Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
hoechristenenhetoudetestamentlezen [2015/04/06 17:26] – josquak | hoechristenenhetoudetestamentlezen [2015/12/01 16:43] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 185: | Regel 185: | ||
Voor hem en zijn navolgers is het Oude Testament alleen nog maar een boek van en over joden van vroeger. De schrijvers van het Nieuwe Testament, die teksten uit het Oude Testament toepasten op Jezus, hebben aan “inlegkunde” gedaan. Daarmee probeerden ze hun volksgenoten te verleiden om christen te worden. | Voor hem en zijn navolgers is het Oude Testament alleen nog maar een boek van en over joden van vroeger. De schrijvers van het Nieuwe Testament, die teksten uit het Oude Testament toepasten op Jezus, hebben aan “inlegkunde” gedaan. Daarmee probeerden ze hun volksgenoten te verleiden om christen te worden. | ||
- | Als dit waar is, kun je volgens Kohlbrugge alleen maar concluderen dat de joden gelijk hadden die in Jezus een bedrieger | + | Als dit waar is, kun je volgens Kohlbrugge alleen maar concluderen dat de joden gelijk hadden die in de schrijvers van het Nieuwe Testament bedriegers |
In zijn boek [[http:// | In zijn boek [[http:// | ||
Regel 207: | Regel 207: | ||
Het historische document dat Oude Testament heet, is volgens dat onderzoek tot in haar kern een samenraapsel van vele geschriften. Geschriften van schrijvers die het onderling op veel punten oneens zijn. Op zo’n vat van tegenstrijdigheden kan het Nieuwe Testament natuurlijk niet gefundeerd worden. | Het historische document dat Oude Testament heet, is volgens dat onderzoek tot in haar kern een samenraapsel van vele geschriften. Geschriften van schrijvers die het onderling op veel punten oneens zijn. Op zo’n vat van tegenstrijdigheden kan het Nieuwe Testament natuurlijk niet gefundeerd worden. | ||
- | De Nieuwtestamentische schrijvers hadden dat wel gedaan, maar die dachten nog dat het Oude Testament een éénheid vormde en van Goddelijke afkomst was. Hetzelfde gold voor hun hoofdpersoon Jezus. Volgens de geleerden waren Jezus’ aanspraken en die van de Nieuwtestamentische | + | De Nieuwtestamentische schrijvers hadden dat wel gedaan, maar die dachten nog dat het Oude Testament een éénheid vormde en van Goddelijke afkomst was. |
+ | |||
+ | Zonder Oudtestamentische basis komt veel van wat deze schrijvers | ||
In 1835 schreef [[http:// | In 1835 schreef [[http:// | ||
Regel 221: | Regel 223: | ||
Het verhaal van Jezus’ leven kwam er nog slechter van af. Alles wat daarin bovennatuurlijk aandeed, zagen zij als mythen. Ook titels als “Verlosser”, | Het verhaal van Jezus’ leven kwam er nog slechter van af. Alles wat daarin bovennatuurlijk aandeed, zagen zij als mythen. Ook titels als “Verlosser”, | ||
- | * Jezus is geboren in Nazareth in de tijd van Herodes de Grote. | + | * Jezus is geboren in [[http:// |
* Jezus was de zoon van Maria en een menselijke vader die misschien Jozef heette. | * Jezus was de zoon van Maria en een menselijke vader die misschien Jozef heette. | ||
- | * Jezus genas mensen van ziekten die wij nu [[http:// | ||
* Jezus kon niet lezen of schrijven en kende het Oude Testament dus alleen van horen zeggen. | * Jezus kon niet lezen of schrijven en kende het Oude Testament dus alleen van horen zeggen. | ||
- | * Jezus werd gearresteerd in Jeruzalem en gekruisigd door de Romeinen, niet omdat hij beweerde dat hij de Messias was, maar omdat hij een lastpost was. | + | |
+ | * Jezus genas mensen van ziekten die wij nu [[http:// | ||
+ | | ||
Stuk voor stuk zijn dat feiten die niets bijzonders van hem maken. | Stuk voor stuk zijn dat feiten die niets bijzonders van hem maken. | ||
Regel 231: | Regel 234: | ||
Het bijzondere van Jezus zit hem in de door het //Jesus Seminar// geselecteerde woorden. Uitspraken over God en de mensen waarmee hij de joodse godsdienst en samenleving van die tijd overhoop gooide. Gezegden die hem zowel losmaken van zijn joodse omgeving als van het gedachtegoed van zijn christelijke volgelingen. | Het bijzondere van Jezus zit hem in de door het //Jesus Seminar// geselecteerde woorden. Uitspraken over God en de mensen waarmee hij de joodse godsdienst en samenleving van die tijd overhoop gooide. Gezegden die hem zowel losmaken van zijn joodse omgeving als van het gedachtegoed van zijn christelijke volgelingen. | ||
- | Een mens van vlees en bloed wordt hij er niet van. Hij blijft een “sprekend hoofd”, een hoeveelheid wijze woorden. Hooguit maakt dat van hem een rebel die eerder zou passen in ons huidige | + | Een mens van vlees en bloed wordt hij er niet van. Hij blijft een “sprekend hoofd”, een hoeveelheid wijze woorden. Hooguit maakt dat van hem een rebel, die eerder zou passen in ons huidige |
In de 19e eeuw waarschuwde Kohlbrugge al voor het doorknippen van de lijnen tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | In de 19e eeuw waarschuwde Kohlbrugge al voor het doorknippen van de lijnen tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | ||
- | Wanneer je in het Oude Testament slechts een puur historisch document ziet, stort het hele Bijbelse bouwwerk | + | Wanneer je in het Oude Testament slechts een puur historisch document ziet, stort het hele Nieuwe Testament |
Regel 289: | Regel 292: | ||
In een tijd van mobieltjes en i-pads lijkt de Bijbel wel een fossiel uit een andere wereld. Het jongste gedeelte van dat boek is geschreven in de eerste eeuw van onze jaartelling. De rest is nog honderden jaren ouder. Die rest is het Oude Testament en dat staat dus het verst van onze tweets en whatsappberichtjes af. | In een tijd van mobieltjes en i-pads lijkt de Bijbel wel een fossiel uit een andere wereld. Het jongste gedeelte van dat boek is geschreven in de eerste eeuw van onze jaartelling. De rest is nog honderden jaren ouder. Die rest is het Oude Testament en dat staat dus het verst van onze tweets en whatsappberichtjes af. | ||
- | Als we dat Oude Testament nog ter hand nemen, merken we direct dat het over heel primitieve mensen gaat. In de films die over hen gemaakt zijn, zien we ze in tenten wonen en met kudden vee door het land trekken. Hun alledaagse bezigheden worden regelmatig doorkruist door iets wonderbaarlijks. Dan laat hun God iets van zich horen, soms op een hele plastische manier. | + | Als we dat Oude Testament nog ter hand nemen, merken we direct dat het over heel primitieve mensen gaat. In de films die over hen gemaakt zijn, zien we ze in tenten wonen en met kudden vee door het land trekken. |
- | Als wij nog in God geloven, stellen we Hem ons voor als een geest, dus wanneer Hij bij Abraham in een menselijke gedaante op bezoek komt, doet ons dat vreemd aan.(([[http:// | + | Hun alledaagse bezigheden worden regelmatig doorkruist door iets wonderbaarlijks. Dan laat hun God iets van zich horen, soms op een hele plastische manier. |
- | Ook aan de woorden die God dan zegt, kunnen we moeilijk wennen. Zo droeg Hij Abraham op om zijn zoon aan Hem te offeren. Pas op het moment dat Abraham zijn mes hief om zijn op een altaar gelegde zoon de keel door te snijden, liet God opnieuw van zich horen. ‘//Steek je hand niet uit naar de jongen//, | + | Ook aan de woorden die God in dit soort verhalen |
- | {{ youtube> | + | Erger nog vinden we de Bijbelpassages |
- | \\ | + | |
- | Met Bijbelgedeelten waar God zich van een harde kant laat zien, hebben wij, // | + | |
- | Deze Oudtestamentische God lijkt een heel andere God dan de Vader waar Jezus zo vertrouwelijk mee omging. Die God ervaren wij als een liefdevolle God. Over die God spreekt het Nieuwe Testament. Aan dat boek geven wij, // | + | Zonder de oude kerkelijke uitlegtraditie kunnen we in dit soort passages maar moeilijk |
+ | |||
+ | Is deze Oudtestamentische God wel dezelfde als de Vader waar Jezus zo vertrouwelijk mee omging? Die laatste | ||
We zijn weer bij het Marcionisme beland.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | We zijn weer bij het Marcionisme beland.((Zie paragraaf [[hoechristenenhetoudetestamentlezen# | ||
Regel 339: | Regel 342: | ||
Met Hebreeuws bedoel ik niet [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | Met Hebreeuws bedoel ik niet [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | ||
- | Het Hebreeuws is de oorspronkelijke taal van het Oude Testament. Voorgangers van christelijke kerken leren dit “Bijbels Hebreeuws” op universiteiten, | + | Het Hebreeuws is de oorspronkelijke taal van het Oude Testament. Voorgangers van christelijke kerken leren dit “Bijbels Hebreeuws” op universiteiten, |
Toch is ook dit nog niet het [[hethebreeuws|Hebreeuws]] wat ik bedoel. In de universiteiten behandelen ze Hebreeuwse woordstammen als “black boxen”.((Zie [[231_poorten# | Toch is ook dit nog niet het [[hethebreeuws|Hebreeuws]] wat ik bedoel. In de universiteiten behandelen ze Hebreeuwse woordstammen als “black boxen”.((Zie [[231_poorten# | ||
Regel 347: | Regel 350: | ||
Dit is natuurlijk ondoenlijk. Om er toch iets over te kunnen zeggen, hebben de joden er vele boeken over geschreven. Boeken die samen de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] vormen. In die boeken wordt niet alleen uitleg gegeven over de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], maar wordt ook beschreven hoe je op grond van die Bijbel je leven in kunt richten. | Dit is natuurlijk ondoenlijk. Om er toch iets over te kunnen zeggen, hebben de joden er vele boeken over geschreven. Boeken die samen de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] vormen. In die boeken wordt niet alleen uitleg gegeven over de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], maar wordt ook beschreven hoe je op grond van die Bijbel je leven in kunt richten. | ||
- | Op de Hebreeuwse Bijbel is heel het joodse denken en leven gebaseerd. Zonder die Bijbel is er geen jodendom. [[http:// | + | Op de Hebreeuwse Bijbel is heel het joodse denken en leven gebaseerd. Zonder die Bijbel is er geen Jodendom. [[http:// |
Een goede joodse kennis van mij noemde de Bijbel zijn “draagbare thuis”. Buiten die Bijbel voelde hij zich nergens echt thuis, zei hij. Dat gevoel van thuisloosheid noemt de Bijbel “ballingschap”. In die “ballingschap” heb je woorden nodig die staan als een huis. | Een goede joodse kennis van mij noemde de Bijbel zijn “draagbare thuis”. Buiten die Bijbel voelde hij zich nergens echt thuis, zei hij. Dat gevoel van thuisloosheid noemt de Bijbel “ballingschap”. In die “ballingschap” heb je woorden nodig die staan als een huis. | ||
Regel 365: | Regel 368: | ||
Het ging pas echt mis tussen het Oude Testament en de christenen toen ze stopten die te vergeestelijken. Toen zagen ze er alleen maar een oud geschiedenisboek in, precies wat ze de joden verweten. | Het ging pas echt mis tussen het Oude Testament en de christenen toen ze stopten die te vergeestelijken. Toen zagen ze er alleen maar een oud geschiedenisboek in, precies wat ze de joden verweten. | ||
- | Mijns inziens kun je het Oude Testament | + | Mijns inziens kun je het Oude Testament op twee manieren uitleggen: |
- Door het aan de hand van de joodse traditie in het Hebreeuws te lezen. | - Door het aan de hand van de joodse traditie in het Hebreeuws te lezen. | ||
Regel 386: | Regel 389: | ||
Eerst was dat nog een mondeling gebeuren, | Eerst was dat nog een mondeling gebeuren, | ||
- | Kerkvader [[http:// | + | Kerkvader [[http:// |
Regel 398: | Regel 401: | ||
Andere documenten met vragen zijn: | Andere documenten met vragen zijn: | ||
- | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] | ||
- | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
* [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
+ | * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]] | ||
+ | * [[overdereligies|Over de religies]] | ||
+ | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
+ | * [[overwatjenietkuntzien|Over wat je niet kunt zien]] | ||