Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
6_waw [2016/05/02 13:00] – josquak | 6_waw [2016/06/04 13:53] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 5: | Regel 5: | ||
=====1. De mens is goed===== | =====1. De mens is goed===== | ||
- | De [[hethebreeuws# | + | Over de letter //waw// is een heleboel te zeggen. |
+ | |||
+ | Laat ik beginnen met de [[hethebreeuws# | ||
De letter //waw// heeft dus iets te maken met Gods schepping. | De letter //waw// heeft dus iets te maken met Gods schepping. | ||
Regel 15: | Regel 17: | ||
Met die tweewordingen is de schepping echter nog niet klaar. Aan het eind van het woord //bara// staat nog een //alèf//, een 1. De 1 is het getal van de éénheid en ook het getal van God. | Met die tweewordingen is de schepping echter nog niet klaar. Aan het eind van het woord //bara// staat nog een //alèf//, een 1. De 1 is het getal van de éénheid en ook het getal van God. | ||
- | Alles wat wij hier op aarde kunnen kennen, bestaat uit tweeheden. Elk ding heeft zijn “tegending”, | + | Alles wat wij hier op aarde kunnen kennen, bestaat uit tweeheden. Elk “ding” heeft zijn “tegending”, |
- | God is dus één.((Zie [[http:// | + | Alleen tegenover |
- | Hoe gaat God dat doen? Hoe gaat Hij van die tweeheden weer een éénheid | + | God is één.((Zie [[http:// |
- | Deze mens is dus bedoeld als verbinder. | + | Hoe wil God dat doen? Hoe wil Hij van die tweeheden weer een éénheid maken? Door het schepsel dat Hij aan het einde van de zesde dag op de wereld plaatst, het schepsel dat Hij //Adam//, ‘mens’, noemt. |
+ | |||
+ | De mens is dus bedoeld als verbinder. | ||
In zichzelf is hij al een verbinding. God schept hem namelijk //zachar oe nəqevah//, ‘mannelijk én vrouwelijk’.((Zie [[http:// | In zichzelf is hij al een verbinding. God schept hem namelijk //zachar oe nəqevah//, ‘mannelijk én vrouwelijk’.((Zie [[http:// | ||
- | Het voegwoordje “en” bestaat in het Hebreeuws maar uit één letter, | + | Het voegwoordje “en” bestaat in het Hebreeuws maar uit één letter, |
- | In mijn document [[eengoddiespreekt|Een God die spreekt]] heb ik het begin van die zin vertaald als: | + | Op talloze plekken in de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] kom je dat “en”, die //waw// tegen. Bijvoorbeeld aan het begin van de zin die de [[detienwoorden|Tien Woorden]] inleidt. |
- | ‘//En God verwoord | + | ‘//En God verwoordt |
- | Met ‘//al deze woorden// | + | Met ‘//al deze woorden// |
Dat “en”, die //waw//, bindt Bijbelgedeelten dus aan elkaar, smeedt hen samen tot het éne boek dat de Bijbel heet. | Dat “en”, die //waw//, bindt Bijbelgedeelten dus aan elkaar, smeedt hen samen tot het éne boek dat de Bijbel heet. | ||
- | En dat “en”, die //waw//, is eigenlijk | + | En dat “en”, die //waw//, is ook de mens. De mens is het enige schepsel dat dingen kan benoemen en die dingen vervolgens |
- | De mens kan dingen één maken, schepsels terugbrengen naar de Schepper. | + | De mens kan dingen één maken, schepsels terugbrengen naar de Schepper. De mens is Gods voegwoordje. |
Zes keer zegt God in het scheppingsverhaal dat het “goed” is wat Hij gemaakt heeft. Maar als Hij de mens gemaakt heeft, noemt Hij dat “zeer goed”. | Zes keer zegt God in het scheppingsverhaal dat het “goed” is wat Hij gemaakt heeft. Maar als Hij de mens gemaakt heeft, noemt Hij dat “zeer goed”. | ||
- | Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. De getalswaarde van dit woord is 45. Dat is ook de getalswaarde van het woord //Adam//, ‘mens’. Zelfs de letters van //məod// en //Adam// zijn hetzelfde, alleen de volgorde van die letters is anders. God zegt hier dus eigenlijk dat de méns goed is. Die mens zal namelijk | + | Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. De getalswaarde van dit woord is 45. Dat is ook de getalswaarde van het woord //Adam//, ‘mens’. Zelfs de letters van //məod// en //Adam// zijn hetzelfde, alleen de volgorde van die letters is anders. God zegt hier dus eigenlijk dat de méns goed is. Met die mens wil God Zijn scheppingswerk voltooien. |
- | =====2. Een slangenwereld===== | + | =====2. Een haak en een slang===== |
- | Na het scheppingsverhaal dat ik in hoofdstuk [[6_waw# | + | In het vorige hoofdstuk noemde |
- | Als God de mens geschapen heeft, plaatst Hij hem in de tuin “Eden”. Eden betekent ‘verrukking’. | + | Met een haak kun je dingen die van elkaar gescheiden zijn met elkaar verbinden. Met behulp van de mens wil God zijn schepselen aan elkaar binden en zo een éénheid maken van zijn schepping. |
+ | |||
+ | De haak is het [[hethebreeuws# | ||
+ | |||
+ | Maar de mens voldeed niet aan Gods verwachtingen. Dat kun je lezen in het //tweede// scheppingsverhaal.((Zie het [[http:// | ||
+ | |||
+ | De mens bevindt zich daar in de tuin “Eden”. Eden betekent ‘verrukking’. | ||
Bij het woordje slang moet ik denken aan de Hebreeuwse letter [[60_samech|samèch]]. Het [[hethebreeuws# | Bij het woordje slang moet ik denken aan de Hebreeuwse letter [[60_samech|samèch]]. Het [[hethebreeuws# | ||
Regel 57: | Regel 67: | ||
De //waw// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws# | De //waw// is de “zes” op het vlak van de [[hethebreeuws# | ||
- | De //waw// is de mens zoals God hem bedoeld heeft en de //samèch// is de mens zoals hij zich nu, in de wereld | + | De //waw// is de mens zoals God hem bedoeld heeft en de //samèch// is de slang die de mens verleid heeft om te worden wie hij nu is. |
+ | |||
+ | Zowel de //waw// als de //samèch// zijn verbinders. De //waw// verbindt iets met iets anders en de //samèch// verbindt zichzelf met zichzelf. Dat zie je al aan de [[hethebreeuws# | ||
+ | |||
+ | {{ waw_samech_vorm.png? | ||
+ | |||
+ | De //waw// is een letter met een verticale vorm. Boven hem is de wereld | ||
- | Net als de //waw// is de // | + | De //samèch// is een letter met een ronde vorm. De vorm van een slang die in zijn eigen staart bijt. Die verbindt geen werelden met elkaar. Die verbindt alleen zijn eigen kop en staart. |
- | {{ samech_vorm.png?480 }} | + | De slang heeft de mens op zichzelf gericht. |
- | Hoe is de mens in het vaarwater van die slang gekomen? Dat wordt verteld in de rest van het verhaal. | + | Hoe is dat gebeurd? Dat wordt verteld in de rest van het verhaal: |
De slang benadert eerst de vrouwelijke helft van de mens, de helft die het dichtst bij de openbare kant van de dingen staat, bij dat wat je kunt zien, horen, voelen en bedenken.((Zie Weinreb, F (1982) //Martha en Maria - De vrouw//, p. 14, 15.)) | De slang benadert eerst de vrouwelijke helft van de mens, de helft die het dichtst bij de openbare kant van de dingen staat, bij dat wat je kunt zien, horen, voelen en bedenken.((Zie Weinreb, F (1982) //Martha en Maria - De vrouw//, p. 14, 15.)) | ||
Regel 77: | Regel 93: | ||
=====3. De supermens===== | =====3. De supermens===== | ||
- | Wanneer | + | Als de mens voor “het weten van de slang” gevallen |
Volgens Johannes, één van de schrijvers van het [[hoedebijbelisingedeeld# | Volgens Johannes, één van de schrijvers van het [[hoedebijbelisingedeeld# | ||
Regel 105: | Regel 121: | ||
In de wereld zoals wij die nu kennen is geluk slechts iets tijdelijks. In die wereld bestaat de dood. | In de wereld zoals wij die nu kennen is geluk slechts iets tijdelijks. In die wereld bestaat de dood. | ||
- | In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik dat God Zijn schepping na de komst van de mens “zeer goed” noemt. Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. Qua klank lijkt dat woord op het woord //moth//, dat ‘dood’ betekent. Volgens de Joodse Overlevering zegt God eigenlijk dat “de dood goed is”. | + | In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik dat God zijn schepping na de komst van de mens “zeer goed” noemt. Het Hebreeuwse woord voor “zeer” is //məod//. Qua klank lijkt dat woord op het woord //moth//, dat ‘dood’ betekent. Volgens de Joodse Overlevering zegt God eigenlijk dat “de dood goed is”. |
Goed? Hoe kan de dood goed zijn? | Goed? Hoe kan de dood goed zijn? | ||
Regel 113: | Regel 129: | ||
Het Hebreeuwse woord voor ‘naderen’ is //qaràv//. Gewoonlijk wordt //qaràv// vertaald met ‘offeren’, | Het Hebreeuwse woord voor ‘naderen’ is //qaràv//. Gewoonlijk wordt //qaràv// vertaald met ‘offeren’, | ||
- | In hoofdstuk [[6_waw#2. Een slangenwereld|2]] schreef ik dat wij op aanraden van de slang in een ronde wereld zijn gaan leven, een wereld waarin we alleen zijn met onszelf. Zolang dat het geval is, dénken we er niet aan om naar God terug te keren. Om de weg naar God weer in te slaan, zouden we eerst dat kringetje moeten doorbreken.((Meer over dit gebeuren lees je in mijn document [[hetboek_leviticus|Het boek Leviticus]].)) | + | In hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]] schreef ik dat wij op aanraden van de slang in een ronde wereld zijn gaan leven, een wereld waarin we alleen zijn met onszelf. Zolang dat het geval is, dénken we er niet aan om naar God terug te keren. Om de weg naar God weer in te slaan, zouden we eerst dat kringetje moeten doorbreken.((Meer over dit gebeuren lees je in mijn document [[hetboek_leviticus|Het boek Leviticus]].)) |
In de paradijselijke omgeving die de tuin van Eden is, kan dat niet. Daar is het dierlijke, het lichamelijke in ons, te sterk om “geslacht” te kunnen worden. Als God ons in die situatie zou laten, zouden we Hem en onze medeschepselen totaal uit het oog verliezen. We zouden dan namelijk genoeg hebben aan onszelf. | In de paradijselijke omgeving die de tuin van Eden is, kan dat niet. Daar is het dierlijke, het lichamelijke in ons, te sterk om “geslacht” te kunnen worden. Als God ons in die situatie zou laten, zouden we Hem en onze medeschepselen totaal uit het oog verliezen. We zouden dan namelijk genoeg hebben aan onszelf. | ||
Regel 119: | Regel 135: | ||
Om dat te voorkomen, bracht Hij ons in ónze wereld, in de wereld die Weinreb “de wereld van de zevende dag” noemt. In die wereld bestaat de dood. Die dood kan onze dierlijke, lichamelijke kant genoeg verzwakken om de terugreis aan te kunnen vangen. | Om dat te voorkomen, bracht Hij ons in ónze wereld, in de wereld die Weinreb “de wereld van de zevende dag” noemt. In die wereld bestaat de dood. Die dood kan onze dierlijke, lichamelijke kant genoeg verzwakken om de terugreis aan te kunnen vangen. | ||
- | De terugreis is dat wat ik iets verder terug //qaràv//, ‘naderen’ heb genoemd. Naderen tot God, maar ook tot onszelf. Want als we bij God komen, komen we ook bij ons zelf, bij ons // | + | De terugreis is dat wat ik iets verder terug //qaràv//, ‘naderen’ heb genoemd. Naderen tot God, maar ook tot onszelf. Want als we bij God komen, komen we ook bij onszelf, bij ons // |
Om dat mogelijk te maken, worden we in de wereld geboren die wij hier kennen. | Om dat mogelijk te maken, worden we in de wereld geboren die wij hier kennen. | ||
Regel 137: | Regel 153: | ||
Je kunt het een beetje vergelijken met sterven. Als je sterft gaat de tijd zo traag dat je je hele leven kan overzien. Hier gaat het echter om een overgangssituatie. De Israëlieten bereiken namelijk heelhuids de overkant.((Zie [[http:// | Je kunt het een beetje vergelijken met sterven. Als je sterft gaat de tijd zo traag dat je je hele leven kan overzien. Hier gaat het echter om een overgangssituatie. De Israëlieten bereiken namelijk heelhuids de overkant.((Zie [[http:// | ||
- | Die overkant is de “woestijn”. Deze woestijn is de “wereld van de zevende dag”. Daar kan de “zes” overschreden worden. Het getal van de Israëlische mannen loopt dan ook op tot 603.550.((Zie [[http:// | + | Die overkant is de “woestijn”. Deze woestijn is de “wereld van de zevende dag”. Daar kan de “zes” overschreden worden. Het getal van de Israëlische mannen loopt dan ook op tot 603.550.((Zie [[http:// |
Vergeleken bij ‘de vleespot’ en de overvloed aan ‘brood’ in // | Vergeleken bij ‘de vleespot’ en de overvloed aan ‘brood’ in // | ||
Regel 203: | Regel 219: | ||
In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik, dat die //waw// ook het voegwoordje “en” is. Het gedeelte “HWH” in de Naam JHWH kun je dan lezen als ‘de ene helft én de andere helft’. Samen vormt dat weer een geheel. | In hoofdstuk [[6_waw#1. De mens is goed|1]] schreef ik, dat die //waw// ook het voegwoordje “en” is. Het gedeelte “HWH” in de Naam JHWH kun je dan lezen als ‘de ene helft én de andere helft’. Samen vormt dat weer een geheel. | ||
- | Als je naar de getalswaarden | + | Als je naar de getalswaarden kijkt, kun je “HWH” |
Regel 233: | Regel 249: | ||
Het bovenste gedeelte, het “jōd-gedeelte” van de //waw// stelt onze hersenen voor. | Het bovenste gedeelte, het “jōd-gedeelte” van de //waw// stelt onze hersenen voor. | ||
- | Die hersenen vloeien voort uit de éénheid, die God is. Dat is de bovenste punt. Sinds wij het “weten van de slang” omarmden, | + | Die hersenen vloeien voort uit de éénheid, die God is. Dat is de bovenste punt. Sinds wij het “weten van de slang” omarmden, |
De onderste punt is er nog wel. Dat is de hersenstam, die naar de ruggengraat leidt. Bijna aan het einde van de ruggengraat vind je de geslachtsdelen. Die stellen ons in staat om hier op aarde één te worden. | De onderste punt is er nog wel. Dat is de hersenstam, die naar de ruggengraat leidt. Bijna aan het einde van de ruggengraat vind je de geslachtsdelen. Die stellen ons in staat om hier op aarde één te worden. | ||
Regel 251: | Regel 267: | ||
Brood is het eindproduct van de tarwe. In [[http:// | Brood is het eindproduct van de tarwe. In [[http:// | ||
- | Weinreb stelt deze vrucht gelijk aan de levensboom waarover in het tweede scheppingsverhaal gesproken wordt.((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een slangenwereld|2]].)) Deze boom staat daar voor Gods éénheid. Die éénheid moet je hier laten groeien, die mag je niet voortijdig plukken.((Meer hierover vind je in paragraaf [[hetboek_genesis# | + | Weinreb stelt deze vrucht gelijk aan de levensboom waarover in het tweede scheppingsverhaal gesproken wordt.((Zie hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]].)) Deze boom staat daar voor Gods éénheid. Die éénheid moet je hier laten groeien, die mag je niet voortijdig plukken.((Meer hierover vind je in paragraaf [[hetboek_genesis# |
Jozef doet dat dan ook niet. Daarom zegt de Kabbala dat Jozef //Adam Qadmon// is, de ‘oorspronkelijke mens’. | Jozef doet dat dan ook niet. Daarom zegt de Kabbala dat Jozef //Adam Qadmon// is, de ‘oorspronkelijke mens’. | ||
Regel 283: | Regel 299: | ||
- | =====8. | + | =====8. |
- | Het beeld van de // | + | In hoofdstuk [[6_waw#2. Een haak en een slang|2]] schreef ik dat het beeld van de //waw// de haak is. Die haak zie je terug in het schrift: |
{{ waw_beeld.png? | {{ waw_beeld.png? | ||
Regel 306: | Regel 322: | ||
God woont dus niet alleen in zijn eigen wereld, maar ook in de onze. | God woont dus niet alleen in zijn eigen wereld, maar ook in de onze. | ||
- | Volgens [[http:// | + | Volgens [[http:// |
Onze wereld en de wereld van God willen hier dus vrienden van elkaar worden. | Onze wereld en de wereld van God willen hier dus vrienden van elkaar worden. | ||
- | Dat wordt nog duidelijker als je ziet om hoeveel tentkleden het gaat, namelijk vijf voor de ene wereld en vijf voor de andere wereld. Vijf is de getalswaarde van de letter [[5_he|hē]]. Het beeld van de //hē// is het venster, waardoor je uitkijkt naar een andere wereld. | + | Dat wordt nog duidelijker als je ziet om hoeveel tentkleden het gaat, namelijk vijf voor de ene wereld en vijf voor de andere wereld. Vijf is de getalswaarde van de letter [[5_he|hē]]. Het beeld van de //hē//, de H, is het venster, waardoor je uitkijkt naar een andere wereld. |
- | Bij die twee vijven moet ik denken aan de twee H’s in de Naam van God. Tussen die H’s bevindt zich de W, de haak. Ook in Gods woning bevinden zich tussen de twee vijven haken. Het Hebreeuwse woord dat daar voor “haak” gebruikt wordt, is // | + | Bij die twee vijven moet ik denken aan de twee H’s in de Naam van God. Tussen die H’s bevindt zich de // |
- | De eerste twee letters van het woord //qèrès// zijn de [[100_qof|qōf]] en de [[200_resj|rēsj]]. Samen vormen die een stam die gebruikt wordt voor woorden die een bijzondere ontmoeting uitdrukken. Een ontmoeting die eigenlijk onmogelijk is. | + | De eerste twee letters van het woord //qèrès// zijn de [[100_qof|qōf]] en de [[200_resj|rēsj]]. Samen vormen die een stam die gebruikt wordt voor woorden die een bijzondere ontmoeting uitdrukken, een ontmoeting die eigenlijk onmogelijk is. |
Het woord //qaràv//, dat ik in hoofdstuk [[6_waw#4. Onze wereld|4]] besprak en ‘naderen (tot God)’ betekent, | Het woord //qaràv//, dat ik in hoofdstuk [[6_waw#4. Onze wereld|4]] besprak en ‘naderen (tot God)’ betekent, |