Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
10_jod [2013/03/12 15:06] josquak10_jod [2015/12/01 13:47] (huidige) josquak
Regel 5: Regel 5:
 =====1. De alèf op een ander vlak===== =====1. De alèf op een ander vlak=====
  
-Elke Hebreeuwse letter heeft een getalswaarde.((Zie [[hethebreeuws#2.2. Het getal|Het getal]].)) De getalswaarde van de //jōd// is 10. Als “10” is de //jōd// de eerste letter van de “tientallen”.((Zie [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|Eenheden, tientallen en honderdtallen]].)) De tientallen zijn de letters waarmee [[isgoddood|God]] in onze wereld komt.+De [[hethebreeuws#2.2. Het getal|getalswaarde]] van de letter //jōd// is 10. De  //jōd// is de eerste letter van de “tientallen”, de letters waarmee [[isgoddood|God]] in onze wereld komt.((Zie [[hethebreeuws#2.3. Eenheden, tientallen en honderdtallen|Eenheden, tientallen en honderdtallen]].))
  
-Deze tientallen worden voorafgegaan door de “eenheden”. De eenheden zijn pure begrippen. Van de wereld die wij kennen, is er dan nog geen sprake.+De tientallen worden voorafgegaan door de “eenheden”. Die eenheden zijn pure begrippen. Van de wereld die wij kennen, is er dan nog geen sprake.
  
 Het eerste begrip is de letter [[1_alef|alèf]]. De getalswaarde van de //alèf// is 1. De //alèf// staat dus voor de éénheid. Een éénheid die wij ons hier niet voor kunnen stellen. Het eerste begrip is de letter [[1_alef|alèf]]. De getalswaarde van de //alèf// is 1. De //alèf// staat dus voor de éénheid. Een éénheid die wij ons hier niet voor kunnen stellen.
Regel 17: Regel 17:
 =====2. De eerste letter van de Naam===== =====2. De eerste letter van de Naam=====
  
-Volgens de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] is God één.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Deuteronomium+6%3A4&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Deuteronomium 6:4]].)) Van die éénheid kunnen wij, mensen, ons geen voorstelling maken. Wij kunnen namelijk alleen maar in tegenstellingen, in “tweeheden”, denken.+Volgens de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] is er maar één God. Een God die zelf één is.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=5&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=4-4&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Deuteronomium 6:4]].)) Van die éénheid kunnen wij, mensen, ons geen voorstelling maken. Wij kunnen namelijk alleen maar in tegenstellingen, in “tweeheden”, denken.
  
 God is voor ons dus iets onvoorstelbaars. Toch komt die onvoorstelbare God in onze wereld. Dat doet Hij met zijn Naam. Gods Naam is //JHWH//. De eerste letter van deze Naam is een //jōd// God is voor ons dus iets onvoorstelbaars. Toch komt die onvoorstelbare God in onze wereld. Dat doet Hij met zijn Naam. Gods Naam is //JHWH//. De eerste letter van deze Naam is een //jōd//
  
-//JHWH// zou je kunnen vertalen als ‘Hij die er was, die er is en die er zal zijn’, Hij die de hele tijd bij ons is, die ons hele leven met ons meegaat. Die ‘Hij’ is de //jōd//.((Zie [[degrammaticavanhethebreeuws#4.3De trage tijd|De trage tijd]].))+//JHWH// zou je kunnen vertalen als ‘Hij die er was, die er is en die er zal zijn’, Hij die de hele tijd bij ons is, die ons hele leven met ons meegaat.((Zie [[degrammaticavanhethebreeuws#4.3. De trage tijd|De trage tijd]].)) Die ‘Hij’ is de //jōd//.((Zie [[degrammaticavanhethebreeuws#5.2Hij|Hij]].))
  
 Als je deze //jōd// uitspreekt, hoor je “j”. Als je deze //jōd// uitspreekt, hoor je “j”.
Regel 35: Regel 35:
 Hoe komt ‘Hij’, hoe komt God, hier in de wereld? Als een druppel. Zo ziet de //jōd// er tenminste uit. Hoe komt ‘Hij’, hoe komt God, hier in de wereld? Als een druppel. Zo ziet de //jōd// er tenminste uit.
  
-Bij druppels denk je in de eerste plaats aan water. Water is één van de elementen die in het Bijbelse [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+1&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|scheppingsverhaal]] genoemd worden. Het Hebreeuwse woord voor water is //màjim//. //Màjim// is verwant met //jōm//, wat ‘dag’ betekent. Het Hebreeuws legt dus een verband tussen water en tijd. Dankzij water heb je hier de tijd, kun je hier verder leven.+Bij druppels denk je in de eerste plaats aan water. Water is één van de elementen die in het Bijbelse [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|scheppingsverhaal]] genoemd worden. Het Hebreeuwse woord voor water is //màjim//. //Màjim// is verwant met //jōm//, wat ‘dag’ betekent. Het Hebreeuws legt dus een verband tussen water en tijd. Dankzij water heb je hier de tijd, kun je hier verder leven.
  
 De //jōd// is een druppel van dat water. Zo’n druppel valt samen met andere druppels uit een wolk. Het Hebreeuwse woord voor ‘wolk’ is //’anan//. //’Anan// is verwant met //’anah//, wat ‘antwoord’ betekent. De //jōd// is een druppel van dat water. Zo’n druppel valt samen met andere druppels uit een wolk. Het Hebreeuwse woord voor ‘wolk’ is //’anan//. //’Anan// is verwant met //’anah//, wat ‘antwoord’ betekent.
  
-De grond vraagt, schreeuwt, om leven en de wolk antwoordt de grond door haar druppels te zenden. Druppels die de grond doordrenken tot deze weer droog is en naar nieuw water snakt. Het Hebreeuwse woord voor grond is //àdamah//. //Àdamah// is verwant met //Adam//, ‘mens’.+De grond vraagt, schreeuwt, om leven en de wolk antwoordt de grond door haar druppels te zenden. Druppels die de grond doordrenken tot deze weer droog is en naar nieuw water snakt. Het Hebreeuwse woord voor grond is //àdamah//. //Àdamah// is verwant met //adam//, ‘mens’.
  
 Ook wij, mensen, snakken naar druppels uit Gods wolk, naar antwoorden uit de hemel. Wij, mensen, willen graag eeuwig hier zijn, willen graag verder leven. Ook wij, mensen, snakken naar druppels uit Gods wolk, naar antwoorden uit de hemel. Wij, mensen, willen graag eeuwig hier zijn, willen graag verder leven.
  
-Als Saulus((Saulus heet later Paulus en is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, het Griekse commentaar op de Hebreeuwse Bijbel.)) niet meer weet hoe dat moet, zendt God Ananias tot hem.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen+9%3A1-20&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Handelingen 9:1-20]]))  Het Hebreeuwse woord voor Saulus is //Sjaoel//. //Sjaoel// is verwant aan //sjaàl// wat ‘vragen’ betekent.((Zie ook [[lodebar#4.1. Saul wordt koning|Saul wordt koning]].)) Het Hebreeuwse woord voor Ananias is //Ənànjah// wat ‘wolk van JH(WH)’ betekent. +Als Saulus((Saulus heet later Paulus en is één van de schrijvers van het Nieuwe Testament, het Griekse commentaar op de Hebreeuwse Bijbel.)) niet meer weet hoe dat moet, zendt God Ananias tot hem.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=44&cs-bijbelhoofdstuk-2=9&cs-versnummer-3=1-20&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Handelingen 9:1-20]]))  Het Hebreeuwse woord voor Saulus is //Sjaoel//. //Sjaoel// is verwant aan //sjaàl// wat ‘vragen’ betekent.((Zie ook [[lodebar#4.1. Saul wordt koning|Saul wordt koning]].)) Het Hebreeuwse woord voor Ananias is //Ənànjah// wat ‘wolk van JH(WH)’ betekent. 
  
 Die “wolk”, die Ananias, is dus het antwoord op de vraag van Saulus. God reageert op zijn vragen en ook op die van ons. Dat betekenen die waterdruppels. Die “wolk”, die Ananias, is dus het antwoord op de vraag van Saulus. God reageert op zijn vragen en ook op die van ons. Dat betekenen die waterdruppels.
Regel 51: Regel 51:
 En als we ons snijden, vloeien er weer andere druppels uit ons lichaam. Dat zijn bloeddruppels. Bloed houdt ons in leven. Als dat bloed haar werk niet meer doet is het afgelopen met ons. En als we ons snijden, vloeien er weer andere druppels uit ons lichaam. Dat zijn bloeddruppels. Bloed houdt ons in leven. Als dat bloed haar werk niet meer doet is het afgelopen met ons.
  
-Het Hebreeuwse woord voor ‘bloed’ is //dam//. //Dam// is verwant aan het woord //Adam//, dat ‘mens’ betekent. Alleen de [[1_alef|alèf]] aan het begin ontbreekt. Het Hebreeuwse woord voor traan is //dèma’//. Dat lijkt sterk op het woord //dam//, ‘bloed’. Alleen sluit //dèma’// af met een [[70_ajin|’àjin]].+Het Hebreeuwse woord voor ‘bloed’ is //dam//. //Dam// is verwant aan het woord //adam//, dat ‘mens’ betekent. Alleen de [[1_alef|alèf]] aan het begin ontbreekt. Het Hebreeuwse woord voor traan is //dèma’//. Dat lijkt sterk op het woord //dam//, ‘bloed’. Alleen sluit //dèma’// af met een [[70_ajin|’àjin]].
  
 Tranen en bloeddruppels maken ons tot een mens, een mens die God weerspiegelt, die op God lijkt. Tranen en bloeddruppels maken ons tot een mens, een mens die God weerspiegelt, die op God lijkt.
  
-Het Hebreeuwse woord voor ‘lijken op’ is //dəmoeth//. Ook dat woord is verwant aan het woord //Adam//. //Adam// zou je dus ook kunnen vertalen als ‘ik lijk op (God)’. +Het Hebreeuwse woord voor ‘lijken op’ is //dəmoeth//. Ook dat woord is verwant aan het woord //adam//. //Adam// zou je dus ook kunnen vertalen als ‘ik lijk op (God)’. 
  
 Dat komt allemaal door die druppels. Dat is God die zo dichtbij ons komt dat Hij onze tranen wordt, dat Hij het bloed wordt dat in ons stroomt. Als wij een medemens aan het huilen brengen, barst God in tranen uit. Als wij zijn bloed vergieten, steken we een mes in het hart van God. Dat komt allemaal door die druppels. Dat is God die zo dichtbij ons komt dat Hij onze tranen wordt, dat Hij het bloed wordt dat in ons stroomt. Als wij een medemens aan het huilen brengen, barst God in tranen uit. Als wij zijn bloed vergieten, steken we een mes in het hart van God.
Regel 65: Regel 65:
 =====4. Het kind===== =====4. Het kind=====
  
-De //jōd// volgt op de [[9_teth|tēth]]. Het beeld van de //tēth// is de baarmoeder. De //jōd// is het kind dat uit die baarmoeder tevoorschijn komt. +De //jōd// volgt op de [[9_teth|tēth]]. Het [[hethebreeuws#2.4. Het beeld|beeld]] van de //tēth// is de baarmoeder. De //jōd// is het kind dat uit die baarmoeder tevoorschijn komt. 
  
-Zo’n pasgeboren kind is nog niet zelfstandig, dat heeft zijn moeder nodig.+Zo’n pasgeboren kind is echter niet zelfstandig, dat heeft een moeder nodig.
  
 Het Hebreeuws legt een verband tussen de moederborst en de hemel. Het Hebreeuwse woord voor moederborsten is //sjadàjim// en dat voor hemel is //sjamàjim//. Deze woorden verschillen slechts in één letter. //Sjadàjim// heeft een [[4_daleth|dalèth]], en //sjamàjim// en [[40_mem|mēm]]. Maar ook in die letters zijn de woorden verwant. Dat zie je aan de getalswaarden. De getalswaarde van de //dalèth// is 4 en de getalswaarde van de //mēm// is 40, een 4 op een ander vlak. Het Hebreeuws legt een verband tussen de moederborst en de hemel. Het Hebreeuwse woord voor moederborsten is //sjadàjim// en dat voor hemel is //sjamàjim//. Deze woorden verschillen slechts in één letter. //Sjadàjim// heeft een [[4_daleth|dalèth]], en //sjamàjim// en [[40_mem|mēm]]. Maar ook in die letters zijn de woorden verwant. Dat zie je aan de getalswaarden. De getalswaarde van de //dalèth// is 4 en de getalswaarde van de //mēm// is 40, een 4 op een ander vlak.
Regel 73: Regel 73:
 Daarom zegt de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] dat het kind door de hemel wordt gevoed. Daarom zegt de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] dat het kind door de hemel wordt gevoed.
  
-Volgens [[wieisjezus|Jezus]] weten kinderen daarom dingen, die wij, volwassenen, al vergeten zijn.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matteus+11%3A25&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Matteus 11:25]].))+Volgens [[wieisjezus|Jezus]] weten onmondige kinderen daarom dingen, die wij, verstandige volwassenen, al vergeten zijn.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=11&cs-versnummer-3=25-25&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Matteus 11:25]].))
  
-Als volwassenen klinkt dat ons vreemd in de oren. Wij zijn geneigd te denken dat niemand ons kan helpen en dat we het leven alleen maar aan kunnen als we slim en handig genoeg zijn. Zo raken wij echter het vertrouwen en de verwondering kwijt die we als kind nog hadden.+Als volwassenen klinkt ons dat alles vreemd in de oren. 
  
-[[weinrebenwaarheid|Weinreb]] noemt dat het doden van het “kind in onszelf”.+Wij, volwassenen, leven in een heel andere wereld. Een wereld waarin niemand ons zomaar te hulp schiet. Een wereld waarin we alleen kunnen overleven als we slim en handig zijn. Een wereld waarin we ons kinderlijk vertrouwen en onze kinderlijke verwondering zo snel mogelijk kwijt moeten zien te raken. Een wereld waarin wij het “kind in onszelf” moeten “doden”.
  
-Over die “kindermoord” gaat een verhaal uit het Nieuwe TestamentHet verhaal van koning Herodes. +In het Nieuwe Testament wordt die “kindermoord” van een heel andere kant beschrevenDan denk ik aan het verhaal van koning Herodes. 
  
-Deze koning hoort dat er in Bethlehem een kind geboren is dat het koninkrijk van God zal vestigen en maakt zich erg zenuwachtig over zijn eigen troon. Die angst zit al in zijn naam Herodes. Herodes komt namelijk van //chàradah//, dat ‘schrik, ontsteltenis, zorg’ betekent. Herodes is bang omdat hij weet dat dit kind de echte koning is en dat hijzélf “nep” is, net als zijn plannetjes en organisaties. Hij neemt het zekere voor het onzekere en laat alle kinderen in Bethlehem ombrengen.((Zie [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matteus+2%3A1-18&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Matteus 2:1-18]].)) +Herodes hoort dat er in Bethlehem een kind geboren is dat het koninkrijk van God zal vestigen en maakt zich erg zenuwachtig over zijn eigen troon. Hij weet namelijk dat dit kind de echte koning is en dat hijzélf “nep” is, net als zijn plannetjes en organisaties. Hij neemt het zekere voor het onzekere en laat alle kinderen in Bethlehem ombrengen.((Zie [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=1-18&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Matteus 2:1-18]].))
  
-Dit verhaal is een verhaal over het kind in onszelf en de moeilijkheden waarin we dit kind kunnen brengen als we volwassen worden.+Herodes wordt dus gedreven door angst. Dat zit al in zijn naam. De naam Herodes komt namelijk van //chàradah//, dat ‘schrik, ontsteltenis, zorg’ betekent
  
-Ook in de Hebreeuwse Bijbel zien we dit kind in de problemen komen.+Als we bang zijn dat we het in de wereld niet zullen redden, kunnen we het “kind in ons” in grote moeilijkheden brengen. 
 + 
 +Ook in de Hebreeuwse Bijbel zien we het kind in de problemen komen.
  
 De //jōd//, het “kind” van de Hebreeuwse letters, wordt namelijk vaak als leesmoeder gebruikt voor de klinkers //chīrèq// en //tsere//. //Chīrèq// betekent ‘uit de gemeenschap gehaald zijn’ en //tsere// betekent ‘in nood zijn’.((Zie [[hethebreeuws#3.4. Elke klinker heeft een windrichting|Elke klinker heeft een windrichting]].)) De //jōd//, het “kind” van de Hebreeuwse letters, wordt namelijk vaak als leesmoeder gebruikt voor de klinkers //chīrèq// en //tsere//. //Chīrèq// betekent ‘uit de gemeenschap gehaald zijn’ en //tsere// betekent ‘in nood zijn’.((Zie [[hethebreeuws#3.4. Elke klinker heeft een windrichting|Elke klinker heeft een windrichting]].))
  
 Hier wordt de //jōd// dus aan de zijlijn gezet of in een hoek gedrukt. En met de //jōd// ook God, die in deze letter naar onze wereld komt. Hier wordt de //jōd// dus aan de zijlijn gezet of in een hoek gedrukt. En met de //jōd// ook God, die in deze letter naar onze wereld komt.
 +
 +Toch moet juist van die //jōd// onze redding komen.
  
  
Regel 95: Regel 99:
 =====5. De oervorm==== =====5. De oervorm====
  
-Elke letter is een komst van God in onze wereld. Bij elke letter doet Hij dat echter op een eigen manier. Daarom heeft elke letter een eigen vorm. De vorm van de //jōd// is de “oervorm”:+Elke letter is een komst van God in onze wereld. Bij elke letter doet Hij dat echter op een eigen manier. Daarom heeft elke letter een eigen [[hethebreeuws#2.5. De vorm|vorm]]. De vorm van de //jōd// is de “oervorm”:
  
 {{ letters_vorm_jod.png?440 }} {{ letters_vorm_jod.png?440 }}
Regel 111: Regel 115:
 God schept alle dingen, maar brengt die dingen ook weer bij zichzelf terug. God schept alle dingen, maar brengt die dingen ook weer bij zichzelf terug.
  
-Hetzelfde wordt weergegeven door de Naam voor God die Jezus vaak gebruikt, namelijk “//Abba//”. +Hetzelfde wordt weergegeven door de Naam voor God die Jezus vaak gebruikt, namelijk “//abba//”. 
  
-//Abba// is afgeleid van //Av//, wat ‘vader’ betekent. //Av// bestaat uit de letters [[1_alef|alèf]] en [[1_beth|bēth]]. De getalswaarde van de //alèf// is 1 en de getalswaarde van de //bēth// is 2. In getallen schrijf je //av// dus als 1 – 2. //Av// wordt ook wel vertaald als ‘schepper’. De schepper is degene die uit de één de twee tevoorschijn haalt.+//Abba// is afgeleid van //av//, wat ‘vader’ betekent. //Av// bestaat uit de letters [[1_alef|alèf]] en [[1_beth|bēth]]. De getalswaarde van de //alèf// is 1 en de getalswaarde van de //bēth// is 2. In getallen schrijf je //av// dus als 1 – 2. //Av// wordt ook wel vertaald als ‘schepper’. De schepper is degene die uit de één de twee tevoorschijn haalt.
  
-//Abba// bestaat niet alleen uit de letters //alèf// en //bēth//. Na deze letters komt nog een //alèf//. In getallen schrijf je //Abba// dus als 1-2-1. //Abba// is dus niet alleen een schepper die uit de één de twee tevoorschijn haalt. Hij brengt deze twee ook terug naar zichzelf, terug naar de één.+//Abba// bestaat niet alleen uit de letters //alèf// en //bēth//. Na deze letters komt nog een //alèf//. In getallen schrijf je //abba// dus als 1-2-1. //Abba// is dus niet alleen een schepper die uit de één de twee tevoorschijn haalt. Hij brengt deze twee ook terug naar zichzelf, terug naar de één:
  
-//Abba// is een intiem woord voor ‘vader’. Je zou het kunnen vertalen met ‘pappa’. De //jōd// drukt dat leven met die //Abba// uit. De //jōd// is het leven van het kind.+{{ abba.png?430 }}
  
-In de volgende afbeelding vat ik dat alles schematisch samen: +//Abba// is een intiem woord voor ‘vader’. Je zou het kunnen vertalen met ‘pappa’. De //jōd// drukt dat leven met die //abba// uit. De //jōd// is het leven van het kind.
- +
-{{ abba.png?430 }}+
  
  
Regel 141: Regel 143:
 De seksuele drang komt pas tot rust als de tegengestelden, als de man en de vrouw, zich hier verenigen. Deze vereniging wordt bekroond met het kind, waarin hun eigenschappen verenigd zijn. De seksuele drang komt pas tot rust als de tegengestelden, als de man en de vrouw, zich hier verenigen. Deze vereniging wordt bekroond met het kind, waarin hun eigenschappen verenigd zijn.
  
-Dat kind blijft echter geen kind. Dat wordt zelf volwassen. Het gaat dan op zoek naar een man of vrouw die het eigen gemis kan opvullen, enzovoort, enzovoort. Pas als hét kind geboren wordt, is de eenheid bereikt. Hét kind is de Bijbelse “Messias”. Die Messias raakt zijn “bovenste punt” niet kwijt, blijft in contact met zijn //Abba//.+Dat kind blijft echter geen kind. Dat wordt zelf volwassen. Het gaat dan op zoek naar een man of vrouw die het eigen gemis kan opvullen, enzovoort, enzovoort. Pas als hét kind geboren wordt, is de eenheid bereikt. Hét kind is de Bijbelse “Messias”. Die Messias raakt zijn “bovenste punt” niet kwijt, die blijft in contact met zijn //abba//.
  
  
Regel 165: Regel 167:
 In het beeld draait het om de samenwerking tussen de duim en de vier andere vingers. De duim staat voor de “één” en de andere vingers voor de “vier”. In het beeld draait het om de samenwerking tussen de duim en de vier andere vingers. De duim staat voor de “één” en de andere vingers voor de “vier”.
  
-Pas als die 1 en die 4 samenwerken, zijn we in staat om iets te doen. Volgens Weinreb komt die 1 – 4 verhouding in het [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+2%3A4-3%3A24&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|tweede scheppingsverhaal]] telkens weer terug.+Pas als die 1 en die 4 samenwerken, zijn we in staat om iets te doen. Volgens Weinreb komt die 1 – 4 verhouding in het [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&cs-versnummer-3=4-25&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|tweede scheppingsverhaal]] telkens weer terug.
  
 Bijvoorbeeld bij de “levensboom” en de “boom van kennis van goed en kwaad”. Dat zijn twee bomen die in het centrum van het paradijs staan. De “levensboom” is de boom die ons met God verbindt en de “boom van kennis van goed en kwaad” is de boom die ons met deze wereld verbindt. Bijvoorbeeld bij de “levensboom” en de “boom van kennis van goed en kwaad”. Dat zijn twee bomen die in het centrum van het paradijs staan. De “levensboom” is de boom die ons met God verbindt en de “boom van kennis van goed en kwaad” is de boom die ons met deze wereld verbindt.
Regel 188: Regel 190:
   * Weinreb, F (1992), //Het Hebreeuwse Alfabet//, Les 1, p. 33-35; Les 2, p. 5-14; Les 3, p. 20-22.   * Weinreb, F (1992), //Het Hebreeuwse Alfabet//, Les 1, p. 33-35; Les 2, p. 5-14; Les 3, p. 20-22.
   * Weinreb, Friedrich (1981), //Letters van het leven. Het wezen van het Hebreeuwse alfabet//, p. 102-111.   * Weinreb, Friedrich (1981), //Letters van het leven. Het wezen van het Hebreeuwse alfabet//, p. 102-111.
- 
-