Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
overwatjenietkuntzien [2015/03/19 17:13] josquakoverwatjenietkuntzien [2015/08/12 15:08] (huidige) josquak
Regel 87: Regel 87:
  
  
-=====2. Hoe kun je over God iets te weten komen?=====+=====2. Is er iets in onszelf dat op God betrokken is?=====
  
  
-====2.1. Heilige woorden==== +====2.1. Het oude mensbeeld====
- +
-In hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien#1. Waarom kom je op de site zo vaak het woordje God tegen?|1]] zei ik dat God een Wezen was dat je niet kunt zien, horen, voelen en kennen.  +
- +
-Hoe kunnen wij mensen dan van alles over Hem beweren?  +
- +
-In de wetenschap doen ze daar geen uitspraak over. Wetenschappers bestuderen zulke beweringen alleen. //Godsdienstwetenschappers// bestuderen de woorden die binnen allerlei religies over God de ronde doen en //theologen// bestuderen de woorden die binnen het christendom over God de ronde doen. +
- +
-Een beetje raar blijven zulke studierichtingen echter wel. Wat heb je er aan om //godsdienstwetenschapper// te worden, op een //wetenschappelijke// manier woorden te bestuderen die over zoiets ongrijpbaars gaan als //godsdienst//? Of wat schiet je er mee op om //theoloog// te worden, om het woord, de //logos//, van een onzichtbare God, //theos//, te leren kennen? +
- +
-Komen zulke wetenschappers echt iets te weten over God? +
- +
-Volgens de Nederlandse theoloog [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert|Harry Kuitert]] niet. Een vak als //theologie// kan ons volgens hem alleen maar duidelijk maken ‘//wat mensen over zichzelf denken en zeggen wanneer ze over God spreken//’.  +
- +
-//Theologie// gaat over onszélf, zegt Kuitert, níet over God. Verhalen waarin het woordje “God” voorkomt zijn voor hem stuk voor stuk mensenverhalen, verhalen waarmee mensen zichzelf en hun wereld scheppen.((Zie het [[http://issuu.com/volzin/docs/volzin20kuitert/2?e=3499788/6629785|interview met Jan van Hooydonk voor het tijdschrift Volzin (2011)]].)) +
- +
-Volgens Kuitert scheppen mensen met hun woorden Gód. +
- +
-Religieuze mensen beweren zélf echter het omgekeerde. Volgens hén schept God met Zijn Woord de méns. +
- +
-Wie of wat er Goddelijk is, verschilt per religie, maar elk religieus mens gelooft dat die God of dat Goddelijke met behulp van woorden óns en onze héle wereld tot stand heeft gebracht en dat nog steeds doet. +
- +
-Die woorden kun je zien, horen, ervaren, kennen. Met behulp dáárvan kun je iets over het Onzichtbare, Niet hoorbare, Niet ervaarbare, Onkenbare te weten komen. Met behulp daarvan communiceert dat Onzichtbare, Niet hoorbare, Niet ervaarbare, Onkenbare met ons. +
- +
-Eigenlijk kan zoiets niet. Het gaat hier dus om heel bijzondere woorden. Religieuze mensen noemen zulke woorden “heilig”. Letterlijk betekent heilig “heel”. Heilige woorden zeggen iets over dingen die “heel” zijn, die je niet kunt opsplitsen, die je met je verstand niet kunt analyseren. +
- +
- +
- +
-====2.2. Religies==== +
- +
-Laten we eens naar de religies en hun heilige woorden kijken. +
- +
-Er zijn twee soorten religies: +
- +
-  - //Lokale religies//+
-  - //Wereldreligies//+
- +
-//Lokale religies// zijn religies van kleine groepen mensen die van generatie op generatie religieuze verhalen doorvertellen.   +
- +
-Deze verhalen noemen we [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Mythologie|“mythen”]]. In die mythen wordt verteld wie je bent en welke betekenis alles in je wereld heeft. Die mythen zijn voor degenen die erin geloven geen menselijke verzinsels, maar ware mededelingen van “Iets” dat hen en hun wereld overstijgt en tegelijkertijd vorm geeft. +
- +
-Het aantal aanhangers van een //lokale religie// neemt al geruime tijd af. Volgens [[http://media.wiley.com/product_ancillary/47/04706745/DOWNLOAD/Acr1DA.tmp.pdf|Johnson en Grim]] hoort in 2010 nog maar 4% van de religieuze mensen bij één van de //lokale religies//. Steeds meer aanhangers van //lokale religies// bekeren zich tot één van de //wereldreligies//+
- +
-//Wereldreligies// zijn religies van veel grotere groepen mensen. Ook zij hebben religieuze verhalen, maar die zijn bij hen opgetekend in boeken. +
- +
-Het gros van de wereldreligies kun je in drie groepen verdelen: +
- +
-  - Oosterse religies, waarvan het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Hindoe%C3%AFsme|Hindoeïsme]], het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme|Boeddhisme]] en het Chinees universalisme((Chinezen praktiseren drie religies tegelijkertijd, namelijk het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFsme|Taoïsme]], het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Confucianisme|Confucianisme]] en het Boeddhisme.))  veruit de grootste zijn en waarbij in 2010 32% van de religieuze mensen horen. +
-  - De [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam|Islam]], waarbij in 2010 26% van de religieuze mensen horen. +
-  - Bijbelse religies, ofwel het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodendom|Jodendom]] en het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom|christendom]], waarbij in 2010 37% van de religieuze mensen horen. +
- +
-Elk van die religies heeft zijn eigen heilige boeken.  +
- +
-De Oosterse religies hebben diverse geschriften die op de één of andere manier met elkaar verwant zijn. Drie van de belangrijkste zijn de hindoeïstische [[http://srimadbhagavatam.org/gita/inhoud.html|Bhagavad Gita]], de boeddhistische [[http://www.zeninsalland.nl/Openheid%20en%20compassie%20-%20hartsutra%20E-book%20opmaak.pdf|Hartsoetra]] en de taoïstische [[http://www.tekensvanleven.nl|Tao Te Ching]]. +
- +
-De islam heeft de [[http://quran.com|Koran]]. +
- +
-De Bijbelse religies hebben de [[http://www.naardensebijbel.nl/zoeken-in-de-naardense-bijbel|Bijbel]]. +
- +
-Elk van deze boeken wordt door zijn aanhangers als “absoluut waar” beschouwd. Zij geloven namelijk dat de inhoud van deze boeken uit een wereld komt die de onze overstijgt. +
- +
-De boeken zijn ook nog eens geschreven in een heilige taal, een taal waarvan men gelooft dat ze iets bijzonders heeft, dat ze waarheden precies kan doorgeven. Voor de Oosterse godsdienst is dat [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanskriet|Sanskriet]] of een andere taal. Voor de islam is dat [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabisch|Arabisch]]. En voor de Bijbelse religies is dat het [[hethebreeuws|Hebreeuws]]. +
- +
-In deze boeken presenteert God zich op verschillende wijzen: +
- +
-In de Oosterse geschriften is God eerder een “Het” dan een “Hij”. Sommige geschriften noemen “Het” [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Brahman_%28filosofisch_concept%29|Brahman]], anderen [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Nirwana|Nirwana]] en weer anderen [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao_%28filosofie%29|Tao]]. In al deze gevallen is het Iets Onbekends dat achter onze wereld verscholen is.  +
- +
-In sommige geschriften manifesteert “Het” zich als een persoonlijke God met bepaalde kenmerken, zoals [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Krishna_%28god%29|Krishna]], maar ook dan schuilt daaronder nog steeds “Het”.  +
- +
-“Het” is niet iets dat minder is dan “Hij”. “Het” drukt juist uit dat het hier gaat om Iets zonder grenzen, Iets dat je niet kunt bevatten. +
- +
-In de Koran is God wél een “Hij”, maar geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Hij is namelijk reusachtig groot. Een bekende uitspraak uit het islamitische gebed is [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Allahoe_akbar_%28islam%29|Allahoe akbar]], ‘God is groter’. Groter dan alles wat wij ons voor kunnen stellen. +
- +
-Ook hier gaat het om een Wezen dat onzichtbaar, onhoorbaar, onervaarbaar en onkenbaar is. +
- +
-De God van de Bijbel lijkt tegenstrijdiger. Ook die God is onzichtbaar, onhoorbaar, onervaarbaar en onkenbaar, maar tegelijkertijd laat Hij die kenmerken achter zich, verlaat Hij Zijn eigen wereld om af te dalen naar onze wereld, om in onze eigen situatie te komen.  +
- +
-Al met al verschillen de religies, hun heilige woorden en hun Godsvoorstellingen dus behoorlijk van elkaar. +
- +
-In drie afbeeldingen heb ik dat alles nog eens samengevat. +
- +
-In de //eerste// afbeelding kun je zien hoeveel procent van de religieuze mensen een bepaalde religie aanhangen. De categorie “overigen” bestaat vooral uit religies die nog niet zo lang bestaan: +
- +
-{{  religiesindewereld.png?540  }} +
- +
-In de //tweede// afbeelding kun je zien welke heilige woorden bij die religies horen: +
- +
-{{  heiligewoordenindewereld.png?510  }} +
- +
-In de //derde// afbeelding kun je zien welk beeld van God er in die heilige woorden naar voren komt: +
- +
-{{  god_in_heiligewoorden.png?570  }} +
- +
- +
- +
-====2.3. Waar of niet waar==== +
- +
-In al die religies hebben de heilige woorden een brugfunctie. De heilige woorden overbruggen volgens de gelovigen de afstand tussen onze wereld en de wereld van God of het Goddelijke. Ze hebben dus iets paradoxaals. Daarom kun je ze niet zomaar benaderen. +
- +
-Wetenschappelijk onderzoek naar heilige woorden dateert pas van de 19e eeuw. Wetenschappers gaan ervan uit dat je hier met een gewoon verschijnsel te maken hebt, met iets dat je kunt testen, waarover je kritisch kunt nadenken, waar je over kunt discussiëren, waar je het wél of níet mee eens kunt zijn. +
- +
-Volgens religieuze mensen zijn heilige woorden echter afkomstig uit een andere wereld, een wereld waar wij niets van af weten. Religieuze mensen geloven in deze woorden, stellen zich ervoor open. +
- +
-In een tijd dat iedereen geacht wordt kritisch over alles na te denken, is dat moeilijk. Moderne religieuze mensen worden vaak heen en weer geslingerd tussen wat ze denken en waar ze in geloven. +
- +
-Zelf ben ik ook zo iemand. +
- +
-Ik ben geboren in een protestants((Het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Protestantisme|protestantisme]] is één van drie hoofdrichtingen van het christendom. De andere twee zijn het [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Rooms-katholieke_Kerk|Rooms-katholicisme]] en de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-orthodoxe_Kerk|Oosterse orthodoxie]].)) gezin en heb dat alles als vanzelfsprekend aangenomen. Op een onverwacht ogenblik heeft de God van mijn ouders mij echter ook persoonlijk geraakt. Toen ben ik mijzélf voor de Bijbel gaan interesseren. Ik ging actief meedraaien in de kerk en daarna in een andere kerk. Ondertussen las ik alles over religie wat los en vast zit, ook dingen die mij tot grote twijfels brachten. Na de dood van mijn vader kwam ik in een ernstige geloofscrisis.((Zie [[overdeschrijver|Over de schrijver]].)) +
- +
-Anno 2015 ben ik echter nog steeds een overtuigd aanhanger van de Bijbelse religie, net als zoveel andere aanhangers. Aanhangers die soms hemelsbreed van mij kunnen verschillen, maar waarmee ik dat éne deel, het geloof in het heilige boek dat “de Bijbel” heet. +
- +
-Zes van de tien religieuze mensen geloven echter in ándere heilige woorden. Zij zijn opgegroeid in één van de drie andere soorten religies. Zij zijn geraakt door één van de drie andere soorten Godsopenbaringen. +
- +
-Dat maakt geloven in God best verwarrend. +
- +
-Zijn al die heilige woorden allemaal even waar? Of is er maar één waar en de anderen niet?  +
- +
-Sommige religieuze mensen schrijven boeken om aan te tonen waarom hun religie de ware is en die van anderen niet. Vaak wordt in zulke boeken het beste van de eigen religie vergeleken met het slechtste van de andere religies.  +
- +
-Maar ook als je probeert om een eerlijk beeld van de religies van anderen te geven, blijft het moeilijk om de diepte ervan te peilen. Je blijft namelijk een buitenstaander. +
- +
-Zelf heb ik heel wat boeken van en over mensen uit andere religies gelezen.  +
- +
-Dat deze religies inspirerend kunnen zijn, is mij na het lezen van boeken als //Soefisme, een levende traditie// van Asghar Seyed-Gohrab, //Spiritueel materialisme doorsnijden// van Chögyam Trungpa en //De andere kant van het paradijs// van Hugh Brody wel duidelijk geworden. +
- +
-Over het al dan niet waar zijn van deze religies kan ik als buitenstaander echter geen uitspraken doen. Al helemaal geen wetenschappelijke uitspraken. Het gaat hier namelijk om zaken die het verstand te boven gaan.  +
- +
-Ik kan alleen maar van mezelf uitgaan. Ik kan alleen maar zeggen dat voor mij persoonlijk de Bijbel het Woord van God is. +
- +
-Met “Bijbel” bedoel ik in de eerste plaats de [[hoedebijbelisingedeeld#2. Uit welke boeken bestaat de Hebreeuwse Bijbel?|Hebreeuwse Bijbel]]. Dat is het heilige boek dat wij, christenen, met de joden gemeen hebben. Wij, christenen, hebben daar nog het [[hoedebijbelisingedeeld#3. Uit welke boeken bestaat het Nieuwe Testament?|Nieuwe Testament]] aan toegevoegd. De hoofdpersoon van dat Nieuwe Testament is [[wieisjezus|Jezus]]. In één van de boeken van het Nieuwe Testament wordt Jezus het “Woord van vlees en bloed” genoemd, degene in wie de //Hebreeuwse Bijbel// zichtbaar, hoorbaar, voelbaar en kenbaar wordt. +
- +
-Met “Woord van God” bedoel ik woorden die uit een Bron komen die buiten mijn gedachte- en belevingswereld ligt, woorden die ik niet kan lezen om ze vervolgens naast me neer te leggen. //Davar//, het Hebreeuwse woord voor “woord”, betekent ook “gebeurtenis” en “zaak”. Bijbelse woorden gebéúren. Ze wórden iets. Ze doen iets met mij, maken mij tot een ander mens. +
- +
-Voor die “Bijbel”, voor dat “Woord van God”, ruim ik op mijn website een grote plaats in. +
- +
-Ook voor de andere drie soorten heilige woorden wil ik op mijn website een plek inruimen. Omdat ikzelf christen ben, zal ik de Bijbel daarbij vaak als vergelijkingsmateriaal gebruiken: +
- +
-Als ik naar de //Koran// kijk, vind ik daar veel Bijbelse gegevens, maar die staan daar in een andere context, in een Arabische context. Volgens de Bijbel zijn de Arabieren een broedervolk van de Joden. De Arabieren stammen af van [[hetboek_genesis#5.4. Ismaël|Ismaël]] en de Joden van zijn halfbroer [[hetboek_genesis#5.3. Izak|Izak]]. +
- +
-In de //Oosterse geschriften// vind ik die Bijbelse gegevens niet. Het Bijbelse geschrift dat daar nog het dichtst in de buurt komt, heet [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=33&cs-bijbelhoofdstuk-2=&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Prediker]]. Volgens de traditie is dit boek geschreven door koning Salomo, die bekend staat om zijn wijsheid. De wijze koninklijke figuur is ook in het Oosten heel belangrijk. +
- +
-In de //mythen// zijn oorsprongsverhalen belangrijk. Bijbelse oorsprongsverhalen vind je in het Bijbelboek [[hetboek_genesis|Genesis]]. +
- +
-Eindconclusies ga ik uit dit alles niet trekken. Dat laat ik liever aan God over. +
- +
- +
- +
-=====3. Is er iets in onszelf dat op God betrokken is?===== +
- +
- +
-====3.1. Het oude mensbeeld====+
  
 God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien#1. Waarom kom je op de site zo vaak het woordje God tegen?|1]] een Wezen dat je niet kunt zien, horen, voelen en kennen. Is er iets in onszelf dat op zo’n Wezen betrokken is? God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien#1. Waarom kom je op de site zo vaak het woordje God tegen?|1]] een Wezen dat je niet kunt zien, horen, voelen en kennen. Is er iets in onszelf dat op zo’n Wezen betrokken is?
Regel 272: Regel 122:
  
  
-====3.2. Het nieuwe mensbeeld====+====2.2. Het nieuwe mensbeeld====
  
 In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan. In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan.
Regel 306: Regel 156:
  
  
-====3.3. Het joodse en het christelijke mensbeeld====+====2.3. Het joodse en het christelijke mensbeeld====
  
 De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen:  De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen: 
Regel 338: Regel 188:
  
  
-=====4. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?=====+=====3. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?=====
  
  
-====4.1. De Bijbel====+====3.1. De Bijbel====
  
-In hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien#2. Hoe kun je over God iets te weten komen?|2]] schreef ik dat elke religie ervan uitgaat dat het Wezen dat we “God” noemen met ons communiceert via woorden.+Elke [[overdereligies|religie]] gaat er vanuit dat het Wezen dat we “God” noemen met ons communiceert via woorden.
  
 God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar.  God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar. 
Regel 376: Regel 226:
  
  
-====4.2. De indeling van de Bijbel====+====3.2. De indeling van de Bijbel====
  
 Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen: Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen:
Regel 442: Regel 292:
  
  
-=====5. Verwante documenten=====+=====4. Verwante documenten=====
  
 Het hoofddocument voor dit document met vragen is: Het hoofddocument voor dit document met vragen is:
Regel 450: Regel 300:
 Andere documenten met vragen zijn: Andere documenten met vragen zijn:
  
-  * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] 
   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]   * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]]
   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]   * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]]
 +  * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]]
 +  * [[overdereligies|Over de religies]]
 +  * [[overoudewoorden|Over oude woorden]]