Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
isgoddood [2012/11/21 16:48] – [2.2. Het lichaam] josquak | isgoddood [2014/11/27 16:22] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 12: | Regel 12: | ||
* Zo dichtbij kan komen dat dit contact toch tot stand komt. | * Zo dichtbij kan komen dat dit contact toch tot stand komt. | ||
- | Dit tegenstrijdige Wezen noemden zij “God”. Een God Die hun petje te boven ging, maar toch intiem met hen kon zijn. Een God Die de beperkingen miste die zijzelf hadden, maar toch persoonlijke trekken vertoonde. | + | Dit tegenstrijdige Wezen noemden zij “God”. Een God die hun petje te boven ging, maar toch intiem met hen kon zijn. Een God die de beperkingen miste die zijzelf hadden, maar toch persoonlijke trekken vertoonde. |
In de laatste decennia is het geloof in het bestaan van dit Wezen in het westen sterk afgenomen. Volgens Tom W. Smith, een onderzoeker aan de Universiteit van Chicago((Tom W, Smith (2012) [[http:// | In de laatste decennia is het geloof in het bestaan van dit Wezen in het westen sterk afgenomen. Volgens Tom W. Smith, een onderzoeker aan de Universiteit van Chicago((Tom W, Smith (2012) [[http:// | ||
Regel 56: | Regel 56: | ||
====2.1. De tempel==== | ====2.1. De tempel==== | ||
- | Laten we teruggaan naar de tijd dat er nog niet aan het bestaan van een persoonlijke God getwijfeld werd. De tijd dat de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek van God, woord voor woord gelooft | + | Laten we teruggaan naar de tijd dat er nog niet aan het bestaan van een persoonlijke God getwijfeld werd. De tijd dat de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek van God, woord voor woord geloofd |
- | In deze Bijbel manifesteert God Zich op een speciale plek op aarde. Deze plek wordt de “tempel” genoemd. Een plek die volgens een Bijbelverhaal door koning Sjlomoh((Salomo.)) gebouwd is.((Zie [[http:// | + | Volgens |
- | Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor tempel is //hechal//. //Hechal// is verwant met het woordje //kol//, dat ‘alles’ betekent. //Hechal// zou je kunnen vertalen als ‘dat wat alles is’. Alleen God kan alles zijn. | + | Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor tempel is //hēchal//. //Hēchal// is verwant met het woordje //kol//, dat ‘alles’ betekent. //Hēchal// zou je kunnen vertalen als ‘dat wat alles is’. |
- | De tempel bevat dus God. | + | Alleen God kan alles zijn. De tempel bevat dus God. |
- | Maar hoe kan een aardse plek God bevatten, vraagt koning Sjlomoh zich af. God is zo groot dat zelfs de hemel Hem niet kan bevatten.((Zie [[http:// | + | Maar hoe kan een aardse plek God bevatten, vraagt koning Sjlomoh zich af. God is zo groot dat zelfs de hemel Hem niet kan bevatten.((Zie [[http:// |
- | Toch wil God daar wonen. Met Zijn Naam.((Zie [[http:// | + | Toch wil God daar wonen. Met Zijn Naam.((Zie [[http:// |
De Bijbelse God is een tegenstrijdige God. Hij is boven alles verheven en daalt toch af in een aardse plek, een tempel waar wij tot Hem kunnen bidden. | De Bijbelse God is een tegenstrijdige God. Hij is boven alles verheven en daalt toch af in een aardse plek, een tempel waar wij tot Hem kunnen bidden. | ||
Regel 82: | Regel 82: | ||
====2.2. Het lichaam==== | ====2.2. Het lichaam==== | ||
- | In het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | + | In het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# |
Jezus beweert dus dat God in zijn lichaam woont. | Jezus beweert dus dat God in zijn lichaam woont. | ||
Regel 94: | Regel 94: | ||
Jezus’ lichaam stierf en God vertrok uit Zijn tempel. | Jezus’ lichaam stierf en God vertrok uit Zijn tempel. | ||
- | Deze tempel, had Jezus echter gezegd, die kun je afbreken, maar ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.((Zie [[http:// | + | Deze tempel, had Jezus echter gezegd, die kun je afbreken, maar ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.((Zie [[http:// |
Op het geloof in die uitspraak is heel het christendom gebaseerd. | Op het geloof in die uitspraak is heel het christendom gebaseerd. | ||
Regel 100: | Regel 100: | ||
In de oosterse kerken beeldt men Jezus’ lichaam vaak uit op het moment dat hij na drie dagen stralend van energie aan het dodenrijk ontsnapt. Op een icoon uit Cyprus trekt hij Adam, de Bijbelse voorvader van alle mensen, met zich mee: | In de oosterse kerken beeldt men Jezus’ lichaam vaak uit op het moment dat hij na drie dagen stralend van energie aan het dodenrijk ontsnapt. Op een icoon uit Cyprus trekt hij Adam, de Bijbelse voorvader van alle mensen, met zich mee: | ||
- | {{http:// | + | {{ http:// |
- | Ook de Nieuwtestamentische evangelisten beweren dat Jezus leeft. Hun evangeliën eindigen met verhalen waarin Jezus levend aan zijn leerlingen verschijnt. | + | Ook de Nieuwtestamentische evangelisten beweren dat Jezus leeft. Hun evangeliën eindigen met verhalen waarin Jezus levend aan zijn leerlingen verschijnt. |
Ook nu nog geloven christenen dat Gods tempel weer intact is, dat God, in Jezus, bij hen is. | Ook nu nog geloven christenen dat Gods tempel weer intact is, dat God, in Jezus, bij hen is. | ||
- | Volgens de Nieuwtestamentische schrijver Paulus vormen alle lichamen van Jezus’ volgelingen samen “Jezus’ lichaam”. Paulus noemt die lichamen daarom “tempels van de heilige Geest”(([[ http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs+6%3A19&id42=1&id47=1&id17=1&l=nl&set=10|1 Korintiërs 6:19]].)), tempels waar God is, waar je tot God kunt bidden. | + | Volgens de Nieuwtestamentische schrijver Paulus vormen alle lichamen van Jezus’ volgelingen samen “Jezus’ lichaam”. Paulus noemt die lichamen daarom “tempels van de heilige Geest”(([[http:// |
Regel 115: | Regel 115: | ||
====3.1. Middeleeuwse vaders==== | ====3.1. Middeleeuwse vaders==== | ||
- | In de Middeleeuwen | + | In de middeleeuwen |
- | Toch veranderde er iets essentieels. Volgens de Middeleeuwers | + | Toch veranderde er iets essentieels. Volgens de middeleeuwers |
Jezus noemde die God zijn “Hemelse Vader”. Het woordje “Vader” drukte Gods nabijheid uit en het woordje “Hemelse” Zijn verhevenheid. | Jezus noemde die God zijn “Hemelse Vader”. Het woordje “Vader” drukte Gods nabijheid uit en het woordje “Hemelse” Zijn verhevenheid. | ||
- | Ook Jezus’ volgelingen noemde God hun “Vader”.((Zie [[http:// | + | Ook Jezus’ volgelingen noemde God hun “Vader”.((Zie [[http:// |
- | Jezus’ middeleeuwse volgelingen benadrukten echter Gods verhevenheid. Voor hen was God Iemand | + | Jezus’ middeleeuwse volgelingen benadrukten echter Gods verhevenheid. Voor hen was God iemand |
De afstand kon alleen maar overbrugd worden door tussenvaders: | De afstand kon alleen maar overbrugd worden door tussenvaders: | ||
Regel 130: | Regel 130: | ||
- Wereldlijke vaders. | - Wereldlijke vaders. | ||
- | De belangrijkste geestelijke vaders waren de heiligen. Heiligen zijn voorbeeldige christenen die al gestorven zijn en nu in de hemel bij God vertoeven. Daar kunnen zij je gebeden, die je naar Hem toezend, onder Zijn aandacht brengen. | + | De belangrijkste geestelijke vaders waren de heiligen. Heiligen zijn voorbeeldige christenen die al gestorven zijn en nu in de hemel bij God vertoeven. Daar kunnen zij je gebeden, die je naar Hem toezendt, onder Zijn aandacht brengen. |
Om hen voor je te winnen kon je het beste toetreden tot één van de kloostergroepen. De historicus George Duby((Red. Duby, George (1988) // | Om hen voor je te winnen kon je het beste toetreden tot één van de kloostergroepen. De historicus George Duby((Red. Duby, George (1988) // | ||
Regel 152: | Regel 152: | ||
====3.2. Moderne zonen==== | ====3.2. Moderne zonen==== | ||
- | De [[http:// | + | De [[http:// |
De aardse zonen waren inmiddels zo zelfverzekerd geworden dat ze geen tussenvaders meer nodig hadden. | De aardse zonen waren inmiddels zo zelfverzekerd geworden dat ze geen tussenvaders meer nodig hadden. | ||
- | Dat betekende echter niet dat ze zich nu rechtstreeks tot hun Goddelijke Vader richtten. God was voor hen een vaag Wezen geworden, dat Zich niet meer met hun levens bemoeide. | + | Dat betekende echter niet dat ze zich nu rechtstreeks tot hun Goddelijke Vader richtten. God was voor hen een vaag Wezen geworden, dat zich niet meer met hun levens bemoeide. |
- | De [[http:// | + | De [[http:// |
Eén van hen was de Franse denker [[http:// | Eén van hen was de Franse denker [[http:// | ||
Regel 180: | Regel 180: | ||
La Mettrie zegt niet onomwonden dat hij voor het atheïsme kiest. Toch merkt hij op dat de bestudering van de natuur ‘//alleen maar//’ kan ‘//leiden tot ongelovigheid, | La Mettrie zegt niet onomwonden dat hij voor het atheïsme kiest. Toch merkt hij op dat de bestudering van de natuur ‘//alleen maar//’ kan ‘//leiden tot ongelovigheid, | ||
- | De Middeleeuwse | + | De middeleeuwse |
Regel 189: | Regel 189: | ||
====4.1. Er is geen God==== | ====4.1. Er is geen God==== | ||
- | De 19e eeuwse filosoof [[http:// | + | De 19e-eeuwse filosoof [[http:// |
Voor zijn leermeester, | Voor zijn leermeester, | ||
Regel 197: | Regel 197: | ||
Voor Hegel draait alles nog om God. Ook de mensen, die altijd met elkaar overhoop liggen, interesseren hem, maar alleen om ze in zijn systeem weer bij elkaar te brengen. Om “God” van hen te maken. | Voor Hegel draait alles nog om God. Ook de mensen, die altijd met elkaar overhoop liggen, interesseren hem, maar alleen om ze in zijn systeem weer bij elkaar te brengen. Om “God” van hen te maken. | ||
- | Maar wat bedoelt Hegel als hij “God” zegt? Niet Degene | + | Maar wat bedoelt Hegel als hij “God” zegt? Niet Degene |
God is bij Hegel het Geheel. | God is bij Hegel het Geheel. | ||
Regel 215: | Regel 215: | ||
Denk maar aan de moraal, zegt hij. De moraal krijgt voor ons mensen pas absolute geldigheid als we denken dat Gód haar heeft ingesteld, als we geloven dat Gód ziet wat we verkeerd doen en, als Gód, de macht heeft om ons daarvoor te straffen. Ons eígen geweten achten we daartoe niet in staat. Dat is te beperkt, omdat wijzelf te beperkt zijn. We scheiden het daarom van ons af en maken er een Goddelijke wet van. | Denk maar aan de moraal, zegt hij. De moraal krijgt voor ons mensen pas absolute geldigheid als we denken dat Gód haar heeft ingesteld, als we geloven dat Gód ziet wat we verkeerd doen en, als Gód, de macht heeft om ons daarvoor te straffen. Ons eígen geweten achten we daartoe niet in staat. Dat is te beperkt, omdat wijzelf te beperkt zijn. We scheiden het daarom van ons af en maken er een Goddelijke wet van. | ||
- | Ook gebed komt volgens Feuerbach voort uit ons minderwaardigheidsgevoel. ‘// | + | Ook gebed komt volgens Feuerbach voort uit ons minderwaardigheidsgevoel. ‘// |
{{ god_feuerbach.png? | {{ god_feuerbach.png? | ||
Regel 227: | Regel 227: | ||
Wanneer we volwassen willen worden en een bijdrage willen leveren aan de samenleving moeten we atheïsten worden. | Wanneer we volwassen willen worden en een bijdrage willen leveren aan de samenleving moeten we atheïsten worden. | ||
- | Hegel zou het niet met hem eens zijn. Hegel zou er op wijzen dat échte godsdienst een zaak van het verstand is. | + | Hegel zou het niet met hem eens zijn. Hegel zou erop wijzen dat échte godsdienst een zaak van het verstand is. |
Ook Feuerbach vindt het verstand belangrijk. Hij noemt het ‘//dat deel van onze natuur//’ dat ‘// | Ook Feuerbach vindt het verstand belangrijk. Hij noemt het ‘//dat deel van onze natuur//’ dat ‘// | ||
Regel 311: | Regel 311: | ||
Met een ploeg gaat Stirner door het menselijke gedachtegoed en hij laat er niets van heel. Met God schaft hij de hele “bovenverdieping” af. Alles wat boven de sterfelijke mens, de mens van vlees en bloed uitgaat, gooit hij weg. | Met een ploeg gaat Stirner door het menselijke gedachtegoed en hij laat er niets van heel. Met God schaft hij de hele “bovenverdieping” af. Alles wat boven de sterfelijke mens, de mens van vlees en bloed uitgaat, gooit hij weg. | ||
- | Maar kunnen wij zo wel leven? Verliezen wij met ons geloof in God of in Zijn placebo’s niet tegelijkertijd onze levenslust? | + | Maar kunnen wij zo wel leven? Verliezen wij met ons geloof in God of in de placebo’s |
Dat vroeg [[http:// | Dat vroeg [[http:// | ||
- | De overeenkomsten tussen Nietzsches gedachtegoed en dat van Stirner zijn frappant.((Bernd A. Laska denkt dat Nietzsche sterk door Stirner beïnvloed is. Zie [[http:// | + | De overeenkomsten tussen Nietzsches gedachtegoed en dat van Stirner zijn frappant.((Bernd A. Laska denkt dat Nietzsche sterk door Stirner beïnvloed is. Zie [[http:// |
Regel 363: | Regel 363: | ||
Het hoge woord is eruit. We moeten zelf Goden worden. | Het hoge woord is eruit. We moeten zelf Goden worden. | ||
- | Worden? Zijn we dat dan al niet? Volgens Feuerbach hebben wij onze God zelf gemaakt. Wij zijn dus de Goden van onze God! Dan kunnen we Hem toch ook weer aan de kant zetten? Trouwens, als Hij het loodje kan leggen, betekent dat toch alleen maar dat Hij niets voorstelt? Een beetje meer zelfvertrouwen, | + | Worden? Zijn we dat dan al niet? Volgens Feuerbach hebben wij onze God zelf gemaakt. Wij zijn dus de goden van onze God! Dan kunnen we Hem toch ook weer aan de kant zetten? Trouwens, als Hij het loodje kan leggen, betekent dat toch alleen maar dat Hij niets voorstelt? Een beetje meer zelfvertrouwen, |
Als de dwaas uitgesproken is, kijken de marktbezoekers hem dan ook verbaasd aan. Ze snappen werkelijk niet waar hij zich nu zo druk om maakt. Goden worden? Wij zijn al Goden! | Als de dwaas uitgesproken is, kijken de marktbezoekers hem dan ook verbaasd aan. Ze snappen werkelijk niet waar hij zich nu zo druk om maakt. Goden worden? Wij zijn al Goden! | ||
Regel 422: | Regel 422: | ||
* [[premodern_modern_postmodern|Premodern, | * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, | ||
* [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern? | * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern? | ||
- | |||