Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
opwegnaardeeenheid [2014/06/23 16:53]
josquak [4.1. Vogels]
opwegnaardeeenheid [2014/11/28 11:22] (huidige)
josquak
Regel 32: Regel 32:
 Het Hebreeuwse woord voor dé mens is //Adam//. //Adam// komt van //damah// wat ‘lijken op’. //Adam// zou je kunnen vertalen als ‘ik lijk op’. ​ Het Hebreeuwse woord voor dé mens is //Adam//. //Adam// komt van //damah// wat ‘lijken op’. //Adam// zou je kunnen vertalen als ‘ik lijk op’. ​
  
-Waar lijkt hij op? Op God. In  [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+1%3A26&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Genesis 1:26]] staat namelijk dat God ons, mensen, in Zijn beeld heeft geschapen. Wij zijn dus wezens die God weerspiegelen. Diep in ons is iets wat dat doet. De [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] noemt dat de  //​nəsjamah//​. Deze //​nəsjamah//​ is wat wij eigenlijk zijn. +Waar lijkt hij op? Op God. In  [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=26-26&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Genesis 1:26]] staat namelijk dat God ons, mensen, in Zijn beeld heeft geschapen. Wij zijn dus wezens die God weerspiegelen. Diep in ons is iets wat dat doet. De [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] noemt dat de  //​nəsjamah//​. Deze //​nəsjamah//​ is wat wij eigenlijk zijn. 
  
 Dát is //Adam//, dé mens.  Deze mens gaat hier zijn “dier” naar de woning van God gaat brengen. Dat “dier” is  alles in ons dat te maken heeft met ons “leven hier”, ons leven in deze wereld. Het is ons lichaam en onze psyche. Normaal gesproken denken wij dat wij dát zijn, dat wij ons lichaam en onze psyche zijn. De Joodse Overlevering noemt dat echter ons “dier”. ​ Dát is //Adam//, dé mens.  Deze mens gaat hier zijn “dier” naar de woning van God gaat brengen. Dat “dier” is  alles in ons dat te maken heeft met ons “leven hier”, ons leven in deze wereld. Het is ons lichaam en onze psyche. Normaal gesproken denken wij dat wij dát zijn, dat wij ons lichaam en onze psyche zijn. De Joodse Overlevering noemt dat echter ons “dier”. ​
Regel 128: Regel 128:
 Vervolgens snij je de “kring” door. De “kring” is je bloedbaan. Ook dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is geen bloederig ritueel waarin een rituele slager de halsslagader van een dier doorsnijdt. ​ Vervolgens snij je de “kring” door. De “kring” is je bloedbaan. Ook dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is geen bloederig ritueel waarin een rituele slager de halsslagader van een dier doorsnijdt. ​
  
-Volgens de Bijbel is het bloed de drager van je //​nèfèsj//,​ je psyche.(([[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+17%3A11&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 17:11]].)) Die psyche is geneigd om zich in haar eigen wereldje op te sluiten. Om bij God te komen, moet ze echter naar buiten komen. Dat gebeurt als de “kring” doorgesneden wordt.((Zie Weinreb, F (1976) //Korban//, p. 22,23,30.))+Volgens de Bijbel is het bloed de drager van je //​nèfèsj//​, je ziel, je psyche.(([[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=17&cs-versnummer-3=11-11&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 17:11]].)) Die psyche is geneigd om zich in haar eigen wereldje op te sluiten. Om bij God te komen, moet ze echter naar buiten komen. Dat gebeurt als de “kring” doorgesneden wordt.((Zie Weinreb, F (1976) //Korban//, p. 22,23,30.))
  
 Dit alles vind plaats aan de [[dewoningvangod#​7.2. Het offerdier|noordzijde van de voorhof]], het eerste niveau van de woning van God.  Dit alles vind plaats aan de [[dewoningvangod#​7.2. Het offerdier|noordzijde van de voorhof]], het eerste niveau van de woning van God. 
Regel 178: Regel 178:
 In de volgende twee afbeeldingen laat ik het hele proces van //‘olah// voor runderen en kleinvee nog eens de revue passeren. ​ In de volgende twee afbeeldingen laat ik het hele proces van //‘olah// voor runderen en kleinvee nog eens de revue passeren. ​
  
-In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+1%3A3-13&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 1:3-13]] staan:+In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=3-13&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 1:3-13]] staan:
  
 {{  olah_1.png?​550 ​ }} {{  olah_1.png?​550 ​ }}
Regel 256: Regel 256:
 In de volgende twee afbeeldingen laat ik alle stappen van //‘olah// voor vogels nog eens zien.  In de volgende twee afbeeldingen laat ik alle stappen van //‘olah// voor vogels nog eens zien. 
  
-In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+1%3A14-17&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 1:14-17]] staan:+In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=1&cs-versnummer-3=14-17&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 1:14-17]] staan:
  
 {{  olah_2.png?​560 ​ }} {{  olah_2.png?​560 ​ }}
Regel 321: Regel 321:
 De rest van het door ons gebrachte //minchah// eet de priester zelf op. //Minchah// staat voor onze ziel die in harmonie is. Eten van dat //minchah// staat voor het in zich opnemen van die ziel.((Over “eten” vind je meer in [[hetboek_exodus#​3.3. Een klein verschil|Een klein verschil]].)) Door onze ziel in zich op te nemen, maakt de priester er intensief contact mee. De rest van het door ons gebrachte //minchah// eet de priester zelf op. //Minchah// staat voor onze ziel die in harmonie is. Eten van dat //minchah// staat voor het in zich opnemen van die ziel.((Over “eten” vind je meer in [[hetboek_exodus#​3.3. Een klein verschil|Een klein verschil]].)) Door onze ziel in zich op te nemen, maakt de priester er intensief contact mee.
  
-In [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+2%3A1-13&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 2:1-13]] wordt over //minchah// geschreven.+In [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=2&​cs-versnummer-3=1-13&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 2:1-13]] wordt over //minchah// geschreven.
  
 Zoals ik al schreef, volgt //minchah// op //​’olah//​. Eerst openen we zelf de kring van onze //​nèfèsj//,​ onze psyche. Dan brengt de priester deze //​nèfèsj//,​ die nu in harmonie is met ons diepste wezen, in contact met God.((Zie Weinreb, F (1976) //Korban//, p. 55, 56.)) Zoals ik al schreef, volgt //minchah// op //​’olah//​. Eerst openen we zelf de kring van onze //​nèfèsj//,​ onze psyche. Dan brengt de priester deze //​nèfèsj//,​ die nu in harmonie is met ons diepste wezen, in contact met God.((Zie Weinreb, F (1976) //Korban//, p. 55, 56.))
Regel 398: Regel 398:
 Het bloed van het dier mag je niet eten. Dat is je //​nèfèsj//,​ je psyche. Dat is dat waarmee je je leven hier kunt leven. Die //​nèfèsj//,​ die psyche, is voor God. Het bloed van het dier mag je niet eten. Dat is je //​nèfèsj//,​ je psyche. Dat is dat waarmee je je leven hier kunt leven. Die //​nèfèsj//,​ die psyche, is voor God.
  
-Het Bijbelgedeelte over dit “slachtmaal van de vrede” vind je in [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+3%3A1-17&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 3:1-17]].+Het Bijbelgedeelte over dit “slachtmaal van de vrede” vind je in [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&​cs-versnummer-3=1-17&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 3:1-17]].
  
-Enkele delen van het dier krijgt de priester:​((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+7%3A30-33&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 7:​30-33]].))+Enkele delen van het dier krijgt de priester:​((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=7&cs-versnummer-3=30-33&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 7:​30-33]].))
  
   - Het borststuk.   - Het borststuk.
Regel 424: Regel 424:
 Het kan zijn dat je zonder het te beseffen een verkeerd woord uitgesproken of van anderen gehoord heb. Woorden zijn heel belangrijk. Zij scheppen een hele wereld. In de [[detienwoorden|Tien Woorden]] heeft God ons geschapen zoals we eigenlijk zijn.((Zie [[hetboek_exodus#​5. Tien woorden|Tien woorden]].)) Als wij, mensen, woorden uitspreken die daarmee in tegenspraak zijn, gaan we in tegen wie we zijn. Het kan zijn dat je zonder het te beseffen een verkeerd woord uitgesproken of van anderen gehoord heb. Woorden zijn heel belangrijk. Zij scheppen een hele wereld. In de [[detienwoorden|Tien Woorden]] heeft God ons geschapen zoals we eigenlijk zijn.((Zie [[hetboek_exodus#​5. Tien woorden|Tien woorden]].)) Als wij, mensen, woorden uitspreken die daarmee in tegenspraak zijn, gaan we in tegen wie we zijn.
  
-Ook kun je zonder het te beseffen in aanraking zijn gekomen met iets wat je “onrein” maaktHet Hebreeuwse woord voor “onrein” is //tame//, wat ‘ontwijd, geschonden’ betekent. Het “onreine” tast dus het bijzondere aan dat je bent.((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+5%3A1-4&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Leviticus 5:1-4]].))+Ook kun je zonder het te beseffen in aanraking zijn gekomen met iets wat je “besmet”, ​wat je “onrein” maakt Het Hebreeuwse woord voor “onrein” is //tame//, wat ‘ontwijd, geschonden’ betekent. Het “onreine” tast dus het bijzondere aan dat je bent.((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=5&​cs-versnummer-3=1-4&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 5:1-4]].))
  
 Een ander Bijbels woord voor iets wat verkeerd is, is “zonde”. Verreweg de meeste zonden doe je onopzettelijk. Je meent het goed, maar je doet toch iets dat fout is. Het Hebreeuwse woord voor dit soort fouten is //chatah//. //Chatah// is verwant met //chata//. //Chata// is ‘falen’,​ ‘verkeerd lopen’, ‘je doel missen’, ergens naar toe willen, maar ergens anders terecht komen. ​ Een ander Bijbels woord voor iets wat verkeerd is, is “zonde”. Verreweg de meeste zonden doe je onopzettelijk. Je meent het goed, maar je doet toch iets dat fout is. Het Hebreeuwse woord voor dit soort fouten is //chatah//. //Chatah// is verwant met //chata//. //Chata// is ‘falen’,​ ‘verkeerd lopen’, ‘je doel missen’, ergens naar toe willen, maar ergens anders terecht komen. ​
Regel 488: Regel 488:
 Wanneer de tempel, de vaste woning van God er is, wordt er niet meer gesproken over “buiten de legerplaats”,​ maar over “buiten Jeruzalem”.((Zie Onderwijzer,​ A.S. (1897) //​Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//​ (met commentaar van Rasji), III, p. 36.)) Jeruzalem betekent ‘zien van de vrede’. Buiten Jeruzalem is er geen vrede mogelijk. Wanneer de tempel, de vaste woning van God er is, wordt er niet meer gesproken over “buiten de legerplaats”,​ maar over “buiten Jeruzalem”.((Zie Onderwijzer,​ A.S. (1897) //​Nederlandsche vertaling van den Pentateuch//​ (met commentaar van Rasji), III, p. 36.)) Jeruzalem betekent ‘zien van de vrede’. Buiten Jeruzalem is er geen vrede mogelijk.
  
-Ik moet denken aan [[wieisjezus|Jezus]],​ degene waar volgens de christenen alle lijnen van de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] naar toe lopen. In het Nieuwe Testament, het christelijke commentaar op de Hebreeuwse Bijbel, wordt Jezus de “hogepriester”,​ de grote priester, genoemd.((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn+9%3A11-14&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Hebreeën 9:​11-14]].))+Ik moet denken aan [[wieisjezus|Jezus]],​ degene waar volgens de christenen alle lijnen van de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] naar toe lopen. In het Nieuwe Testament, het christelijke commentaar op de Hebreeuwse Bijbel, wordt Jezus de “hogepriester”,​ de grote priester, genoemd.((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=58&cs-bijbelhoofdstuk-2=9&cs-versnummer-3=11-14&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Hebreeën 9:​11-14]].))
  
-Volgens de christenen heeft Jezus als “hogepriester” met zijn eigen bloed, zijn eigen psyche, verzoening voor alle fouten van de mensen bewerkstelligt.((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn+13%3A11%2C12&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Hebreeën 13:​11,​12]].)) Zelf is hij daarvoor buiten de legerplaats,​ buiten Jeruzalem op //​Golgotha//,​ de ‘plek van de schedel’, gestorven.+Volgens de christenen heeft Jezus als “hogepriester” met zijn eigen bloed, zijn eigen psyche, verzoening voor alle fouten van de mensen bewerkstelligt.((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=58&cs-bijbelhoofdstuk-2=13&cs-versnummer-3=11-12&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Hebreeën 13:​11,​12]].)) Zelf is hij daarvoor buiten de legerplaats,​ buiten Jeruzalem op //​Golgotha//,​ de ‘plek van de schedel’, gestorven.
  
 Volgens een christelijke traditie lag op die plek de schedel van Adam, de eerste mens, begraven en druppelde Jezus’ bloed op die schedel. Dat bloed verzoende al Adams fouten en daarmee ook de fouten van zijn nakomelingen. Volgens een christelijke traditie lag op die plek de schedel van Adam, de eerste mens, begraven en druppelde Jezus’ bloed op die schedel. Dat bloed verzoende al Adams fouten en daarmee ook de fouten van zijn nakomelingen.
Regel 498: Regel 498:
 ====7.5. Drie vormen van qorban met dieren==== ====7.5. Drie vormen van qorban met dieren====
  
-De Bijbelteksten over //asjam// en //​chàtāth//​ vind je in [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+4%3A1-5%3A13&id42=1&id17=1&id37=1&l=nl&set=10|Leviticus 4:1-5:13]].+De Bijbelteksten over //asjam// en //​chàtāth//​ vind je in [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Leviticus 4]] en [[http://​www.naardensebijbel.nl/?​search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&​widget_number=preset-default&​-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=5&​cs-versnummer-3=1-13&​cs-bijbelvers_v1-4=&​search=Zoeken|Leviticus ​5:1-13]].
  
 Samen met //‘olah// en //zèvach hà-sjəlamīm//​ zijn zij de vormen van //qorban//, van ‘nadering’,​ waarbij een dier naar de priester wordt gebracht. De priester verbindt dat vervolgens met de wereld van God. Samen met //‘olah// en //zèvach hà-sjəlamīm//​ zijn zij de vormen van //qorban//, van ‘nadering’,​ waarbij een dier naar de priester wordt gebracht. De priester verbindt dat vervolgens met de wereld van God.
Regel 593: Regel 593:
 ====9.1. In het heilige van de heiligen==== ====9.1. In het heilige van de heiligen====
  
-Het centrale gedeelte in het boek Leviticus is hoofdstuk [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus+16&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|16]]. Dat hoofdstuk gaat over de enige dag in het jaar dat de grote priester het //Heilige van de heiligen// mag betreden.+Het centrale gedeelte in het boek Leviticus is hoofdstuk [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=3&cs-bijbelhoofdstuk-2=16&cs-versnummer-3=&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|16]]. Dat hoofdstuk gaat over de enige dag in het jaar dat de grote priester het //Heilige van de heiligen// mag betreden.
  
 Het //Heilige van de heiligen// is het derde en hoogste niveau van de woning van God. Daar staat de [[dewoningvangod#​4. De àrōn|àrōn]],​ het voorwerp waarin de platen met de [[detienwoorden|Tien Woorden]] zich bevinden. ​ Het //Heilige van de heiligen// is het derde en hoogste niveau van de woning van God. Daar staat de [[dewoningvangod#​4. De àrōn|àrōn]],​ het voorwerp waarin de platen met de [[detienwoorden|Tien Woorden]] zich bevinden. ​
Regel 661: Regel 661:
 Het gaat hier niet zomaar om een wisseling van kledingstukken,​ maar om het ontvangen van een nieuw leven. Het gaat hier niet zomaar om een wisseling van kledingstukken,​ maar om het ontvangen van een nieuw leven.
  
-Paulus, één van de schrijvers van het christelijke Nieuwe Testament, spreekt dan over het “afleggen van de oude mens en het aandoen ​van de nieuwe mens”.((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Efeze+4%3A20-24&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Efeze 4:​20-24]].))+Paulus, één van de schrijvers van het christelijke Nieuwe Testament, spreekt dan over het “afleggen van de oude mens en het aantrekken ​van de nieuwe mens”.((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=49&cs-bijbelhoofdstuk-2=4&cs-versnummer-3=20-24&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Efeze 4:​20-24]].))
  
  
Regel 675: Regel 675:
 Volgens de Joodse Overlevering is //Jōm Kippoer// de dag dat Mozes voor de tweede keer met twee platen de berg afkomt.((Zie Weinreb, F (1984) //​Halachah//,​ p. 69.)) Volgens de Joodse Overlevering is //Jōm Kippoer// de dag dat Mozes voor de tweede keer met twee platen de berg afkomt.((Zie Weinreb, F (1984) //​Halachah//,​ p. 69.))
  
-Bij de //eerste// afdaling had Mozes de platen kapot geslagen toen hij zijn volk rond het “gouden kalf” zag dansen alsof dat hun god was.((Zie [[hetboek_exodus#​7. Crisis|Crisis]].)) Bij de //tweede// afdaling heeft hij nieuwe platen bij zich. Bij zijn volksgenoten is uitbundigheid dan ver te zoeken. Die hebben zelfs hun versieringen ​afgelegd((Zie [[http://​www.biblija.net/biblija.cgi?m=Exodus+33%3A4&id42=1&id17=1&id47=1&l=nl&set=10|Exodus 33:4]].)) en hebben spijt heeft van hun gedrag.+Bij de //eerste// afdaling had Mozes de platen kapot geslagen toen hij zijn volk rond het “gouden kalf” zag dansen alsof dat hun god was.((Zie [[hetboek_exodus#​7. Crisis|Crisis]].)) Bij de //tweede// afdaling heeft hij nieuwe platen bij zich. Bij zijn volksgenoten is uitbundigheid dan ver te zoeken. Die hebben zelfs hun sieraden ​afgelegd((Zie [[http://​www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&​cs-booknr-1=2&cs-bijbelhoofdstuk-2=33&cs-versnummer-3=4-4&​cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|Exodus 33:4]].)) en hebben spijt heeft van hun gedrag.
  
 De platen zijn beschreven met [[detienwoorden|Tien Woorden]], de structuur van de mens. De platen staan dus voor wie de mens eigenlijk is. Toen Mozes de platen in stukken brak, werd die mens vernietigd, maar nu is hij terug met de “nieuwe mens”. De platen zijn beschreven met [[detienwoorden|Tien Woorden]], de structuur van de mens. De platen staan dus voor wie de mens eigenlijk is. Toen Mozes de platen in stukken brak, werd die mens vernietigd, maar nu is hij terug met de “nieuwe mens”.