
  
 We leven dan niet meer in de objectieve werkelijkheid maar in een subjectieve droomwereld. Die droomwereld bestaat uit drie elementen: We leven dan niet meer in de objectieve werkelijkheid maar in een subjectieve droomwereld. Die droomwereld bestaat uit drie elementen:
Regel 320: Regel 320:
 Het gaat Julien niet om mevrouw de Rênal zelf. Het gaat hem om mijnheer de Rênal. Door zijn vrouw te veroveren, probeert hij hém te wórden. Het gaat Julien niet om mevrouw de Rênal zelf. Het gaat hem om mijnheer de Rênal. Door zijn vrouw te veroveren, probeert hij hém te wórden.
  
-Het blijft allemaal een stiekeme bedoeling. We willen namelijk niet weten dat we mensen //navolgen// die niet beter zijn dan wijzelf. We maken onszelf en anderen wijs dat we individuen zijn die zelf uitmaken wat we begeren. Daaruit ontstaat heel de maskerade die wij de “burgerlijke levensstijl” noemen.+Het blijft allemaal een stiekeme bedoening. We willen namelijk niet weten dat we mensen //navolgen// die niet beter zijn dan wijzelf. We maken onszelf en anderen wijs dat we individuen zijn die zelf uitmaken wat we begeren. Daaruit ontstaat heel de maskerade die wij de “burgerlijke levensstijl” noemen.
  
  
Regel 406: Regel 406:
 In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http://www.thewallanalysis.com/main|Pink Floyd’s The Wall. A Complete Analysis]].)) De bedenker van het project is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Waters|Roger Waters]], de bassist en tekstschrijver van de rockband [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd|Pink Floyd]]. In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http://www.thewallanalysis.com/main|Pink Floyd’s The Wall. A Complete Analysis]].)) De bedenker van het project is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Waters|Roger Waters]], de bassist en tekstschrijver van de rockband [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd|Pink Floyd]].
  
-Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, Jorge Sacido; Cabo, Luis Miguel Varela (2006) [[http://www.atlantisjournal.org/archive/28.2/2006SacidoRomero_VarelaCabo.pdf|Roger Waters’ Poetry of the Absent Father: British Identity in Pink Floyd’s The Wall]].)) is //The Wall// een mengsel van drie verhalen:+Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, Jorge Sacido; Cabo, Luis Miguel Varela (2006) [[http://www.atlantisjournal.org/ARCHIVE/28.2/2006SacidoRomero_VarelaCabo.pdf|Roger Waters’ Poetry of the Absent Father: British Identity in Pink Floyd’s The Wall]].)) is //The Wall// een mengsel van drie verhalen:
  
   - Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden.   - Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden.
Regel 422: Regel 422:
 //The Trial// is de climax van //The Wall// //The Trial// is de climax van //The Wall//
  
-{{  http://www.youtube.com/v/jViTte8VAzU?.swf?400×333  }} +{{ youtube>jViTte8VAzU }} 
 +\\
 In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, zijn moeder en zijn ex-vriendin verschijnen in angstaanjagende gedaanten in de rechtszaal. Zij klagen hem aan en verwijten hem zijn opstandige gedrag. In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, zijn moeder en zijn ex-vriendin verschijnen in angstaanjagende gedaanten in de rechtszaal. Zij klagen hem aan en verwijten hem zijn opstandige gedrag.
  
Regel 440: Regel 440:
 [[http://en.wikipedia.org/wiki/Material_Girl|Material Girl]] is één van de songs waarmee ze doorbrak. [[http://en.wikipedia.org/wiki/Material_Girl|Material Girl]] is één van de songs waarmee ze doorbrak.
  
-Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien waarin de originele beelden een paar keer onderbroken worden met gemixt materiaal: +Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien met aan de linkerkant beelden van een live optreden:
- +
-{{  http://www.youtube.com/v/HT4Eus3DwKw?.swf?400×333  }}+
  
 +{{ youtube>pU3XjOg3wvM }}
 +\\
 In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben. In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben.
  
-De clip is geïnspireerd op [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Monroe|Marilyn Monroe’s]] song [[http://www.youtube.com/embed/GfNQpnbwH14?rel=0|Diamonds Are A Girl’s Best Friend]] uit 1953.+De clip is geïnspireerd op [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Monroe|Marilyn Monroe’s]] song [[https://www.youtube.com/watch?v=IUGfC7GYi18|Diamonds Are A Girl’s Best Friend]] uit 1953.
  
 Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s  slachtofferschap. Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s  slachtofferschap.
Regel 472: Regel 472:
 In 2010 maakt ze de videoclip [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Telephone|Telephone]]: In 2010 maakt ze de videoclip [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Telephone|Telephone]]:
  
-{{  http://www.youtube.com/v/EVBsypHzF3U?.swf?400×333  }} +{{ youtube>EVBsypHzF3U }} 
- +\\ 
-In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beyonc%C3%A9_Knowles|Beyoncé]] koopt haar vrij. Samen gaan ze naar een restaurant waar ze de vriend van Beyoncé expres, en de rest van de klanten per ongeluk, vergiftigen. Aan het einde van de clip rijden ze door de woestijn, achtervolgt door de politie.+In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Beyonc%C3%A9_Knowles|Beyoncé]] koopt haar vrij. Samen gaan ze naar een restaurant waar ze de vriend van Beyoncé expres, en de rest van de klanten per ongeluk, vergiftigen. Aan het einde van de clip rijden ze door de woestijn, achtervolgd door de politie.
  
 De verhouding tussen man en vrouw in de clip is op zijn zachtst gezegd sterk verstoord. De verhouding tussen man en vrouw in de clip is op zijn zachtst gezegd sterk verstoord.
Regel 521: Regel 521:
  
 ‘//In een economisch stelsel waar ontslag verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn plek vinden. In een seksueel stelsel waar overspel verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn bedgenoot vinden.\\ ‘//In een economisch stelsel waar ontslag verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn plek vinden. In een seksueel stelsel waar overspel verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn bedgenoot vinden.\\
-In een volkomen liberaal economisch stelsel vergaren sommigen enorme rijkdommen; andere kwijnen weg in werkloosheid en armoede. In een volkomen liberaal seksueel stelsel hebben sommigen een afwisselend, opwindend seksleven; anderen zijn veroordeeld tot masturbatie en eenzaamheid.//’((Houellebecq, Michel (2000) //De wereld als markt en strijd//, p. 106.))+In een volkomen liberaal economisch stelsel vergaren sommigen enorme rijkdommen; anderen kwijnen weg in werkloosheid en armoede. In een volkomen liberaal seksueel stelsel hebben sommigen een afwisselend, opwindend seksleven; anderen zijn veroordeeld tot masturbatie en eenzaamheid.//’((Houellebecq, Michel (2000) //De wereld als markt en strijd//, p. 106.))
  
  
Regel 587: Regel 587:
   * [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties?]]   * [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties?]]
   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]
-