Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
weinrebenhetnieuwetestament [2014/02/07 10:06] – josquak | weinrebenhetnieuwetestament [2014/11/27 14:52] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 12: | Regel 12: | ||
De nicht schoof een geopende Bijbel naar Weinreb toe. Er ging een ‘// | De nicht schoof een geopende Bijbel naar Weinreb toe. Er ging een ‘// | ||
- | Tot dan toe had Weinreb dat “vreselijke boek” nog nooit in zijn handen gehad, laat staan erin gelezen. Hardop las hij [[http:// | + | Tot dan toe had Weinreb dat “vreselijke boek” nog nooit in zijn handen gehad, laat staan erin gelezen. Hardop las hij [[http:// |
Al snel merkte Weinreb dat wat hij las, bekende stof was. Het ging over Abraham en over de besnijdenis. Allebei onderwerpen uit de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]((De Hebreeuwse Bijbel is het heilige boek van de joden. Christenen noemen dat het “Oude Testament”.)) Dat Nieuwe Testament is van ons, dacht hij, dat hebben die “Romeinen” ‘//van ons gestolen// | Al snel merkte Weinreb dat wat hij las, bekende stof was. Het ging over Abraham en over de besnijdenis. Allebei onderwerpen uit de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]]((De Hebreeuwse Bijbel is het heilige boek van de joden. Christenen noemen dat het “Oude Testament”.)) Dat Nieuwe Testament is van ons, dacht hij, dat hebben die “Romeinen” ‘//van ons gestolen// | ||
Regel 60: | Regel 60: | ||
Ooit was die grondslag nog aanwezig. Het Nieuwe Testament is namelijk geschreven door joden. Joden die deze uitlegtraditie nog door en door kenden. | Ooit was die grondslag nog aanwezig. Het Nieuwe Testament is namelijk geschreven door joden. Joden die deze uitlegtraditie nog door en door kenden. | ||
- | In die tijd zag het christendom zich nog als een stek die op de boom van de joodse godsdienst geënt was.((Zie [[http:// | + | In die tijd zag het christendom zich nog als een stek die op de boom van de joodse godsdienst geënt was.((Zie [[http:// |
Het Nieuwe Testament, zegt Weinreb, ‘//werd geschreven in een wereld, die zich reeds van haar wortels, waaruit ze zelf ontsproten was, wilde losmaken// | Het Nieuwe Testament, zegt Weinreb, ‘//werd geschreven in een wereld, die zich reeds van haar wortels, waaruit ze zelf ontsproten was, wilde losmaken// | ||
Regel 127: | Regel 127: | ||
In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘// | In het Nieuwe Testament gaat Jezus de machten te lijf die mensen ‘//doof en blind//’ maken voor het wonder, die hem verlammen, afleiden met ‘// | ||
- | De farizeeërs en de schriftgeleerden((De farizeeërs en de schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren | + | De farizeeërs en de schriftgeleerden((De farizeeërs en de schriftgeleerden zijn twee typen religieuzen in het Nieuwe Testament die Jezus vijandig gezind zijn.)) vinden dat maar niets. Die hebben alleen maar oog voor wetmatigheden. Deze wetmatigheden zullen Jezus tenslotte nekken. De religieuze leiders leveren hem over aan de Romeinen, de mensen van de wet, die hem vervolgens kruisigen. |
- | Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in // | + | Het kruis staat volgens Weinreb voor het slavenleven in // |
- | Dat slavenleven is volgens Weinreb iets wat in ieder mens plaatsvindt. Ieder mens heeft namelijk een // | + | Volgens het Bijbelboek [[hetboek_exodus|Exodus]] werden de joden in dit angstrijk te werk gesteld. De Joodse Overlevering zegt dat ze daar 400 jaar slaaf zijn geweest. “Oneindig lang” betekent |
- | Jezus is de // | + | Dit Bijbelverhaal |
- | Het kruis is het beeld van de [[400_thaw|thaw]], de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet. De getalswaarde van de [[400_thaw|thaw]] is 400. De 400 van de slavernij in het angstrijk. | + | Dat gewone ik is altijd bang om het onderspit te delven. In haar strijd om zich te handhaven, moet alles haar dienen. Ook onze // |
- | Door hem te kruisigen maken wij Jezus dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, | + | Jezus is de // |
+ | |||
+ | Zoals ik al schreef, staat het kruis voor het slavenleven in het angstrijk. | ||
+ | |||
+ | Het kruis is het beeld van de [[400_thaw|thaw]], | ||
+ | |||
+ | Door Jezus te kruisigen, maken wij hem dood. Maar die dood is niet het einde. Volgens het Nieuwe Testament staat Jezus op uit het graf.((Weinreb, | ||
Weer een wonder. | Weer een wonder. | ||
Regel 177: | Regel 183: | ||
Een deel van de Joden keert weer terug naar het land. Er wordt een tweede tempel gebouwd. Deze tempel is echter maar een schaduw van de eerste tempel. Als ook deze tweede tempel verwoest wordt, begint er een nieuwe ballingschap. De ballingschap van Rome. In deze tijd komt de //vierde// laag van de Bijbel tot stand: het Nieuwe Testament. | Een deel van de Joden keert weer terug naar het land. Er wordt een tweede tempel gebouwd. Deze tempel is echter maar een schaduw van de eerste tempel. Als ook deze tweede tempel verwoest wordt, begint er een nieuwe ballingschap. De ballingschap van Rome. In deze tijd komt de //vierde// laag van de Bijbel tot stand: het Nieuwe Testament. | ||
- | Dit Nieuwe Testament gaat over Jezus, [[http:// | + | Dit Nieuwe Testament gaat over Jezus, [[http:// |
De ballingschap van Rome is de ballingschap in een wereld waarin men alleen maar gelooft in wetmatigheden. Jezus brengt de belangeloze liefde in die wereld. Juist waar ijzeren wetten heersen, waar iedereen moet vechten voor zijn bestaan, verlangt men naar die liefde. In het Nieuwe Testament wordt die liefde in het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# | De ballingschap van Rome is de ballingschap in een wereld waarin men alleen maar gelooft in wetmatigheden. Jezus brengt de belangeloze liefde in die wereld. Juist waar ijzeren wetten heersen, waar iedereen moet vechten voor zijn bestaan, verlangt men naar die liefde. In het Nieuwe Testament wordt die liefde in het [[degeschiedenisvanhethebreeuws# |