Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisieLaatste revisieBeide kanten volgende revisie | ||
hethebreeuwsendemens [2014/02/07 11:21] – josquak | hethebreeuwsendemens [2014/02/07 14:17] – [1. Het spreken van boven komt van beneden] josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 9: | Regel 9: | ||
[[http:// | [[http:// | ||
- | In een [[http:// | + | In een [[http:// |
Met die laatste woorden doelt hij op de “atheïstische dominee” [[http:// | Met die laatste woorden doelt hij op de “atheïstische dominee” [[http:// | ||
- | God is en blijft | + | God is voor Kuitert een bedenksel van mensen. We kunnen wel zeggen dat God ons dénken te bóven gaat, maar ook dát is iets wat wijzelf hebben bedacht. Theologie kan ons dus niets leren over God. Ze kan ons alleen maar informeren ‘//over wat mensen over zichzelf denken en zeggen wanneer ze over God spreken// |
Kuitert gelooft niet in God, maar ‘//in ménsen// | Kuitert gelooft niet in God, maar ‘//in ménsen// | ||
Regel 25: | Regel 25: | ||
In zijn denken is Kuitert aanbeland bij [[isgoddood# | In zijn denken is Kuitert aanbeland bij [[isgoddood# | ||
- | Feuerbach had de zin omgekeerd waar zijn medewesterlingen eeuwenlang in gelooft hadden. Voor hem heeft God niet de mens niet geschapen, maar heeft de mens God geschapen. | + | Feuerbach had de zin omgekeerd waar zijn medewesterlingen eeuwenlang in gelooft hadden. Voor hem heeft God niet de mens geschapen, maar de mens God. |
Regel 37: | Regel 37: | ||
Het gaat hier over [[wieisjezus|Jezus]], | Het gaat hier over [[wieisjezus|Jezus]], | ||
- | Zonder dat Woord zou Jezus slechts een subjectief mens zijn. Als belichaming van dat Woord kon hij zelfs “de Waarheid” genoemd worden. | + | Zonder dat Woord zou Jezus slechts een subjectief mens zijn. Als belichaming van dat Woord kan hij zelfs “de Waarheid” genoemd worden. |
Kuiterts vergelijking wordt hier dus omgedraaid. Volgens Kuitert komt het woord voort uit de mens. Volgens Johannes en de andere schrijvers van het Nieuwe Testament komt de mens voort uit het Woord, zelfs als die mens “Jezus” heet. | Kuiterts vergelijking wordt hier dus omgedraaid. Volgens Kuitert komt het woord voort uit de mens. Volgens Johannes en de andere schrijvers van het Nieuwe Testament komt de mens voort uit het Woord, zelfs als die mens “Jezus” heet. | ||
Regel 51: | Regel 51: | ||
Voor de joden heeft het Hebreeuws echter een meerwaarde. Ze zien die taal als een bouwplan. Met behulp van dit bouwplan heeft God Zijn hele schepping opgebouwd. | Voor de joden heeft het Hebreeuws echter een meerwaarde. Ze zien die taal als een bouwplan. Met behulp van dit bouwplan heeft God Zijn hele schepping opgebouwd. | ||
- | De [[weinrebendejoodseoverlevering# | + | De [[weinrebendejoodseoverlevering# |
- | In dat bouwwerk, Gods schepping, neemt de mens een bijzondere plaats in. Volgens [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] heeft God alle verschijnselen in de mens samengevat.((Weinreb, | + | In die schepping neemt de mens een bijzondere plaats in. Volgens [[weinrebenwaarheid|Friedrich Weinreb]] heeft God alle verschijnselen in de mens samengevat.((Weinreb, |