Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
hoechristenenhetoudetestamentlezen [2015/06/02 13:50] – josquak | hoechristenenhetoudetestamentlezen [2015/12/01 16:43] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 185: | Regel 185: | ||
Voor hem en zijn navolgers is het Oude Testament alleen nog maar een boek van en over joden van vroeger. De schrijvers van het Nieuwe Testament, die teksten uit het Oude Testament toepasten op Jezus, hebben aan “inlegkunde” gedaan. Daarmee probeerden ze hun volksgenoten te verleiden om christen te worden. | Voor hem en zijn navolgers is het Oude Testament alleen nog maar een boek van en over joden van vroeger. De schrijvers van het Nieuwe Testament, die teksten uit het Oude Testament toepasten op Jezus, hebben aan “inlegkunde” gedaan. Daarmee probeerden ze hun volksgenoten te verleiden om christen te worden. | ||
- | Als dit waar is, kun je volgens Kohlbrugge alleen maar concluderen dat de joden gelijk hadden die in Jezus een bedrieger | + | Als dit waar is, kun je volgens Kohlbrugge alleen maar concluderen dat de joden gelijk hadden die in de schrijvers van het Nieuwe Testament bedriegers |
In zijn boek [[http:// | In zijn boek [[http:// | ||
Regel 207: | Regel 207: | ||
Het historische document dat Oude Testament heet, is volgens dat onderzoek tot in haar kern een samenraapsel van vele geschriften. Geschriften van schrijvers die het onderling op veel punten oneens zijn. Op zo’n vat van tegenstrijdigheden kan het Nieuwe Testament natuurlijk niet gefundeerd worden. | Het historische document dat Oude Testament heet, is volgens dat onderzoek tot in haar kern een samenraapsel van vele geschriften. Geschriften van schrijvers die het onderling op veel punten oneens zijn. Op zo’n vat van tegenstrijdigheden kan het Nieuwe Testament natuurlijk niet gefundeerd worden. | ||
- | De Nieuwtestamentische schrijvers hadden dat wel gedaan, maar die dachten nog dat het Oude Testament een éénheid vormde en van Goddelijke afkomst was. Hetzelfde gold voor hun hoofdpersoon Jezus. Volgens de geleerden waren Jezus’ aanspraken en die van de Nieuwtestamentische | + | De Nieuwtestamentische schrijvers hadden dat wel gedaan, maar die dachten nog dat het Oude Testament een éénheid vormde en van Goddelijke afkomst was. |
+ | |||
+ | Zonder Oudtestamentische basis komt veel van wat deze schrijvers | ||
In 1835 schreef [[http:// | In 1835 schreef [[http:// | ||
Regel 221: | Regel 223: | ||
Het verhaal van Jezus’ leven kwam er nog slechter van af. Alles wat daarin bovennatuurlijk aandeed, zagen zij als mythen. Ook titels als “Verlosser”, | Het verhaal van Jezus’ leven kwam er nog slechter van af. Alles wat daarin bovennatuurlijk aandeed, zagen zij als mythen. Ook titels als “Verlosser”, | ||
- | * Jezus is geboren in Nazareth in de tijd van Herodes de Grote. | + | * Jezus is geboren in [[http:// |
* Jezus was de zoon van Maria en een menselijke vader die misschien Jozef heette. | * Jezus was de zoon van Maria en een menselijke vader die misschien Jozef heette. | ||
- | * Jezus genas mensen van ziekten die wij nu [[http:// | ||
* Jezus kon niet lezen of schrijven en kende het Oude Testament dus alleen van horen zeggen. | * Jezus kon niet lezen of schrijven en kende het Oude Testament dus alleen van horen zeggen. | ||
- | * Jezus werd gearresteerd in Jeruzalem en gekruisigd door de Romeinen, niet omdat hij beweerde dat hij de Messias was, maar omdat hij een lastpost was. | + | |
+ | * Jezus genas mensen van ziekten die wij nu [[http:// | ||
+ | | ||
Stuk voor stuk zijn dat feiten die niets bijzonders van hem maken. | Stuk voor stuk zijn dat feiten die niets bijzonders van hem maken. | ||
Regel 231: | Regel 234: | ||
Het bijzondere van Jezus zit hem in de door het //Jesus Seminar// geselecteerde woorden. Uitspraken over God en de mensen waarmee hij de joodse godsdienst en samenleving van die tijd overhoop gooide. Gezegden die hem zowel losmaken van zijn joodse omgeving als van het gedachtegoed van zijn christelijke volgelingen. | Het bijzondere van Jezus zit hem in de door het //Jesus Seminar// geselecteerde woorden. Uitspraken over God en de mensen waarmee hij de joodse godsdienst en samenleving van die tijd overhoop gooide. Gezegden die hem zowel losmaken van zijn joodse omgeving als van het gedachtegoed van zijn christelijke volgelingen. | ||
- | Een mens van vlees en bloed wordt hij er niet van. Hij blijft een “sprekend hoofd”, een hoeveelheid wijze woorden. Hooguit maakt dat van hem een rebel die eerder zou passen in ons huidige | + | Een mens van vlees en bloed wordt hij er niet van. Hij blijft een “sprekend hoofd”, een hoeveelheid wijze woorden. Hooguit maakt dat van hem een rebel, die eerder zou passen in ons huidige |
In de 19e eeuw waarschuwde Kohlbrugge al voor het doorknippen van de lijnen tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | In de 19e eeuw waarschuwde Kohlbrugge al voor het doorknippen van de lijnen tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | ||
- | Wanneer je in het Oude Testament slechts een puur historisch document ziet, stort het hele Nieuwe Testament in elkaar. Over blijft | + | Wanneer je in het Oude Testament slechts een puur historisch document ziet, stort het hele Nieuwe Testament in elkaar. Over blijven |
Regel 293: | Regel 296: | ||
Hun alledaagse bezigheden worden regelmatig doorkruist door iets wonderbaarlijks. Dan laat hun God iets van zich horen, soms op een hele plastische manier. Als wij nog in God geloven, stellen we Hem ons voor als een geest, dus wanneer Hij bij Abraham in een menselijke gedaante op bezoek komt, doet ons dat vreemd aan.(([[http:// | Hun alledaagse bezigheden worden regelmatig doorkruist door iets wonderbaarlijks. Dan laat hun God iets van zich horen, soms op een hele plastische manier. Als wij nog in God geloven, stellen we Hem ons voor als een geest, dus wanneer Hij bij Abraham in een menselijke gedaante op bezoek komt, doet ons dat vreemd aan.(([[http:// | ||
- | Ook aan de woorden die God tijdens | + | Ook aan de woorden die God in dit soort verhalen |
Erger nog vinden we de Bijbelpassages waarin God opdracht geeft om de overtreders van Zijn regels op een voor ons barbaarse manier te straffen. Om nog maar te zwijgen over passages waarin Hij Zijn volgelingen oorlog laat voeren met andere volkeren met de opdracht hen met vrouwen en kinderen uit te roeien. | Erger nog vinden we de Bijbelpassages waarin God opdracht geeft om de overtreders van Zijn regels op een voor ons barbaarse manier te straffen. Om nog maar te zwijgen over passages waarin Hij Zijn volgelingen oorlog laat voeren met andere volkeren met de opdracht hen met vrouwen en kinderen uit te roeien. | ||
- | Zonder de oude kerkelijke uitlegtraditie kunnen we in dit soort passages maar moeilijk een geestelijke zin ontdekken. | + | Zonder de oude kerkelijke uitlegtraditie kunnen we in dit soort passages maar moeilijk een geestelijke zin ontdekken. |
Is deze Oudtestamentische God wel dezelfde als de Vader waar Jezus zo vertrouwelijk mee omging? Die laatste God ervaren wij als een liefdevolle God. Over die God spreekt het Nieuwe Testament. Aan dat boek geven wij, // | Is deze Oudtestamentische God wel dezelfde als de Vader waar Jezus zo vertrouwelijk mee omging? Die laatste God ervaren wij als een liefdevolle God. Over die God spreekt het Nieuwe Testament. Aan dat boek geven wij, // | ||
Regel 386: | Regel 389: | ||
Eerst was dat nog een mondeling gebeuren, | Eerst was dat nog een mondeling gebeuren, | ||
- | Kerkvader [[http:// | + | Kerkvader [[http:// |
Regel 398: | Regel 401: | ||
Andere documenten met vragen zijn: | Andere documenten met vragen zijn: | ||
- | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] | + | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] |
+ | * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]] | ||
* [[overdereligies|Over de religies]] | * [[overdereligies|Over de religies]] | ||
* [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
- | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | + | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] |