Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
isgoddood [2012/11/21 16:48] – [2.2. Het lichaam] josquakisgoddood [2014/11/27 16:22] (huidige) josquak
Regel 12: Regel 12:
   * Zo dichtbij kan komen dat dit contact toch tot stand komt.   * Zo dichtbij kan komen dat dit contact toch tot stand komt.
  
-Dit tegenstrijdige Wezen noemden zij “God”. Een God Die hun petje te boven ging, maar toch intiem met hen kon zijn. Een God Die de beperkingen miste die zijzelf hadden, maar toch persoonlijke trekken vertoonde.+Dit tegenstrijdige Wezen noemden zij “God”. Een God die hun petje te boven ging, maar toch intiem met hen kon zijn. Een God die de beperkingen miste die zijzelf hadden, maar toch persoonlijke trekken vertoonde.
  
 In de laatste decennia is het geloof in het bestaan van dit Wezen in het westen sterk afgenomen. Volgens Tom W. Smith, een onderzoeker aan de Universiteit van Chicago((Tom W, Smith (2012) [[http://news.uchicago.edu/sites/all/files/attachments/Belief%20About%20God%20Across%20Time%20and%20Countries.pdf|Beliefs about God across Time and Countries]].)) geloven in 2008 nog maar 21,2% van mijn landgenoten in Zijn bestaan.  In de laatste decennia is het geloof in het bestaan van dit Wezen in het westen sterk afgenomen. Volgens Tom W. Smith, een onderzoeker aan de Universiteit van Chicago((Tom W, Smith (2012) [[http://news.uchicago.edu/sites/all/files/attachments/Belief%20About%20God%20Across%20Time%20and%20Countries.pdf|Beliefs about God across Time and Countries]].)) geloven in 2008 nog maar 21,2% van mijn landgenoten in Zijn bestaan. 
Regel 56: Regel 56:
 ====2.1. De tempel==== ====2.1. De tempel====
  
-Laten we teruggaan naar de tijd dat er nog niet aan het bestaan van een persoonlijke God getwijfeld werd. De tijd dat de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek van God, woord voor woord gelooft werd.+Laten we teruggaan naar de tijd dat er nog niet aan het bestaan van een persoonlijke God getwijfeld werd. De tijd dat de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek van God, woord voor woord geloofd werd.
  
-In deze Bijbel manifesteert God Zich op een speciale plek op aarde. Deze plek wordt de “tempel” genoemd. Een plek die volgens een Bijbelverhaal door koning Sjlomoh((Salomo.)) gebouwd is.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Koningen+6&id17=1&l=nl&set=10|1 Koningen 6]].))+Volgens deze Bijbel manifesteert God zich op een speciale plek op aarde. Deze plek wordt de “tempel” genoemd. Een plek die volgens een Bijbelverhaal door koning Sjlomoh((Salomo.)) gebouwd is.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=10&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoekenl=nl&set=10|1 Koningen 6]].))
  
-Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor tempel is //hechal//. //Hechal// is verwant met het woordje //kol//, dat ‘alles’ betekent. //Hechal// zou je kunnen vertalen als ‘dat wat alles is’. Alleen God kan alles zijn.+Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor tempel is //hēchal//. //Hēchal// is verwant met het woordje //kol//, dat ‘alles’ betekent. //Hēchal// zou je kunnen vertalen als ‘dat wat alles is’. 
  
-De tempel bevat dus God.+Alleen God kan alles zijn. De tempel bevat dus God.
  
-Maar hoe kan een aardse plek God bevatten, vraagt koning Sjlomoh zich af. God is  zo groot dat zelfs de hemel Hem niet kan bevatten.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kon+8%3A27&id47=1&l=nl&set=10|1 Koningen 8:27]]))+Maar hoe kan een aardse plek God bevatten, vraagt koning Sjlomoh zich af. God is  zo groot dat zelfs de hemel Hem niet kan bevatten.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=10&cs-bijbelhoofdstuk-2=8&cs-versnummer-3=27-27&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|1 Koningen 8:27]].))
  
-Toch wil God daar wonen. Met Zijn Naam.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kon+8%3A12-53&id47=1&l=nl&set=10|1 Koningen 8:12-53]].)) Door die Naam uit te spreken, kunnen bezoekers van die tempel zich richten tot Degene Die door niets en niemand te bevatten is.((Whitlau, Eli, //Tenachon. De profeten//, p. 72.))+Toch wil God daar wonen. Met Zijn Naam.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=10&cs-bijbelhoofdstuk-2=8&cs-versnummer-3=12-53&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|1 Koningen 8:12-53]].)) Door die Naam uit te spreken, kunnen bezoekers van die tempel zich richten tot Degene die door niets en niemand te bevatten is.((Whitlau, Eli, //Tenachon. De profeten//, p. 72.))
  
 De Bijbelse God is een tegenstrijdige God. Hij is boven alles verheven en daalt toch af in een aardse plek, een tempel waar wij tot Hem kunnen bidden. De Bijbelse God is een tegenstrijdige God. Hij is boven alles verheven en daalt toch af in een aardse plek, een tempel waar wij tot Hem kunnen bidden.
Regel 82: Regel 82:
 ====2.2. Het lichaam==== ====2.2. Het lichaam====
  
-In het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] beweert een joodse man dat zijn eigen lichaam Gods tempel is. Die man is [[wieisjezus|Jezus]], degene die de christenen als de stichter van hun godsdienst beschouwen.+In het [[degeschiedenisvanhethebreeuws#5.1. Het Nieuwe Testament|Nieuwe Testament]] beweert een Joodse man dat zijn eigen lichaam Gods tempel is. Die man is [[wieisjezus|Jezus]], degene die de christenen als de stichter van hun godsdienst beschouwen.
  
 Jezus beweert dus dat God in zijn lichaam woont.  Jezus beweert dus dat God in zijn lichaam woont. 
Regel 94: Regel 94:
 Jezus’ lichaam stierf en God vertrok uit Zijn tempel. Jezus’ lichaam stierf en God vertrok uit Zijn tempel.
  
-Deze tempel, had Jezus echter gezegd, die kun je afbreken, maar ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+2%3A19-21&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Joh 2:19-21]].))+Deze tempel, had Jezus echter gezegd, die kun je afbreken, maar ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=43&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=19-21&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Johannes 2:19-21]].))
  
 Op het geloof in die uitspraak is heel het christendom gebaseerd. Op het geloof in die uitspraak is heel het christendom gebaseerd.
Regel 102: Regel 102:
 {{ http://1.bp.blogspot.com/-JG-AgDnHEUs/T4oI0d6SulI/AAAAAAAADo0/_1LNSsxnopQ/s1600/Anastasis-Kakopetria+Cipru+XII.jpg?600 = |Een opstandingsicoon uit Kakopetria, Cyprus }} {{ http://1.bp.blogspot.com/-JG-AgDnHEUs/T4oI0d6SulI/AAAAAAAADo0/_1LNSsxnopQ/s1600/Anastasis-Kakopetria+Cipru+XII.jpg?600 = |Een opstandingsicoon uit Kakopetria, Cyprus }}
  
-Ook de Nieuwtestamentische evangelisten beweren dat Jezus leeft. Hun evangeliën eindigen met verhalen waarin Jezus levend aan zijn leerlingen verschijnt. Mattheüs eindigt zijn evangelie zelfs met de belofte van Jezus dat hij altijd bij hen zal blijven.(([[ http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matthe%FCs+28%3A20&id47=1&l=nl&set=10|Mattheüs 28:20]].))+Ook de Nieuwtestamentische evangelisten beweren dat Jezus leeft. Hun evangeliën eindigen met verhalen waarin Jezus levend aan zijn leerlingen verschijnt.
  
 Ook nu nog geloven christenen dat Gods tempel weer intact is, dat God, in Jezus, bij hen is. Ook nu nog geloven christenen dat Gods tempel weer intact is, dat God, in Jezus, bij hen is.
  
-Volgens de Nieuwtestamentische schrijver Paulus vormen alle lichamen van Jezus’ volgelingen samen “Jezus’ lichaam”. Paulus noemt die lichamen daarom “tempels van de heilige Geest”(([[ http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs+6%3A19&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|1 Korintiërs 6:19]].)), tempels waar God is, waar je tot God kunt bidden.+Volgens de Nieuwtestamentische schrijver Paulus vormen alle lichamen van Jezus’ volgelingen samen “Jezus’ lichaam”. Paulus noemt die lichamen daarom “tempels van de heilige Geest”(([[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=46&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=19-19&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|1 Korintiërs 6:19]].)), tempels waar God is, waar je tot God kunt bidden.
  
  
Regel 115: Regel 115:
 ====3.1. Middeleeuwse vaders==== ====3.1. Middeleeuwse vaders====
  
-In de Middeleeuwen is dit geloof gemeengoed geworden. +In de middeleeuwen is dit geloof gemeengoed geworden. 
  
-Toch veranderde er iets essentieels. Volgens de Middeleeuwers was God zo verheven dat ze nog maar moeilijk konden voorstellen dat Hij zich vertrouwelijk met hen inliet. +Toch veranderde er iets essentieels. Volgens de middeleeuwers was God zo verheven dat ze nog maar moeilijk konden voorstellen dat Hij zich vertrouwelijk met hen inliet. 
  
 Jezus noemde die God zijn “Hemelse Vader”. Het woordje “Vader” drukte Gods nabijheid uit en het woordje “Hemelse” Zijn verhevenheid. Jezus noemde die God zijn “Hemelse Vader”. Het woordje “Vader” drukte Gods nabijheid uit en het woordje “Hemelse” Zijn verhevenheid.
  
-Ook Jezus’ volgelingen noemde God hun “Vader”.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matteus+6%3A6-13&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|Matteus 6:6-13]].))+Ook Jezus’ volgelingen noemde God hun “Vader”.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=6-13&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Matteus 6:6-13]].))
  
-Jezus’ middeleeuwse volgelingen benadrukten echter Gods verhevenheid. Voor hen was God Iemand die samen met Zijn zoon Jezus in de hemel woont en van daaruit over Zijn aardse kinderen de scepter zwaaide.+Jezus’ middeleeuwse volgelingen benadrukten echter Gods verhevenheid. Voor hen was God iemand die samen met Zijn zoon Jezus in de hemel woont en van daaruit over Zijn aardse kinderen de scepter zwaaide.
  
 De afstand kon alleen maar overbrugd worden door tussenvaders: De afstand kon alleen maar overbrugd worden door tussenvaders:
Regel 130: Regel 130:
   - Wereldlijke vaders.   - Wereldlijke vaders.
  
-De belangrijkste geestelijke vaders waren de heiligen. Heiligen zijn voorbeeldige christenen die al gestorven zijn en nu in de hemel bij God vertoeven. Daar kunnen zij je gebeden, die je naar Hem toezend, onder Zijn aandacht brengen. +De belangrijkste geestelijke vaders waren de heiligen. Heiligen zijn voorbeeldige christenen die al gestorven zijn en nu in de hemel bij God vertoeven. Daar kunnen zij je gebeden, die je naar Hem toezendt, onder Zijn aandacht brengen. 
  
 Om hen voor je te winnen kon je het beste toetreden tot één van de  kloostergroepen. De historicus George Duby((Red. Duby, George (1988) //Geschiedenis van het persoonlijk leven. Van het feodale Europa tot de renaissance//, p. 31.)) beschrijft het kloosterleven als een ‘//immens huishouden//’ dat verdeeld was over talloze woningen. Elk van deze woningen stond onder de bescherming van een heilige. Om hen voor je te winnen kon je het beste toetreden tot één van de  kloostergroepen. De historicus George Duby((Red. Duby, George (1988) //Geschiedenis van het persoonlijk leven. Van het feodale Europa tot de renaissance//, p. 31.)) beschrijft het kloosterleven als een ‘//immens huishouden//’ dat verdeeld was over talloze woningen. Elk van deze woningen stond onder de bescherming van een heilige.
Regel 152: Regel 152:
 ====3.2. Moderne zonen==== ====3.2. Moderne zonen====
  
-De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Revolutie|Franse revolutie]] aan het einde van de 18e eeuw, zou je kunnen beschouwen als een protestbeweging tegen al die middeleeuwse vaders.+De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Revolutie|Franse Revolutie]] aan het einde van de 18e eeuw, zou je kunnen beschouwen als een protestbeweging tegen al die middeleeuwse vaders.
  
 De aardse zonen waren inmiddels zo zelfverzekerd geworden dat ze geen tussenvaders meer nodig hadden. De aardse zonen waren inmiddels zo zelfverzekerd geworden dat ze geen tussenvaders meer nodig hadden.
  
-Dat betekende echter niet dat ze zich nu rechtstreeks tot hun Goddelijke Vader richtten. God was voor hen een vaag Wezen geworden, dat Zich niet meer met hun levens bemoeide.+Dat betekende echter niet dat ze zich nu rechtstreeks tot hun Goddelijke Vader richtten. God was voor hen een vaag Wezen geworden, dat zich niet meer met hun levens bemoeide.
  
-De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/De_verlichting|verlichtingsfilosofen]], de denkers die de Franse revolutie hadden voorbereid, hadden hen het   [[http://nl.wikipedia.org/wiki/De%C3%AFsme|deïsme]] bijgebracht. +De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/De_verlichting|verlichtingsfilosofen]], de denkers die de Franse Revolutie hadden voorbereid, hadden hen het   [[http://nl.wikipedia.org/wiki/De%C3%AFsme|deïsme]] bijgebracht. 
  
 Eén van hen was de Franse denker [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Voltaire|Voltaire]]. Voltaire geloofde dat God ooit de wereld geschapen heeft, maar daarna Zijn handen er vanaf getrokken had.  Eén van hen was de Franse denker [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Voltaire|Voltaire]]. Voltaire geloofde dat God ooit de wereld geschapen heeft, maar daarna Zijn handen er vanaf getrokken had. 
Regel 180: Regel 180:
 La Mettrie zegt niet onomwonden dat hij voor het atheïsme kiest. Toch merkt hij op dat de bestudering van de natuur ‘//alleen maar//’ kan ‘//leiden tot ongelovigheid, zoals uit de manier van denken blijkt van haar succesvolste onderzoekers//’. La Mettrie zegt niet onomwonden dat hij voor het atheïsme kiest. Toch merkt hij op dat de bestudering van de natuur ‘//alleen maar//’ kan ‘//leiden tot ongelovigheid, zoals uit de manier van denken blijkt van haar succesvolste onderzoekers//’.
  
-De Middeleeuwse christenen hadden hun Goddelijke Vader ver van hun aardse leven in de hemel geplaatst en nu had een van hun nazaten openlijk gezegd dat hij die Vader en Zijn hemel voor dat aardse leven niet meer nodig had.+De middeleeuwse christenen hadden hun Goddelijke Vader ver van hun aardse leven in de hemel geplaatst en nu had een van hun nazaten openlijk gezegd dat hij die Vader en Zijn hemel voor dat aardse leven niet meer nodig had.
  
  
Regel 189: Regel 189:
 ====4.1. Er is geen God==== ====4.1. Er is geen God====
  
-De 19e eeuwse filosoof [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Feuerbach|Ludwig Feuerbach]] wordt wel beschouwd als de eerste serieuze atheïst.+De 19e-eeuwse filosoof [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Feuerbach|Ludwig Feuerbach]] wordt wel beschouwd als de eerste serieuze atheïst.
  
 Voor zijn leermeester, [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel|Hegel]] was God nog //alles//. Wat wij wereld noemen is God, zei Hegel. En wijzelf zijn ook God. Het enige verschil tussen God en ons is dat God één is en wij niet.  Voor zijn leermeester, [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel|Hegel]] was God nog //alles//. Wat wij wereld noemen is God, zei Hegel. En wijzelf zijn ook God. Het enige verschil tussen God en ons is dat God één is en wij niet. 
Regel 197: Regel 197:
 Voor Hegel draait alles nog om God. Ook de mensen, die altijd met elkaar overhoop liggen, interesseren hem, maar alleen om ze in zijn systeem weer bij elkaar te brengen. Om “God” van hen te maken.  Voor Hegel draait alles nog om God. Ook de mensen, die altijd met elkaar overhoop liggen, interesseren hem, maar alleen om ze in zijn systeem weer bij elkaar te brengen. Om “God” van hen te maken. 
  
-Maar wat bedoelt Hegel als hij “God” zegt? Niet Degene Die ons schept en zich van moment tot moment met ons leven bemoeit. Ook niet Degene die ons na de schepping met rust laat om alles zelf uit te zoeken. +Maar wat bedoelt Hegel als hij “God” zegt? Niet Degene die ons schept en zich van moment tot moment met ons leven bemoeit. Ook niet Degene die ons na de schepping met rust laat om alles zelf uit te zoeken. 
  
 God is bij Hegel het Geheel.  God is bij Hegel het Geheel. 
Regel 215: Regel 215:
 Denk maar aan de moraal, zegt hij. De moraal krijgt voor ons mensen pas absolute geldigheid als we denken dat Gód haar heeft ingesteld, als we geloven dat Gód ziet wat we verkeerd doen en, als Gód, de macht heeft om ons daarvoor te straffen. Ons eígen geweten achten we daartoe niet in staat. Dat is te beperkt, omdat wijzelf te beperkt zijn. We scheiden het daarom van ons af en maken er een Goddelijke wet van. Denk maar aan de moraal, zegt hij. De moraal krijgt voor ons mensen pas absolute geldigheid als we denken dat Gód haar heeft ingesteld, als we geloven dat Gód ziet wat we verkeerd doen en, als Gód, de macht heeft om ons daarvoor te straffen. Ons eígen geweten achten we daartoe niet in staat. Dat is te beperkt, omdat wijzelf te beperkt zijn. We scheiden het daarom van ons af en maken er een Goddelijke wet van.
  
-Ook gebed komt volgens Feuerbach voort uit ons minderwaardigheidsgevoel. ‘//Gebed//’, zegt hij, ‘//is de dialoog van de mens met zichzélf, met zijn hart//’. Als we bidden, spreken wij onze wensen uit. Onze wensen om gelukkig te zijn. Maar we denken dat dit geluk ons pas ten deel kan vallen als we bij Iemand aankloppen Die machtig genoeg is om onze wensen te vervullen.+Ook gebed komt volgens Feuerbach voort uit ons minderwaardigheidsgevoel. ‘//Gebed//’, zegt hij, ‘//is de dialoog van de mens met zichzélf, met zijn hart//’. Als we bidden, spreken wij onze wensen uit. Onze wensen om gelukkig te zijn. Maar we denken dat dit geluk ons pas ten deel kan vallen als we bij Iemand aankloppen die machtig genoeg is om onze wensen te vervullen.
  
 {{ god_feuerbach.png?500 }} {{ god_feuerbach.png?500 }}
Regel 227: Regel 227:
 Wanneer we volwassen willen worden en een bijdrage willen leveren aan de samenleving moeten we atheïsten worden.  Wanneer we volwassen willen worden en een bijdrage willen leveren aan de samenleving moeten we atheïsten worden. 
  
-Hegel zou het niet met hem eens zijn. Hegel zou er op wijzen dat échte godsdienst een zaak van het verstand is.+Hegel zou het niet met hem eens zijn. Hegel zou erop wijzen dat échte godsdienst een zaak van het verstand is.
  
 Ook Feuerbach vindt het verstand belangrijk. Hij noemt het ‘//dat deel van onze natuur//’ dat ‘//neutraal//’ is, dat ‘//onbewogen//’ is, dat je niet ‘//om//’ kunt ‘//kopen//’, dat zich niet ‘//overgeeft aan illusies//’. Het verstand is voor Feuerbach dus iets objectiefs. Ook ziet hij het als iets universeels. Het verstand, zegt Feuerbach, is het bewustzijn van de natuurwetten zelf. Zoiets stoort zich niet aan de grenzen van het lichaam en het ik.  Ook Feuerbach vindt het verstand belangrijk. Hij noemt het ‘//dat deel van onze natuur//’ dat ‘//neutraal//’ is, dat ‘//onbewogen//’ is, dat je niet ‘//om//’ kunt ‘//kopen//’, dat zich niet ‘//overgeeft aan illusies//’. Het verstand is voor Feuerbach dus iets objectiefs. Ook ziet hij het als iets universeels. Het verstand, zegt Feuerbach, is het bewustzijn van de natuurwetten zelf. Zoiets stoort zich niet aan de grenzen van het lichaam en het ik. 
Regel 311: Regel 311:
 Met een ploeg gaat Stirner door het menselijke gedachtegoed en hij laat er niets van heel. Met God schaft hij de hele “bovenverdieping” af. Alles wat boven de sterfelijke mens, de mens van vlees en bloed uitgaat, gooit hij weg. Met een ploeg gaat Stirner door het menselijke gedachtegoed en hij laat er niets van heel. Met God schaft hij de hele “bovenverdieping” af. Alles wat boven de sterfelijke mens, de mens van vlees en bloed uitgaat, gooit hij weg.
  
-Maar kunnen wij zo wel leven? Verliezen wij met ons geloof in God of in Zijn placebo’s niet tegelijkertijd onze levenslust?+Maar kunnen wij zo wel leven? Verliezen wij met ons geloof in God of in de placebo’s die wij maakten om Hem te vervangen niet tegelijkertijd onze levenslust?
  
 Dat vroeg [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche|Friedrich Nietzsche]] zich af. Dat vroeg [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche|Friedrich Nietzsche]] zich af.
  
-De overeenkomsten tussen Nietzsches gedachtegoed en dat van Stirner zijn frappant.((Bernd A. Laska denkt dat Nietzsche sterk door Stirner beïnvloed is. Zie [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlnietzsche.html|Nietzsches initiële crisis]], [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlinnuce.html|Max Stirner, een duurzame dissident]] en [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlmsnega.html|De negatie van het irrationele superego bij Max Stirner]]. Zie ook de wikipediapagina [[http://wapedia.mobi/nl/De_relatie_tussen_Friedrich_Nietzsche_en_Max_Stirner|De relatie tussen Friedrich Nietzsche en Max Stirner]].)) Toch is Nietzsche een heel ander mens als Stirner. Stirner is een verstandsmens die met ijzeren redeneringen elk geloof onderuithaalt. Nietzsche is een gevoelsmens, iemand die aan den lijve voelt wat een leven zonder God betekent. +De overeenkomsten tussen Nietzsches gedachtegoed en dat van Stirner zijn frappant.((Bernd A. Laska denkt dat Nietzsche sterk door Stirner beïnvloed is. Zie [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlnietzsche.html|Nietzsches initiële crisis]], [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlinnuce.html|Max Stirner, een duurzame dissident]] en [[http://www.lsr-projekt.de/poly/nlmsnega.html|De negatie van het irrationele superego bij Max Stirner]]. Zie ook de wikipediapagina [[http://nl.wikipedia.org/wiki/De_relatie_tussen_Friedrich_Nietzsche_en_Max_Stirner|De relatie tussen Friedrich Nietzsche en Max Stirner]].)) Toch is Nietzsche een heel ander mens als Stirner. Stirner is een verstandsmens die met ijzeren redeneringen elk geloof onderuit haalt. Nietzsche is een gevoelsmens, iemand die aan den lijve voelt wat een leven zonder God betekent. 
  
  
Regel 363: Regel 363:
 Het hoge woord is eruit. We moeten zelf Goden worden.  Het hoge woord is eruit. We moeten zelf Goden worden. 
  
-Worden? Zijn we dat dan al niet? Volgens Feuerbach hebben wij onze God zelf gemaakt. Wij zijn dus de Goden van onze God! Dan kunnen we Hem toch ook weer aan de kant zetten? Trouwens, als Hij het loodje kan leggen, betekent dat toch alleen maar dat Hij niets voorstelt? Een beetje meer zelfvertrouwen, dwaasje. Wij zijn de Scheppers van onze wereld, van onszelf en zelfs van onze eigen Schepper!((Idem, p. 179-181.))+Worden? Zijn we dat dan al niet? Volgens Feuerbach hebben wij onze God zelf gemaakt. Wij zijn dus de goden van onze God! Dan kunnen we Hem toch ook weer aan de kant zetten? Trouwens, als Hij het loodje kan leggen, betekent dat toch alleen maar dat Hij niets voorstelt? Een beetje meer zelfvertrouwen, dwaasje. Wij zijn de Scheppers van onze wereld, van onszelf en zelfs van onze eigen Schepper!((Idem, p. 179-181.))
  
 Als de dwaas uitgesproken is, kijken de marktbezoekers hem dan ook verbaasd aan. Ze snappen werkelijk niet waar hij zich nu zo druk om maakt. Goden worden? Wij zijn al Goden! Als de dwaas uitgesproken is, kijken de marktbezoekers hem dan ook verbaasd aan. Ze snappen werkelijk niet waar hij zich nu zo druk om maakt. Goden worden? Wij zijn al Goden!
Regel 422: Regel 422:
   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]
   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]
-